LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afgerekend op hogere standen dan slimme meter aangeeft

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Afgerekend op hogere standen dan slimme meter aangeeft

Ongelezen bericht door Harm.calc »

8 november is er bij mij een slimme meter geplaatst. Ik blij :? , toch?
Het energie besparen kan beginnen, ik hoef niet meer thuis te zijn voor standopnames en ik hoef zelf geen standen meer door te geven.

Ik ben bijna 2 maand verder en er is niemand die mij kan vertellen hoe ik (dus ik, niet men in het algemeen) nu energie kan besparen . . . :roll:

Maar dit bericht gaat om een ander punt. Per 12 december jl ben ik overgestapt naar van den Bron. Nu blijken zij niet aan mijn meterstanden te kunnen komen. Oh? Maar dat was toch nu geregeld? Juist daar was toch ook die slimme meter voor? :roll:
En "tot overmaat van ramp" heeft men nu maar een inschatting gemaakt van mijn standen. Standen die hoger liggen dan mijn slimme meter op dit moment aangeeft! Dat kan toch helemaal niet. Dus een afrekening van 2016 vindt plaats op meterstanden die ik nog moet gaan halen.

De slimme meter heeft hier mensen dus gewoon dom gemaakt. Bedankt overheid :oops:
Laatst gewijzigd door Radar op 03 jan 2017 13:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Afgerekend op hogere standen dan slimme meter aangeeft

Ongelezen bericht door Dirkie »

Een slimme meter bespaard geen energie. Wel is het mogelijk dat een slimme meter in combinatie met andere apparatuur u inzicht kan geven in uw verbruik zonder dat u daarvoor de meterstanden in de meterkast moet uitlezen. Een voorbeeld hiervan is Toon van Eneco maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Maar uiteindelijk zult U zelf energie moeten besparen door minder te gebruiken.

Een slimme kan de standen op verzoek doorgeven aan uw netbeheerder. En de netbeheerder kan eventueel met toestemming deze standen doorgeven aan uw energie leverancier. Daarvoor moet wel toestemming verleend worden. Zonder uw toestemming zal uw netbeheerder geen standen doorgeven. Als u 8 november een slimme meter krijgt en 12 december overstapt naar een andere energie leverancier dan kan ik me voorstellen dat de benodigde toestemmingen nog niet verwerkt zijn. En zelf zult U ook nog geen meterstanden doorgegeven hebben, dus wordt er gewoon met een ouderwetse schatting gewerkt. En uw nieuwe leverancier kent uw gebruiks historie niet (privacy) en kan dus eigenlijk geen juiste schatting maken.

Dit kan een verklaring zijn van uw 'problemen' maar bedenk wel dat ook dit allemaal aannames zijn van mijn kant.
Laatst gewijzigd door Radar op 03 jan 2017 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Afgerekend op hogere standen dan slimme meter aangeeft

Ongelezen bericht door kweenie »

Dan blijft het vreemd dat de maatschappij uitgaat van een schatting en niet gewoon even om de standen vraagt.
Laatst gewijzigd door Radar op 03 jan 2017 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Afgerekend op hogere standen dan slimme meter aangeeft

Ongelezen bericht door Dirkie »

kweenie schreef:Dan blijft het vreemd dat de maatschappij uitgaat van een schatting en niet gewoon even om de standen vraagt.
Waarschijnlijk (maar ik kan het natuurlijk ook nu weer mis hebben) heeft de maatschappij dat ook gedaan maar is dat gedaan voor 12 december (de datum van overstappen). En als er geen meterstand beschikbaar is wordt deze ingeschat (is namelijk veel sneller dan bellen en hopen dat iemand wil opnemen om vervolgens zijn/haar meterstanden aan een wildvreemde beller door wil even).
Laatst gewijzigd door Radar op 03 jan 2017 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

hilbranddejong
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2014 10:50

Re: Afgerekend op hogere standen dan slimme meter aangeeft

Ongelezen bericht door hilbranddejong »

U kunt zich kosteloos aanmelden op http://www.slimmemeterportal.nl
Daarmee heeft u volledig inzicht in uw stroom- en gasverbruik.
Per kwartier ziet u hoeveel stroom en gas u heeft verbruikt, hoeveel u eventueel met zonnepanelen heeft teruggeleverd, wat uw 'sluimerverbruik' is en wat de gemiddelde buitentemperatuur in dat kwartier bedroeg. Leerzame informatie.
Laatst gewijzigd door Radar op 03 jan 2017 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Afgerekend op hogere standen dan slimme meter aangeeft

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Mijn bericht gaat om een ander punt. Zie na onderstreepte zin.
Laatst gewijzigd door Radar op 03 jan 2017 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Afgerekend op hogere standen dan slimme meter aangeeft

Ongelezen bericht door Dirkie »

Harm.calc schreef:Mijn bericht gaat om een ander punt. Zie na onderstreepte zin.
Zie beide bijdragen van mij. Kan dit oorzaak zijn. Misschien even navragen bij uw leverancier.
Laatst gewijzigd door Radar op 03 jan 2017 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

bweidevogel
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2016 20:25

Re: Afgerekend op hogere standen dan slimme meter aangeeft

Ongelezen bericht door bweidevogel »

