Advies zonnepanelen: welke windrichting, panelen en omvormers?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Herman vNtP
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 dec 2021 12:15

Re: Advies zonnepanelen: welke windrichting, panelen en omvormers?

Ongelezen bericht door Herman vNtP »

Mijn ervaring zoektocht naar goede optimale etc zonnecellen
Na enig onderzoek zijn er twee systemen
Systeem a is dat alle cellen in serie eventueel met een kastje per paneel worden aangelegd. Tussen meter en panelen een grotere omvormer die de hoge gelijkspanning omzet naar 230 wisselspanning. Dit is een wat goedkoper systeem. Voor mij persoonlijk was van belang dat bij een niet nauwkeurige aanleg door de hoge spanning (serie = voltages ieder paneel bij elkaar optellen) de kans op brand hoger wordt door bijvoorbeeld oxidatie of schade kabels (=verhoging weerstand). Daarnaast kreeg ik garantie periodes van 10 tot 15 jaar aangeboden voor zowel de panelen als voor systeem.
Systeem b is geheel anders van opzet. Hier is geen omvormer voor de meterkast, maar onder ieder paneel. Dit houdt in dat ze direct 230v wisselspanning afgeven en parallel worden geschakeld. Hierdoor maximale spanning 230 volt wisselspanning en directe aansluiting (in meterkast 2 extra schakelaars). Garantie op dit systeem 25 jaar!
Daarnaast grote verschillen in panelen.
In de tijd van aanschaffen waren panelen van 360 wp normaal
Mijn adviseur gaf offerte voor configuratie systeem b (Enphase met 25 je garantie ) met 360 panelen (12 jaar garantie)
Tijdens gesprek aanpassing naar andere panelen van 390 wp die óók 25 garantie hadden! Dit voor een beperkte meerprijs
Resultaat: minder panelen mogelijk (van 14 naar 13) voor totaal een lagere prijs en hogere opbrengst en op geheel 25 garantie!
Voor mij was als veiligheidskundige ook brandveiligheid een belangrijk element!
Ik wens je succes toe met een goede analyse waarbij jouw wensen en budget van belang zijn
Nog een punt: aanvankelijk dacht ik dat de bomen naast mijn huis geen schaduw op het op pal zuid gerichte dak zouden werpen, maar nu is dat in de winter met lage zonnestand wel zo. Hou daar rekening mee!

opa55
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 nov 2020 14:09

Re: Advies zonnepanelen: welke windrichting, panelen en omvormers?

Ongelezen bericht door opa55 »

Neem in ieder geval een bedrijf die aangesloten is bij de branche organisatie zonnepanelen, de S.G.Z.E. en omvormer SolarEdge.
Ik heb ze al 5 jaar tot volle tevredenheid op het dak liggen, nooit spijt van gehad.

gerrit098
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2011 20:51

Re: Advies zonnepanelen: welke windrichting, panelen en omvormers?

Ongelezen bericht door gerrit098 »

Zwartkate schreef:
22 dec 2021 11:26
Als je ze zelf gaat leggen en aansluiten, zou ik goed naar de wettelijke eisen kijken. Het zou zo maar kunnen zijn dat als je niet bevoegd bent om alles aan te sluiten (incl. evt. veranderingen in de meterkast), dat je bij bv. brand niet verzekerd bent omdat de verzekeraar kan zeggen dat alles illegaal is aangelgd en dus niet verzekerd bent met terugwerkende kracht.
Ik heb een elektrotechnische opleiden, ondanks dat dat 20 jaar geleden mag ik nog steeds meterkasten aanleggen. En dat doe ik ook geregeld.

Gesloten