LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wereld kanker onderzoek fonds

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Petr@
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2004 20:11

Wereld kanker onderzoek fonds

Ongelezen bericht door Petr@ »

Hallo allemaal,

Graag wil ik weten of er meer mensen erin zijn geluisd bij het wereld kanker onderzoek fonds. Deze fonds stuurt een paar keer per maand brieven naar mijn ouders toe met de mededeling hartelijk bedankt voor uw donatie. Vorig jaar is mijn moeder getroffen door borstkanker en met een operatie, bestralingen en chemo is het van het ene op het andere moment een hectisch leven geworden waar je dus niet meer weet of je inderdaad ooit een donatie hebt gedaan of niet. Hoe ze in het begin aan het adres zijn gekomen is al een raadsel. Nu werden ze 2 weken geleden opgebeld of ze donateur wilden worden. Daarop is duidelijk NEE geantwoord, omdat mijn ouders al helemaal niet gediend zijn van telefonische verkopen enz. . Tot hun grote verbazing kregen ze vandaag een brief in de bus dat ze erg dankbaar zijn voor hun toezegging om ze te steunen met een bedrag van € 3 per maand met bankrekeningnr. van mijn ouders erop vermeld en dat het vanaf mei wordt afgeschreven. Ik weet dat onderzoek naar kanker erg belangrijk is, maar niet te gebruiken om mensen erin te luizen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Wereld kanker onderzoek fonds

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Volgens mij is 'de onderzoeker' naar deze ellendige ziekte deze:
http://www.kwfkankerbestrijding.nl/index.jsp

Degene die je noemt (www.WereldKankerOnderzoekFonds.nl ) geeft via Google onder andere de volgende links:
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Kanker/fondsen.html
http://www.cbf.nl/Goededoelen/971/Werel ... NL_St.html

Het is wel CBF gekeurd - dus zal het geen echte oplichter zijn.

Volgens het KWF - eerste link - zijn ze wel verwarring aan het zaaien.

De methode die u omschrijft kan niet - u dient dan ook aan te geven (e-mail is in principe voldoende) dat u geen toestemming heeft gegeven - en dat automatische incasso dan ook gestorneerd zal worden, waarna aangifte volgt!

Houd dus de bankrekening in de gaten.

letsa
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mar 2010 09:05

Re: Wereld kanker onderzoek fonds

Ongelezen bericht door letsa »

ik ben er niet ingeluist, maar ik kreeg wel persoonlijk geadresseerd een brief met een enquete. In mijn geval (er is iets geconstateert bij een mammografie) ben ik benieuwt hoe ze aan mijn gegevens komen. Ik vind het te toevallig dat deze enquete juist nu verstuurd wordt. Je zou haast zeggen dat een medische instelling de gegevens doorspeelt naar dit fonds. Mag dat wel, uit privacy overwegingen?

jverhoeckx
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2010 21:24

Re: Wereld kanker onderzoek fonds

Ongelezen bericht door jverhoeckx »

Ook ik heb vandaag een vragenlijst ontvangen van deze club inclusief een acceptgirokaart. In mijn gezin is er echter niemand bij wie kanker is geconstateerd. Hoe ze dus aan mijn adres komen is mij een raadsel. Mijn wantrouwen werd gewekt door de amateuristische opzet van de vragen. Mijn eerste gedachten waren dat dit een of andere commercieel opgezet onderzoek was om mij gericht te kunnen bestoken met reclame uittingen per post. Als deze werkwijze dor het CBF goedgekerd is, dan pleit dat niet voor het CBF.

friedzelz
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jan 2011 16:06

Re: Wereld kanker onderzoek fonds

Ongelezen bericht door friedzelz »

Ook Ik ontving vandaag een vragenlijst van het hierboven genoemde fonds, waarbij ik in de aanhef keurig met de heer werdt aangesproken.
Het vragenlijstje was uiterst sumier maar de tweede vraag verbaasde mij nog het meest. Hier werd ik geacht mijn geslacht aan te geven raar als de verstuurder van dit briefwerk al wist dat ik een de heer en dus man ben.
Nog een paar vragen over voedingsgewoonten, en dat andere helft van de brief bestond uit een uitgebreid formulier voor automatische eenmalige machtigiging aan het fonds. Met daaronder nog een acceptgiro.
Ook ik zou niet weten hoe mijn gegevens bij dit fonds zijn terecht gekomen.
Zou er niet een mogelijkheid zijn om erachter te komen hoe dit fonds aan mijn gegevens zijn gekomen ?

ronaldv2
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 aug 2009 13:09

Re: Wereld kanker onderzoek fonds

Ongelezen bericht door ronaldv2 »

letsa schreef:Je zou haast zeggen dat een medische instelling de gegevens doorspeelt naar dit fonds. Mag dat wel, uit privacy overwegingen?
- "antispam" klacht indienen bij de OPTA?
- De zaak aankaarten bij het College Bescherming Persoonsgegevens?

