LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorg en huurtoeslag problemen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Daisy2000
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jan 2006 20:46

Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door Daisy2000 »

Tjonge, wat zijn die economen toch zéér knap. Ze kunnen niet eens rekenen!

Op zorgtoeslag.nl kon je in 2005 berekenen wat je eventueel terug kon krijgen aan zorg en huurtoeslag. Zo´n berekening heb ik dus ook gemaakt. Je kon er géén rechten aan ontleden omdat nog niet alles bekend was. Maar goed, alles ingevuld.Inmiddels is het 8 januari en heb net gezien wat ik zou krijgen.

In 2005 betaalde ik aan de ziekenfondspremie 61,50 per maand
Volgens de zorgtoeslagberekening zou ik
op jaarbasis 314,-- krijgen en dat is dus ±26,17 per maand
Dit jaar (2006) is mijn premie 116,-- per maand

Kortom 116,-- min 61,50 min 26,17 (terug aan zorgtoeslag)= 28,33 wat ik dus meer ga betalen per 1 jan 2006??????

Ik dacht dat er was beloofd dat lagere inkomens niet in koopkracht op achteruit zouden gaan?????????

Ook heb ik nooit recht gehad op huursubsidie. Nu krijg ik opeens 125,-- huurtoeslag terug per maand????

Nergens kan je vragen of deze berekening wel klopt. Volgens de berekening van de belasting klopt dit niet maar krijg dit wel gestort. Ik begrijp dat ze pas aan het eind van 2006 een definitieve aanslag kunnen maken. Maar hoe kan ik dit terug betalen als blijkt dat de belastingdienst een rekenfout gemaakt heeft.

Het is schandalig dat dit zo slecht georganiseerd is. Vele mensen (vooral mensen met en uitkering) komen dan in de problemen.

Wie heeft er ook problemen met de berekeningen?En wie zijn er ook in koopkracht op achteruit gegaan???

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Hier wordt de aloude vergissing gemaakt. Die houdt in, dat alleen gekeken wordt naar de hogere premie die moet worden betaald.

Echter, en dit is onvoldoende onder de aandacht gebracht: ook uw loonstrookje gaat er per 1 januari 2006 anders uitzien. Er komt tussen de 3 en 4 procent netto bij. Afhankelijk van het wel of niet inhouden van bepaalde premies. In veel gevallen voldoende om de veranderde premies mee te bekostigen. Op die manier betaalt u waarschijnlijk niet die 28 euro meer per maand, maar kunt u er zelfs op vooruit gaan.

Over die huurtoeslag gesproken: als u die nooit heeft gehad, zou ik zeggen: houd hem apart, tot u zeker weet dat u er wel of niet recht op hebt. U heeft immers jarenlang zonder die toeslag kunnen leven, dan is het nu wat makkelijker om het opzij te kunnen zetten.

Blijkt op het eind van 2006 dat u er geen recht op had, dan heeft u het geld nog. Blijkt dat u er weldegelijk recht op had, dan zou ik maar eens gaan navragen of u daar eerder misschien ook recht op had, en de mogelijkheid bekijken die voor eerdere jaren ook aan te vragen. In elk geval heeft u in die situatie een leuke reserve, waarop u eigenlijk niet had gerekend.

wiewatwaar
Berichten: 95
Lid geworden op: 03 jul 2005 20:48

Re: Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door wiewatwaar »

1e zorgtoeslag,gaat deze nou over verzamel inkomen of belastbaar inkomen,ik dacht zelf het eerste. volgens mijn berekening zou ik € 94 toeslag moeten krijgen ik kreeg € 84,-
nieuwe zorgverzekering is € 218,50 (zelfde pakket) oude ziekenfonds
81,50 verschil 218,50-81,50-84=€ 53,- dat laatste krijg ik niet bij mijn salaris erbij ,weet ik nu al. de ozb is maar € 55,- per jaar .
dus per saldo als laagstbetaalde er op achteruit.

na het zuur komt het zoet zij zalm en balkenende ,maar bij mij zijn en blijven de druiven zuur.

