LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Absurd hoog gasverbruik, oude meter is helaas vervangen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
mickeyjhart
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jun 2018 20:47

Absurd hoog gasverbruik, oude meter is helaas vervangen

Ongelezen bericht door mickeyjhart »

Hey Allemaal,

vorig jaar heb ik een appartement gekocht en ben ik hier gaan verbouwen. Tijdens de verbouwing heeft de gaskraan ruim 6 maanden dicht gezeten. De gaskraan zat dicht van Juni t/m December (en de 4jaar ervoor zat deze ook dicht).

Nu heb ik onlangs een nota gekregen dat ik 1625m3 gas heb verbruikt in 1 jaar tijd in een appartement van 70m2. Ik woon hier pas sinds Maart 2018 (alleen). Het gasgebruik is ongebruikelijk hoog maar er is 1 probleem. Onlangs is bij mij voordat ik de nota kreeg een slimme meter geplaatst zonder dat ik op de hoogte was dat er zo een hoog gebruik was.

Ik ben benieuwd wat ik nu kan doen om dit op te lossen aangezien ik nooit in 3-6 maanden tijd 1625m3 gas kan verbruiken.
Zoals hierboven kort beschreven is heb ik de oude meter niet meer, en heb ik er niet bij stil gestaan al die tijd om mijn meter structureel te controleren want je gaat er van uit dat dit in orde is.

Is er iets wat ik kan doen om dit verder uit te laten zoeken of dat deze absurd hoge kosten voor het verbruik opnieuw bekeken word?

Speedy123
Berichten: 1136
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Absurd hoog gasverbruik, oude meter is helaas vervangen

Ongelezen bericht door Speedy123 »

mickeyjhart schreef:Hey Allemaal,

vorig jaar heb ik een appartement gekocht en ben ik hier gaan verbouwen. Tijdens de verbouwing heeft de gaskraan ruim 6 maanden dicht gezeten. De gaskraan zat dicht van Juni t/m December (en de 4jaar ervoor zat deze ook dicht).

Nu heb ik onlangs een nota gekregen dat ik 1625m3 gas heb verbruikt in 1 jaar tijd in een appartement van 70m2. Ik woon hier pas sinds Maart 2018 (alleen). Het gasgebruik is ongebruikelijk hoog maar er is 1 probleem. Onlangs is bij mij voordat ik de nota kreeg een slimme meter geplaatst zonder dat ik op de hoogte was dat er zo een hoog gebruik was.

Ik ben benieuwd wat ik nu kan doen om dit op te lossen aangezien ik nooit in 3-6 maanden tijd 1625m3 gas kan verbruiken.
Zoals hierboven kort beschreven is heb ik de oude meter niet meer, en heb ik er niet bij stil gestaan al die tijd om mijn meter structureel te controleren want je gaat er van uit dat dit in orde is.

Is er iets wat ik kan doen om dit verder uit te laten zoeken of dat deze absurd hoge kosten voor het verbruik opnieuw bekeken word?
Weet u zeker dat tijdens de verbouwing niets moest drogen? Bijvoorbeeld een gestorte vloer of iets dergelijks? Want werklui willen dan nog weleens de verwarming vol open zetten met de bovenraampjes open om het vocht af te voeren.

Allereerst moet u controleren of de stand inderdaad opgenomen is en niet geschat. Met een slimme meter is dit wel de verwachting maar u weet maar nooit.

Indien u zeker weet dat dat niet het geval was, dan kunt u de opname stand van de oude meter opvragen en vergelijken met de stand die u opgenomen hebt toen u uw appartement betrok. Als het verbruik toen laag was en met de nieuwe meter ineens omhoog schiet, dan kunt u de nieuwe meter na laten kijken. Wel geldt dat er kosten aan verbonden zijn indien er gene gebrek gevonden wordt.

1650 kuub is overigens inderdaad erg veel voor een appartement van 70 vierkante meter, het is het gemiddelde verbuik van een twee onder een kap woning.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Absurd hoog gasverbruik, oude meter is helaas vervangen

Ongelezen bericht door marnix »

Hoe is het verbruik momenteel?
Kunt u dat per dag bekijken? Of dat verbruik eventueel opvragen?
Kan het zijn dat de nieuwe meter niet op 0 stond?

stofzuigertje

Re: Absurd hoog gasverbruik, oude meter is helaas vervangen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je een woning kreeg altijd de begin stand opnemen en bij slimme meter word de eindstand genoteerd en een nieuwe op 0 geplaatst.

