LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] teruglevering zonne-energie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
marionniessen
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 feb 2013 20:31

teruglevering zonne-energie

Ongelezen bericht door marionniessen »

op 12 juli hebben wij op ons dak zonnepanelen laten zetten. Zij leveren rond de 4400 kilowatt op.
wij hebben, evenals de leverancier van de panelen, na installatie Enexis en mijn leverancier van energie gemeld dat de zonnepanelen in werking zijn. Van Enexis kreeg ik netjes een bevestiging. Van mijn energie leverancier, de Nederlandse energie maatschappij, kreeg ik geen bevestiging. Naar aanleiding daarvan heb ik hen gebeld, zij zeiden mij; op de jaarafrekening zou dat verwerkt worden. Ik hoefde me niet ongerust te maken. Dat deed ik natuurlijk wel en nu blijkt dat het terecht was. Mijn jaarafrekening is binnen gekomen, geen spoor van een teruglevering, vermindering van gebruik of wat dan ook. Sterker, het was ook nog een verkeerde berekening want de meteropnemer had zich verschreven,ten nadele van ons natuurlijk!
Weer gebeld, boos natuurlijk, nee nee ik zou een correctie ontvangen waarin ook de levering/opbrengst van de zonnepanelen tot uitdrukking kwam. Idd heb ik deze correctie ontvangen, echter weer zonder onze teruglevering van energie!! Gefrustreerd maar weer gebeld, jaja ik had idd gebeld en de stand/opbrengst van de zonnepanelen ook doorgegeven, tja, het zou toch nog altijd wel 6-8 wkn duren voordat ik de eindafrekening van de zonnepanelen zou ontvangen. In sprookjes geloof ik niet meer, de NEM zegt zoveel wat ze niet waar maken. Ik heb voor veel geld geinvesteerd en nu blijkt dat de infrastructuur voor verwerking van teruglevering een dik vet probleem is. Ik ben helemaal klaar met de NEM en ben overgestapt naar een andere leverancier. Ook staat overal beschreven dat elke leverancier verplicht is te salderen maar als dat niet goed gaat, hebben wij het idee dat we roepende in de woestijn zijn, niemand die bijv. de NEM aanspreekt op zijn verantwoordelijkheden.
Heeft iemand ook nog dezelfde ervaring als wij of zijn we de enige?
Ik hoor graag reactie's

NLEnergie
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 okt 2009 16:38
Contacteer:

Re: teruglevering zonne-energie

Ongelezen bericht door NLEnergie »

Beste marionniessen,

U heeft een bericht achtergelaten op dit forum. De Nederlandse Energie Maatschappij zou graag contact met u opnemen om te onderzoeken of we een passende oplossing kunnen bieden.

Om u beter van dienst te zijn vragen wij ons uw naam, adresgegevens en telefoonnummer te sturen via een privé bericht.

Met vriendelijke groet,
NLE Klantenservice

De waard
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 apr 2014 17:30

Re: teruglevering zonne-energie

Ongelezen bericht door De waard »

Hallo,

heb een issue met de NEM vwb het salderen!. In de jaarnota staat hetvolgende:

Verbruik: 5289 KWh
Teruglevering: 964 KWh en daar krijg ik 43,66Euro voor...!?

Let wel, ik heb vlgs. mijn omvormer 2742 KWh opgewekt. Dus ik verbruik duidelijk meer, dan ik opwek, en ipv op jaarbasis te salderen, saldeert de NEM zo ongeveer op minutenbasis. Stel het is mooi weer en de zon schijnt fel, ik wek dan meer op dan ik verbruik. De NEM is dan blij met deze teruglevering en vergoed hier 4,5 cent voor.... Ik was van mening dat dit salderen op jaarbasis gebeurt en niet op minutenbasis. Mag de NEM dit uberhaupt wel doen???? De schade voor mij is: 964 * (0,23-0,045)= 178 Euro.

Gr,
De waard

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: teruglevering zonne-energie

Ongelezen bericht door kweenie »

Nee, dat mogen ze niet. Het hele idee van salderen is juist dat je de opwelling van het ene moment mag salderen met het verbruik op het andere moment.

Wat geeft je meter aan over het terug geleverde aantal kwh? Het kan natuurlijk zijn dat je het grootste deel van de stroom zelf al hebt verbruikt voordat het door de meter terug het net in ging. En dat je werkelijk alleen die 964 hebt terug geleverd.

De waard
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 apr 2014 17:30

Re: teruglevering zonne-energie

Ongelezen bericht door De waard »

Hallo,

vlgs. omvormer opgewekt: 2742 KWh
teruglevering in het net: 964KWh
dus zelf verbruikt: 1778KWh
Totale verbruik: 5289+1778=7067KWh

Goed om het nog eens bevestigd te krijgen dat de manier van verrekenen vd NEM niet mag! In feite salderen ze gewoon niet.

Ik ga morgen de NEM bellen om verhaal te halen.

De waard
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 apr 2014 17:30

Re: teruglevering zonne-energie

Ongelezen bericht door De waard »

Ik heb een week geleden contact gehad met het call center vd NLE, maar daar konden ze me niet meer uitleggen dan de manier van verrekenen vd teruglevering, waarmee ik het dus niet eens ben. Op advies heb ik een email naar de klantenservice gestuurd en ik wacht nog steeds op antwoord...

NLEnergie
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 okt 2009 16:38
Contacteer:

Re: teruglevering zonne-energie

Ongelezen bericht door NLEnergie »

Beste De waard,

Vervelend om te lezen dat het telefonisch contact met onze Klantenservice er niet voor heeft gezorgd dat u tevreden bent.

Graag ontvangen wij in een privé bericht uw naam, adresgegevens en telefoonnummer zodat we kunnen onderzoeken of wij uw e-mail in goede orde hebben ontvangen en of we een passende oplossing kunnen bieden.

Met vriendelijke groet,
NLE Klantenservice

Gesloten