omdat ik in de laagste schaal zit krijg ik ook huurtoeslag,deze is nog niet uitgekeerd,maar wel is de huur per 0101 al totaal afgeschreven.
de zorgtoeslag is 30december 2005 al afgeschreven.
dit betekent als dat het gehele jaar zo blijft ,ik en velen met mij als het ware de huurtoeslag en zorgtoeslag voor moeten schieten.

velen zullen al of niet in het rood komen te staan, wat weer rente kost.
de overheid moet haar toeslagen vwb betaaldata vervroegen.

ik hoop dat dat maar eenmalig is,anders is er weer een probleem bij.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door karr-2 »

Echter, en dit is onvoldoende onder de aandacht gebracht: ook uw loonstrookje gaat er per 1 januari 2006 anders uitzien. Er komt tussen de 3 en 4 procent netto bij. Afhankelijk van het wel of niet inhouden van bepaalde premies. In veel gevallen voldoende om de veranderde premies mee te bekostigen. Op die manier betaalt u waarschijnlijk niet die 28 euro meer per maand, maar kunt u er zelfs op vooruit gaan.
Dit is precies wat mensen het liefst vergeten te vermelden, want hiermee wordt de hele reden tot klagen weggenomen. Het is uiteraard leuker om te zeggen dat je er op achteruit gaat, terwijl je er in de praktijk op vooruit gaat. Daar scoor je geen medelijden mee.

Ik herhaal nogmaals, wacht eerst je loonstrook van deze maand af en ga dan pas klagen.

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door Frankkk »

Nou, ik klaag dus wel!

18 september 2005: toeslagen aangevraagd via Internet (recent bevestigd door beslastingtelefoon)

9 januari 2005: nog geen betaling danwel beschikking

Volgens toeslagen.nl kon in de eerste week van januari de betaling verwacht worden als dat nog niet was gebeurd.

Formeel is door het reeds lang overschrijden hebben van de beslissingstermijn van 8 weken sprake van een 'fictieve weigering' van de aanvraag. Hiertegen kan bezwaar worden gemaakt.

Als donderdag 12 januari 2006 de toeslagen nog steeds niet zijn overgemaakt, dan heb ik geen zin om nog langer lijdzaam af te wachten en verstuur ik het bezwaarschrift, aangetekend en met handtekening retour.

Zalm en Hoogervorst: opstappen!

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

1e zorgtoeslag,gaat deze nou over verzamel inkomen of belastbaar inkomen,ik dacht zelf het eerste.
mij is herhaaldelijk gezegd dat het inderdaad ook het eerste is, maar de bedragen, zoals die in september bekend waren, zijn inmiddels enigszins gewijzigd, dus dat zou die 10 euro kunnen verklaren.

de ozb is maar € 55,- per jaar .
OZB heeft hier niets mee te maken, dat is namelijk een belasting die bij de gemeente wordt ingehouden. 55 per jaar is 5,90 per maand. Scheelt toch weer 6 euro per maand.
dus per saldo als laagstbetaalde er op achteruit.
even afwachten, dus

dit betekent als dat het gehele jaar zo blijft ,ik en velen met mij als het ware de huurtoeslag en zorgtoeslag voor moeten schieten.
Premie ziekenkostenverzekering wordt al jaren vooraf ingehouden, er verandert niets

Muur
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2006 13:33

Re: Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door Muur »

Op 23 Oktober 2005 heb ik elektronisch mijn gecombineerde aanvraag huur- en zorgtoeslag verstuurd.
Half december zou iedereen een bericht krijgen van de belastingdienst hoeveel men van de belasting krijgt. Ik heb toen niets ontvangen. Ook nu het half januari is, heb ik nog helemaal niets gehoord van de belastingdienst. Geen bericht, geen geld.
Ik heb gebeld naar de belastingtelefoon. Daar zei men dat mijn aanvraag 24 oktober is verwerkt. Ik 'zit dus wel in het systeem'. Maar rond die tijd, zo werd mij verteld, is er ook een storing geweest in het computersysteem van de belastingdienst. Hierdoor zijn enkele sofi-nrs uit de aanvragen 'verdwenen'. Waarom is dit niet naar buiten gebracht zodat ik wist dat ik mijn aanvraag even opnieuw moest versturen?