Maar als je niet de stand weet, misschien betaal je voor vorige gebruiker en is een te lage doorgegeven.
Een foto met datum als bewijs is vaak voldoende... en bij je energie leverancier huidige stand doorgeven bij aankomst woning mag.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Absurd hoog gasverbruik, oude meter is helaas vervangen

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Ik weet niet of dit voor jou van toepassing is, maar lees dit even door:

viewtopic.php?f=51&t=170523


mickeyjhart
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jun 2018 20:47

Re: Absurd hoog gasverbruik, oude meter is helaas vervangen

Ongelezen bericht door mickeyjhart »

Hi allemaal,

Er is niets gedroogd met de cv hiervoor hebben we elektrisch verwarmt omdat er nog geen cv zat.

Helaas heb ik de oude meter niet meer, eneco die werkt alleen niet erg goed mee om dit te herzien ookal zien ze dat dit absurd hoog is.

Stedin zegt indd dat dit niet klopt en dat eneco contact moet opnemen, maar daar soen ze moeilijk.

De stedin monteur gaf aan bij het plaatsen van de slimme meter dat er een gaslek was en toen is ook mijn hoofdkraan vervangen. Mogelijk zat hier een inwendig gaslek.

Dank voor de feedback, ik ga de andere topics iig doorlezen en antwoord terug hier als er nog onduidelijkheden zij.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Absurd hoog gasverbruik, oude meter is helaas vervangen

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Ik heb de link van Wilhelmina ook door gelezen, dat dat blijkt over fraude met een elektriciteitsmeter te gaan.

Marc01
Berichten: 125
Lid geworden op: 02 mar 2005 12:29

Re: Absurd hoog gasverbruik, oude meter is helaas vervangen

Ongelezen bericht door Marc01 »

Hoog? Das bij mij structureel. Ik woon er nu 29 jaar. En dat vinden ze niet leuk. Ik heb inmiddels 5 verschillende boven buren gehad die nu 2 x zoveel huur betalen als ik. In die jaren is er NIETS aan het huis gebeurt. Mijn ruimte is ca. 65,6 m2 mijn gasverbruik is gemiddeld over een periode van 12 jaren 1596,6 m2.

[Off-topic bijdrage verwijderd door Moderator]
Laatst gewijzigd door Radar op 06 jul 2018 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Off-topic bijdrage verwijderd door Moderator

A3o
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mei 2009 16:28

Re: Absurd hoog gasverbruik, oude meter is helaas vervangen

Ongelezen bericht door A3o »

mickeyjhart schreef:
De stedin monteur gaf aan bij het plaatsen van de slimme meter dat er een gaslek was en toen is ook mijn hoofdkraan vervangen. Mogelijk zat hier een inwendig gaslek.
Als er een gaslek zat, kan het natuurlijk zijn dat de afgelopen jaren er, ondanks dat de kraan dicht zat, toch gas is weggelekt. Dan heb je nog geluk dat je tijdens de verbouwing niet bent ontploft.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Absurd hoog gasverbruik, oude meter is helaas vervangen

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

A3o schreef:
mickeyjhart schreef:
De stedin monteur gaf aan bij het plaatsen van de slimme meter dat er een gaslek was en toen is ook mijn hoofdkraan vervangen. Mogelijk zat hier een inwendig gaslek.
Als er een gaslek zat, kan het natuurlijk zijn dat de afgelopen jaren er, ondanks dat de kraan dicht zat, toch gas is weggelekt. Dan heb je nog geluk dat je tijdens de verbouwing niet bent ontploft.
Inwendig gaslek? Die mag je me eens uitleggen. En dat er gas weglekt als de kraan dichtzit, is al helemaal een dijenkletser van de eerste orde.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Absurd hoog gasverbruik, oude meter is helaas vervangen

Ongelezen bericht door BreejKC »

Dat u met Eneco problemen heeft om getallen boven water te krijgen verbaasd mij niets. Veel jaren terug is dat bij mij als bestaande klant van die club ook gebeurt. Ondanks dat ik het tegendeel van een door mij opgenomen meterstand kon aantonen van een achteraf door Eneco geschatte meterstand, bij mijn overstap naar een collega energieleverancier, bleven ze stijfkoppig vasthouden aan de door hun onterecht geschatte meterstand. Tja, als je als klant bij Eneco eenmaal binnen bent ben je alleen nog goed voor je centen en moet je er bij een door hun gemaakte fout hemel en aarde verzetten om je recht te krijgen.

Nu ze me ineens als klant terug willen hebben zijn ze ineens poeslief. Maar wij kennen de andere kant.

