LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 5x zoveel stroomverbruik van Oxxio

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
zayen
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 okt 2011 14:09

5x zoveel stroomverbruik van Oxxio

Ongelezen bericht door zayen »

Gisteren kreeg ik de jaarafrekening van Oxxio...yep de 'slimme' meter.
Er zou me even binnen 5 dagen 2500 euro afgehouden worden ivm met stroomverbruik. Ik dacht dat ik niet goed werd!
Afschriften van vorige 2 jaren erbij gehaald, waarbij ik ong. 3000kwh per jaar verbruikt had.
Dit jaar 15000, waarvan 11000 's nachts????
Afgelopen jaar zijn er geen andere stroomverbruikers aangesloten, zelfs persoon en diepvriezer minder. Overal spaarlampen. Ik snap er niks van. :(
Enig advies dat ik kreeg was 'n klachtenbrief te schrijven...
Uitstel van betaling voor 'n maand, maar daarna kon ik geen betaalregeling meer treffen!
Oxxio kon pas over 3 mnd tot 'n half jaar iemand sturen om die 'slimme meter' te ijken.
Maar dan zit ik over 'n half jaar WEER met zo'n hoge rekening als 't aan die meter ligt.
Bewijslast ligt bij klant... HELP!!! Wat kan ik doen om erachter te komen of er stroom 'lekt' of dat het toch aan die meter ligt????

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 5x zoveel stroomverbruik van Oxxio

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dit bedrijf heeft al zo vaak fatsoenlijke en eerlijke mensen de stuipen op het lijf gejaagd. In elk geval geen rooie cent aan Oxxio betalen maar het bedrag betwisten en in het uiterste geval in depot geven bij de Geschillencommissie Energie en Water, http://www.sgc.nl

Zij beslissen na onderzoek over de hoogte van de rekening. En naar wie het geld gaat. Oxxio kan dan verder geen stappen tegen je ondernemen omdat zij op voorhand met deze regeling akkoord zijn gegaan. Het is makkelijk om je eigen verbruik te schatten aan de hand van de apparaten etc die je in huis hebt. 1kwh = een uur lang 1000watt gebruiken.

Ik zou je klacht per e-mail aan Oxxio sturen. Dat is rechtsgeldig en ook door de SGC als bewijs geaccepteerd. Niet aangetekende brieven per post komen bij Oxxio niet aan, zo is al vaker op dit forum gemeld.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: 5x zoveel stroomverbruik van Oxxio

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

zayen schreef:Afschriften van vorige 2 jaren erbij gehaald, waarbij ik ong. 3000kwh per jaar verbruikt had.
Dit jaar 15000, waarvan 11000 's nachts?
Via je oude meter werd geen nachttarief afgerekend (of zo)? Waarschijnlijk heeft de slimme meter wel een (soort van) nachttarief (dat stilstaat) en probeert Oxxio je zo die 11000 kWh's aan te smeren.

Kanje de meterstanden hier weergeven s.v.p.?

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 5x zoveel stroomverbruik van Oxxio

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou 20% van de rekening wel betalen en het geheel betwisten.

Martjola
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 jan 2007 11:16

Re: 5x zoveel stroomverbruik van Oxxio

Ongelezen bericht door Martjola »

Wat een slimme meter dan.
Wel erg dat er nog steeds mensen zijn die met Oxxio in zee gaan, hoor er alleen maar klachten over.

zayen
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 okt 2011 14:09

Re: 5x zoveel stroomverbruik van Oxxio

Ongelezen bericht door zayen »

Ik heb gisteren Nog eens telefonisch contakt gehad, omdat ik nog steeds geen inlogcode had (die bruikbaar was)... Toen ik die had, heb ik de dagelijkse/maandelijkse weergaven van m'n verbruik bekeken... Bleek dat ik dagen, soms niks verbruikte, sommige maanden kon niet weergegeven worden enz... Dus ik WEER bellen, met die gegevens voor me.
Werd me doodleuk gezegd dat de meter wel eens kapot zou kunnen zijn en ze binnen een half jaar!!!!! iemand ervoor zouden sturen.
NOG 'n half jaar met 'n kapotte meter? Ik ben nu iedere dag de standen op aan 't schrijven.
Ook werd me gezegd dat vorige jaren de standen 'geschat waren' en ze me daarom maar eventjes dit jaar van vorige jaren erbij lieten betalen. Want ja... ik had 't toch wel verbruikt volgens de meter!!