De telefoniste heeft mijn gegevens genoteerd en belooft dat ik eind januari mijn geld kan verwachten. We wachten dus maar af, maar ik heb er weinig vertrouwen in.

jona
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jan 2006 19:23

Re: Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door jona »

Het addertje onder het gras:
Het volgende las ik in de nieuwsbrief van het FNV

Zorgtoeslag te hoog

De zorgtoeslag die mensen per 1 januari ontvangen, is volgens vakcentrale
FNV te hoog vastgesteld. De toeslag is mede gebaseerd op de gemiddelde
nominale premie voor de zorgverzekering. Die is geschat op 1106 euro. In
werkelijkheid blijkt die premie gemiddeld rond 1050 euro te liggen. Dat zou
betekenen dat per volwassene 50 euro per jaar te veel wordt ontvangen. Dit
bedrag zou vervolgens per 1 juli verrekend worden, waardoor deze mensen
minder zorgtoeslag krijgen. De FNV vindt dat dit niet kan omdat 'de
koopkracht toch al onder druk staat'. Half december maakte het ministerie
van Financiën bekend dat mensen ook te veel zorgtoeslag kunnen krijgen omdat
zij per ongeluk een te laag inkomen hebben opgegeven.

FNV niet positief over loonstrook

Vakcentrale FNV waarschuwt werknemers niet te vroeg te juichen als ze op hun
loonstrookje van januari 'een mooie plus' zien ten opzichte van december.
Het zoet op de loonstrook wordt volgens de FNV teniet gedaan doordat aan de
andere kant de kosten in het levensonderhoud stijgen door het nieuwe
zorgstelsel, hogere energie- en woonlasten en inflatie. Het kabinet beweert
dat over de hele linie huishoudens er in 2006 op vooruitgaan. De FNV meent
dat veel mensen de koopkrachtplaatjes van het kabinet verwarren met het
loonstrookje.


groetjes jona

jona
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jan 2006 19:23

Re: Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door jona »

hoi
Ik ben alleenstaand met een thuiswonende dochter van 18,maar omdat ik dus volgens iedere instantie geen gezin meer ben sinds zij 18 is geworden krijg ik een zorgtoeslag van maar 34 euro (die voor een alleenstaande dus)
Vanwege mijn gezondheid (ik werk partime) moet ik eigenlijk een uitgebreide ziektekostenverzekering,deze had ik vorig jaar wel,maar kan ik nu niet meer betalen dus ben ik genoodzaakt om mij voor minder te verzekeren,wat goedkoper is.
Zodat ik nu wel het zelfde betaal als vorig jaar (105euro min 34 euro zorgtoeslag min collectieve verzekering van mijn baas kom ik op ongeveer 66 euro) maar krijg wel veel minder vergoed.
Dus ook nu weer ga ik er op koopkracht op achteruit.

groetjes jolanda

Lieske1958
Berichten: 430
Lid geworden op: 14 jun 2005 18:12

Re: Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door Lieske1958 »

Jona,

Heeft je docht ook zorgtoeslag aangevraagd ???
Heeft ze recht op.

Lieske

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door tienepien »

je dochter kan als ze bij jou in huis woont toch nog steeds je toeslagpartner zijn?

hja
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2006 13:11

Re: Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door hja »

Voor de maand januari 34 euro aan zorgtoeslag ontvangen voor februari maar 33 euro, terwijl in december per brief is vastgesteld dat ik 34 euro p/m zorgtoeslag krijg, iemand meer met zo'n verlaging?

Vorig jaar had ik 83 euro p/m aan huursubsidie is voor dit jaar ineens verhoogd naar 120 euro p/m, ben bang dat ik op het eind van het jaar het misschien teveel ontvangen bedrag moet terugbetalen.
Hoe kan het dat veel mensen met huurtoeslag veel meer krijgen dan vorig jaar.

