LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] (Wereld) 'Aarde' klimaat

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: (Wereld) 'Aarde' klimaat

Ongelezen bericht door BreejKC »

Stelling: Als aan het item 'klimaat' in onze westerse / kapitalistische werelddelen geen tientallen, zo niet honderden miljarden verdiend zou worden, zou dit item nooit zo groot geworden zijn als het nu hier is. Dit verklaart ook waarom in andere delen van de wereld dit item nog helemaal niet zo groot is.

Van Thierry Beaudet (sorry als de naam verkeerd is gespeld) ben ik geen fan. Maar afgelopen week in het programma Jinek heeft hij nogal sterk en bij herhaling het woord KLIMAAT benadrukt. En met alleen dat woord KLIMAAT heeft hij, mijns inziens, zeker een punt van aandacht.

Weten we wel wat het woord KLIMAAT echt betekent? Wat klimaat daadwerkelijk inhoudt? Hele dikke boeken zijn er over geschreven. Ik probeer het samen te vatten. Al is het alleen maar om over na te denken.

KLIMAAT is een natuurlijke grootheid op deze wereld waar wij als mensen nauwelijks invloed op hebben, Maar waar wij bij tijd en wijlen de gevolgen wel van merken. Vergelijk het klimaat met natuurlijke grootheden als bijvoorbeeld orkanen, aardbevingen, tsunami's, aardverschuivingen, de groei of afname van de berghoogtes etc. op deze planeet aarde. Deze natuurlijke verschijnselen / grootheden, waarop wij als mensen ook geen invloed uit kunnen oefenen, staan zelfs in de schaduw van het begrip klimaat. Of heeft iemand, om maar eens daarop verder te redeneren, wel eens geprobeerd een orkaan op de oceaan tegen te houden? De toren van Pisa kunnen we nog rechtop zetten, Maar de hoogteverandering van de Mont Blanc houden we ook niet tegen.

Klimaat is een zeer langzame toename en weer afname van de gemiddelde temperatuur tussen twee ijstijden. Dit natuurlijke proces vindt niet plaats in enkele honderden of duizenden jaren maar tussen tienduizenden, zo niet honderdduizend jaren. Bij zulke grootheden kunnen wij als mensen ons nauwelijks een voorstelling maken.
Verder vindt die gemiddelde toename en afname van temperatuur tot de volgende ijstijd niet in een vlakke / gelijkmatige temperatuurcurve plaats. Die toenemende en afnemende temperatuurcurve is grillig. Dat wil zeggen dat je in de gemiddeld zeer langzaam opgaande lijn van vele duizenden jaren een periode van tientallen of honderden jaren een meer stijgende grilligheidscurve van temperatuur meemaakt maar dit daarna weer kan omdraaien in een gemiddeld dalende grilligheidscurve, waarbij het lijkt (!) of het klimaat kouder wordt. Vult u zelf maar eens in in welke grilligheidscurve wij ons anno domino 2019 (westerse kalender) ons bevinden.

Waar wij ons nu in de gemiddeld stijgende of dalende temperatuurcurve van het klimaat tussen twee ijstijden bevinden durf ik niet te zeggen. Wat ik wel durf te beweren is dat wij als mensheid verdraaid weinig invloed hebben op die gemiddelde klimaatscurve van vele tienduizenden jaren of meer, laat staan dat wij enige invloed hebben op de kennelijk nu stijgende grilligheidscurve. Als ik dit ver-eng tot de invloed die wij als Nederland daarop hebben dan blijft er van onze goedbedoelde maatregelen onder het mom klimaat erg weinig over. Elders zou dan inderdaad meer winst te behalen zijn.

Wil dat zeggen dat wij dan maar door moeten gaan met het vervuilen van de wereld om ons heen? Wis en waarachtig niet. Vervuiling heeft meer invloeden als die op het klimaat alleen. Die invloeden daar ga ik hier niet op in. Maar als mensen zijn wij als 'rentmeesters' over deze aarde aangesteld. Wij als mensheid dienen deze opdracht serieus te nemen. Als verstandige westerlingen zouden wij zelfs een goed voorbeeld aan de rest van de vele malen meer vervuilende wereld af kunnen geven. Ja, ook dat mag wat kosten, zeker als men zich bedenkt dat de voorrraden fossiele brandstoffen ooit een keer opraken. Maar dat wij enige serieuze invloed daarmee op de natuurlijke grootheid klimaat uitoefenen daar heb ik mijn ernstige twijfels bij.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 10 feb 2019 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: (Wereld) 'Aarde' klimaat

Ongelezen bericht door 16again »

BreejKC schreef:
10 feb 2019 10:58
Stelling: Als aan het item 'klimaat' in onze westerse / kapitalistische werelddelen geen tientallen, zo niet honderden miljarden verdiend zou worden, zou dit item nooit zo groot geworden zijn als het nu hier is. Dit verklaart ook waarom in andere delen van de wereld dit item nog helemaal niet zo groot is.
Volgens mij werd er op de eerste plaats flink geld verdiend aan het in de lucht brengen van CO2. En aan de eerste klimaatwaarschuwingen werd helemaal niets verdiend.
BreejKC schreef:
10 feb 2019 10:58
Dit verklaart ook waarom in andere delen van de wereld dit item nog helemaal niet zo groot is.
Als je al genoeg aan je hoofd hebt om primaire levensbehoefte vervuld te krijgen, dan is het klimaat natuurlijk geen issue

