LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Moneyman schreef:
stofzuigertje schreef:Ik ben niet verplicht de aansluiting weg te laten halen.... van mij mag het blijven hangen.
Prima. Maar klaag dan ook niet als je verplicht wordt een contract te hebben. Of als je met mij geconfronteerd wordt.
stofzuigertje schreef:Voor de monteur + Politie, ik heb geen uitspraak van rechtbank gezien waarin dit gelegaliseerd is!
Ik heb het relevante deel zelfs letterlijk geciteerd. Wat wil je nog meer? Zoek de duizenden beschikbare uitspraken er zelf maar bij.

Het zogenaamde relevante deel van die uitspraak gaat over iemand die weigert om Liander binnen te laten. Dat is in deze situatie helemaal niet van toepassing. De uitspraak is geheel niet relevant.

En je bewering dat het verplicht is om een contract te hebben? De gaswet schrijft alleen dat je als kleinverbruiker niet meer energie mag afnemen dan waarvoor je een leveringscontract hebt afgesloten. Als je geen leveringscontract hebt, wat een mogelijkheid is, mag je dus geen gas afnemen.

In diezelfde gaswet staat ook dat het contract mogelijkheid moet bieden voor opzegging. Hoe dat gaat is geregeld in artikel 3.6 van de voorwaarden van de ATO. In dat artikel staat nergens dat aan de opzegging kosten zijn verbonden en ook niet wat voor werkzaamheden noodzakelijk zijn. Regels rond consumentenbescherming schrijven voor dat algemene voorwaarden duidelijk en eenduidig moeten zijn. Als achteraf blijkt dat er nog veel meer voorwaarden verbonden zijn aan opzegging van een contract, zijn die aanvullende voorwaarden nietig. Ze staan immers niet in de overeenkomst genoemd en volgen ook niet uit de wet.

En opnieuw doe je de bewering dat het verplicht is om een overeenkomst aan te gaan als je een gasaansluiting hebt. Dus opnieuw ga ik de vraag stellen die ook jij nog steeds niet hebt beantwoord:

Waar in de Nederlandse wetgeving staat dat een netbeheerder een overeenkomst met de consument kan afdwingen?

Tot nu toe doe je precies hetzelfde als de juristen van de netbeheerder: eindeloos om de zaak heen draaien, smijten met citaten uit uitspraken die totaal niet relevant zijn, verwijzen naar algemene voorwaarden die niet relevant zijn wanneer iemand geen contract heeft. Oftewel met interessante lange teksten vooral een hoop onduidelijkheden creëren in de hoop dat de consument eieren voor zijn geld kiest en opdracht geeft voor het laten verwijderen van de gasaansluiting terwijl dat niet verplicht en nergens voor nodig is.


Maar goed, juristen zijn er dan ook niet om de samenleving te dienen of strikt de wetgeving te volgen. Ze zijn er vooral om zichzelf te dienen, en dat wordt gedaan door vooral onduidelijkheid te scheppen. Want onduidelijkheid zorgt voor langdurige kwesties en dan kunnen er veel uren bij de opdrachtgever gedeclareerd worden.

Dus nogmaals: als je zo zeker van je zaak bent, geef antwoord op de volgende vraag :
Waar in de Nederlandse wetgeving staat dat het verplicht is voor een kleinverbruiker om een overeenkomst aan te gaan?

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Moneyman schreef:Ik heb het uiteraard expliciet over de binnentreding om vanwege het ontbreken van een energiecontract tot afsluiting over te gaan. Dat heb ik als gerechtsdeurwaarder vele tientallen keren gedaan. Uiteraard doe ik dat alleen op basis van een veroordelend vonnis. Ter lering en vermaak zal ik je een citaat geven uit de betreffende zogenaamde “afsluitvonnissen”:

[knip]

Het leuke van wetten is dat je in staat moet zijn om tussen de regels door te lezen en dat je enigszins verstand van zaken moet hebben.

Nergens staat “de netbeheerder is gerechtigd om een afnemer zonder geldig leveringscontract af te sluiten”. Wat er echter wel in de Gaswet geregeld is, is dat een netbeheerder niet tevens leverancier mag zijn. De hele gedachte achter de Gaswet (en de Electriciteitswet) is een strikte scheiding van de taken van netbeheerder en leverancier. Op het moment dat een afnemer de oude leverancier opzegt, maar geen nieuwe kiest, begint de netbeheerder dus de facto als leverancier te fungeren - en dat nog onbetaald ook. En dat is, zoals gezegd, in strijd met de Gaswet. Op basis daarvan wordt door de netbeheerder een vordering ingesteld en toegewezen.

