LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AFsluiten en weghalen gasmeter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
H.Siersema
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mei 2017 12:31

AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door H.Siersema »

Wij hebben ons huis energie neutraal gemaakt met zonnepanelen ,warmtepomp lucht/water,zonneboilers enz.
Nu willen wij ook de gasmeter en gasaansluiting weg laten halen door onze netbeheerder Liander omdat dan ook het vastrecht enz. vervalt.
Liander vraagt hiervoor maar even 680,00 euro terwijl andere netbeheerders elders dit bijna gratis doen. Hoe kunnen we dit aanvechten.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door sylvesterb »

H.Siersema schreef:Wij hebben ons huis energie neutraal gemaakt met zonnepanelen ,warmtepomp lucht/water,zonneboilers enz.
Nu willen wij ook de gasmeter en gasaansluiting weg laten halen door onze netbeheerder Liander omdat dan ook het vastrecht enz. vervalt.
Liander vraagt hiervoor maar even 680,00 euro terwijl andere netbeheerders elders dit bijna gratis doen. Hoe kunnen we dit aanvechten.
Welke anders netbeheerders doen dit dan bijna gratis?

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je kunt toch gewoon je contract beëindigen voor gas? Is er geen aanleiding meer om iets te innen. Of ze gasmeter weghalen of laten zitten zal je toch een zorg zijn?

stofzuigertje

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

angel1978 schreef:Je kunt toch gewoon je contract beëindigen voor gas? Is er geen aanleiding meer om iets te innen. Of ze gasmeter weghalen of laten zitten zal je toch een zorg zijn?
Er zijn via zoeken al vele eerdere berichten hierover geschreven.
Ook dat Liander het €605,- tarief op hun website had dus geen €680,-...?

Overstappen op aanbieder met alleen Elektriciteit en oude afmelden want anders blijft de oude Gas leveren.
Dus zelf oude leverancier opzeggen en nieuwe alleen de stroom....
Liander ziet dan dat via digitale meter stroom gebruik en 0 kuub gas per jaar, zelf kraan dichtdraaien... en laten zitten voor zekerheid.

Door de tarieven per Netwerk beheerder zoveel verschil geven gewoon geen opdracht geven tot weghalen.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door NoNo123 »

H.Siersema schreef:Wij hebben ons huis energie neutraal gemaakt met zonnepanelen ,warmtepomp lucht/water,zonneboilers enz.
Nu willen wij ook de gasmeter en gasaansluiting weg laten halen door onze netbeheerder Liander omdat dan ook het vastrecht enz. vervalt.
Liander vraagt hiervoor maar even 680,00 euro terwijl andere netbeheerders elders dit bijna gratis doen. Hoe kunnen we dit aanvechten.
Je zou het kunnen proberen zoals Ivo W. het in dit topic gedaan heeft:
viewtopic.php?f=51&t=178083&p=2514627#p2514627

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door sylvesterb »

NoNo123 schreef:
H.Siersema schreef:Wij hebben ons huis energie neutraal gemaakt met zonnepanelen ,warmtepomp lucht/water,zonneboilers enz.
Nu willen wij ook de gasmeter en gasaansluiting weg laten halen door onze netbeheerder Liander omdat dan ook het vastrecht enz. vervalt.
Liander vraagt hiervoor maar even 680,00 euro terwijl andere netbeheerders elders dit bijna gratis doen. Hoe kunnen we dit aanvechten.
Je zou het kunnen proberen zoals Ivo W. het in dit topic gedaan heeft:
viewtopic.php?f=51&t=178083&p=2514627#p2514627
Lees wel het hele topic. Ivo W. schrijft namelijk ook veel onzin erin wat duidelijk en feitelijk wordt besteden. Deze weg inslaan kan je uiteindelijk maar dan € 680 kosten als je zaak verliest.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door Ivo.w »

sylvesterb schreef:
NoNo123 schreef:
H.Siersema schreef:Wij hebben ons huis energie neutraal gemaakt met zonnepanelen ,warmtepomp lucht/water,zonneboilers enz.
Nu willen wij ook de gasmeter en gasaansluiting weg laten halen door onze netbeheerder Liander omdat dan ook het vastrecht enz. vervalt.
Liander vraagt hiervoor maar even 680,00 euro terwijl andere netbeheerders elders dit bijna gratis doen. Hoe kunnen we dit aanvechten.
Je zou het kunnen proberen zoals Ivo W. het in dit topic gedaan heeft:
viewtopic.php?f=51&t=178083&p=2514627#p2514627
Lees wel het hele topic. Ivo W. schrijft namelijk ook veel onzin erin wat duidelijk en feitelijk wordt besteden. Deze weg inslaan kan je uiteindelijk maar dan € 680 kosten als je zaak verliest.

Wat is dit nu weer voor onzin!

Inmiddels heeft in een andere zaak dan die van mij de geschillencommissie een uitspraak gedaan. Er is daarin beslist dat:
- Opzegging bij de energieleverancier voldoende is. De netbeheerder mag geen opdracht eisen voor het laten verzegelen of verwijderen van de aansluiting
- De netbeheerder (Liander in geval van de uitspraak) mag niet de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening brengen.

