LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] (Wereld) 'Aarde' klimaat

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: (Wereld) 'Aarde' klimaat

Ongelezen bericht door Moneyman »

mahadma schreef:
08 feb 2019 13:40
Moneyman schreef:
08 feb 2019 13:18
mahadma schreef:
08 feb 2019 12:38
Ik schat dat 50% (of meer) vandaag weer met de auto (van pa of ma) naar school zijn gebracht en of dat ze zelf gereden hebben.
Onderbouw die schatting eens?
Bij deze dan: veel, geschat 50% heeft of eigen vervoer of wordt gehaald en of gebracht. De andere helft heeft een ov kaart.
Wat doen dan al die stromen fietsers rondom middelbare scholen op straat?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: (Wereld) 'Aarde' klimaat

Ongelezen bericht door mahadma »

Wat doen dan al die stromen fietsers rondom middelbare scholen op straat?

Wat IK zag op tv was voortgezet onderwijs of ouder en geen groep 8 min.

De paniekzaaiers in den haag denken dat ze door te zeggen er veel kan en dat het gebeurd, dat de natuur daar lak aan heeft moge duidelijk zijn.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: (Wereld) 'Aarde' klimaat

Ongelezen bericht door Moneyman »

mahadma schreef:
08 feb 2019 15:06
Wat doen dan al die stromen fietsers rondom middelbare scholen op straat?

Wat IK zag op tv was voortgezet onderwijs of ouder en geen groep 8 min.
Waarom denk je dat ik het over "middelbare school" heb...?

je moet daarnaast ff op je quotes letten.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: (Wereld) 'Aarde' klimaat

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Er zijn ook websites, die aantonen dat afgelopen decennia het Arctisch en Antarctisch zee-ijs in omvang is toegenomen:
https://jdreport.com/afgelopen-decennia ... -000-jaar/

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: (Wereld) 'Aarde' klimaat

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:
08 feb 2019 14:13
Klaas Jan schreef:
08 feb 2019 10:54
Dat er grote groepen jongeren de straat op gaan om ergens voor op te komen is heel bijzonder.
Dat kun je ook positief labelen.
Ik ben ervan overtuigd dat we het wat betreft milieu en klimaat niet perse van deze generatie moeten hebben maar van de toekomstige.
Ik denk eerder dat de huidige generatie het verpest voor de toekomstige

Logisch dat de jongeren de straat op gaan. De oude garde, waaronder ik, denkt: het zal mijn tijd wel duren.
Maar dit probleem gaat die jongeren wel raken.
ALS de aarde al opwarmt en ALS de mens hier een factor in is.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: (Wereld) 'Aarde' klimaat

Ongelezen bericht door Sira »

16again schreef:
07 feb 2019 22:40
Als het ijs op de zuidpool smelt, wordt de zeespiegel 7 meter hoger. Droge voeten houden wordt erg duur in de randstad.
Als het ijs op de zuidpool smelt, vriest het op de noordpool aan. Dit heeft te maken met de positie van de noord- en zuidpool t.o.v. de zon.
In de wintermaanden staat de zuidpool naar de zon gericht en volgende maand, in de zomermaanden (21/03 - 23/09), staat de noordpool naar de zon gericht, dan volgt daar de MIdzomernacht. Dan is het boven de poolcirkel (noordpool) 6 maanden lang dag, ook 's nachts schijnt de zon.
En schrik niet, dit gaat al ca. 4,6 miljard jaar onafgebroken zo.

Dus straks krijgen we het gezeur dat de noordpool aan het smelten is.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: (Wereld) 'Aarde' klimaat

Ongelezen bericht door 16again »

Cornelis7 schreef:
08 feb 2019 15:25
Er zijn ook websites, die aantonen dat afgelopen decennia het Arctisch en Antarctisch zee-ijs in omvang is toegenomen:
https://jdreport.com/afgelopen-decennia ... -000-jaar/
Er zijn ook websites.... met fake-news

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: (Wereld) 'Aarde' klimaat

Ongelezen bericht door 16again »

Sira schreef:
08 feb 2019 15:50
16again schreef:
07 feb 2019 22:40
Als het ijs op de zuidpool smelt, wordt de zeespiegel 7 meter hoger. Droge voeten houden wordt erg duur in de randstad.
Als het ijs op de zuidpool smelt, vriest het op de noordpool aan.
Uiteraard wordt de meting van ijshoeveelheid gecorrigeerd voor seizoen.

