LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Cro schreef:
06 mar 2021 12:03
Maar betalen voor het verwijderen van andermans aansluiting is gewoon niet logisch en voor mij ook niet te verkopen aan mensen die niet van het gas af kunnen, vaak mensen aan de onderkant van de samenleving. ik snap dan ook niet dat de politiek dit zo regelt, laat de huiseigenaar dat lekker betalen wanneer de bewoners van het gas af willen voordat hun wijk in het grotere plaatje aan de beurt is, of laat die aansluiting lekker zitten tot dit het geval is.
De huiseigenaren hebben daar ook nog wat in te zeggen. Het huis en de grond er omheen is het eigendom van de huiseigenaar. De meter en de buizen die voor de meter zitten zijn het eigendom van de netbeheerder. En jij vind het niet uit te leggen dat iemand moet betalen voor iets dat van een ander is. Uit het voorgaande volgt dat ook jij vind dat de netbeheerder moet betalen voor het verwijderen.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door de auditu »

Nog even voor de duidelijkheid: Niemand wil het. Alleen de netbeheerder moet zo nodig.
Als de netbeheerder het zo graag wil, om welke reden dan ook, moet je toegang verschaffen. Geen probleem. En als de meter tot in lengte van dagen moet blijven hangen: Ook geen probleem.
Ik ben ook geen eigenaar van de aansluiting.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Cro »

alfatrion schreef:
06 mar 2021 21:35
Cro schreef:
06 mar 2021 12:03
Maar betalen voor het verwijderen van andermans aansluiting is gewoon niet logisch en voor mij ook niet te verkopen aan mensen die niet van het gas af kunnen, vaak mensen aan de onderkant van de samenleving. ik snap dan ook niet dat de politiek dit zo regelt, laat de huiseigenaar dat lekker betalen wanneer de bewoners van het gas af willen voordat hun wijk in het grotere plaatje aan de beurt is, of laat die aansluiting lekker zitten tot dit het geval is.
De huiseigenaren hebben daar ook nog wat in te zeggen. Het huis en de grond er omheen is het eigendom van de huiseigenaar. De meter en de buizen die voor de meter zitten zijn het eigendom van de netbeheerder. En jij vind het niet uit te leggen dat iemand moet betalen voor iets dat van een ander is. Uit het voorgaande volgt dat ook jij vind dat de netbeheerder moet betalen voor het verwijderen.
Sorry, misschien had ik daar duidelijk aan moeten geven dat ik daar de gebruiker van de aansluiting bedoel en niet de juridische eigenaar, daar dat inderdaad de netbeheerder is. Deze kosten bij de netbeheerder neerleggen is nu juist immers iets dat naar mijn mening alleen maar de zwakkeren in de samenleving zal raken en naar mijn mening juist voorkomen zou moeten worden.

Naar mijn mening moet de overheid inzetten op een beleid van gefaseerde verwijdering, bijvoorbeeld tijdens al gepland onderhoud in de betreffende wijk / straat om zo de kosten te minimaliseren. Als de ex-gebruiker de aansluiting toch eerder weg wil hebben dan ook de rekening laten betalen. En aan de andere kant ervoor zorgen dat netbeheerders ook niet meer inzetten op individuele verwijdering, tenzij op verzoek van de ex-afnemer. En niet inzetten op een beleid waarbij juist de zwakkeren in de samenleving, degenen die nu juist niet heel makkelijk van het gas af kunnen stappen de rekening gepresenteerd zullen krijgen in de toekomst.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
06 mar 2021 15:08
Neen.
Toch wel. Zodra je het vraagstuk niet meer formeel, maar materieel benaderd, wordt het antwoord keihard “ja”.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
06 mar 2021 22:21
alfatrion schreef:
06 mar 2021 15:08
Neen.
Toch wel. Zodra je het vraagstuk niet meer formeel, maar materieel benaderd, wordt het antwoord keihard “ja”.
Neen. De stelling is dat de groep die gebruik blijven maken van het gas moeten gaan betalen voor de groep die van het gas afgaan. Hierin zit verweven dat deze laatste groep eigenlijk zou moeten betalen. Dat maakt de stelling onjuist.