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door -margriet- »

Dit heeft dus te maken met de belastingen en maatregelen in verband met de veranderingen rond de zorgverzekeringen en de veranderingen in de huurtoeslagen.

Niet te druk maken, als je alles goed hebt ingevuld, zal dít ook goed zijn 8)

Talll
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 jun 2005 17:08

Re: Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door Talll »

@ hja: ook ik had deze vraag. Heb ik ergens anders gesteld. Ik werd erop gewezen dat mijn totaalbedrag wellicht iets minder was dan 12 X 34 euro. Dit klopt. Daar de belastingdienst niet met getallen achter de komma werkt is er 34 neergezet. Dat bedrag kan echter per maand verschillen (33/34) om zo op het totaalkbedrag uit te komen. Reken zef maar eens uit wat j per maand eigenlij moet krijgen, denk dat het bij jou dan ook wel zal kloppen...

nico dekker
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2006 17:07

Re: Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door nico dekker »

wie wordt er ook zo misselijk van die belastingdienst ben nu al vanaf augustus bezig om mijn huurtoeslag in orde te krijgen ,,brieven telefoontjes het gaat maar door en dat omdat ik alleen maar verhuisd ben en op tijd de wijziging heb doorgegeven zowel telefonisch electronisch als schriftelijk,,afgelopen vrijdag nog gebeld naar ze ,,wat denk je wat ze steeds zeggen ja wij snappen er ook niets van of het systeem ligt plat (wat een goedkope smoes) nou we zullen uw formulier opsturen naar utrecht daar moeten ze maar verder kijken,,offe deze ik zet U op de spoed telefoonlijst wordt U binnen twee werkdagen teruggebeld JAJAJAJA,,,affijn na 4 dagen tja wij weten het ook het is hier ook zo,n zooitje...
maar goed ondertussen trek ik heel gewoon de mij toegekende HUURSUBSIDIE van VROM iedere maand eraf (en je moet eens weten hoe gezeur ik met VROM over die toekenning heb gehad )
Maar goed het gaat maar om ongeveer 180,00 euro per maand waar lulle we over ?????
heb gevraagd of radar hier aandacht aan wil schenken enne voorlopig ga ik maar door om iedere werkdag het gratis nummer 0800-0543 te bellen want schijtziek zullen ze worden van me net zo ziek alsik van hun wordt en wij maar die maandsalarissen voldoen van ze en wat doen hun ,,zijn bezig aan het annalyseren waar de fouten toch vandaan komen ,,,,,,WEL,,,G.V...... groeten nico D,,Alkmaar

jona
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jan 2006 19:23

Re: Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door jona »

dit stond in een nieuwsbrief van de regering.

Hoogervorst pakt wanbetalers aan
Minister Hoogervorst van Volksgezondheid wil wanbetalers in het nieuwe zorgstelsel geen kans geven. In een brief aan de Kamer ontvouwt de bewindsman vanaag zijn plannen, waaronder een centrale registratie van bijstandsgerechtigden die hun premie niet betalen.

Het invoeren van een algemene zwarte lijst van wanbetalers, zoals voorzitter Wiegel van de koepelorganisatie Zorgverzekeraars Nederland bepleitte, gaat de minister te ver. Hij wijst op privacybezwaren die het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) hiertegen heeft geuit. Volgens het CBP zijn andere oplossingen net zo effectief en minder ingrijpend voor de persoonlijke levenssfeer.

De minister dringt er daarom in de eerste plaats op aan dat verzekeraars elkaar waarschuwen voor wanbetalers. Als een klant overstapt, zou de oude verzekeraar daarom aan de nieuwe partij moeten melden of de persoon in kwestie aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan. 'Verzekeraars hebben hiermee een instrument in handen om zelf iets bij te dragen aan het vroegtijdig signaleren van eventuele wanbetalers', aldus Hoogervorst.