Smeltend ijs op de noordpool doet de zeespiegel overigens NIET stijgen, dit ijs drijft immers op het water en ligt niet op het land.
Wel zorgt verdwenen ijs voor extra opwarming: Het witte ijs reflecteert flink de warmtestraling van de zon

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: (Wereld) 'Aarde' klimaat

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat is precies "de huidige" generatie die het "aan het verpesten is"? Iedereen boven de dertig, veertig, vijftig?
En waar begint de "oude garde"? En denkt ieder lid daarvan er hetzelfde over?

Er zijn wel meer problemen die jongeren nog gaan raken. Zouden schoolleiders, ouders en anderen ook zo enthousiast zijn als de leerlingen gaan demonstreren, een dag per week, voor een goed pensioenstelsel ? Of voor Open Science, zeker in verband met onderzoek naar ziekten en medicijnen? Of voor circulaire landbouw, ook in de derde wereld, opdat eindelijk de roofbouw (palmolie, soja) stopt? Of tegen industriële (pluim)veefokkerij? En dan beperk ik me nog tot niet of nauwelijks controversiële onderwerpen.

In een journaal-item zag ik in België zelfs een kleuterklas meelopen. Ronduit bespottelijk.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: (Wereld) 'Aarde' klimaat

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat de hoeveelheid ijs in het arctisch gebied betreft, kunt u hier lezen dat die sinds 2007 al niet meer afneemt. Ook de dikte van het ijs neemt niet af, blijkt uit metingen.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: (Wereld) 'Aarde' klimaat

Ongelezen bericht door witte angora »

Kees2850 schreef:
08 feb 2019 18:49
Ik mis bij het bashen van de actievoerende jongeren nog de reactie: en ze doen het allemaal van MIJN belastingcenten. 😂😁
Bij deze dan. Om jou een plezier te doen. :mrgreen:

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: (Wereld) 'Aarde' klimaat

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
08 feb 2019 18:52
Wat de hoeveelheid ijs in het arctisch gebied betreft, kunt u hier lezen dat die sinds 2007 al niet meer afneemt. Ook de dikte van het ijs neemt niet af, blijkt uit metingen.
Dat is niet in lijn met wat ik hier lees
https://en.wikipedia.org/wiki/Arctic_sea_ice_decline
In de "arctic death spiral" zie ik fors verschil tussen 2017 en 2007.

v.d.Heyden
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: (Wereld) 'Aarde' klimaat

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Het blijft een lastige materie. De voorstanders kunnen tientallen websites opnoemen die hun gelijk bewijst de tegenstanders kunnen evenveel websites opnoemen om hun gelijk aan te tonen.
En "fake-news" is dan echt een dooddoener.

Persoonlijk vind ik het vreemd dat nederlandse kinderen engelse leuzen gebruiken om "hun" mening uit te dragen.....

v.d.Heyden
(van een behoorlijk oude garde)

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: (Wereld) 'Aarde' klimaat

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het is vooral interessant dat betrouwbare metingen van serieuze instituten tot verschillende conclusies leiden.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: (Wereld) 'Aarde' klimaat

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

witte angora schreef:
08 feb 2019 11:03
Klaas Jan schreef:
08 feb 2019 10:54
Dat er grote groepen jongeren de straat op gaan om ergens voor op te komen is heel bijzonder.
Valt allemaal wel mee. In 'mijn' tijd, de jaren 80, had je de krakersbeweging en dito rellen.
Dat de jeugd de straat op gaat ligt al vele jaren achter ons. Dat speelde zich met name af in de jaren 60 van de vorige eeuw.
Inderdaad ook later met krakersrellen maar dat was geen landelijk en heel breed gedragen onderwerp.
Vandaar dat ik het anno 2019 bijzonder vind.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: (Wereld) 'Aarde' klimaat