Dat het vastrecht omgaat komt door verkeerde keuzes die de netbeheerder heeft gemaakt. Het is onjuist om de gevolgen van die keuzes neer te leggen bij de groep die van het gas afgaat.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 06 mar 2021 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Cro schreef:
06 mar 2021 22:20
Deze kosten bij de netbeheerder neerleggen is nu juist immers iets dat naar mijn mening alleen maar de zwakkeren in de samenleving zal raken en naar mijn mening juist voorkomen zou moeten worden.
Als je daar politiek gezien wat aan wilt doen dan kun je een uitkering voor invoeren, maar dat levert een administratieve rompslomp met hoge kosten op.
Cro schreef:
06 mar 2021 22:20
Naar mijn mening moet de overheid inzetten op een beleid van gefaseerde verwijdering, bijvoorbeeld tijdens al gepland onderhoud in de betreffende wijk / straat om zo de kosten te minimaliseren.
Dat is natuurlijk een goede maatregel. Je zou dat als voorwaarde voor een subsidie kunnen opnemen. Je krijgt dan financiële steun in het bereiken van iets dat we maatschappelijk belangrijk vinden en de subsidie wordt dan deels weer terugverdiend door een verplichting om de meter verplicht nog een aantal jaar te moeten laten hangen.
Cro schreef:
06 mar 2021 22:20
Als de ex-gebruiker de aansluiting toch eerder weg wil hebben dan ook de rekening laten betalen.
Oneens. Er kunnen goede redenen zijn om de meterkast weg te willen hebben en de meter is nog steeds van de netbeheerder.
Cro schreef:
06 mar 2021 22:20
En aan de andere kant ervoor zorgen dat netbeheerders ook niet meer inzetten op individuele verwijdering, tenzij op verzoek van de ex-afnemer.
Dat is ook een goede stap. Het gros zal het prima vinden dat de meter blijft hangen, schat ik.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
06 mar 2021 23:43
Moneyman schreef:
06 mar 2021 22:21
alfatrion schreef:
06 mar 2021 15:08
Neen.
Toch wel. Zodra je het vraagstuk niet meer formeel, maar materieel benaderd, wordt het antwoord keihard “ja”.
Neen. De stelling is dat de groep die gebruik blijven maken van het gas moeten gaan betalen voor de groep die van het gas afgaan. Hierin zit verweven dat deze laatste groep eigenlijk zou moeten betalen. Dat maakt de stelling onjuist.
Dat klopt slechts als je een strikte uitleg van het woordje "voor" hanteert. Het punt is helemaal niet dat groep B kosten betaalt die eigenlijk door groep A betaalt zouden moeten worden. Het punt is dat groep B (indirect) kosten betalen, omdat die niet meer op groep A verhaald kunnen worden.

Vandaar: je formele benadering moet je loslaten, bekijk het materieel. Linksom of rechtsom gaan de gasgebruikers de kosten dragen die de niet-gasgebruikers niet meer betalen.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je mist wat er wordt bedoeld. De netbeheerder moet grofweg de zelfde hoeveelheid leidingen onderhouden met minder afnemers met als gevolg dat het vastrecht omhoog gaat. Cro schrijft dat dit logisch is. Wat Cro wilt is dat de kosten van het weghalen van de meter niet voor rekening komt van de eigenaar van de meter maar van de huiseigenaar, omdat anders de eigenaar van de meter het vastrecht zal verhogen.
Cro schreef:
06 mar 2021 12:03
Dat is naar mijn mening het kromme hier aan, dat je als gasafnemer iets meer zal moeten gaan betalen omdat minder mensen het vastrecht opbrengen is te verwachten, en ook logisch. Maar betalen voor het verwijderen van andermans aansluiting is gewoon niet logisch en voor mij ook niet te verkopen aan mensen die niet van het gas af kunnen, vaak mensen aan de onderkant van de samenleving. ik snap dan ook niet dat de politiek dit zo regelt, laat de huiseigenaar dat lekker betalen wanneer de bewoners van het gas af willen voordat hun wijk in het grotere plaatje aan de beurt is, of laat die aansluiting lekker zitten tot dit het geval is.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat mis ik niet, dat is exact wat ik schrijf. Ik deel alleen de gevolgtrekking van Cro niet, maar ik omschrijf hetzelfde principe.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door alfatrion »

We zijn het dan dus eigenlijk gewoon eens. Ik begrijp je bezwaar op mijn schrijven dan niet zo goed.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als jij net als ik van mening bent dat de kosten die verbonden zijn aan het gasloos maken van bestaande bouw linksom of rechtsom gedragen worden door degenen die nog niet van het gas af zijn, dan zijn we het inderdaad eens :wink:

Wellicht bekijk jij hetgeen ik schrijf vanuit de perceptie van je discussie met Cro, maar alles wat ik schreef ziet op het bovenstaande.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
07 mar 2021 16:03
Als jij net als ik van mening bent dat de kosten die verbonden zijn aan het gasloos maken van bestaande bouw linksom of rechtsom gedragen worden door degenen die nog niet van het gas af zijn, dan zijn we het inderdaad eens :wink:
Dat komt doordat de netbeheerder bij het aansluiten er geen rekening mee heeft gehouden dat die aansluiting later ook weer verwijderd moet worden en de kosten daarvoor niet verhaald kunnen worden op de huiseigenaar. Dat is iets wat voor alle nieuwe aansluitingen alsnog voorkomen kan worden. Voor de huidige aansluitingen kan hiervoor gespaard worden via de huur. Afhankelijk van wanneer de mensen van het gas afgaan kan dit geheel, gedeeltelijk of niet in rekening gebracht worden bij de gene die van het gas afgaan.

Gesloten