Voor bijstandsgerechtigden komt er wél een centrale registratie. Door bestanden te koppelen moeten zij elektronisch tegen de lamp lopen als ze hun premie niet betalen. Gemeenten kunnen dan overgaan tot 'een goed gesprek, budgetbegeleiding of budgetbeheer', aldus Hoogervorst. Het zogeheten Inlichtingenbureau, dat nu al andere bestanden koppelt voor gemeenten, neemt deze taak op zich.

Bestandenkoppeling wordt mogelijk ook ingezet voor het opsporen van onverzekerden. 'Het gaat hierbij om privacygevoelige informatie waarvoor het wettelijk kader aangepast moet worden.' Hoogervorst wil daartoe pas overgaan als blijkt dat het aantal onverzekerden toeneemt. Om in dat geval snel te kunnen handelen is hij niettemin al begonnen met de voorbereidingen.

De minister studeert nog op extra mogelijkheden om wanbetalers aan te pakken via automatische incasso. Zo denkt hij aan de mogelijkheid om mensen vooraf te laten betalen of de premie in te houden op het salaris. Hierover belooft Hoogervorst de Kamer binnenkort nader te informeren.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Volkomen met Hoogervorst eens. Wanbetalers en weigeraars moeten keihard aangepakt worden, is het niet goedschiks dan maar kwaadschiks. Vroeger kon je er voor kiezen om onverzekerd rond te lopen en werd je toch wel geholpen omdat men nu eenmaal die plicht had. Dat heb ik altijd al asociaal gevonden.

Sinds 1 januari van dit jaar ben je dus verplicht verzekerd en zal er dus ook betaald moeten worden. En sommige mensen hebben daarbij een beetje hulp nodig.

tooths
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 okt 2005 02:29

Re: Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door tooths »

Ook ik was van de week aangenaam verrast. Ik kreeg de maanden januari en februari huurtoeslag van 160 euro per maand gestort. Ik heb helemaal geen huurtoeslag aangevraagd. Ben ook even gaan kijken in mijn aanvraag die in de computer staat en ik heb dus gelijk.
Heb nu maar per 1 maart de huurtoeslag per wijziging stop laten zetten. Het is bijna onmogelijk ons gezamelijke belastbaar inkomen is zelf volgens de belastingdienst geschat op 31.000 euro, hierover wordt ook de zorgtoeslag 36 euro met ons tweeen over betaald. Zit dus boven de grens voor huurtoeslag, lijkt me.
Mocht ik wel rechten hebben hoe kom ik daar achter, in ieder geval niet met het rekenprogramma van de belastingdienst.
Ach ja, en anders zit er volgend jaar nog wat in het verschiet, want neem aan dat je ook een nabetaling kan krijgen als je te weining zorg- en of huurtoeslag hebt gehad. Evenals je de teveel betaalde toeslagen terug moet betalen.
Ben benieuwd, en ach ja, dan zie ik deze maand maar als een financieel meevallertje.

Miles79
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jan 2006 14:38

Re: Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door Miles79 »

edit
Laatst gewijzigd door Miles79 op 24 mei 2007 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.

tooths
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 okt 2005 02:29

Re: Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door tooths »

Ja zover heb ik zelf ook kunnen rekenen. Heb helemaal geen aanvraag ingediend voor huurtoeslag. De orginele aanvraag staat hier op mijn computer met datum en tijd verzending naar de belastingdienst.
Toch houdt de belastingdienst vol dat het geld wel voor ons bestemd is.
Ik heb wederom per 1 maart de toeslag stop laten zetten via een wijziging die je kunt downloaden. Kijk als ik eenmalig volgend jaar 160 euro terug moet betalen, kom ik daar overheen. Maar 12 x 160 euro niet. Spaarrekening zetten zou kunnen, maar denk dat je heel gauw in de verleiding komt het even te lenen van je spaarrekening.
Hopelijk werkt het nu wel goed daar, is alleen zo raar dat de ene maanden moet wachten op de toeslagen en wij het ongevraagd krijgen. Leuker kunnen ze het dus wel maken voor ons.

Gesloten