Snap je het nu?
Het feit dat je het over vonnis in verband met het binntreden van de woning hebt, toont wel heel duidelijk aan dat je geen idee hebt waar het bij dit topic over gaat. Consumenten betrokken bij dit onderwerp hebben immers géén bezwaar tegen het op afspraak binnentreden van de woning door een monteur van de netbeheerder.

Zoals je zelf al aangeeft is het handig als je weet waar het over gaat. Daarom adviseer ik je om je eerst nog maar even in dit onderdeel van de energietransitie te verdiepen voordat je nogmaals compleet irrelevante uitspraken doet.

De gaswet meldt inderdaad dat de netbeheerder niet als energieleverancier mag optreden. Zolang de consument geen energie afneemt, wordt aan die voorwaarde voldaan. Dat punt staat dus niet ter discussie.

Zoals ik eerder schreef staat in dezelfde gaswet ook dat de aangeslotene niet meer energie mag afnemen dan waarvoor hij een leveringscontract heeft. Dat maakt het uitstekend mogelijk om geen contract te hebben wanneer je geen energie afneemt.

Vervolgens staat in de wet dat wanneer zich op of onder een perceel eigendommen liggen van een netbeheerder, je als perceel eigenaar of gebruiker aan de netbeheerder toegang moet verlenen voor het uitvoeren van werkzaamheden. De netbeheerder moet daarvoor wel minimaal 5 werkdagen van tevoren contact opnemen en de werkzaamheden zijn voor rekening van de netbeheerder.

BERG0001
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 nov 2011 17:49

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door BERG0001 »

Mijn mening: zodra de regering iets in zijn hoofd haald en de bevolking iets oplegd. In dit geval beéindigen van gasverbruik, dan dient dit terug beaald te worden door de overheid. Want, inderdaad, het voelt nu als boete oplegging, terwijl je welwillend bent in hun verzoek. Maar, inderdaad. Ze weten volgens mij niet eens meer welke regels er bestaan, al dan niet herroepen door e.o.a. rechter (want zo werkt onze zgn. democratie. Ik zou haast zegen,helaas). Doelend op: subsidies van bv zonnepanelen, en andere energiemaatreelen. Alles loopt hier langs elkaar heen, het ene ministerie weet niet eens de regels van het andere ministerie. Kortom, veeg alles nu eens van tafel, en begin opnieuw met de regelgeving. Lijkt mij eenvoudiger, en eenduidiger, dan steeds voort borduren op de huidige regelgevingen. Niet ene politieke partij wil zijn handen hieraan branden. Jammer! Zodoende bestaat er voor mij geen geschikte partij om op te stemmen. De advocaten varen er wel bij. Dit is maar 1 voorbeeld, maar de tv programma's RADAR, opgelicht, KASSA, en de ombudsmn, e.d. zijn er niet voor niets om aan te tonen dat vanalles niet deugd. En dat komt dus door mijn bovenstaand relaas. Je zou bijna zeggen dat een staatsgreep op zijn plaats is om de boel weer op orde te krijgen. En dan bedoel ik niet zo'n achterlijke staatsgreep zoals n bv. Afrika. Wij kunnen in Nederland veel meer bereiken dan we denken. We worden momenteel onder de voet gelopen, wat niet de bedoeling is lijkt mij. Nederland verliest zijn macht en naam.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door renewouters »

BERG0001 schreef:Mijn mening: zodra de regering iets in zijn hoofd haald en de bevolking iets oplegd. In dit geval beéindigen van gasverbruik, dan dient dit terug beaald te worden door de overheid.
Een beetje voorbarig: de regering legt helemaal niemand iets op, op dit moment. Als je nu je gas laat afsluiten doe je dat helemaal zelf en helemaal vrijwillig.

stofzuigertje

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Erik Wiebes weet nu de tarief-verschillen van gratis tot €605,- en denkt er over na, als er van bovenaf een duidelijke regel komt want
hij vond de helemaal gratis ook niet verantwoord voor commerciële bedrijven zoals netbeheerders.

Een redelijk bedrag voor afdoppen en/of verzegelen en leiding weg hoeft niet.
De werkende leidingen worden ook niet gecontroleerd en gaan zelden lek.

