LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betaling huurboiler Eneco/ Tempus

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Bas1976
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jul 2011 17:35

Betaling huurboiler Eneco/ Tempus

Ongelezen bericht door Bas1976 »

Goedemiddag,
Het volgende is mij overkomen en ik wil graag jullie mening hierover.

3 weken geleden heb ik een brief ontvangen van Tempus, het installatiebedrijf van Eneco. Hierin wordt vermeld dat ik gebruik maak van een huurapparaat en dat zij verzuimd hebben dit bij Eneco door te geven. De peildatum die zij gebruiken is januari 2009, de eerste volle maand die ik in deze flat woon. Vanaf dit moment willen zij met terugwerkende kracht huur gaan innen. Tenslotte heb ik, volgens hun zeggen, gebruik gemaakt van dit huurapparaat en van hun service. De rekening zal ik binnenkort ontvangen.
Ergens vind ik dit best een vage brief, omdat ze niet duidelijk maken, welk apparaat ze precies bedoelen. Ze geven niet aan wat de maandelijkse huurkosten zijn, en ik heb nooit geen service gehad en/of aangeboden gekregen. Bij de intrekking van deze flat heeft Eneco ook nooit duidelijk gemaakt dat ik de boiler huur.

Nu drie weken later heb ik de rekening gekregen van de huur over mijn boiler met terugwerkende kracht en of ik die voor het eind van deze maand even wil over maken.
Nu wil ik best huur gaan betalen, maar kunnen zij zomaar verlangen dat ik vanaf 2009 de huur ga betalen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: Betaling huurboiler Eneco/ Tempus

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Als je er pas in woont vermoed ik toch dat de vorige bewoner een huurkontrakt is aangegaan.

Daar ben jij dus niet verantwoordelijk voor. Ik zou dus eerst uitzoeken hoe en wat. Dus aktief erachteraan.

Rick84
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jul 2011 22:39

Re: Betaling huurboiler Eneco/ Tempus

Ongelezen bericht door Rick84 »

Ik heb dezelfde brief gehad. Mij was ook niet bekend dat ik die boiler huurde dan iemand anders dan de verhuurder van het pand. Ik ga dit in ieder geval niet zonder meer betalen, er is immers geen huurovereenkomst met mij aangegaan (in principe kunnen ze nu ieder willekeurig bedrag gaan vragen).

Ook bij mij geven ze niet aan om welk apparaat het gaat, maar de boiler is eigenlijk de enige optie. Heb nog geen rekening gehad, wat vragen ze ongeveer voor die huur? Zit u ook in een huurwoning of betreft het een koopflat?

Bas1976
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jul 2011 17:35

Re: Betaling huurboiler Eneco/ Tempus

Ongelezen bericht door Bas1976 »

Aangezien ze niet gespecificeerd hebben hoe het bedrag is opgebouwd, kan ik het niet precies zeggen. Wat ik op de website terug kan vinden is zo'n € 10,- per maand. Dit komt wel aardig overeen wat ze nu van me vragen.
Ik woon in een koopflat, maar het zou best kunnen zijn dat deze flat uit de huur komt. Ik ga eerst maar eens de huurovereenkomst opvragen van de boiler.

Rick84
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jul 2011 22:39

Re: Betaling huurboiler Eneco/ Tempus

Ongelezen bericht door Rick84 »

In het geval van koop zie ik dit als een soort misleiding van de verkopende partij (bewust of onbewust). Zij hebben jou immers het idee gegeven dat je de flat met een boiler zou kopen, maar ondertussen blijkt het een huur ding te zijn (in feite dus te veel betaald voor je flat).

Tempus zegt dat je gebruik hebt gemaakt van hun diensten. Als de boiler kapot was gegaan zou je niet hebben geweten dat hun hem voor je moeten repareren. Misschien had je dan wel een nieuwe gekocht en deze weg gegooid.

