LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afsluiten in de winter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
gerda2006
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 mar 2006 06:50

afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door gerda2006 »

Een vriendin van mij is begin december 2005 afgesloten door Essent. Ik heb gehoord dat dit in de wintermaanden niet is toegestaan. Essent geeft niet thuis (zij zijn o.a. benaderd door de sociale dienst) en houden stug vol dat ze pas weer aansluiten nadat er 800 :shock: euro is betaald als "aansluitingskosten". Geld dat mijn vriendin duidelijk niet heeft. Wat kan zij nu nog doen? Is Essent verplicht weer aan te sluiten in overleg met de Sociale Dienst of kan zij beter overstappen naar een ander energiebedrijf.
Laatst gewijzigd door gerda2006 op 16 mar 2006 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Het klopt inderdaad, men mag conform de regelgeving niet afsluiten.
Deze stelling is echter in strijd met de wetgeving. Deze staat de leverancier toe de levering te onderbreken dan wel te beëindigen wanneer de debiteur de financiële verplichting niet na komt.

Chanmaster

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door karr-2 »

Waarom zou je niet mogen afsluiten in de winter? Ik snap dat het dan extra vervelend is, maar betalingsverplichtingen blijven ook in de winter bestaan.

Kortom, gewoon betalen, dan is het hele probleem zo opgelost.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door tienepien »

Kijk, aan de ene kant is het heel sympathiek om in de winter niet af te sluiten e.d. maar aan de andere kant zijn energiebedrijven dan wel hun ultieme dwangmiddel tegen wanbetalers kwijt. Bovendien is het raar dat ze verplicht zijn om iets te leveren, terwijl ze daar niet voor betaald krijgen...

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door Chanmaster »

In hoeverre is afsluiten van energie redelijk?
Ik maak dit soort tafrelen helaas maar al te vaak mee en heb er moeite mee. Veelal tracht ik middels de sociale diensten waarmee ik te maken heb een bijzondere bijstand of een renteloze lening los te krijgen om betrokkenen niet alleen niet in de kou te laten zitten maar ook in de gelegeheid te stellen om een warme maaltijd klaar te stoven.
Door met name de ophanden zijnde splitsing, welke inderdaad reeds sedert vorig jaar op gang is gekomen wordt ook deze optie steeds moeilijker omdat er een andere leverancier voor de cliënt moet worden gevonden en die vragen veelal een forse aanbetaling als waarborg ondanks de garantstelling van onze zijde. Op dat moment staat het gezin centraal en besparen wij kosten nog moeite om de energielevering weer op gang te krijgen. De netwerkbeheerder zijn god zij dank akkoord gegaan met een heraansluiting zodra de cliënten WSNP hebben aangevraagd en daarin zijn toegelaten.
Maar niet altijd loopt het gladjes. In steeds meer gevallen blijken de vorderingen niet juist en onterecht. In veel gevallen krijgen de cliënten geld terug i.p.v. te moeten bijbetalen. Dan is het een hard gelach wanneer je ten onrechte afgesloten wordt. Altijd keurig op tijd betaald en geen achterstand opgebouwd, komt het energiebedrijf met een jaarafrekening waar je van achterover valt.
Duizende euro's worden er in veel gevallen afgeschreven van cliënten welke alleen maar een bijstanduitkering ontvangen om van te leven. Ik geef U te raden wat er dan gebeurt. Die mensen zitten ineens in de schulden en weten niet meer hoe te handelen.
Maar hierbij ligt de fout behoudens foutieve standen opgave bij de levernacier. De leverancier wordt namelijk geacht om de voorschotten zodanig in te stellen dat daarmee bij benadering op jaarbasis wordt voorzien in betaling en daaraan ontbreekt het veelal waarvan de klant de dupe dan weer wordt.
Een goede leverancier zorgt er voor dat de voorschotten op het daadwerkelijke verbruik worden afgestemd.
U bent van mening dat wanneer iemand niet betaald deze afgesloten mag worden? Ik ben het met U eens wanneer het hier gaat om moedwil dus het opzettelijk niet betalen en daartoe wel in staat zijn geweest.
Maar tegenwoordig kunnen mensen met een gezin, welke van een bijstanduitkering moeten rond komen, niet meer in de vaste lasten voorzien en hebben letterlijk niets te eten waarbij ze aangewezen zijn op alternatieve verstrekkingen. Kortom, keiharde armoede.
Die mensen verdienen het niet ook nog met afsluiting van energie geconfronteerd te worden. Veel sociale diensten houden de voorschotten al direct op de uitkering in maar wat hebben de cliënten er aan als ze vervolgens maar 17 euro op hun rekening gestort krijgen om voor de rest van de maand van in levensonderhoud te voorzien!
U mag van mij aannemen dat ik er soms echt slapeloze nachten van heb, zeker als het gezinnen betreft met kleine opgroeiende kinderen en je kan niet anders doen dan regelen dat ze eten krijgen.
Het doet denken aan de jaren 1930-1940. De geschiedenis herhaald zich kennelijk steeds weer. De reden dat ik ook op dit forum aanwezig ben is uit de zeflde hoofde maar helaas wordt mijn goodwill afgestraft door mij in diskrediet te brengen. Die dat doen zijn gewetenloos en horen niet op dit forum.