Gezien de werkdruk heeft Erik Wiebes verteld dat het wel meerdere maanden kan duren voor dit in overleg met alle Netbeheerders rond is.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Moneyman »

OK, ik zal nog een keer een poging wagen. Niet om jou (Ivo) te overtuigen, maar wel om te voorkomen dat andere lezers door jouw uitspraken een verkeerd beeld blijven houden.
Ivo.w schreef:Het feit dat je het over vonnis in verband met het binntreden van de woning hebt, toont wel heel duidelijk aan dat je geen idee hebt waar het bij dit topic over gaat. Consumenten betrokken bij dit onderwerp hebben immers géén bezwaar tegen het op afspraak binnentreden van de woning door een monteur van de netbeheerder.
Ivo.w schreef:Het zogenaamde relevante deel van die uitspraak gaat over iemand die weigert om Liander binnen te laten. Dat is in deze situatie helemaal niet van toepassing. De uitspraak is geheel niet relevant.
Je begrijpt het duidelijk nog steeds niet. De vraag of de bewoner bezwaar maakt tegen de binnentreding, is niet relevant. Die overwegingen staan er in "voor het geval dat". Daar draait het vonnis ook niet om. Dit vonnis heb ik óók gewoon nodig bij een bewonder die mij binnenlaat. Het geciteerde deel van het vonnis toont aan, dat een vordering gebaseerd op de stelling dat de netbeheerder verplicht is de meter weg te halen bij iemand die geen leveringscontract heeft, gewoon wordt toegewezen. Ook in verweerzaken, by the way. En dat niet één keer, maar dag in, dag uit. En nogmaals: inclusief kostenveroordeling.
Ivo.w schreef:De gaswet meldt inderdaad dat de netbeheerder niet als energieleverancier mag optreden. Zolang de consument geen energie afneemt, wordt aan die voorwaarde voldaan. Dat punt staat dus niet ter discussie.
Ivo.w schreef:En je bewering dat het verplicht is om een contract te hebben? De gaswet schrijft alleen dat je als kleinverbruiker niet meer energie mag afnemen dan waarvoor je een leveringscontract hebt afgesloten. Als je geen leveringscontract hebt, wat een mogelijkheid is, mag je dus geen gas afnemen.
Het draait er niet om of er daadwerkelijk gas afgenomen wordt, maar om de vraag of de mogelijkheid er is. Het enkele feit dat er zich een meter in de woning bevindt, wordt voldoende geacht om van leveren te kunnen spreken.
Ivo.w schreef:Vervolgens staat in de wet dat wanneer zich op of onder een perceel eigendommen liggen van een netbeheerder, je als perceel eigenaar of gebruiker aan de netbeheerder toegang moet verlenen voor het uitvoeren van werkzaamheden. De netbeheerder moet daarvoor wel minimaal 5 werkdagen van tevoren contact opnemen en de werkzaamheden zijn voor rekening van de netbeheerder.
En dát is totaal niet relevant voor de discussie.
Ivo.w schreef:En opnieuw doe je de bewering dat het verplicht is om een overeenkomst aan te gaan als je een gasaansluiting hebt. Dus opnieuw ga ik de vraag stellen die ook jij nog steeds niet hebt beantwoord:

Waar in de Nederlandse wetgeving staat dat een netbeheerder een overeenkomst met de consument kan afdwingen?

Dus nogmaals: als je zo zeker van je zaak bent, geef antwoord op de volgende vraag :
Waar in de Nederlandse wetgeving staat dat het verplicht is voor een kleinverbruiker om een overeenkomst aan te gaan?
Welk stukje uit onderstaand citaat begrijp je niet? Dat je het er niet mee eens kunt zijn is prima, maar daar hecht ik -gezien de grote aantallen waarmee dergelijke vorderingen steeds weer worden toegewezen, geen waarde aan.
Moneyman schreef:Het leuke van wetten is dat je in staat moet zijn om tussen de regels door te lezen en dat je enigszins verstand van zaken moet hebben.

Nergens staat “de netbeheerder is gerechtigd om een afnemer zonder geldig leveringscontract af te sluiten”. Wat er echter wel in de Gaswet geregeld is, is dat een netbeheerder niet tevens leverancier mag zijn. De hele gedachte achter de Gaswet (en de Electriciteitswet) is een strikte scheiding van de taken van netbeheerder en leverancier. Op het moment dat een afnemer de oude leverancier opzegt, maar geen nieuwe kiest, begint de netbeheerder dus de facto als leverancier te fungeren - en dat nog onbetaald ook. En dat is, zoals gezegd, in strijd met de Gaswet. Op basis daarvan wordt door de netbeheerder een vordering ingesteld en toegewezen.

stofzuigertje

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Money beweerde duizenden maar ik weet dat het nu pas begint met enkele verdeeld over gehele land.