In mijn geval ligt dat dan weer anders, omdat ik dan contact opgenomen zou hebben met de verhuurder van de flat. Deze zal mij dan neem ik aan wel doorverwezen hebben naar Tempus.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Betaling huurboiler Eneco/ Tempus

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Interessant. Als je de woning hebt gekocht, dan moet inderdaad zijn aangegeven dat het een huurboiler betreft. Makelaars geven dit doorgaans aan:
http://www.google.com/search?q=koopwoni ... huur&hl=en

Wanneer dit is verzwegen, vraag ik me af of er sprake is van een verborgen gebrek. En kennelijk heeft eneco/Tempus hier dan aan meegewerkt: ze hebben een opzegging van de boilerhuur ontvangen van de oude bewoner. Vervolgens hebben ze de boiler niet weggehaald maar proberen ze geld te beuren van de volgende bewoner. Zo slaan ze twee vliegen in één klap:

Het scheelt ze verwijderingskosten van een toch al afgeschreven boiler. Vervolgens proberen ze met terugwerkende kracht huur te vangen voor het apparaat. De tweedehandswaarde van zo'n ding is nul.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Betaling huurboiler Eneco/ Tempus

Ongelezen bericht door h@rm@n »

De betreffende boiler zal geplaatst zijn onder algemene voorwaarden van het bedrijf die eigenaar van de boiler is. In deze voorwaarden zal waarschijnlijk een beschikkingsbevoegdheid toestel opgenomen zijn, waarin vermoedelijk staat omschreven hoe te handelen en het bedrijf te informeren bij het definitief verlaten en/of verkopen van het pand of een verklaring van de toekomstige koper c.q. huurder te overleggen waarin deze verklaart de rechten en plichten over te nemen.
M.a.w. Indien jij niets ondertekend hebt en de vorige bewoner in gebreke is gebleven zal volgens mij Eneco/Tempus zich moeten wenden tot de vorige bewoner die het huurcontract is aangegaan. Immers jij kunt niet weten dat dit een huurboiler is als de vorige bewoner je niet ingelicht heeft en je vanaf het moment (januari 2009) in de woning woont tot heden geen enkele indicatie hebt gehad dat het een huurboiler betreft. Ik zou in ieder geval niet “zonder slag of stoot” betalen.

Eneco mdw
Berichten: 183
Lid geworden op: 03 feb 2010 11:43

Re: Betaling huurboiler Eneco/ Tempus

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste Bas1976,

In uw bericht van 21 juli 2011 op dit forum geeft u aan dat u van Tempus een brief heeft ontvangen over de niet u gefactureerde huur vanaf 2009 van de bij u aanwezige geiser. We gaan u deze kosten berekenen of hebben u deze kosten al berekend namens Tempus. Heeft u vragen over de het het huurcontract zelf dan adviseer ik u contact op te nemen met Tempus zelf via het in de brief vermelde telefoonnummer. U kunt indien u dit wenst bij ons een betalingsregeling over het bedrag van de naheffing treffen. Neemt u hiervoor contact met onze Klantenservice via het nummer 0900-0201 (0,10 ct per minuut) of via onze website http://thuis.eneco.nl/klantenservice/di ... een-vraag/

Ik ga ervan uit dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten,

Wilma, medewerkster Eneco

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Betaling huurboiler Eneco/ Tempus

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

U kunt indien u dit wenst bij ons een betalingsregeling over het bedrag van de naheffing treffen.
Ehh, ik geloof toch niet dat topicstarter het eens is met de vordering.

Bas1976
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jul 2011 17:35

Re: Betaling huurboiler Eneco/ Tempus

Ongelezen bericht door Bas1976 »

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb de flat gekocht van Woningstichting Interstede. Het is mogelijk dat de woning door de vorige bewoner werd gehuurd. Er is ook een V.V.E.
Ik heb geen kopie van een getekend huurcontract van de boiler en in de koopakte staat ook niets vermeld. Zou bij deze akte niet een kopie moeten zitten?
Misschien een meer juridische vraag, maar zit er geen tijdslimiet aan het met terugwerkende kracht innen van een dergelijke huur? We hebben het hier nl over 36 maanden huur.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Betaling huurboiler Eneco/ Tempus

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Eneco mdw schreef:Beste Bas1976,

In uw bericht van 21 juli 2011 op dit forum geeft u aan dat u van Tempus een brief heeft ontvangen over de niet u gefactureerde huur vanaf 2009 van de bij u aanwezige geiser. We gaan u deze kosten berekenen of hebben u deze kosten al berekend namens Tempus. Heeft u vragen over de het het huurcontract zelf dan adviseer ik u contact op te nemen met Tempus zelf via het in de brief vermelde telefoonnummer. U kunt indien u dit wenst bij ons een betalingsregeling over het bedrag van de naheffing treffen. Neemt u hiervoor contact met onze Klantenservice via het nummer 0900-0201 (0,10 ct per minuut) of via onze website http://thuis.eneco.nl/klantenservice/di ... een-vraag/