Harry07
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 mei 2008 19:37

Re: Wereld kanker onderzoek fonds

Ongelezen bericht door Harry07 »

Ook mijn vrouw kreeg zo'n brief. gelukkig vertrouwde zij het niet, en zocht ik voor haar op internet. Wij hebben er inderdaad een Spammelding van gemaakt bij de OPTA en de hele bende teruggestuurd in hun eigen antwoord-envelop (kunnen ze nog porto betalen voor hun eigen troep! :lol: :lol: )


Dus tips voor iedereen:

1. maak ook veel meer gebruik van Spammeldingen aan de OPTA:
https://www.spamklacht.nl/klacht-indien ... formulier/

2. En stuur al het even kan, alles terug naar hun eigen antwoordnummer al dan niet in een grotere omslag, want soms zijn ze slim door een kleine envelop te gebruiken.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Wereld kanker onderzoek fonds

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Harry07 schreef:Ook mijn vrouw kreeg zo'n brief. gelukkig vertrouwde zij het niet, en zocht ik voor haar op internet. Wij hebben er inderdaad een Spammelding van gemaakt bij de OPTA en de hele bende teruggestuurd in hun eigen antwoord-envelop (kunnen ze nog porto betalen voor hun eigen troep! :lol: :lol: )
Spam is alleen voor 'electronische' post, toch?
Of ook voor de papieren versie?

ronaldv2
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 aug 2009 13:09

Re: Wereld kanker onderzoek fonds

Ongelezen bericht door ronaldv2 »

Guardian72 schreef:
Harry07 schreef:Spam is alleen voor 'electronische' post, toch? Of ook voor de papieren versie?
Hoe noem (en ervaar) jij dan de "ongevraagde papieren troep" die men toch door je brievenbus vrot, terwijl je een:
- [Ja/Nee] - sticker
- [Nee/Nee]- sticker
duidelijk zichtbaar op je voordeur hebt geplakt?

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Wereld kanker onderzoek fonds

Ongelezen bericht door Guardian72 »

ronaldv2 schreef:
Guardian72 schreef:
Harry07 schreef:Spam is alleen voor 'electronische' post, toch? Of ook voor de papieren versie?
Hoe noem (en ervaar) jij dan de "ongevraagde papieren troep" die men toch door je brievenbus vrot, terwijl je een:
- [Ja/Nee] - sticker
- [Nee/Nee]- sticker
duidelijk zichtbaar op je voordeur hebt geplakt?
Kattenbakvulling?

Maar, even serieus - daar maakt de verzender kosten voor.
Voor e-mail zijn die kosten zodanig klein dat je er van kan spreken dat er geen kosten voor de verzender aan hangen.
Wel voor de verspreider en de ontvanger.

TNT gaat de bedrijven toch niet betalen om hun post te mogen bezorgen?

Daarom is e-mail ook zo lucratief - het kost je als spamboer nauwelijks geld, en nauwelijks moeite om je zooi onder de aandacht te brengen.
Post en reclamefolders kosten de adverteerder tenminste nog geld.

ronaldv2
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 aug 2009 13:09

Re: Wereld kanker onderzoek fonds

Ongelezen bericht door ronaldv2 »

Maar, even serieus - daar maakt de verzender kosten voor.
Dat wil toch niet zeggen, omdat een ander er kosten voor maakt, dat jij op die ongevraagde bagger door je brievenbus zit te wachten? Of je nu wel of geen kat hebt.
Voor e-mail zijn die kosten zodanig klein dat je er van kan spreken dat er geen kosten voor de verzender aan hangen. Wel voor de verspreider en de ontvanger.
Ik denk dat menig "e-tele-marketing bedrijf" dit niet voor niets doet voor hun klanten ;-)
TNT gaat de bedrijven toch niet betalen om hun post te mogen bezorgen?
Daar kan ik geen uitspraken over doen, ik werk niet bij TNT en heb er geen inzage in hun deals met hun klanten.
Daarom is e-mail ook zo lucratief - het kost je als spamboer nauwelijks geld, en nauwelijks moeite om je zooi onder de aandacht te brengen.
God zij dank hebben we daar:
- email spam-filters voor (op je eigen pc en bij internet service providers)
- bij hardnekkige gevallen de OPTA https://www.spamklacht.nl voor
Post en reclamefolders kosten de adverteerder tenminste nog geld.
Zoals ik al aangaf....omdat het een ander geld kost, hoef ik toch niet te accepteren dat ik deze deze ongevraagde bagger door mijn brievenbus geduwd krijg? Das voor mij geen argument, ik wil dit troep gewoon niet... daarom heb ik ook een [Nee/Nee] sticker op mijn brievenbus.