Het probleem is dat we maar een NAM en Groningen G25 gas hebben met diverse Netwerken en diverse tarieven.

Van gratis afsluiten tot dwingen tot €605 en daar lopen zaken tegen die Moneyman niet meemaakte...

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:Met "duizenden" ben ik nog zeer terughoudend - dit is voor alle netbeheerders gewoon business as usual.
Maar dit begrijp ik dus niet helemaal. Kennelijk zijn er 'duizenden' per jaar die geen gebruik meer maken van gas, en om die reden geen leveringscontract met een energieboer afsluiten, waarna dus via de rechter de meter wordt verwijderd omdat de betreffende personen weigeren de kosten te betalen?

Is er dan niet ergens een manco in de informatievoorziening?

Begrijp me niet verkeerd, ik zit in een huurwoning, dus ik heb wat dit betreft veel minder mogelijkheden. Maar met mijn gasverbruik (jaarlijks tussen de 400 en 450 m3) zou het voor mij ook niet verkeerd zijn volledig over te stappen naar elektra. Ik vermoed zo, aangezien de netbeheerderskosten best wel een flink deel uitmaken van de nota, dat het me op jaarbasis toch wat tientjes zou kunnen schelen. En zal ik de enige zijn? Maar dat er een meter verwijderd moet worden, en wat dat kost, dat heb ik ook via dit forum moeten vernemen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
Moneyman schreef:Met "duizenden" ben ik nog zeer terughoudend - dit is voor alle netbeheerders gewoon business as usual.
Maar dit begrijp ik dus niet helemaal. Kennelijk zijn er 'duizenden' per jaar die geen gebruik meer maken van gas, en om die reden geen leveringscontract met een energieboer afsluiten, waarna dus via de rechter de meter wordt verwijderd omdat de betreffende personen weigeren de kosten te betalen?
Nee, het gaat hierbij om iedereen die (ongeacht de reden) geen energiecontract meer heeft. Het overgrote deel ontstaat doordat de energieleverancier het contract zélf opzegt wegens wanbetaling, of doordat mensen ergens komen wonen en geen contract afsluiten. En dan nog de groep waar dit topic over gaat.

Het gaat dus om al die gevallen waarin er sprake is van een niet-verzegelde meter, zonder dat er een lopend energiecontract is. De reden voor et niet meer hebben van een contract is niet relevant, evenmin als de vraag of er feitelijk wel of niet energie wordt afgenomen.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus eigenlijk worden degenen die geen gas meer gebruiken en geen 600 euro willen betalen voor het weghalen van de meter, juridisch in dezelfde categorie geplaatst als wanbetalers en anderen die menen 'gratis' gas te kunnen gebruiken?

Dan snap ik het wel.

stofzuigertje

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

@ Witte Angora,

Bij een gasverbruik van 400~450 M3 zou je met een warmtepomp of pelletkachel voordeliger uit zijn.
Wel is jou regio van belang omdat er zowel Netbeheerders zijn die jou gratis afsluiten en verzegelen en de Liander die €605,- voor dezelfde diensten rekende!

Het echte probleem zit dat je voor Een NAM en G25 gas uit Groningen enkele totaal anders werkende Netbeheerders hebt.
Enig verschil is mogelijk maar deze afsluit kosten of verzegelen en niets of alleen meter weghalen zijn de kosten sterk afwijkend.

Moneyman zal vermoedelijk in 1 regio werken en is niet op de hoogte van de rest van NL.
Als je op www.gaslicht.com je gasverbruik even op 1 kuub zet zie je de netbeheer kosten en administratie kosten en dat die tussen de €200,- en €230,- zullen liggen... dus ook als je in Liander gebied woorde en €605,- zou betalen....
Alleen als huurder mag je niet dit zomaar doen.
Kopers wel, en dat is ook ongelijk.

Ik hoop dat er Een landelijk tarief komt, geen verzegelde meters meer of weghalen maar Meter weg en afdoppen en dan 1 prijs voor geheel Nederland.
Dus geen meter en leiding afdoppen, de kraan mag dan blijven.
Zodra de gehele wijk gasloos zou zijn is de leiding zonder enig risico weg te halen.
U en iedereen weet dat je een afgedopte leiding nog gas bevat en niet mag beschadigen.