Recent ben ik op Messenger een item aangegaan met een poeslieve Denise van Eneco. Oh wat is ze vriendelijk en meewerkend. Probeer ook eens met die Denise, al dan niet via Messenger, of de recente reclamecampagnes op facebook, in contact te komen. Refereer eventueel maar aan het onderwerp van een ontevreden vader en een tevreden zoon bij Eneco, die de vader nu ook nog een Toon + abonnement proberen aan te smeren. Ze weet vast wie er bedoelt wordt en dan komt ze er achter dat Eneco nog steeds niet altijd even correct is tegen bestaande klanten, ondanks het tegendeel wat gesuggereerd wordt.

In het Messenger item zal ik even een verwijzing naar dit item plaatsen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Absurd hoog gasverbruik, oude meter is helaas vervangen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Begrijpelijk is dit betoog toch helemaal niet.

stofzuigertje

Re: Absurd hoog gasverbruik, oude meter is helaas vervangen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij het verkrijgen woonruimte gelijk de meterstanden opnemen en doorgeven.... ook als je de eerste 6 maanden gaat klussen en niets verbruikte!

Vele mensen met geld tekort gaven soms jarenlang de helft op en zelf kaartje invullen....
Dan krijg je geld terug en als je verhuisde en de verhuurder niets opnam kregen de volgende huurders de hoge afrekening van niet kloppende standen....

Het is eerst de kraan, dan de meter dus waar zat het lek.... als de kraan lekte is er geen verbruik en risico netbeheerder!
Alleen als jou leiding na de meter lekte moet je gewoon betalen.
Een gaskraan elders in huis die lekte kan wel verbruik veroorzaken!

Als je bij krijgen sleutels de meterstanden doorgeeft kunnen ze vorige bewoner de factuur sturen en vermoedelijk is daar iets niet goed afgerekend...als die een te lage stand doorgaf........ kwam vaker voor en daarom is slimme zelf af te lezen meter voor netbeheerder ook een groot voordeel en zijn ze de creatief lenen bij energie bedrijf klanten ook gelijk kwijt!

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Absurd hoog gasverbruik, oude meter is helaas vervangen

Ongelezen bericht door BreejKC »

Inmiddels de Denise van Eneco over dit topic geïnformeerd via facebook Messenger. Ik citeer woordelijk haar reactie: “Wij zijn niet actief op het forum van Tros Radar, dus daar hebben wij helaas geen toegang toe. Ik baal zelf ook dat hier sprake van is, dus ik hoop dat deze persoon snel contact met ons opneemt (als dit nog niet gebeurd is). Groet, Denise”.

Zó kun je er als medewerkster van Eneco er natuurlijk ook proberen onderuit te komen. Deze medewerkster van Eneco daarop even geïnformeerd dat ze niet per sé bij haar baas dit forum van TROSRADAR hoeft te raadplegen, maar dat ze dat overal kan doen waar vrij internet beschikbaar is. Of dat inmiddels gebeurd is, is mij niet kenbaar gemaakt.

Andersom zou ik, nu deze handelswijze van Eneco bekend geworden is, TS opnieuw willen adviseren weer eens met (Denise van) Eneco contact op te nemen. Ik ben benieuwd naar de eventuele afloop.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Absurd hoog gasverbruik, oude meter is helaas vervangen

Ongelezen bericht door renewouters »

BreejKC schreef: Zó kun je er als medewerkster van Eneco er natuurlijk ook proberen onderuit te komen. Deze medewerkster van Eneco daarop even geïnformeerd dat ze niet per sé bij haar baas dit forum van TROSRADAR hoeft te raadplegen, maar dat ze dat overal kan doen waar vrij internet beschikbaar is.
Dus eigenlijk zeg je dat maar even op haar eigen telefoon of in haar vrije tijd thuis op dit forum moet gaan kijken??? (als er op de werkplek geen toegang tot dit forum is, en ook geen tijd is gealloceerd zodat medewerkers op dit forum kunnen gaan kijken).

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Absurd hoog gasverbruik, oude meter is helaas vervangen

Ongelezen bericht door BreejKC »

Ja, dat zeg ik. Als ik het zo goed met mijn werkgever op heb en deze, om te voorkomen ook negatieve geluiden te vernemen dat ik internet niet mag raadplegen op het werk, dan zou ik nieuwsgierig worden. Ja, dan zou ik buiten werktijd even op dit forum kijken wat de andere kant van zo'n verhaal is.

Dat Eneco haar vuile was niet buiten ophangt kan ik nog wel begrijpen. Maar die vuile was wordt ook niet binnenshuis daar opgehangen. Dat er bij Eneco fouten gemaakt zijn en nog steeds worden gemaakt met 'gewaardeerde' klanten is op zichzelf helemaal niet erg. (Waar mensen werken .....) Maar dat Eneco er nogal wat aan doet, dat eigen medewerkers van gemaakte fouten niet kunnen leren, noem ik kwalijk.

Gesloten