Ik ga ervan uit dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten,

Wilma, medewerkster Eneco

Leuk Eneco, maar TS heeft geen contract afgesloten, heeft niet getekend, is niet in bezit van een contract.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Betaling huurboiler Eneco/ Tempus

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Bas is er in die jaren ook niemand voorbij geweest voor het schoonmaken of zo van de huurboiler ?

Bas1976
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jul 2011 17:35

Re: Betaling huurboiler Eneco/ Tempus

Ongelezen bericht door Bas1976 »

nee, er is nooit iemand langs geweest, en er is nooit geprobeert een afspraak te maken.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Betaling huurboiler Eneco/ Tempus

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Bas1976 schreef:nee, er is nooit iemand langs geweest, en er is nooit geprobeert een afspraak te maken.
Voor de 'lasten' komen ze niet, voor de 'lusten' weten ze u
wel te vinden. :twisted:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Betaling huurboiler Eneco/ Tempus

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

@Bas: ik zou Wilma van Eneco webservice verzoeken om de boiler kosteloos te laten verwijderen. Je hebt geen overeenkomst bij Eneco. En de "openstaande rekening" uiteraard niet betalen. Vervolgens een identieke boiler laten plaatsen voor een paar honderd euro. Dan ben je goedkoper uit.

Ik zou ook zeker navragen bij Eneco hoe oud die boiler al is. Ook al is ie 20 jaar oud en volledig afgeschreven: ze blijven huur vangen voor zo'n ding.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Betaling huurboiler Eneco/ Tempus

Ongelezen bericht door marnix »

Chocomelk schreef:
Bas1976 schreef:nee, er is nooit iemand langs geweest, en er is nooit geprobeert een afspraak te maken.
Voor de 'lasten' komen ze niet, voor de 'lusten' weten ze u
wel te vinden. :twisted:
Wat voor onderhoud zit er aan een boiler? Ik heb in diverse huizen gewoond waar een boiler hing, maar onderhoud? Nooit van gehoord.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Betaling huurboiler Eneco/ Tempus

Ongelezen bericht door Chocomelk »

marnix schreef:
Chocomelk schreef:
Bas1976 schreef:nee, er is nooit iemand langs geweest, en er is nooit geprobeert een afspraak te maken.
Voor de 'lasten' komen ze niet, voor de 'lusten' weten ze u
wel te vinden. :twisted:
Wat voor onderhoud zit er aan een boiler? Ik heb in diverse huizen gewoond waar een boiler hing, maar onderhoud? Nooit van gehoord.
Ken iemand die heeft ook een huurboiler maar die wordt jaarlijks schoon gemaakt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Betaling huurboiler Eneco/ Tempus

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je kan een boiler niet openmaken. Wellicht haal je boiler en geiser door elkaar?

Rick84
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jul 2011 22:39

Re: Betaling huurboiler Eneco/ Tempus

Ongelezen bericht door Rick84 »

Bas1976 schreef:Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb de flat gekocht van Woningstichting Interstede. Het is mogelijk dat de woning door de vorige bewoner werd gehuurd. Er is ook een V.V.E.
Ik heb geen kopie van een getekend huurcontract van de boiler en in de koopakte staat ook niets vermeld. Zou bij deze akte niet een kopie moeten zitten?
Misschien een meer juridische vraag, maar zit er geen tijdslimiet aan het met terugwerkende kracht innen van een dergelijke huur? We hebben het hier nl over 36 maanden huur.
Ik huur deze woning van Interstede, heet inmiddels Trivire. Boilers hebben overigens geen preventief onderhoud nodig dus het is normaal dat je niemand hebt gezien.

Op de volgende pagina staat wat over verjaring: http://financieel.infonu.nl/geld/18416- ... ulden.html
Weet echter niet waar dit onder valt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Betaling huurboiler Eneco/ Tempus

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Verjaring is hier niet relevant: er is voor zover bekend geen overeenkomst.

Gesloten