Bovendien is dit - anno 2011 - zon ontzettend achterhaalde techniek uit de vorige eeuwen. Wat mij betreft zouden ze de gehele reclame-blaadjes en folders verspreidings industrie vandaag nog mogen opdoeken en - door de overheid - bij wet verboden mogen worden.

Dit kan gemakkelijk vervangen door een email-service waarbij JE ZELF kunt aboneren op bepaalde "aanbiedingen-feeds van instanties, bedrijven, winkels en andere partijen" Of als je wilt een downloadbare APP op je mobieltje, nog beter :-)

Hieronder zie je een paar duidelijke goede voorbeeld van wat ik bedoel
http://www.reclamefolder.nl/
http://www.folderz.nl/
http://www.dagelijkseaanbieding.nl/
http://www.aanbiedingenonline.nl/

De voordelen zijn legio:
1. De consument heeft de totale (informatie-flow) controle.
2. Het kost geen papier, CO2 neutraal, milieuvriendelijker
3. Bezorgers kunnen ook wat nuttigers gaan doen met hun tijd en energie (dan het vervuilen van andermans postbussen)

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Wereld kanker onderzoek fonds

Ongelezen bericht door Guardian72 »

[quote="ronaldv2
Post en reclamefolders kosten de adverteerder tenminste nog geld.
Zoals ik al aangaf....omdat het een ander geld kost, hoef ik toch niet te accepteren dat ik deze deze ongevraagde bagger door mijn brievenbus geduwd krijg? Das voor mij geen argument, ik wil dit troep gewoon niet... daarom heb ik ook een [Nee/Nee] sticker op mijn brievenbus.
[/quote]

Snap ik - en is ook zo.
Maar als mensen dan per se 'spam' willen sturen - dan het liefst op een manier dat het mij GEEN geld kost (dwz, internet abonnement, datakosten etc.).

Met een Nee/Nee sticker ben je nog niet helemaal vrij van diverse troep - maar dan kan je tenminste ergens klagen.
(Of een doos bakstenen per antwoordnummer aan een bedrijf sturen o.i.d.)

ronaldv2
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 aug 2009 13:09

Re: Wereld kanker onderzoek fonds

Ongelezen bericht door ronaldv2 »

Guardian72 schreef:Snap ik - en is ook zo. Maar als mensen dan per se 'spam' willen sturen - dan het liefst op een manier dat het mij GEEN geld kost (dwz, internet abonnement, datakosten etc.).
Eigenlijk zou je een email-firewall moeten hebben, die alles automatisch vernietigd bij de internet service provider, waarom je niet gevraagd hebt.

If [afzender@adres] niet in persoonlijk adresboek -> vuilnisbak!
Met een Nee/Nee sticker ben je nog niet helemaal vrij van diverse troep - maar dan kan je tenminste ergens klagen.
En klagen kost je geen tijd en geld?
(Of een doos bakstenen per antwoordnummer aan een bedrijf sturen o.i.d.)
Of een papier versnipperaar (of je hond, ka als je die hebt) achter je brievenbus laten kamperen LOL :-P en voor serieuze post een postbus huren (ja kost ook weer geld)

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Wereld kanker onderzoek fonds

Ongelezen bericht door VioletPrue »

ronaldv2 schreef: Of een papier versnipperaar (of je hond, ka als je die hebt) achter je brievenbus laten kamperen LOL :-P en voor serieuze post een postbus huren (ja kost ook weer geld)
Mijn kat is zo'n schijterd, die rent weg als de postbode eraan komt. :twisted:
Heb je ook niks aan!

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: Wereld kanker onderzoek fonds

Ongelezen bericht door berend12 »

Het is gewoon vervelend als iemand je adres doorverkoopt :( Als je belangstelling zou hebben dan weet je de weg wel.

ronaldv2
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 aug 2009 13:09

Re: Wereld kanker onderzoek fonds

Ongelezen bericht door ronaldv2 »

berend12 schreef:Het is gewoon vervelend als iemand je adres doorverkoopt :( Als je belangstelling zou hebben dan weet je de weg wel.
Mooi werk voor het "College Bescherming Persoonsgegevens" (CBP)
http://www.cbpweb.nl/

Ontwerp eens paar procedures waarbij wettelijk:
1 - Overheidsinstellingen en bedrijven te verplichten met een MINIMUM aan data hun werk te doen.
Vaak moet je - als burger - onnodig veel overbodige data aanleveren / invoeren om een simpele handeling gedaan te krijgen.
Hier een paar praktijk-voorbeelden:
1A - Vraag eens een bijstands uitkering aan bij je gemeente (Alleen je sofinummer zou genoeg moeten zijn)
1B - Vraag eens bijstands (witgoed) subsidie aan: (voor bijv wasmachine)
Hierbij moet je onderhand je gehele financiele historie aandragen, om een beetje subsidie te krijgen waar je recht op hebt.