BreejKC schreef:
10 feb 2019 10:58
KLIMAAT is een natuurlijke grootheid op deze wereld waar wij als mensen nauwelijks invloed op hebben, Maar waar wij bij tijd en wijlen de gevolgen wel van merken. Vergelijk het klimaat met natuurlijke grootheden als bijvoorbeeld orkanen, aardbevingen, tsunami's, aardverschuivingen, de groei of afname van de berghoogtes etc. op deze planeet aarde. Deze natuurlijke verschijnselen / grootheden, waarop wij als mensen ook geen invloed uit kunnen oefenen, staan zelfs in de schaduw van het begrip klimaat. Of heeft iemand, om maar eens daarop verder te redeneren, wel eens geprobeerd een orkaan op de oceaan tegen te houden?
Inderdaad zeer onwaarschijnlijk dat het CO2 gehalte invloed heeft op het ontstaan van vulkanen en aardbevingen. Maar dat toont uiteraard niet aan dat CO2 geen invloed heeft op het klimaat, en extreme weersomstandigheden, zoals orkanen

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: (Wereld) 'Aarde' klimaat

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Uiteraard is niet aantoonbaar in hoeverre dat de hoeveelheid CO2 in de lucht het klimaat beïnvloedt. Maar, andersom kan dat ook niet. Er is nog geen enkel bewijs dat de mens de temperatuurstijging veroorzaakt heeft of versterkt heeft, maar op basis van aannames en het feit dat we schijnbaar het huidige klimaat als het enige juiste zien, willen we wel de natuur tegen gaan werken. Ik zeg dus dat we gewoon de natuur zijn ding moeten laten doen en wij mensen onszelf maar aan moeten passen, in plaats van te proberen om de natuur onze wil op te leggen.

En nee, ik ontken klimaatverandering totaal niet, maar ik vind dat we het gewoon zijn gang moeten laten gaan en ons er niet te veel mee moeten bemoeien.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: (Wereld) 'Aarde' klimaat

Ongelezen bericht door Erthanax »

16again schreef:
10 feb 2019 07:32
Probeer je te beweren dat de door jouw genoemde groepen het klimaatprobleem verzonnen hebben?
Hoe komt u daar nu toch bij? Dat schrijf ik toch helemaal niet?

16again schreef:Overigens ontken ik nergens de tegenstrijdige belangen. Maar besef dan wel de mogelijkheid dat de berichtgeving gekleurd is. Elke berichtgeving.
Dat realiseer ik mij terdege -- misschien wel beter dan u -- en dat was dan ook de portee van mijn opmerking.

U wees op de financiële belangen van de eigenaren van de olie die in de grond zit. Ik wijs op financiële belangen van de klimaatindustrie. Dat is geen reden mij te betichten van een belachelijk standpunt dat ik nooit heb ingenomen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: (Wereld) 'Aarde' klimaat

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nijogeth schreef:
10 feb 2019 12:21


En nee, ik ontken klimaatverandering totaal niet, maar ik vind dat we het gewoon zijn gang moeten laten gaan en ons er niet te veel mee moeten bemoeien.

Met je eens, dat hele gedoe er om heen is alleen maar weer een melkkoe om geld binnen te halen.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: (Wereld) 'Aarde' klimaat

Ongelezen bericht door 16again »

16again schreef:
10 feb 2019 11:33
Inderdaad zeer onwaarschijnlijk dat het CO2 gehalte invloed heeft op het ontstaan van vulkanen en aardbevingen.
Zelfs hier wil ik even op terugkomen. Ook aardbevingen kunnen ontstaan door menselijk handelen.
Zoals de gaswinning in Groningen inmiddels geleerd heeft.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: (Wereld) 'Aarde' klimaat

Ongelezen bericht door BreejKC »

Zelfs hier wil ik even op terugkomen. Ook aardbevingen kunnen ontstaan door menselijk handelen.
Zoals de gaswinning in Groningen inmiddels geleerd heeft.

Wat in Groningen e.o. gebeurt met grondbewegingen door de gaswinning ontken ik niet. Zeker heeft menselijk handelen daar invloed op gehad.

Toch vindt ik deze stelling onvergelijkbaar met mijn stelling over de natuurlijke grootheden. U vergelijkt wat in Groningen e.o. gebeurt met grote aardbevingen op deze aarde, veroorzaakt door de tektonische bewegingen van de aardkorst. Ook dat is zo'n natuurlijke grootheid waarop wij mensen geen enkele invloed kunnen uitoefenen maar wat enorme gevolgen voor de mensheid heeft die het treft. Tsunami's zijn daarvan soms weer het gevolg, wat de catastrofe in voorkomende gevallen alleen maar groter maakt.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: (Wereld) 'Aarde' klimaat

Ongelezen bericht door 16again »

Terugkomend op opwarming aarde: De hoeveelheid zonnestraling die de aarde bereikt is een natuurlijke grootheid, waar de mens geen invloed op heeft.
Op de samenstelling van de atmosfeer heeft de mens wel invloed, en door die veranderde samenstelling wordt meer zonnewarmte vastgehouden

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: (Wereld) 'Aarde' klimaat

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zonnevlekken en andere zonnecycli hebben ook een sterke correllatie met temperaturen op aarde.

Gesloten