Bizar hoog energieverbruik

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
daimn
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2021 14:59

Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door daimn »

Goedemiddag Experts!

Ik heb sinds een jaar een slimme meter en mijn verbruik ligt momenteel (volgens het energierapport van de vorige energieleverancier, en de jaarrekening van 960 euro) op dat van een 'Vrijstaande Villa', dat is vreemd want ik woon in een appartement van nog geen 60m2...

Ik heb een AM550 meter van Liander, mijn huidige energieleverancier is Energiedirect. En ik ben afgelopen weekend bezig geweest om te kijken of ik een apparaat in mijn huis heb dat wellicht zoveel stroom verbruikt.

Ik ben eerst naar de meter gelopen en daar heb ik de "Act. vermogen leveren" waardes zitten bekijken, deze schommelt zo tussen de 00.480 kW en 00.550 kW

Vervolgens ben ik alle grootverbruikers een voor een gaan afkoppelen (Amerikaanse koelkast, Koelkast achter en vriezer achter) om te zien of de "Act. vermogen leveren" waardes verbeterden, vreemd genoeg schommelde deze toen ik weer ging kijken tussen de
00.851 kW en 00.902 kW...

Na een minuut of 10 sprong het weer terug naar +- 00.480 kW...

Na de grootverbruikers weer voorzien te hebben van stroom, stond de meter op +- 00.520 kW... Met dus af en toe die uitschieter richting de 00.900 kW.

Voor de duidelijkheid, er stonden geen Drogers, wasmachines, televisies etc aan, ik heb overal LED lampen in huis en ik begrijp niet waar dit verbruik vandaan komt...

Hoe kan ik het makkelijkst ontdekken wat er aan de hand is? Kan het zijn dat er (per ongeluk) meerdere huishoudens op mijn meter gekoppeld zitten? Ik woon in een Amsterdams appartementen pand waar constant verbouwingen zijn geweest (en nog steeds gaande zijn)

Please energie experts help! :(

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door 16again »

Quooker kan voor uitschieters zorgen.
per groep afschakelen, om te zien waar verbruiker zit

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door angel1978 »

Verbruik van elektriciteit wordt niet vergeleken tussen huizen van verschillend formaat. Gasverbruik is afhankelijk van de inhoud van de woning, elektriciteit van de mate van grootverbruikers tussen de apparaten ( en vaak gerelateerd aan het aantal mensen in huis ).

Actueel geleverd vermogen tussen de 400 en 500 is echt niet buitensporig ( met normale apparaten er tussen ).
Ook uitschieters periodiek naar 800 of 900 is dat niet, aangezien warm water op temperatuur gehouden moet worden ( ofwel in de cv ofwel in de boiler ), dus die slaat periodiek even aan.

Weet je zeker dat het niet je gasverbruik is dat het probleem vormt ipv. de elektriciteitsrekening?

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door de auditu »

daimn schreef:
25 mei 2021 15:11
Hoe kan ik het makkelijkst ontdekken wat er aan de hand is? Kan het zijn dat er (per ongeluk) meerdere huishoudens op mijn meter gekoppeld zitten? Ik woon in een Amsterdams appartementen pand waar constant verbouwingen zijn geweest (en nog steeds gaande zijn)
Om dat te constateren kunt u de gehele installatie met de schakelaar in de groepenkast afschakelen. Geeft de meter dan nog steeds verbruik aan, dan is dat reden om achterdochtig te worden.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Op de groepenkast alle groepen uitschakelen, als het verbruik naar 0 gaat daarna elke groep apart inschakelen, dus telkens maar 1 groep ingeschakeld om te zien of een bepaalde groep verantwoordelijk is voor dat vermogen.
Tijdens de test de stekkers van de koelkasten en vriezer maar uit het stopcontact halen.

peter17111962
Berichten: 567
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Wat een oorzaak zou kunnen zijn is de CV ketel. Die van mij, en ik neem even aan dat iedere combi ketel dit
ook heeft, zijn twee standen: "Normaal" en "ECO" in de stand normaal werkt deze als een soort van boiler
die een hoeveelheid water warm houdt. In de stand ECO werkt de ketel net als een geiser, die werkt ook
alleen maar als er warm water nodig is. Ik heb geen bijzondere apparatuur in huis, een normale vrijstaand
tafelmodel koelkast en ook zo een vriezertje. Een droger heb ik niet, ik droog op mijn grote zolder op een
droogrekje. Als ik overdag de waardes uitlees op mijn slimme meter staat die gemiddeld op 0.050 KW
mijn jaarverbruik is ongeveer 900 Kwh Of er iemand anders zijn appartement aan uw meter is gekoppeld?
Dat kunt U weten door tijdens een belangrijke voetbalwedstrijd of iets dergelijks even uw hoofdschakelaar uit
te zetten, mogelijk hoort U gevloek bij uw buren.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat is het jaarverbruik in kWh volgens uw laatste jaarafrekening? Dat geeft meer inzicht dan een bedrag van 960 euro.