2 - Een procedure waarmee je wettelijk ALLE DATA DIE EEN INSTANTIE / BEDRIJF over je heeft verzameld, op papier inzichtelijk krijgt toegestuurd!
Zo kun je zelf (ook) controleren of alles intern nog wel klopt wat anderen over je vastleggen met of zonder je medeweten.

3 - Een procedure waarmee je wettelijk kan EISEN dat al je gegevens voorgoed WORDEN VERWIJDERD uit andermans automatiserings-systeem
Nu blijft vaak een hoop data automatisch hangen in databases van websites, bedrijven en overheden tot in lengte van dagen.. en waar is het goed voor??. Alleen maar data opslaan "omdat het mogelijk is", is voor mij geen goed argument.. Dit houd de databases van deze instanties zuiver en up-to-date en jij bent - als voormalig klant - van onnodige spam-troep af.

4 - Het strafbaar maakt (persoonlijke) data door te verkopen aan andere partijen , dan de partij waar JIJ je data aan hebt toevertrouwd in eerste instantie
Volgens mij is dit een vertrouwensbreuk tussen jou en de partij waar het om gaat en dat zou strafbaar moeten zijn.

Wat denken jullie hiervan?

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Wereld kanker onderzoek fonds

Ongelezen bericht door Jan1 »

Abonnee worden op sommige maandbladen levert vaak ongevraagde reclame op. Bij het aangaan van een abonnement heb ik indertijd een kleine verschrijving in het adres gedaan, hierdoor kon ik ook zien dat mijn adres doorverkocht was. Als je bezwaar hebt dan moet je dat aangeven middels een brief met porto aan het adres van het blad, anders geven ze je adres door aan hun zorgvuldig geselecteerde derden, die dat vervolgens ook weer zo doen, en zo vervolgens. Ook een donatie aan enkele goede doelen levert een stroom van bedelbrieven op.

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: Wereld kanker onderzoek fonds

Ongelezen bericht door berend12 »

Ik heb geen toestemming gegeven, het handigste is als er een leeg hokje (zonder vinkje) staat met de vraag of je reclame van derden wilt ontvangen. Niets aangevinkt = geen bedelbrieven. Hou het simpel.

DutchRozz
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2011 14:08

Re: Wereld kanker onderzoek fonds

Ongelezen bericht door DutchRozz »

Ook ik heb vandaag post ontvangen van Stichting Wereld Kanker Onderzoek Fonds.

Er wordt gevraagd om 3 euro muntjes in een kartonnetje met drie uitgesneden rondjes te stoppen en terug te sturen naar een Antwoordnummer.

Het vreemde is ook weer hoe ze aan mijn naam en adres zijn gekomen, ik weet zeker dat deze door het bedrijf Editions Atlas zijn verstrekt, ik heb bij dit bedrijf een poosje geleden een zakhorloge besteld voor €4,90. Ik was bang dat dit bedrijf extra ongewenste post naar mij toe zou gaan sturen en heb daarom een paar letters in mijn naam omgedraaid. De brief van de bovenstaande stichting was precies zo gespeld, dus ik weet zeker dat de adresgegevens door Editions Atlas zijn verstrekt.

En daar ben ik niet van gediend, de intenties van de stichting zijn misschien heel nobel, maar als je op z'n manier namen en adres achterhaald kun je niet op mijn sympathie rekenen. Ook deze envelop gaat in het grote grijze archief.

Sherryglaasje
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2011 15:35

Re: Wereld kanker onderzoek fonds

Ongelezen bericht door Sherryglaasje »

vandaag ontving ik een enveloppe met daarin een kartonnetje met drie rondjes waar ik 3 euro in moest stoppen en deze naar hen opsturen. Ik vertrouwde het al niet omdat ik normaal brieven krijg van het KWF kankerbestrijding. Daar komt bij, omdat mijn man postzegels verzamelt ik deze zegel nogal bijzonder vond omdat er geen cijfer 1 of 2, of bedrag 46 ct op was vermeld en deze afgestempeld was met TNT POST terwijl het al een tijdje POST.NL is. Ik heb dan ook een e-mail naar hen toegestuurd en wacht nog af.

Gesloten