Chanmaster

gerda2006
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 mar 2006 06:50

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door gerda2006 »

Natuurlijk begrijpt zij dat er aan verplichtingen moet worden voldaan. Maar tussen haar ontslag en het verwerken van haar UWV aanvraag zat een drietal maanden zonder inkomsten, Met daarna 75% van het laatst verdiende minimum loon. De schuld bij Essent (3 maanden achterstand) is voldaan, maar ze kan de kosten voor opnieuw aansluiten niet opbrengen. Als er een betalingsachterstand is, is er meestal een geld probleem. Ik vind het dan persoonlijk van de zotte dan men 800 euro durft te vragen voor opnieuw aansluiten. Ze hebben haar overigens gewoon binnen afgesloten, er zijn dus GEEN graafwerkzaamheden verricht. Iets wat toch niet meer dan een paar minuten werk is. Natuurlijk heeft een ieder zijn verantwoordelijkheid, maar afsluiten als er kinderen zijn vindt ik niet zo netjes. Is er aan de afsluitkosten nu niets te doen, of dan toch maar overstappen? Met Essent valt hierover niet te praten. Kan een ander energiebedrijf je dan wel gewoon aansluiten?
Laatst gewijzigd door gerda2006 op 16 mar 2006 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ze kan zich om deze reden tot de sociale dienst in haar gemeente wenden en bijzondere bijstand aanvragen voor dit soort tafrelen en dat geld krijgt ze dan ook, daar heeft ze recht op.

Chanmaster

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Het alleen onder de aandacht brengen is helaas niet voldoende.

Chanmaster

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door particulier »

Chanmaster,

Goed dat je deze problematiek eens aan de kaak stelt. Te belachelijk voor woorden in dit land.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door tienepien »

Okeej, laten we zeggen dat het belachelijk is.

Hoe zou je het dan zo kunnen regelen dat een energiebedrijf er zeker van is dat zij haar geld krijgt voor het leveren van energie, zonder dat zij mag dreigen met afsluiten? Wat voor instrument zouden ze dan kunnen gebruiken?

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Waarom is het te belachelijk voor woorden dat iemand afgesloten wordt bij een betalingsachterstand? Het is zoals tienepien zegt, welk machtsmiddel is er dan nog over?

Er is nooit, onder geen enkele voorwaarde, een reden om niet te betalen. Als je in nood dreigt te komen moet je veel eerder aan de bel trekken en niet wachten tot de afsluiting voor de deur staat en het ineens de schuld is van iedereen behalve die van jezelf.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door G7 »

Het is te hopen, dat jullie nooit in deze situatie komen. Maar ach, dat zal ook wel niet. Dat gebeurd altijd alleen anderen. Jullie niet! Jullie zullen ook wel nooit aan die bel hoeven te trekken. Wees blij!

Arrogantie ten top!

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Zowel bij mij als bij tienepien is er geen spoor van arrogantie te vinden. Uiteraard gun ik het niemand om in een dergelijke situatie terecht te komen, maar wegens omstandigheden kan dat gebeuren. Dan is het wel je eigen zaak om zo snel mogelijk in te grijpen en niet de zaak op zijn beloop te laten.