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Wat is het jaarverbruik van het afgelopen jaar of afgelopen jaren?
Heeft u ook verbruikscijfers per maand (via app/webportaal van je energieleverancier)?

Met wat voor apparaat wordt uw woning verwarmd?
Met wat voor apparaat / apparaten wordt warm water geproduceerd?
Wat voor kooktoestel heeft u?
Hoeveel personen wonen er in het huis?
Is er (elektrische) vloerverwarming aanwezig in de badkamer?
Heeft u een ventilatiesysteem met warmte-terugwinning?
Of heeft u juist een oude ventilatiebox met onzuinige elektromotor?
Heeft u een waterbed, aquarium of terrarium?
En in geval de verwarming deels elektrisch is: welk bouwjaar en energielabel heeft de woning?

Zonder verbruikscijfers en gegevens over de technische installaties is er werkelijk geen oordeel te geven of uw verbruik 'hoog', 'normaal' of 'laag' is.

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Beste mensen, de oorzaak zit hem in de "slimme'" meter. Dat is een laboratorium instrument. deze meter springt via de vijfde harmonische naar voren als er een verbruiker in schakelt. Dus iedere maal als de koel- of vrieskist bij komt, springt da meter verder naar voren dan er verbruik is. Er zijn mensen die er al een rechtszaak over hebben gewonnen en geld terug ontvangen.
Een onjuiste verhoging van 1000 ( duizend) % is al vastgesteld. Succes, Henk.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door angel1978 »

Geen sprookjes verspreiden Henk

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door 16again »

Henk Terpstra schreef:
31 mei 2021 14:50
Beste mensen, de oorzaak zit hem in de "slimme'" meter. Dat is een laboratorium instrument. deze meter springt via de vijfde harmonische naar voren als er een verbruiker in schakelt. Dus iedere maal als de koel- of vrieskist bij komt, springt da meter verder naar voren dan er verbruik is. Er zijn mensen die er al een rechtszaak over hebben gewonnen en geld terug ontvangen.
Een onjuiste verhoging van 1000 ( duizend) % is al vastgesteld. Succes, Henk.
Hoog klok en klepel gehalte.
Maar wat wel juist is dat oude slimme meters forse meetfouten konden maken.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

wat voor een hoog verbruik kan zorgen volgens de meter zijn dimmers op ledlampen, daar is onderzoek naar geweest en bewezen.

schakel alle groepen uit en zet de ledlampen aan en kijk wat er dan gebeurt....

is er verder niets te zien, stopt de meter als u alle groepen uitgeschakeld heeft????

Dan leg dit voor aan de netbeheerder en vraag een electronische meter, kost u 72 euro, neem absoluut geen zogenaamde slimme meter meer....

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hawk-Eye schreef:
31 mei 2021 15:18
(...) Dan leg dit voor aan de netbeheerder en vraag een electronische meter, kost u 72 euro, neem absoluut geen zogenaamde slimme meter meer....
Wat is precies het verschil in meettechniek tussen een "elektronische" meter en een "zogenaamd slimme" meter?

Pensionado
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 mei 2005 19:30

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Pensionado »

Op onderstaande site kun je voor €30,- een metertje kopen dat via de app op detail niveau (lamp aan/uit) het verbruik aangeeft.
Aansluiten op de P1 poort van de slimme meter, werkt perfect, ook met teruglevering. Overzicht, huidig- dag- week- maand- jaar, gasverbruik niet zichtbaar als huidig, alleen dag- week- etc.

https://www.homewizard.nl/shop/homewiza ... i-p1-meter

PE1AGP
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jan 2015 16:04

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door PE1AGP »

16again schreef:
31 mei 2021 15:07
Henk Terpstra schreef:
31 mei 2021 14:50
Beste mensen, de oorzaak zit hem in de "slimme'" meter. Dat is een laboratorium instrument. deze meter springt via de vijfde harmonische naar voren als er een verbruiker in schakelt. Dus iedere maal als de koel- of vrieskist bij komt, springt da meter verder naar voren dan er verbruik is. Er zijn mensen die er al een rechtszaak over hebben gewonnen en geld terug ontvangen.
Een onjuiste verhoging van 1000 ( duizend) % is al vastgesteld. Succes, Henk.
Hoog klok en klepel gehalte.
Maar wat wel juist is dat oude slimme meters forse meetfouten konden maken.
U schiet hier vol in uw eigen voet, over hoog klok en klepel gehalte gesproken.

