Afrekening hoog na geen metingen defecte meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
BryanJimmy
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 sep 2022 15:27

Afrekening hoog na geen metingen defecte meter

Ongelezen bericht door BryanJimmy »

Dag allemaal,

Ik betaalde afgelopen jaar een laag bedrag voor mijn elektriciteit. Ik vond dit zelf vreemd en had (2x) middels een mail gevraagd aan mijn beheerder of dit correct was. Beide keren gaven ze aan dat dit wel moet kloppen en een evt. storing is van de slimme meter, en dat dit de volgende maand automatisch weer correct zou verlopen.

Nu, omdat ik hoor dat iedereen een flink bedrag betaalt, ging ik zelf maar even kijken naar mijn meter en zie ik dat deze defect is. De beheerder heeft nu aangegeven dat als dit gerepareed is zij dit zullen corrigeren en ik waarschijnlijk een afrekening kan verwachten. Ik vrees dat dit om duizenden euro's zal gaan, dus ben ik benieuwd tot waar ik in mijn recht sta?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Afrekening hoog na geen metingen defecte meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

BryanJimmy schreef:
02 sep 2022 16:06
Ik vrees dat dit om duizenden euro's zal gaan, dus ben ik benieuwd tot waar ik in mijn recht sta?
Wat je verbruikt, moet je uiteraard betalen.

Als dat een probleem is, wordt er mogelijk wel soepel met de betaling omgegaan, vanwege de fouten van de beheerder. Maar in principe staat je leverancier daar natuurlijk buiten. Heb je nooit contact met je leverancier gehad vanwege je opvallend lage verbruik?

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Afrekening hoog na geen metingen defecte meter

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ze moeten echter wel oude prijzen gebruiken en niet de huidige prijzen.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Afrekening hoog na geen metingen defecte meter

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U moet betalen wat u verbruikt heeft. U kunt het ook andersom zien, het bedrag wat u straks moet betalen dat heeft u eerder niet betaald.

Ik weet niet hoe uw energie maatschappij gaat berekenen wat u moet gaan betalen.

Mocht u niet eens zijn met de hoogte van de rekening, dan kunt u bij uw energie maatschappij bezwaar maken. Ook kunt u naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... s/energie/ voor een bindend uitspraak. Vraag advies of hulp aan uw rechtsbijstandverzekering, www.eigenhuis.nl/juridisch-advies of www.juridischloket.nl.
Indien u de rekening niet kunt betalen geef dit nadat u de rekening ontvangen heeft aan bij uw energie leverancier. Vraag of u in termijnen kunt betalen.
Bij meerdere schulden kunt u ook bij uw gemeente om hulp vragen.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Afrekening hoog na geen metingen defecte meter

Ongelezen bericht door Dirkie »

BryanJimmy schreef:
02 sep 2022 16:06
Dag allemaal,

Ik betaalde afgelopen jaar een laag bedrag voor mijn elektriciteit. Ik vond dit zelf vreemd en had (2x) middels een mail gevraagd aan mijn beheerder of dit correct was. Beide keren gaven ze aan dat dit wel moet kloppen en een evt. storing is van de slimme meter, en dat dit de volgende maand automatisch weer correct zou verlopen.

Nu, omdat ik hoor dat iedereen een flink bedrag betaalt, ging ik zelf maar even kijken naar mijn meter en zie ik dat deze defect is. De beheerder heeft nu aangegeven dat als dit gerepareed is zij dit zullen corrigeren en ik waarschijnlijk een afrekening kan verwachten. Ik vrees dat dit om duizenden euro's zal gaan, dus ben ik benieuwd tot waar ik in mijn recht sta?
Beetje vaag verhaal. Ik naam aan dat u lage voorschotten betaald heeft. Bij de afrekening wordt bepaald wat er betaald moet worden. Dit wordt verrekend met de voorschotten en dan moet U bijbetalen of krijgt U geld terug.
Ik begrijp dat U niet bewust met uw energie verbruik bezig bent anders had U al veel eerder doorgehad dat de meter kapot was.
Als de meter vervangen is zullen de meterstanden geschat gaan worden aan de hand van diverse factoren en krijgt U een afrekening.
Ik snap ook niet wat U bedoeld met in uw recht staan. Als u wilt dat het verbruik berekend wordt over de kapotte meter dan is de kans zeer klein dat u in uw recht staat. Ik zou heel goed kijken naar de afrekening en deze vergelijken met de vorige rekeningen. Als er grote afwijkingen zijn in het verbruik (dus niet de kosten want die zijn afhankelijk van uw contract!) dan kunt U actie ondernemen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Afrekening hoog na geen metingen defecte meter

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

men zal gaan kijken naar uw historische verbruik in deze woning en de standen aanpassen naar dat verbruik en dan daar de afrekening op baseren!
de tarieven die men dan hanteert zullen gebaseerd zijn op de dan geldende tarieven!

Plaats reactie