Het risico van afgedopte of werkende is hetzelfde dus dat verhaal is onzin.

Als ze het gas duurder maken en de subsidie op alternatieven handhaven zullen zowel installateurs als de bedrijven ervaring op doen en pas als ze weten hoe het moet en geen fouten meer maken en er iets meer concurrentie wat aanbod komt kan de overstap op Gasloos sneller gaan dan we denken....

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:Dus eigenlijk worden degenen die geen gas meer gebruiken en geen 600 euro willen betalen voor het weghalen van de meter, juridisch in dezelfde categorie geplaatst als wanbetalers en anderen die menen 'gratis' gas te kunnen gebruiken?

Dan snap ik het wel.
Inderdaad, omdat de feitelijke situatie (wél gas/ stroom beschikbaar, maar géén contract) identiek is.

stofzuigertje

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Wie kan mij verklaren waarom bij een relatief kleine netbeheerder het afsluiten gratis is, een tweede iets grotere een redelijk bedrag vraagt en de grootste Liander €605,- zonder enige onderbouwing van de werkelijke kosten?

Volgens mij is meter weghalen, dop op de kraan draaien en verzegelen kwartiertje werk, met materiaal zou dat inclusief voorrij kosten rond de €100,- aan kosten komen, nog wat administratie erbij en €200,-

Zowel de gratis als de €605, - van Liander vind ik verkeerd.
Maar 3 sterk uit elkaar liggende is niet voor ooit Nederlandse Gasbedrijf uit te leggen.
We zijn 1 land en ik vind dat er dan ook 1 tarief moet gelden.

Verder ontbreekt in alle antwoorden een gerechtelijke uitspraak van €605,- moeten betalen als je niet zelf opdracht gaf en zelf dit kwijt wilde...
Ook de voorwaarden voor verzegelen, van levenslang tot maar 1 jaartje geldig en dan opnieuw afnemen of opnieuw betalen vind ik vreemd.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Moneyman »

De moderatie heeft zonder melding (in dit topic of per pb) flink huisgehouden. De berichten met onzin zijn blijven staan, maar de weerlegging ervan wordt weggehaald. Handig, als je een consumentenforum hebt...
stofzuigertje schreef:Money beweerde duizenden maar ik weet dat het nu pas begint met enkele verdeeld over gehele land.

Het probleem is dat we maar een NAM en Groningen G25 gas hebben met diverse Netwerken en diverse tarieven.

Van gratis afsluiten tot dwingen tot €605 en daar lopen zaken tegen die Moneyman niet meemaakte...
Ik begrijp helemaal niets van wat je zegt, licht je gedachten eens toe:

- met "duizenden" ben ik nog voorzichtig. Dit is voor alle netbeheerders al sinds jaar en dag business as usual. Het is, anders dan jij lijkt te suggereren met "het nu pas begint", niets nieuws.
- de NAM en Gronings gas hebben niets met deze discussie van doen;
- licht eens toe welke zaken ik volgens jou niet meemaakte? Loze kreten helpen niet.

Je haalt allerlei zaken bij de discussie die er niets mee te maken hebben en creëert daarmee een volkomen ondoorzichtige situatie.
stofzuigertje schreef:
stofzuigertje schreef:Moneyman zal vermoedelijk in 1 regio werken en is niet op de hoogte van de rest van NL.
Je weet het: aannames...

Ik heb mijn standpunten zeer uitgebreid omschreven én onderbouwd. Probeer jij eens hetzelfde te doen?

stofzuigertje

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Jammer van moderator...... doen ze helaas wel vaker waardoor het een onleesbare puinzooi word.

Maar kan iemand mij vertellen waarom je afhankelijk woonplaats Gratis, €200,- ongeveer en €605,- bij Liander moet betalen?

Ook het voor maar 1 jaar verzegelen bij geen gebruik tot onbeperkt.....
Elke Netwerk beheerder zijn eigen regels en kosten voor 1 Aardgas leverancier van de NAM?
Vallende onder 1 Erik Wiebes die deze gegevens van mij kreeg en dit zeer vreemd vond.
Zowel de gratis als de Liander van €605,- vond hij beide niet kunnen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik heb geen idee waarom de prijzen verschillen. Dat is aan de netbeheerder.

stofzuigertje

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als de andere 3x minder vragen of zelfs gratis doen moet Liander wel aantonen dat het een redelijk bedrag is.

