LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Besparen met Anna, maar niet heus

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Xenella

Besparen met Anna, maar niet heus

Ongelezen bericht door Xenella »

Sinds augustus vorig jaar hebben we de Anna thermostaat van NLE.
Hiermee zouden we veel kunnen besparen op onze energie rekening.
Omdat onze wifi verbinding nog niet optimaal was hebben we Anna pas begin Januari in kunnen stellen op een schema.
In Februari gaf de verbruiksmonitor in Mijn NLE nog aan dat we een teruggave van €685,- konden verwachten met het instellen van Anna zou dat uiteraard alleen maar meer gaan worden want dat zou immers nóg meer moeten besparen.
Tot onze grote verbazing en schrik moeten we nu, nog geen 2 maanden later €311,20 bijbetalen.
In Februari was ons verwachte verbruik van gas 859 m3 en ons daadwerkelijk verbruik 531 m3, op de jaarnota (2 maanden later) hebben wij echter een verbruik van 1291 m3 dat is meer dan een verdubbeling in 3 maanden tijd. Er is geen strenge winter geweest, er zijn geen nieuwe apparaten bij gekomen, er is geen gezinsuitbreiding geweest, de leidingen zijn afgeperst en er zijn lekken geconstateerd, het enige wat veranderd is, is het schema in Anna.
Voordat we het schema er in hadden gezet, hadden we een constante temperatuur van 21 graden in huis, met een schema zouden we volgens NLE veel op onze energie rekening besparen. Maar omdat de cv ketel nu elke keer bij moest stoken om het huis van 18 naar 21 graden te krijgen hebben we blijkbaar dubbel zoveel gas verbruikt.

NLE vindt dat er geen afwijkend gasverbruik te zien is maar de grafiek waar ons verbruik in weergegeven wordt, laat duidelijk iets anders zien.

Ik ben niet van plan om bijna €1000,- in te leveren omdat dat Anna ding niet doet wat ze beloven.
Wat kan ik hiermee?

Xenella

Re: Besparen met Anna, maar niet heus

Ongelezen bericht door Xenella »

Inmiddels heb ik het volgende van de website van NLE zelf geplukt:

Verwarming:
Zet de verwarming ’s nachts echt op 15 graden i.p.v. op 17 graden (het is een fabel dat de verwarming dan ’s ochtends meer energie nodig heeft om op te warmen) en je bespaart al gauw €80 op jaarbasis. Zet je de verwarming een uur voordat je gaat slapen al op 15 graden, dan bespaart dat nog eens extra €20 per jaar. Snel en eenvoudig verdiend toch?

Met dit in gedachten zou het dus niet mogelijk moeten zijn om een bijna verdubbeld gas verbruik te hebben.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Besparen met Anna, maar niet heus

Ongelezen bericht door Julie4444 »

MichielFRL schreef:
Xenella schreef: Wat kan ik hiermee?
Niks, tenminste niet richting Anna of NLE.
Maar eventueel wel zelf het schema aanpassen?

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Besparen met Anna, maar niet heus

Ongelezen bericht door witte angora »

Xenella schreef: In Februari was ons verwachte verbruik van gas 859 m3 en ons daadwerkelijk verbruik 531 m3,
Ik begrijp dit niet helemaal eerlijk gezegd. Dit verschil kan toch nooit in een teruggave van 685 euro resulteren?

Als je dan 2 maanden later een jaarnota krijgt waarin een verbruik staat van ruim 1200 m3, dan kan het niet anders of er is in de berekening ergens iets verkeerd gegaan. Immers, het duurt minimaal een maand na de opname voordat er een jaarnota klaar is. En je maakt mij niet wijs dat je in een maand tijd ruim 700 m3 verstookt hebt.

Wat was de eindstand van het jaar ervoor? Misschien dat dat meer duidelijkheid geeft. Welke stand heb je in Anna ingevoerd, de eindstand van de laatste jaarafrekening, of de stand van het moment van invoeren?

Overigens kan een verbruik van ruim 1200 m3 natuurlijk nooit tot een verschil van ruim 1000 euro leiden. Immers, de gasprijs is zo ongeveer 60 cent per kuub, dus je komt op zo'n 750 euro uit wat je in totaal moet betalen (alleen voor het gasverbruik dus).

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Besparen met Anna, maar niet heus

Ongelezen bericht door Appie83 »

Wat was u jaarverbruik het jaar daarvoor? Want daar gaat het natuurlijk om. Ik weet niet wat het schema inhoud, maar mijn ervaring is dat als je de thermostaat 's avond een uur voordat je gaat slapen 3 tot 4 graden lager instelt je dit terug zou moeten zien in het verbruik en zeker in de winter. Dus als u eerst altijd de thermostaat op 21 graden had staan (dag en nacht) en nu via het schema 's avonds voor het slapen gaan naar 18 graden brengt dan zou je inderdaad moeten besparen.
Of werkt het schema anders?

Een jaarverbruik van 1291 is als u de thermostaat op 18/21 graden hebt staan toch niet heel veel? Behalve dan als u in een appartement woont met buren aan alle zijden of een ontzettend goed geïsoleerd huis heeft. http://www.energiesite.nl/veelgestelde- ... sverbruik/

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Besparen met Anna, maar niet heus

Ongelezen bericht door tijger1 »

Uiteraard gebruikt u niet meer gas als 's nachts de thermostaat lager staat dan overdag. Dat verhaal van het opstoken is onzin.

Maar ook de besparing door een schema, kan nooit zoveel zijn als dat u veronderstelde.

Gesloten