Als jij dat arrogant, dappere meneer of mevrouw G7, dan is dat maar zo.

tukker2
Berichten: 74
Lid geworden op: 26 jan 2006 12:50

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door tukker2 »

Dilbert 29 en tienepien

Waarom is het te belachelijk voor woorden dat iemand afgesloten wordt bij een betalingsachterstand? Het is zoals tienepien zegt, welk machtsmiddel is er dan nog over?

Jullie twee vinden het dus de normaalste zaak van de wereld dat een instelling als UWV mensen onnodig lang op een uitkering laten wachten waardoor ze in financiële problemen komen.
Een energie bedrijf als Essent er misbruik van gaat maken door ze af te sluiten en belachelijke bedragen vraagt om ze dan maar weer aan te sluiten.
Mensen van het UWV te horen krijgen dat het geld deze week op hun rekening wordt gestort en dan niets krijgen, sommigen meer dan 3 maanden moeten wachten op een uitkering.
Zij in de veronderstelling zijn dat het geld dan ook werkelijk komt.
Er zijn nog meerdere kosten in een huishouding dan alleen energiekosten.
Het is belachelijk dat de gemeente niet voor zijn burgers opkomt en het zover moet laten komen.
Het is belachelijk dat een bedrijf kosten in rekening brengt die de mensen niet kunnen betalen ze moeten ook kijken waarom iemand niet kan betalen.
Een betalingsregeling kan ook bij Essent vandaan komen die kunnen ook wel een keer meedenken
Iedereen heeft gas, elektra en water nodig het is niet zo dat je anders dan maar even naar de supermarkt gaat om met een flesje spa een busje gas en wat batterijen koopt en het normale leven weer oppakt.
Nee, het is belachelijk dat in Nederland instellingen en bedrijven zijn die maar kunnen doen wat ze willen. Je bent afhankelijk van ze.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door G7 »

Dat bedoel ik Tukker!

Beste Dilbert, ik heb zelf een uitwonende zoon van precies dezelfde leeftijd als jou, maar als ik er achter zou komen, dat hij zo'n karakter zou hebben als jou, zou ik hem dat nu nog snel afleren.

Jij en je "vrienden" hier op dit forum zijn er enkel en alleen maar op uit om de wat zwakkeren hier onder ons iedere keer weer te kleineren en de les te lezen, met jullie uitspraken.

Altijd maar op topics te vinden, waar anderen om hulp of raad vragen, daar zijn jullie te vinden. Waarom niet eens ergens anders kijken en daar je commentaar leveren? Had je ook kunnen weten of ik een mevrouw of meneer ben. Boeiend!!!!!

Natuurlijk mag een ieder zijn/haar mening geven, maar jij vooral, bent alleen maar op zoek naar leed van anderen, om dan hier jou visie te geven, hoe het dan wel zou moeten.

Ik wil verder niet op de persoon spelen, maar wilde dit nog wel even zeggen.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Goed beste G7 dat heb je dan nu gedaan en wat schiet je er mee op?
Wat schieten wij er mee op? We hebben een duidelijke afspraak dan we elkaar niet aanvallen, daarvoor een misschien een andere fora meer geschikt en nu terug naar het thema.