Ik heb al dagen barstende hoofdpijn hierdoor en ben helemaal over m'n touren.
Heb die jongeman ook gezegd HOE KAN oxxio vorige jaren 'geschat' hebben? terwijl er sinds 2009 een slimme meter hangt??
Volgens hem had ik vorig jaar al 6000 kwh verbruikt? ipv van de 3000 die op de afrekening stond.
Ik snap er helemaal niks van.
De eindstand van vorig jaar, was de beginstand van dit jaar!!

Ik heb betalingsuitstel... kon ik 't ff uitzoeken.
Maandag komt er iemand van rechtsbijstand

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 5x zoveel stroomverbruik van Oxxio

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik zou de rekening zeker niet betalen: wie eist, bewijst! Oxxio moet dus aantonen dat jij hen het betreffende bedrag schuldig bent. En dat kunnen ze niet, want de meter is kapot. Dat weten ze al jaren, maar Oxxio heeft verzuimd je hier van op de hoogte te stellen. Zie ook

Energierekening klopt niet? Niet betalen!

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=4077

En: niet bellen, maar alles per e-mail doen. Anders heb je straks geen bewijzen in handen.

Ik zou ook inloggen bij Oxxio en alle pagina's met jouw gegevens op je computer opslaan.

Nog meer Oxxio: http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=4031

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: 5x zoveel stroomverbruik van Oxxio

Ongelezen bericht door ronald g »

Het gebruik in het daltarief is absurd hoog 30kwh in 8 uur en dan nog in de nacht. Kijk het contract er eens op na, heb je wel gekozen voor een piek/dal tarief want daar zit hem de kneep. Heb je dat niet gedaan mogen ze die stand niet eens meenemen in de afrekening. Het gebruik van 4000kwh dat dan overblijft loopt in de pas met het meerjaren gebruik. Oxxio gaat weer eens grandioos de fout in.

mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

Re: 5x zoveel stroomverbruik van Oxxio

Ongelezen bericht door mihoen »

zou oxxio zelf een wietplantage bij jou in de buurt hebben verstopt en daarbij je meterkast hebben verandert?

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: 5x zoveel stroomverbruik van Oxxio

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

ronald g schreef:Het gebruik in het daltarief is absurd hoog 30kwh in 8 uur en dan nog in de nacht. Kijk het contract er eens op na, heb je wel gekozen voor een piek/dal tarief want daar zit hem de kneep.
Dat dus. Zet alles op papier, vooral ook de meterstanden (krijgen wij die nog te zien??) en de conclusies van het gesprek met de Oxxio-medewerker: de meter is defect!!!! Dan kunnen ze niet zeggen "binnen een half jaar repareren!!! Dan kan jij alle energieconsumptie betwisten!

Stuur dat hele dossier aangetekend met bewijs van ontvangst aan Oxxio en betaal die rekening niet, alleen dat deel van de 4000 kWh overdag (piekuren). Daarna niet meer corresponderen met die lui, dan loop je in een nieuwe valkuil.

Bij dagvaarding door Oxxio voor de rechter alles uit de doeken doen incl. de dossier.

zayen
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 okt 2011 14:09

Re: 5x zoveel stroomverbruik van Oxxio

Ongelezen bericht door zayen »

Dank voor jullie reakties. Geeft me toch 't gevoel er niet alleen voor te staan.

Kreeg net 'n brief over dat nakijken van die meter...
Ipv de 190E wat ze bij Enexis zeiden (waar oxxio hun stroom van krijgt.. en die oxxio of meters.. per 1 januari gaan overnemen) zou ik even 350 euro moeten betalen om die meter na te laten kijken (hetgeen zij laten doen door een onafhankelijk bedrijf...ja ja)

Ik betaal ook nog niet.. zeker niet die 2500 euro.
3500-5000 kwu zal ik betalen met aftrek van de voorschotten, meer niet.

Maar ik zal eerst ff afwachten wat maandag met rechtsbijstand besproken gaat worden, eer ik nog verder contakt met oxxio opneem.

Wens allen een warm weekend (durf niet eens de verwarming hoger te zetten nu ;-)

Nomis Naj
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 okt 2011 15:27

Re: 5x zoveel stroomverbruik van Oxxio

Ongelezen bericht door Nomis Naj »

De meter is niet van jou, die huur je.
Kosten voor controle daarvan zijn m.i. niet op jou te verhalen, tenzij blijkt dat je er zelf opzettelijk mee hebt geknoeid.
Zet hem goed op de foto voor ze komen, de verzegelingen etc., alles.
En dan dus wel met de krant van vandaag erbij.
Je weet maar nooit hoe ze hun gelijk willen halen.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: 5x zoveel stroomverbruik van Oxxio

