Ander merk zonnepanelen geïnstalleerd dan op de offerte

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
M van Dam
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 nov 2022 14:59

Ander merk zonnepanelen geïnstalleerd dan op de offerte

Ongelezen bericht door M van Dam »

Ik heb een offerte € 11524,18 (incl. BTW) ontvangen voor:

 17 Longi Solar zonnepanelen – Mono 405 All Black Half Cut PERC
 17 Enphase IQ7A-72-2-INT
 Van der Valk montagesysteem
 Ombouwen meterkast van 1 fase naar 3 fase
Afgelopen vrijdag zijn de zonnepanelen geïnstalleerd, maar kwamen we bij er toeval achter dat dit niet overeenkomt met de offerte. Er is een ander merk zonnepanelen geplaatst, namelijk van Belinus BE-M7-UB-400. We kregen een korte uitleg en er werd aangegeven dat de factuur niet zou worden aangepast, omdat dit betere panelen zouden zijn.

De werkzaamheden op zich zijn naar tevredenheid uitgevoerd. Maar er zijn een aantal verschillen:
 In plaats van 405 Wp zijn er 400 Wp panelen geplaatst.
 Vooraf heb ik duidelijk aangegeven dat we Tier 1 zonnepanelen wilden, dat zijn dit niet.
 En er zijn micro omvormers Enphase IQ7+ geplaatst en niet Enphase IA7A.
Ik heb de factuur nog niet betaald. Er is ook nog geen nieuwe factuur gestuurd, dus die wil ik sowieso ivm de garantie. Maar ik vraag me ook af of de prijs redelijk is en of ik het volledige bedrag wel moet betalen. Graag advies.

Moneyman
Berichten: 30038
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ander merk zonnepanelen geïnstalleerd dan op de offerte

Ongelezen bericht door Moneyman »

M van Dam schreef:
13 nov 2022 16:11

 In plaats van 405 Wp zijn er 400 Wp panelen geplaatst.
 Vooraf heb ik duidelijk aangegeven dat we Tier 1 zonnepanelen wilden, dat zijn dit niet.
 En er zijn micro omvormers Enphase IQ7+ geplaatst en niet Enphase IA7A.
Hm, dat lijkt me wel een nadere uitleg waard.
1) de panelen ontlopen elkaar qua specs niet veel, of er verschil is in kwaliteit, rendement, garantie en dergelijke zou je moeten checken;
2) Er bestaan geen "Tier 1 zonnepanelen", en bestaan wel Tier 1 (en 2 en 3) zonnepanelenproducenten. Bedenk daarbij dat een paneel van een Tier 1 leveranceier niet beter hoeft te zijn dan een paneel van een Toer 2 leverancier. Focus dus voor al op de onder punt 1 genoemde aspecten;
3) Dat lijkt me wel een issue, vooral omdat het maximale vermogen van de IQ7+ met 295 VA fors lager is dan die van de IA7A's met 366 VA (zie hier).

Ik begrijp dat dit allemaal niet met je is overlegd? Ik zou dan eerst een gesprek eisen, omdat je allereerst moet beslissen of je deze configuratie überhaupt accepteert (en dus betaalt). Pas als je het accepteert, komt de vraag of dat dan voor dezelfde prijs zou moeten of dat je recht hebt op compensatie. Mijn advies zou zijn om het gesprek stevig, maar constructief in te gaan, en het gesprek eventueel op te nemen. Bevestig alle gemaakte afspraken direct schriftelijk en stel indien nodig duidelijke termijnen. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt: schakel ze in.

Succes!

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Ander merk zonnepanelen geïnstalleerd dan op de offerte

Ongelezen bericht door Dirkie »

M van Dam schreef:
13 nov 2022 16:11
Ik heb een offerte € 11524,18 (incl. BTW) ontvangen voor:

.....

Ik heb de factuur nog niet betaald. Er is ook nog geen nieuwe factuur gestuurd, dus die wil ik sowieso ivm de garantie. Maar ik vraag me ook af of de prijs redelijk is en of ik het volledige bedrag wel moet betalen. Graag advies.
U hebt het over een offerte en een (of meer) factu(u)r(en). De vraag is dan wat staat er precies op de offerte die U waarschijnlijk al getekend hebt.
En staan er soms kleine lettertjes met bepaalde voorwaarden of staan er met zinnen als ' .. of vergelijkbaar' of ''van dezelfde kwaliteit" ed. Dat soort zaken zijn wel van belang denk ik.

rwolters
Berichten: 1542
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Ander merk zonnepanelen geïnstalleerd dan op de offerte

Ongelezen bericht door rwolters »

Qua prijs zijn de panelen vergelijkbaar. En bekijk het eens anders: als de levertijd van de aangeboden panelen veel lang is (wat momenteel niet gek is) dan profiteer je veel minder van de zon. Uiteindelijk zouden dan de eerder geoffreerde panelen meer duurder zijn geweest.

M van Dam
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 nov 2022 14:59

Re: Ander merk zonnepanelen geïnstalleerd dan op de offerte

Ongelezen bericht door M van Dam »

Ik heb vanochtend contact gehad met de installateur en er is een korting van 15% afgesproken op de totale factuur. Ik vind het jammer dat het op deze manier is gegaan, maar ik vind dit wel prima en het is netjes en snel opgelost.

Moneyman
Berichten: 30038
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ander merk zonnepanelen geïnstalleerd dan op de offerte

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lijkt me een keurige oplossing. Al blijf je dan wel met onderbemeten omvormers zitten.

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Ander merk zonnepanelen geïnstalleerd dan op de offerte

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Dit is inderdaad niet hoe het hoort. De aannemer had met u moeten overleggen of u akkoord gaat dat u andere panelen krijgt, ook al lijken ze veel op elkaar.

Ik denk dat 15% terug en een kloppende nieuwe factuur een mooie oplossing is.


Van omvormers heb ik geen verstand van. Dus over dit gedeelte kan ik niet beoordelen.

Plaats reactie