Is het normaal dat wanneer iemand een energierekening niet betaald deze afgesloten wordt. Het antwoord hierop luidt eenduidig: JA
U kent wellicht het gezegde "De zon gaat voor niets op"
Wanneer iemand z'n rekening niet betaald dan wordt deze na verloop van tijd afgesloten of met vaktermen gesproken, de levering wordt onderbroken en dat is niet meer dan billijk.
Hoewel ik schuldhulpverlener ben en misschien anders zou moeten reageren in Uw ogen ben ik het met deze stelling eens.
Mensen die hun rekeningen niet kunnen betalen of gewoon niet betalen kunnen daar voor bij de SHV's en de gemeentelijke sociale diensten terecht voor hulp.
Het energiebedrijf is een leverancier en die moet in Nederland gewoon betaald worden voor geleverde diensten en/of goederen dan wel energie.
Wanneer men op tijd om hulp verzoekt kan men afsluiting voorkomen.
Dit komt door dat de splitsing, welke reeds sedert juni of juli 2005 op gang is, energieleveranciers tot gevolg heeft welke al naar gelang het aantal klanten wat deze heeft afgerekend wordt. Een klant die moeilijk of niet betaald wordt niet geaccepteerd en daarvan wordt melding gedaan aan de afdeling levering en netbeheer.
De laatst genoemde ontvangen dus ook niets. Deze echter staken de levering door onderbreking in het netwerk.
Wanneer U op tijd een nieuwe leverancier zoekt en op het moment dat men bij U aan de deur komt om U af te sluiten kan aantonen dat U een leverancier hebt dan sluit men U niet af.
Er is reeds sprake van de komst van een centraal registratiepunt waardoor wanbetalers welke daar geregistreerd staan niet door een andere leverancier worden geaccepteerd maar zover is het nog niet.
Mensen welke financiële problemen hebben moeten geen pardon verwachten van de energieleverancier.
Anders klinkt het wanneer mensen een jaarnota ontvangen welke een buitensporig hoge bijbetaling verlangen en met als gevolg dat de voorschotten verdubbelen of zelfs nog hoger worden en blijkt dat deze niet evenredig met het werkelijke verbruik overeen komt of kan komen.
In zo'n geval vinden wij dat het energiebedrijf ter verantwoording geroepen moet worden daar zij de taak hebben om het voorschotbedrag zodanig in te stellen dat bij benadering op de jaarnota is voldaan hetgeen verschuldigd is op jaarbasis.

Chanmaster

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door G7 »

Huh....... meneer de chanmaster? Laat mij hier even buiten ja! Ik heb met niemand en al helemaal niet met jou een afspraak ergens over!

Zo te lezen, probeer jij mensen te helpen, maar praat ook met twee monden. En inderdaad, wat schiet de starter, Gerda 2006 hier mee op? Niks dus! Jammer, want het is weer zo'n schrijnend geval, die goede raad en hulp behoeft.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door tienepien »

Jullie twee vinden het dus de normaalste zaak van de wereld dat een instelling als UWV mensen onnodig lang op een uitkering laten wachten waardoor ze in financiële problemen komen.
Een energie bedrijf als Essent er misbruik van gaat maken door ze af te sluiten en belachelijke bedragen vraagt om ze dan maar weer aan te sluiten.
Mensen van het UWV te horen krijgen dat het geld deze week op hun rekening wordt gestort en dan niets krijgen, sommigen meer dan 3 maanden moeten wachten op een uitkering.
Zij in de veronderstelling zijn dat het geld dan ook werkelijk komt.
Er zijn nog meerdere kosten in een huishouding dan alleen energiekosten.
Het is belachelijk dat de gemeente niet voor zijn burgers opkomt en het zover moet laten komen.
Het is belachelijk dat een bedrijf kosten in rekening brengt die de mensen niet kunnen betalen ze moeten ook kijken waarom iemand niet kan betalen.
Een betalingsregeling kan ook bij Essent vandaan komen die kunnen ook wel een keer meedenken
Iedereen heeft gas, elektra en water nodig het is niet zo dat je anders dan maar even naar de supermarkt gaat om met een flesje spa een busje gas en wat batterijen koopt en het normale leven weer oppakt.
Nee, het is belachelijk dat in Nederland instellingen en bedrijven zijn die maar kunnen doen wat ze willen. Je bent afhankelijk van ze.
Ho, wacht even. Wil je mij geen meningen in mijn schoenen schuiven die ik niet heb?

Wanneer je door een fout van een instantie lang op je geld moet wachten, kan je in vervelende situaties komen, ik weet er alles van. Daar zouden wellicht regelingen voor bedacht moeten worden. Ik denk alleen niet dat je het instrument 'afsluiten' moet wegnemen, als er geen goed alternatief is voor dat energiebedrijf. (=/= liefdadige instelling) Vandaar mijn vraag: Hoe zou je dit redelijk op kunnen lossen, zonder dat energiebedrijven al hun machtsmiddelen kwijt raken.

Want stel dat er geen machtsmiddel meer is voor een energiebedrijf, wanneer ze je niet af mogen sluiten, dan kun je zoiezo wel iets lakser zijn met betalen toch?