Meer informatie te vinden op het Tweakers forum.

De onzin in het andere draadje komt voornamelijk van Moneyman, een deurwaarder die in het betreffende topic duidelijk voor eigen parochie en die van zijn opdrachtgevers preekt. Meermaals zou ik volgens hem volkomen ongelijk hebben. Op alle punten is tot nu toe Liander met hangende pootjes terug gekomen.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door Ivo.w »

H.Siersema schreef:Wij hebben ons huis energie neutraal gemaakt met zonnepanelen ,warmtepomp lucht/water,zonneboilers enz.
Nu willen wij ook de gasmeter en gasaansluiting weg laten halen door onze netbeheerder Liander omdat dan ook het vastrecht enz. vervalt.
Liander vraagt hiervoor maar even 680,00 euro terwijl andere netbeheerders elders dit bijna gratis doen. Hoe kunnen we dit aanvechten.
U moet géén contact houden met Liander.

De juiste weg is opzeggen volgens de methode die in de algemene voorwaarden van de netbeheerder staat beschreven: uw leverancier van gas melden dat u de leveringsovereenkomst en de aansluit- en transportovereenkomst wenst te beëindigen.

Vervolgens heeft u een lange adem nodig. Liander zal onder verstrekking van vele onjuiste informatie dreigen met hoge kosten en deurwaarders om u er toe te bewegen dat u Liander opdracht zal geven om de aansluiting te verwijderen. Ga vooral niet op die dreigementen in, maar meldt slechts dat u de overeenkomst beëindigd hebt en dat het Liander vrij staat om op afspraak de in hun ogen noodzakelijke werkzaamheden te komen verrichten, voor hun eigen rekening.

En uiteindelijk komt het allemaal goed.

Er is bovendien zoals ik hierboven al schreef een uitspraak van de geschillencommissie dat Liander niet eens de kosten in rekening mag brengen, zolang u als consument maar niet om verwijdering van de aansluiting vraagt. Meld dus dat u het prima vindt dat Liander hun gasmeter (het Is namelijk niet uw gasmeter!) in uw woning laat zitten en dat er wat u betreft geen werkzaamheden nodig zijn.

stofzuigertje

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Nog geen factuur gehad, alleen kraan verzegeld en weghalen dreigen ze mee.

Dit duurde al even en ik ga echt niet in Liander gebied een onredelijk hoge prijs betalen omdat zij een monopoly hierop hebben.

Heel NL van gas af maar tegen prijzen afhankelijk van netwerk beheerder, die ex overheidsbedrijven kan Liander vele rechtszaken verwachten en ze hebben niet aangetoond waarom hun meter weghalen vele malen duurder is als bij andere.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Hier de tekst van de relevante uitspraak van de geschillencommissie:

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 5#55152015

Doe er je voordeel mee!

Alleen je contract opzeggen en verder niets doen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door sylvesterb »

stofzuigertje schreef: Heel NL van gas af maar tegen prijzen afhankelijk van netwerk beheerder, die ex overheidsbedrijven kan Liander vele rechtszaken verwachten en ze hebben niet aangetoond waarom hun meter weghalen vele malen duurder is als bij andere.
Dat hebben ze in de uitspraak wel uitgelegd, zij willen de complete meter en leiding weghalen, dan valt het bedrag nog mee. Ze hebben echter niet kunnen uitleggen waarom dit noodzakelijk is en de geschillencommissie ziet de noodzaak ook niet. Gratis zal het afsluiten ook niet worden, de kosten voor het verzegelen (of andere oplossing) zijn wel voor de consument volgens de uitspraak.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door Appie83 »

Een interessante uitspraak van de geschillencommissie. Blijkbaar is de goedkopere optie van verzegelen voldoende en hoeft dus niet de hele installatie te worden weggehaald. Punt blijft wel dat je dan nog gasleidingen in het huis hebt lopen waarvoor de netbeheerder verantwoordelijk is. Vraag me dan wel af wie bij problemen op gaat draaien voor de kosten.

witte angora
Berichten: 30756
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door witte angora »

Appie83 schreef:Een interessante uitspraak van de geschillencommissie. Blijkbaar is de goedkopere optie van verzegelen voldoende en hoeft dus niet de hele installatie te worden weggehaald. Punt blijft wel dat je dan nog gasleidingen in het huis hebt lopen waarvoor de netbeheerder verantwoordelijk is. Vraag me dan wel af wie bij problemen op gaat draaien voor de kosten.
De netbeheerder dus.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ivo.w schreef:De onzin in het andere draadje komt voornamelijk van Moneyman, een deurwaarder die in het betreffende topic duidelijk voor eigen parochie en die van zijn opdrachtgevers preekt. Meermaals zou ik volgens hem volkomen ongelijk hebben.
Volgens mij, staat Moneyman hier integer in. Ik vermoed dat het klantenbestand van Moneyman zeer divers is en er als gevolg geen bericht is zonder dat er wel iemand die zou kunnen vinden dat andere mening het gevolg is van zijn opdrachtgevers. Iedereen maakt fouten, ook Moneyman en ook ik. Misschien heeft de geschillencommissie ook wel een foutje gemaakt en is dat in jouw voordeel.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door Ivo.w »