Mijn bericht gaat om een ander punt. Zie na onderstreepte zin :"

Indien u zich heeft aangemeld bij VD Bron, als zijnde uw nieuwe leverancier en zij dus de switch hebben ingediend met geschatte standen, dan moeten zij het ook corrigeren. U zou daarvoor contact op moeten nemen met VD Bron en de werkelijke standen doorgeven. Zij moeten dit dan aanpassen in hun systeem en dit communiceren richting de "oude" leverancier, zodat die een juiste afrekening kan opmaken.
Inmiddels zou het voor VD Bron mogelijk moeten zijn om de slimme meter uit te laten lezen , zodat het in de toekomst in 1 x goed gaat.

Dit is dus geen 'fout' van de slimme meter , maar van de leverancier(s).
Laatst gewijzigd door Radar op 03 jan 2017 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Afgerekend op hogere standen dan slimme meter aangeeft

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Een van de reden om toch maar wel voor de slimme meter te kiezen is dat ik geen meterstanden meer hoef door te geven.
Het is mij niet bekend dat als ik de slimme meter op de uitleesstand laat zetten dat ik vervolgens ook nog de netbeheerder toestemming moet geven om meterstanden aan mijn nieuwe leverancier beschikbaar te stellen. Niemand vertelt mij dit!
Gelukkig dat ik zelf de meterstanden genoteerd heb :wink:

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: Afgerekend op hogere standen dan slimme meter aangeeft

Ongelezen bericht door beusen »

Harm.calc schreef:Een van de reden om toch maar wel voor de slimme meter te kiezen is dat ik geen meterstanden meer hoef door te geven.
Het is mij niet bekend dat als ik de slimme meter op de uitleesstand laat zetten dat ik vervolgens ook nog de netbeheerder toestemming moet geven om meterstanden aan mijn nieuwe leverancier beschikbaar te stellen. Niemand vertelt mij dit!
Gelukkig dat ik zelf de meterstanden genoteerd heb :wink:

Hier lees ik dan toch iets anders:

https://www.gaslicht.com/energie-inform ... imme-meter

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Afgerekend op hogere standen dan slimme meter aangeeft

Ongelezen bericht door Harm.calc »

@beusen

Jouw link schrijft:
Uw netbeheerder ziet alleen uw meterstanden op de volgende momenten:
- één keer per jaar voor uw jaarafrekening,
- zes keer per jaar (om de twee maanden) voor het verbruik- en kostenoverzicht,
- als u overstapt naar een ander energiebedrijf of als u verhuist,
- incidenteel wanneer dat nodig is voor het beheer of onderhoud van het energienet.

Inmiddels een reactie van de netwerkbeheerder:
Op het moment dat uw leverancier problemen heeft met het uitlezen van standen is het aan uw leverancier om dit bij ons aan te geven. De contactgegevens van de Klantenservice Marktpartijen zijn bij uw leverancier bekend. Op deze manier kunnen uw leverancier en wij als netbeheerder direct eventuele noodzakelijke technische gegevens uitwisselen om het probleem te achterhalen.

Hier ligt dus een actie voor mijn nieuwe energieleverancier.
Zij hebben in ieder geval de standen die ik ouderwets zelf genoteerd heb. Ik ga ervan uit dat het goed komt.

jhogaarts
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: Afgerekend op hogere standen dan slimme meter aangeeft

Ongelezen bericht door jhogaarts »

Ik hoef helemaal geen slimme meter want deze is helemaal niet slim. Ik ben niet te lui/beroerd om eens per jaar mijn meterstanden door te geven. Met een slimme meter bezuinig je niets. Ik neem elke week op zondag mijn meterstanden op en zie dan of ik de afgelopen week veel of weinig verbruikt heb. Als het teveel is dan is dat jammer maar zal een reden hebben (te koud, veel douchen).
Het voordeel dat je elke week de standen opneemt is dat je kunt zien of er een piek in je verbruik ziet zoals ik vorig jaar bij het energieverbruik van de VvE had ontdekt. Bleek dat de schoonmakers de boiler op vol vermogen hadden laten staan i.p.v. de eco stand. ja die stond lekker te pendelen om het water warm te houden. Dus veel energie verbruikt na die vrijdag.
Ik heb in mijn meterkast een sticker geplaatst dat het verboden is om een slimme meter te plaatsen en dit ook bij de leverancier aangemeld.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Afgerekend op hogere standen dan slimme meter aangeeft

Ongelezen bericht door Harm.calc »

@jhogaarts
Jouw reactie behelst niet echt mijn start van deze discussie.
Ik was ook niet direct een voorstander van een slimme meter omdat ik de voordelen er niet van zag, of daar geen vertrouwen in heb. Daarnaast blijkt hij mij niet veel nieuws te vertellen, wat ik al niet wist omdat mijn verbruik mij altijd al bezig hield.
Dat ik niet meer eens in de zoveel tijd verplicht thuis moet zijn omdat de netbeheerder de opname moet doen, dat vind ik wel een voordeel. Scheelt mij een vrije middag.

