Betrouwbaarheid slimme meters....

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Betrouwbaarheid slimme meters....

Ongelezen bericht door 16again »

....is soms nog onvoldoende.
Zoals de bekende Frank Leferink van de Universiteit Twente aantoonde
400 watt terugleveren, maar dan zonder zonnecellen:
https://tweakers.net/nieuws/185558/slim ... orgen.html

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betrouwbaarheid slimme meters....

Ongelezen bericht door Moneyman »

:lol: heerlijk voorspelbare reactie van de netbeheerder ook...:
Netbeheer Nederland, de brancheorganisatie van netbeheerders, is inmiddels op de hoogte van de problemen. Tegen Tubantia zegt de organisatie dat het 'niet realistisch is te veronderstellen dat dit vaker gebeurt'. Het gaat om een specifieke situatie, al zijn er wel meer incidenten bekend waarbij storingen optreden bij slimme meters die tot een verminderde registratie van het verbruik kunnen leiden.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Betrouwbaarheid slimme meters....

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dan 400 watt teruglevering geregistreerd. Is dat per uur, per dag? Zeg vijftien cent, wat een voordeel.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Betrouwbaarheid slimme meters....

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
13 aug 2021 10:19
En dan 400 watt teruglevering geregistreerd. Is dat per uur, per dag? Zeg vijftien cent, wat een voordeel.
Fout is fout, en dus onbetrouwbaar.
In een van de reacties aldaar ging het om meer dan 15 cent:
Het kan ook andersom @Tijs Hofmans, precies de andere kant op. Ik had een stroomafname van een flinke staalfabriek met smelterij in een jaar. De leverancier belde me hierover dat er iets niet goed ging. Met hulp van de pers is dit gelukkig gekeerd voor de eindafrekening.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betrouwbaarheid slimme meters....

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
13 aug 2021 10:19
En dan 400 watt teruglevering geregistreerd. Is dat per uur, per dag? Zeg vijftien cent, wat een voordeel.
Het gaat natuurlijk niet om het "voordeel". Het gaat erom dat de meter onjuiste waarden aanlevert. En dat is een terugkerend issue, ook op dit forum. De algemene mening is op fora wel dat de recente meters wel betrouwbaar zijn - en dat is dus maar de vraag, al heb ik zo gauw nog niet gezien over welke slimme meter dit gaat.

De UT schrijft er overigens over:
Afhankelijk van de stand van de dimmer, geeft de elektriciteitsmeter geen afwijkende waarde aan, een te groot verbruik of juist een negatief verbruik: honderden Watts aan opgewekt vermogen, terwijl in werkelijkheid zo'n 20 Wattt worden verbruikt.
Lijkt me een significante afwijking.

peter17111962
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Betrouwbaarheid slimme meters....

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Hier staat een recente lijst van alle afgekeurde slimme meters, doe er uw voordeel mee.

https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... rde-meters

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betrouwbaarheid slimme meters....

Ongelezen bericht door Moneyman »

De vraag is dan of de bewuste meter op die lijst staat. Ik kan zo gauw niet vinden over welke meter het gaat. Maar de informatie uit dit artikel duidt er volgens mij op dat het in deze studie ook over de oude meters gaat. Voor zover ik weet, zijn de SM1-SM$-meters de oudere meters. Maar wellicht zit ik ernaast.
Deze opstelling werd aangesloten op een serie van 24 energiemeters waarbij 4 meters significante fouten gaven (SM1 - SM4), die nog hangen in vele huishoudens. Een van die vier meters is hetzelfde model van een later bouwjaar (2019) als de energiemeter die was geïnstalleerd bij de consument (SM3).
Overigens gaat het in dit topic en het onderzoek natuurlijk niet over slimme meters, maar over digitale meters. Want ook een "domme" digitale meters heeft ditzelfde issue.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Betrouwbaarheid slimme meters....

Ongelezen bericht door witte angora »

Als ik in de lijst naar de bouwjaren kijk gaat het voornamelijk om oudere meters - van soms 40 of 50 jaar oud.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betrouwbaarheid slimme meters....

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
13 aug 2021 11:18
Als ik in de lijst naar de bouwjaren kijk gaat het voornamelijk om oudere meters - van soms 40 of 50 jaar oud.
Klopt, maar de vraag is om welke meters het in dit topic gaat. De afkeurlijst bevat inderdaad heel veel ouwe meuk.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Betrouwbaarheid slimme meters....

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Ah, er is zeker niets anders nieuws meer om over te zeuren omdat de slimme meter discussie weer wordt gestart. Maar 1 ding is zeker: domweg door de constructie is een nieuwe meter per definitie betrouwbaarder dan de oude mechanische meters die door de jaren heen (door slijtage) steeds onnauwkeuriger werden. Maar goed, volgens de boomers was vroeger alles natuurlijk beter.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Betrouwbaarheid slimme meters....

Ongelezen bericht door 16again »

PeterPeters1966 schreef:
13 aug 2021 15:51
Maar 1 ding is zeker: domweg door de constructie is een nieuwe meter per definitie betrouwbaarder dan de oude mechanische meters die door de jaren heen (door slijtage) steeds onnauwkeuriger werden..
Integendeel!
Door traagheid van oude meters maakte de golfvorm van de opgenomen stroom niet uit.
Maar sommige slimme meters kunnen daar juist niet tegen en kunnen dan fors grote fouten laten zien, groter dan het wat langzamer gaan lopen door slijtage van de oude draaischijfmeter

Klavier
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 sep 2021 23:07

Re: Betrouwbaarheid slimme meters....

Ongelezen bericht door Klavier »

Een ieder mag in zijn meterkast een 'good old' draaischijf verbruiksmeter bijplaatsen in serie met de slimme meter van Netbeheer. (Natuurlijk aan de bovenzijde!) Hiermee zou je dan het uit elkaar lopen van tellerstanden moeten kunnen signaleren, de mogelijke 'netvervuiler' opsporen én sta je wat sterker in geval van meningsverschillen.

Gesloten