Aan die eis voldoen ze niet en de andere zullen voor €200,- kosten dekkend werken omdat ze aan deze nooit meer iets verdienen.
Ik verwacht dat als Liander afsluit en dit gaat eisen dat de voordeliger concurrenten er voor kunnen zorgen dat deze kosten afgewezen worden als iemand
dit onredelijk hoge bedrag te betalen.

Ik vind verzegelen met of zonder meter weghalen voldoende, en er is nooit aangetoond dat hun verhaal van onveiligheid bij afgesloten meter.
De aangesloten die gebruikt word is nu ook digitaal en kijkt ook niemand meer na.
Ook bij niet verzegelen kunnen ze voordelig op afstand jaarlijks het verbruik van 0,0 zien!

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Moneyman schreef:
witte angora schreef:
Moneyman schreef:Met "duizenden" ben ik nog zeer terughoudend - dit is voor alle netbeheerders gewoon business as usual.
Maar dit begrijp ik dus niet helemaal. Kennelijk zijn er 'duizenden' per jaar die geen gebruik meer maken van gas, en om die reden geen leveringscontract met een energieboer afsluiten, waarna dus via de rechter de meter wordt verwijderd omdat de betreffende personen weigeren de kosten te betalen?
Nee, het gaat hierbij om iedereen die (ongeacht de reden) geen energiecontract meer heeft. Het overgrote deel ontstaat doordat de energieleverancier het contract zélf opzegt wegens wanbetaling, of doordat mensen ergens komen wonen en geen contract afsluiten. En dan nog de groep waar dit topic over gaat.

Het gaat dus om al die gevallen waarin er sprake is van een niet-verzegelde meter, zonder dat er een lopend energiecontract is. De reden voor et niet meer hebben van een contract is niet relevant, evenmin als de vraag of er feitelijk wel of niet energie wordt afgenomen.

En in al die duizenden gevallen gaat het om situaties waarbij de wanbetaler geen contract meer heeft en wel gas afneemt. Dat is in de gaswet expliciet verboden, dus ja, dan zul jij absoluut succes hebben met je deurwaarderskantoortje.

Maar in de gevallen waar dit draadje over gaat, wordt niets afgenomen. In de algemene transport overeenkomst van de netbeheerders staat in artikel 6 dat de overeenkomst op elk moment opgezegd kan worden met verwijzing naar de algemene voorwaarden. In de algemene voorwaarden staat dan in artikel 3.6 dat je de opzegging kunt regelen door je energieleverancier te machtigen om de overeenkomst te beëindigen. Verder staan er geen beperkende voorwaarden genoemd als het eerst moeten laten verzegelen of verwijderen van de aansluiting.

De consument die géén gas meer afneemt handelt met opzegging van de overeenkomst niet in strijd met de gaswet en ook niet in strijd met de algemene voorwaarden van de netbeheerder. Veel succes met je acties als deurwaarder.

Nogmaals: je wilt niet begrijpen waar het over gaat, of je bent hier in het belang of in opdracht van je broodheer nog meer onduidelijkheid aan het zaaien.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Moneyman schreef:
witte angora schreef:Dus eigenlijk worden degenen die geen gas meer gebruiken en geen 600 euro willen betalen voor het weghalen van de meter, juridisch in dezelfde categorie geplaatst als wanbetalers en anderen die menen 'gratis' gas te kunnen gebruiken?

Dan snap ik het wel.
Inderdaad, omdat de feitelijke situatie (wél gas/ stroom beschikbaar, maar géén contract) identiek is.
Nogmaals: de situatie is verschillend. Enorm verschillend.

Afname zonder betaling resulteert in een benadeelde partij.
Wanneer er geen afname is, is er ook geen benadeelde.

Als bij mij voor de deur een fiets van een vreemde staat, met het sleuteltje er in kan ik twee dingen doen:
Lekker toekijken hoe die fiets daar staat, geheel tot mijn beschikking of lekker op die fiets stappen om mijn boodschappen te doen. Beide is volgens jou hetzelfde?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ivo: je bent wel erg overtuigd van je gelijk. Prima. Neem de proef op de som, zeg je gasaansluiting op, en laat het voorkomen bij de rechter. Dan zie je vanzelf wel hoe het af gaat lopen. Deal?

Je vergelijking met die fiets is trouwens wel een hele mooie: Normale mensen halen hun fietssleutel er uit zodat een ander er niet mee weg kan. De netbeheerder doet exact hetzelfde door de meter weg te halen.

Gesloten