Compliment dat je verbruik jou wel bezig houdt. Met een slimme meter kun je dit veel beter monitoren. Vanachter je pc waar jij je wekelijkse gegevens uiteindelijk toch in verwerkt. Vertrouwen op een stukje techniek levert vrije tijd en meer rust. Denk er toch eens over na :wink:

gerard2610
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2017 11:51

Re: Afgerekend op hogere standen dan slimme meter aangeeft

Ongelezen bericht door gerard2610 »

Slimme Meter leek idd een uitkomst. Totdat de rekening kwam.
Al jaren klant bij Essent , netjes de meterstanden door gegeven. Dit werd ook nog na het doorgeven van de meterstanden gecontroleerd door iemand van Essent die dan bij je thuis langs kwam.
Nu de slimme meter geplaatst is word er door Essent gezegd : meneer u heeft jaren de verkeerde meterstanden door gegeven er zal opnieuw gekeken worden aan de hand van wat de slimme meter door geeft aan meterstanden. Dan word er opnieuw een berekening gemaakt.
Na twee weken kreeg ik de nieuwe berekeningen van de eind afrekeningen.U moet 3000,- betalen.

Ik naar Essent gebeld om uitleg.
Tien telefoontjes verder, dan word er gezegd meneer na 2011 weken de meterstanden te veel af hierdoor heeft de energieleverancier een blokkade op
de meterstanden gezet.
Ik legde uit dat ik na 2011 gescheiden was en dus alleen woonde en minder verbruikte.
Ook vraag ik waarom er toen niet bericht kwam van Essent u meterstanden wijken teveel af.
Hier had Essent geen boodschap en vonden het vervelend dat het zo was gelopen. Er zal toch betaald moeten worden.

Momenteel ben ik dus aan het afbetalen van de 3000 euro , de regeling loopt door tot 2020.
Wie heeft ideeen om hier wat mee te doen?

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Afgerekend op hogere standen dan slimme meter aangeeft

Ongelezen bericht door joep873 »

gerard2610 schreef:Nu de slimme meter geplaatst is word er door Essent gezegd : meneer u heeft jaren de verkeerde meterstanden door gegeven er zal opnieuw gekeken worden aan de hand van wat de slimme meter door geeft aan meterstanden. Dan word er opnieuw een berekening gemaakt.
Na twee weken kreeg ik de nieuwe berekeningen van de eind afrekeningen.U moet 3000,- betalen.
Wat voor herberekening heb je nou gekregen? Echt op basis van twee weken verbruik met de nieuwe meter of een herberekening op basis van de eindstanden op de weggenomen oude meter?

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Afgerekend op hogere standen dan slimme meter aangeeft

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

gerard2610 schreef:Slimme Meter leek idd een uitkomst. Totdat de rekening kwam.
Al jaren klant bij Essent , netjes de meterstanden door gegeven. Dit werd ook nog na het doorgeven van de meterstanden gecontroleerd door iemand van Essent die dan bij je thuis langs kwam.
Nu de slimme meter geplaatst is word er door Essent gezegd : meneer u heeft jaren de verkeerde meterstanden door gegeven er zal opnieuw gekeken worden aan de hand van wat de slimme meter door geeft aan meterstanden. Dan word er opnieuw een berekening gemaakt.
Na twee weken kreeg ik de nieuwe berekeningen van de eind afrekeningen.U moet 3000,- betalen.

Ik naar Essent gebeld om uitleg.
Tien telefoontjes verder, dan word er gezegd meneer na 2011 weken de meterstanden te veel af hierdoor heeft de energieleverancier een blokkade op
de meterstanden gezet.
Ik legde uit dat ik na 2011 gescheiden was en dus alleen woonde en minder verbruikte.
Ook vraag ik waarom er toen niet bericht kwam van Essent u meterstanden wijken teveel af.
Hier had Essent geen boodschap en vonden het vervelend dat het zo was gelopen. Er zal toch betaald moeten worden.

Momenteel ben ik dus aan het afbetalen van de 3000 euro , de regeling loopt door tot 2020.
Wie heeft ideeen om hier wat mee te doen?
Bij wisseling analoge meter naar slimme hopelijk de meterstanden opgenomen??
Want die geven toch echt aan wat er verbruikt is.
Met deze gegevens kan er een goede nota worden opgemaakt.

jhogaarts
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: Afgerekend op hogere standen dan slimme meter aangeeft

Ongelezen bericht door jhogaarts »

Het kan ook helemaal geen kwaad en zoals nu in deze situaties dat het handig is om je meterstanden elke zondag of maandelijks te noteren.
Ikzelf noteer elke zondag de meterstanden vanaf het moment dat we hier zijn komen wonen. In het begin wat problemen gehad omdat er twee meters op één adres stonden vanwege omnummering huisnummer en bouwkeet. En ook voor de VvE neem ik de meterstanden op en dat heeft ook al eens voor bezorgdheid gezorgd door een enorm hoog verbruik van de elektra in één week. Oorzaak warmwaterboiler in de hydrofoorruimte voor de schoonmakers, stond op vol vermogen ipv eco.

Gesloten