Weet iemand trouwens of er wettelijke regels zijn die bepalen wanneer iemand afgesloten mag worden?

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door Chanmaster »

G7 sorry, zo was het niet bedoeld.
Ik spreek niet met een gespleten tong maar haal een stukje structuur, zoals de werkelijkheid betreft, naar voren.
Wanneer iemand willens en wetens, dus met opzet, de voorkeur geeft aan het kopen van een video of soortgelijke apparaten alsvorens de lopende verplichtingen te voldoen verwacht U in dat geval dan van ons dat wij, en daarmee doel ik tevens op college, U met open armen staand op te wachten en zonder slacht of stoot met Uw problematiek aan de slag gaan? Dat dacht ik niet. Zo werkt het niet en daar doelde ik hieraan vooraf op. Mensen die tegen wil en dank of uit hoofde van onmacht in financiële problemen zijn geraakt of waarbij er duidelijk sprake is van, zoals je hier veel leest, foutieve meterstanden en de gevolgen daarvan worden altijd geholpen. Mijn excuses voor het misverstand.

Chanmaster

tukker2
Berichten: 74
Lid geworden op: 26 jan 2006 12:50

Re: afsluiten in de winter

Ongelezen bericht door tukker2 »

Dus het mag en het is de gewoonste zaak in Nederland dat een energiebedrijf mensen een rekening toestuurt van 7000 euro en of je die maar even aan het eind van de maand wilt betalen.
Is zoiets normaal. Nee. Zoiets moet verboden zijn in Nederland

De energiebedrijven vragen van de klant een bedrag voor meterkosten, wat inhoud dat ze langskomen op het moment dat jij werkt en dat jij dan een briefje met de door jou opgeschreven meterstanden achter het raam mag doen zodat zij als nog de meterstanden kunnen noteren. Dit zou ook in de avonduren kunnen gebeuren als de mensen thuis zijn

Je legt dus de verantwoordelijkheid bij de klant, is het niet de taak van het energiebedrijf om ervoor te zorgen dat ze ieder jaar langs komen zij dan de werkelijke meterstanden hebben om eventuele achterstanden die een klant oploopt weg te werken. Je betaalt er ander wel voor.
Dit is de KRACHT van het energiebedrijf dus macht want ze weten wel dat ze het geld hoe dan ook krijgen.

Als je verder op het forum leest hoe energiebedrijven met haar klanten omspringt hoe mensen worden behandeld nooit een duidelijke uitleg krijgen om dan kwaad de telefoon neergooien en op een forum komen en hun gal uitspuwen, is dat de kracht van de energiebedrijven.
Ze moeten leren om mee te denken en een oplossing zoeken voor haar klanten dan hadden wij geen forum met klachten over energiebedrijven

De vraag blijft mag een energiebedrijf mensen van energie afsluiten.
Dan blijft mijn antwoord nee.
Dwing het bedrijf om een oplossing te zoeken, niet alle mensen zijn wantbetalers de laatste jaren zijn veel mensen de dupe geworden van instellingen als het UWV.
Mensen die een WAO uitkering hebben gehad die na een herkeuring van 5 min zo een WW konden aanvragen om vervolgens aan het UWV het teveel betaalde aan WAO terug kunnen betalen deze mensen zijn de dupe de meeste niet instaat om het terug te betalen. Mensen die een uitkering moeten aanvragen om dan vervolgens maanden op geld moeten wachten, het is droevig dat in een land als Nederland dit allemaal kan.

Als je zoals onze schulthulpverlening al schrijft je bij de sociale dienst kunt aankloppen of bij de SHV terecht kunt dan is het van belang dat mensen dit ook weten.
Het is niet de bedoeling dat je op een forumsite die informatie weg haalt.
Ook zouden energiebedrijven de mensen er ook op kunnen wijzen dat ze bij deze instanties terecht kunnen om een regeling te treffen en niet meteen met afsluiting gaan dreigen.
Het gaat om de samenwerking tussen gemeente energiebedrijven en haar klanten.
Pas dan zul je zien dat je deze ellende tot een minimum terug kunt dringen.

Dus er zijn oplossingen genoeg om niet tot afsluiten over te gaan.

Gesloten