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Blijft m'n verzoek hier een serie meterstanden neer te zetten, zowel dal- als piekmeterstanden.
Laatst gewijzigd door Fiesiekus op 30 okt 2011 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Vervreemdeling
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 apr 2011 19:59

Re: 5x zoveel stroomverbruik van Oxxio

Ongelezen bericht door Vervreemdeling »

Inderdaad, met de meterstanden kunnen de forumleden misschien nog meer gerichte informatie geven.

zayen
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 okt 2011 14:09

Re: 5x zoveel stroomverbruik van Oxxio

Ongelezen bericht door zayen »

Volgens mij heb ik de fout van Oxxio ontdekt.
Heb vanaf 2008 de zogenaamde slimme meter. En omdat ik gisteren pas de inlogcode heb gekregen...
Hier cijfers die ik op 'mijn oxxio' zag.

Opname datum Meterstand hoog Meterstand laag

1 jan 2008 2107 2732
4 aug 2008 4309 5159
23 apr 2009 6956 8239
20 dec 2010 -1 -1
29 okt 2011 13686 17478

Op de maandverbruiken van vorige en dit jaar, zou ik sommige maanden helemaal geen stroom verbruikt hebben. Dit jaar word vanaf juni geen gebruik weergegeven in de gele colommen...

Startdatum contract is 16 dec 2006 en loopt tot 15 dec dit jaar... dan is 't ook toedeloo oxxio

Ik moet trouwens nog eens op de afrekeningen na gaan pluizen wat die meterhuur betreft... volgens mij betaal ik maandelijks 16 euro en nog wat, terwijl op details van aansluiting staat... 34,68 per Jaar.

Ik had wel een leukere invulling van m'n weekend kunnen voorstellen... 'thanks' :evil: oxxio voor de stress

zayen
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 okt 2011 14:09

Re: 5x zoveel stroomverbruik van Oxxio

Ongelezen bericht door zayen »

sorry dacht dat ik 't duidelijker met meer ruimte getyped had dan dat 't nu weergegeven wordt... 1e rijtje is hoog en 2e cijfer is laag tarief.
1 jan 2008 Hoog..2107..Laag 2732 = Verbruik 4893
4 aug 2008.........4309........ 5159 =..............4629
23apr 2009.........6956........ 8239 =..............5827
20dec 2010.........-1.................-1 =...............512
29okt 2011.........13686........17478

zayen
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 okt 2011 14:09

Re: 5x zoveel stroomverbruik van Oxxio

Ongelezen bericht door zayen »

terwijl deze standen op mijn afrekeningen stonden
2008-2009 ........Beginstand........ Eindstand.................verbruik
4-8-08.............. H 5159..............5789........................630
..tot 31-12-08......L 4309..............4800........................491
1-1-09................H 5789..............6889.......................1100=1730
...tot 16-9-09.......L 4800..............5658.........................858=1349

2009-2010
17-09-09 tot 23-09-10
.........................H 6889..............8634........................1745
.........................L 5658...............7005........................1347

2010-2011
24-09-10 tot 25-08-2011
.........................H 8634..............13385.......................4751
.........................L 7005...............17076.....................10071

Normaal ga je uit van wat je voor je krijgt op 'n afschrift, dat dit klopt!
Ik had vorig jaar, gecontroleerd of de eindstand ook de beginstand was....

Leuke puzzel he????? :roll: :oops:

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: 5x zoveel stroomverbruik van Oxxio

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Je schrijft dat je vanaf 2008 die "slimme meter" hebt? Dat betekent dus dat al die meterstanden van die meter afkomstig zijn.

Het meest waarschijnlijk is dat die meter verkeerd is uitgelezen, ergens een bitje verkeerd gezet/gelezen, waardoor er een "1" teveel voor het verbruik is gekomen.
De ellende is dat je dat uit moet zoeken en aan moet tonen. Dan zit je mooi met Oxxio, die zullen alles in hun voordeel uitleggen.

deoxxiomedewerker
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2008 10:01
Contacteer:

Re: 5x zoveel stroomverbruik van Oxxio

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker »

Beste Zayen,

Ik begrijp dat er veel onduidelijkheid is ontstaan omtrent de slimme meterstanden en de wijze waarop deze op uw afrekening zijn verwerkt.

Als u wilt, onderzoek ik voor u hoe deze situatie is ontstaan. Wilt u zo vriendelijk zijn om uw klantgegevens te e-mailen naar [email protected]? We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

Met vriendelijke groet,

Michaël
De Oxxiomedewerker

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 5x zoveel stroomverbruik van Oxxio

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Klachtenkampioen Oxxio probeert nu zelfs op zondag de vuile was binnen te houden. Een primeur! :D

Gesloten