sylvesterb schreef:
stofzuigertje schreef: Heel NL van gas af maar tegen prijzen afhankelijk van netwerk beheerder, die ex overheidsbedrijven kan Liander vele rechtszaken verwachten en ze hebben niet aangetoond waarom hun meter weghalen vele malen duurder is als bij andere.
Dat hebben ze in de uitspraak wel uitgelegd, zij willen de complete meter en leiding weghalen, dan valt het bedrag nog mee. Ze hebben echter niet kunnen uitleggen waarom dit noodzakelijk is en de geschillencommissie ziet de noodzaak ook niet. Gratis zal het afsluiten ook niet worden, de kosten voor het verzegelen (of andere oplossing) zijn wel voor de consument volgens de uitspraak.
Volgens de uitspraak mag er maximaal een 'redelijke vergoeding' in het kader van de aangehaalde artikelen uit het burgerlijk wetboek worden gevraagd. Als dat minder is dan de kosten die de ondernemer meent te moeten maken, is dat dikke pech voor de ondernemer. De kosten moeten dus vooral in redelijke verhouding staan tot de periodieke bedragen die de consument moet betalen wanneer de overeenkomst niet zou worden opgezegd.

Het risico van de leidingen ligt bij de netbeheerder. Netzoals een autoverhuurder het risico van de auto's draagt wanneer er even geen afnemer is en de bakker het risico met betrekking tot zijn bakoven, andere machines en voorraad. Liander lijkt echter nog te hangen in de tijd dat het een staatsbedrijf was en er totaal geen noodzaak was om economisch en efficiënt te werken. Alles mag bakken vol geld kosten, de consument betaalt wel. Want de consument kan toch niet overstappen naar een concurrent.

witte angora
Berichten: 30756
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:
Ivo.w schreef:De onzin in het andere draadje komt voornamelijk van Moneyman, een deurwaarder die in het betreffende topic duidelijk voor eigen parochie en die van zijn opdrachtgevers preekt. Meermaals zou ik volgens hem volkomen ongelijk hebben.
Volgens mij, staat Moneyman hier integer in. Ik vermoed dat het klantenbestand van Moneyman zeer divers is en er als gevolg geen bericht is zonder dat er wel iemand die zou kunnen vinden dat andere mening het gevolg is van zijn opdrachtgevers. Iedereen maakt fouten, ook Moneyman en ook ik. Misschien heeft de geschillencommissie ook wel een foutje gemaakt en is dat in jouw voordeel.
Eerlijk gezegd sta ik achter de uitspraak van de geschillencommissie. Wil dat dan zeggen dat Moneyman een fout heeft gemaakt? Naar mijn mening niet. We gaan uit van het inzicht dat we hebben. Soms kunnen er echter verrassende wendingen plaats vinden. Dat is nu dus gebeurd.

Ik heb dat eerder al gehad met een rechtszaak waarbij mijn advocaat zei dat wat ik voor ogen had, absoluut niet zou lukken. Het lukte echter wel. Omdat 'recht' nog altijd maatwerk is. Soms kijkt een rechter, en in dit geval een geschillencommissie, met een andere, frisse blik naar een zaak, en dan kan er zomaar iets heel erg veranderen. Zeker als je een logische en overtuigende redenatie hebt.

stofzuigertje

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als Liander ruim 2x duurder is of meer dan de overige net beheerders lijkt me het Liander tarief niet redelijk.

Ik wil best betalen maar dan het op 1 na duurste tarief van Nederland en niet het Liander tarief.
Kosten moeten betaald, Moneyman zal het hier wel mee eens zijn maar bij te hoge bedragen krijg je dat mensen de Ivo W methode volgen en ik doe dat nu ook.

Ook afsluiten en/of verzegelen kost geld maar het moeten wel redelijke bedragen zijn.
Bij redelijke bedragen heeft Moneyman mijn volledige steun, maar niet tegen de extreem hoge Liander tarieven!

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door Appie83 »

witte angora schreef:
Appie83 schreef:Een interessante uitspraak van de geschillencommissie. Blijkbaar is de goedkopere optie van verzegelen voldoende en hoeft dus niet de hele installatie te worden weggehaald. Punt blijft wel dat je dan nog gasleidingen in het huis hebt lopen waarvoor de netbeheerder verantwoordelijk is. Vraag me dan wel af wie bij problemen op gaat draaien voor de kosten.
De netbeheerder dus.
En wie zorgt er voor dat de netbeheerder deze kosten dan kan betalen? :wink:
Degene die netbeheerkosten betalen via hun energierekening.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door gosewijn »

Was net in het nieuws. Uitspraak heeft uitsluitend betrekking voor deze persoon . Dus heeft het geen rechten voor andere zaken.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door gosewijn »

Was net in het nieuws. Uitspraak heeft uitsluitend betrekking voor deze persoon . Dus heeft het geen rechten voor andere zaken.

Gesloten