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

16again schreef:
08 feb 2019 14:13
Klaas Jan schreef:
08 feb 2019 10:54
Dat er grote groepen jongeren de straat op gaan om ergens voor op te komen is heel bijzonder.
Dat kun je ook positief labelen.
Ik ben ervan overtuigd dat we het wat betreft milieu en klimaat niet perse van deze generatie moeten hebben maar van de toekomstige.
Ik denk eerder dat de huidige generatie het verpest voor de toekomstige

Logisch dat de jongeren de straat op gaan. De oude garde, waaronder ik, denkt: het zal mijn tijd wel duren.
Maar dit probleem gaat die jongeren wel raken.
Daar ben ik het mee eens. Met dien verstande dat de schade aan mens, dier, milieu en klimaat tijdens de naoorlogse werderopbouw en later is aangericht.
Ik denk ook dat de hoop bij de jongeren ligt.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: (Wereld) 'Aarde' klimaat

Ongelezen bericht door witte angora »

Klaas Jan schreef:
08 feb 2019 21:21
witte angora schreef:
08 feb 2019 11:03
Klaas Jan schreef:
08 feb 2019 10:54
Dat er grote groepen jongeren de straat op gaan om ergens voor op te komen is heel bijzonder.
Valt allemaal wel mee. In 'mijn' tijd, de jaren 80, had je de krakersbeweging en dito rellen.
Dat de jeugd de straat op gaat ligt al vele jaren achter ons. Dat speelde zich met name af in de jaren 60 van de vorige eeuw.
Inderdaad ook later met krakersrellen maar dat was geen landelijk en heel breed gedragen onderwerp.
Vandaar dat ik het anno 2019 bijzonder vind.
In de jaren 80 had je geen internet en social media waarop mensen uit het hele land in no-time bereikt kunnen worden.

Maar een opkomst van nog geen 1% van alle jongeren in Nederland vind ik eerlijk gezegd ook niet zo erg breed gedragen. Vlak daarbij niet uit dat een groot deel enkel komt om niet naar school te hoeven; als ze voor de camera moesten vertellen wat ze zelf al bijdroegen aan minder CO2 uitstoot zag je sommigen ter plekke wat dingen verzinnen.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: (Wereld) 'Aarde' klimaat

Ongelezen bericht door kuklos »

witte angora schreef:
08 feb 2019 21:26
Maar een opkomst van nog geen 1% van alle jongeren in Nederland vind ik eerlijk gezegd ook niet zo erg breed gedragen. Vlak daarbij niet uit dat een groot deel enkel komt om niet naar school te hoeven; als ze voor de camera moesten vertellen wat ze zelf al bijdroegen aan minder CO2 uitstoot zag je sommigen ter plekke wat dingen verzinnen.
Volledig mee eens.

(Gedachten)experiment. Laten alle scholieren eens een lijst maken van 5 dingen die we kunnen doen om iets goeds te doen voor het milieu. Uit alle dingen die naar voren komen worden de 5 meest genoemde gekozen. Alle scholieren mogen het jaar volgend op het maken van het lijstje geen enkele keer de dingen doen die ze vinden dat we moeten doen (waarbij dus ook zaken zitten zoals vliegen). Dan houden we na dat jaar opnieuw een demonstratie en alleen die scholieren die zich perfect aan het lijstje hebben gehouden mogen dan komen demonstreren.
Hoeveel van die "betrokken" scholieren blijven er nog over als ze zelf iets moeten doen en zelf hun eigen gedrag moeten gaan aanpassen?

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: (Wereld) 'Aarde' klimaat

Ongelezen bericht door Costnix »

Ik maak mij dan ook grote zorgen voor mijn neefjes, nichtjes en hun kinderen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: (Wereld) 'Aarde' klimaat

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik denk dat de demonstratie tegen de kruisraketten in 1983 in Den Haag toch zeker belangrijk was geweest. En daar is jong en oud gekomen. Overigens de enige keer dat ik gedemonstreerd heb.

Gesloten