Een legendarische actie van Peter17111962 spreekt mij wel aan.
Wat heel slim is, geen slimme meter laten plaatsen, op straffe van geen daluren tarief meer, dat dan weer wel

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Erthanax schreef:
31 mei 2021 15:34
Hawk-Eye schreef:
31 mei 2021 15:18
(...) Dan leg dit voor aan de netbeheerder en vraag een electronische meter, kost u 72 euro, neem absoluut geen zogenaamde slimme meter meer....
Wat is precies het verschil in meettechniek tussen een "elektronische" meter en een "zogenaamd slimme" meter?
vaak zit er in de electronische meters een snellere processor dan in een zogenaamde slimme meter, dit kan net het verschil maken in goed of fout meten....

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door 16again »

PE1AGP schreef:
31 mei 2021 16:09
16again schreef:
31 mei 2021 15:07
Henk Terpstra schreef:
31 mei 2021 14:50
Beste mensen, de oorzaak zit hem in de "slimme'" meter. Dat is een laboratorium instrument. deze meter springt via de vijfde harmonische naar voren als er een verbruiker in schakelt. Dus iedere maal als de koel- of vrieskist bij komt, springt da meter verder naar voren dan er verbruik is. Er zijn mensen die er al een rechtszaak over hebben gewonnen en geld terug ontvangen.
Een onjuiste verhoging van 1000 ( duizend) % is al vastgesteld. Succes, Henk.
Hoog klok en klepel gehalte.
Maar wat wel juist is dat oude slimme meters forse meetfouten konden maken.
U schiet hier vol in uw eigen voet, over hoog klok en klepel gehalte gesproken.
Welke voet dan??
5e harmonische is onzin. Sommige apparaten hebben slechte power factor, als je daar de opgenomen stroom van op een oscilloscoop zet, lijkt het niet op een sinus, en zijn nog veel hogere harmonischen aanwezig.

Ook dat de meter veels te ver springt bij aan/afschakelen van belasting is onzin. In het TU onderzoek ontstonden de grootste fouten bij tests met gedimde LEDs

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hawk-Eye schreef:
31 mei 2021 16:35
Erthanax schreef:
31 mei 2021 15:34
Hawk-Eye schreef:
31 mei 2021 15:18
(...) Dan leg dit voor aan de netbeheerder en vraag een electronische meter, kost u 72 euro, neem absoluut geen zogenaamde slimme meter meer....
Wat is precies het verschil in meettechniek tussen een "elektronische" meter en een "zogenaamd slimme" meter?
vaak zit er in de electronische meters een snellere processor dan in een zogenaamde slimme meter, dit kan net het verschil maken in goed of fout meten....
Vaak, maar niet altijd kennelijk. Een "elektronische" meter waar geen snellere processor in zit, meet die dan ook fout? Welke invloed heeft de processorsnelheid op de meting? En waarom zit er dan "vaak" in een "domme" meter een snellere processor dan in een slimme meter?

Volgens mij is er geen principieel verschil tussen een domme en een slimme meter, alleen heeft die eerste geen communicatiemodule (of is die uitgezet) en wordt de eigenlijke meting op dezelfde manier gedaan.
Ik kan het natuurlijk mis hebben en ik laat me graag overtuigen, maar dan wel door een goede uitleg.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
31 mei 2021 17:45
En waarom zit er dan "vaak" in een "domme" meter een snellere processor dan in een slimme meter?

Volgens mij is er geen principieel verschil tussen een domme en een slimme meter, alleen heeft die eerste geen communicatiemodule (of is die uitgezet) en wordt de eigenlijke meting op dezelfde manier gedaan.
Ik kan het natuurlijk mis hebben en ik laat me graag overtuigen, maar dan wel door een goede uitleg.
Oude domme meter werkt met electromagnetische velden. Een evenredig met spanning, de ander evenredig met afgenomen stroom. Toerental van de schijf is evenredig met product van spanning en stroom.
Dit is een compleet andere meetmethode dan de slimme meter, die electronisch het product van stroom en spanning bepaalt
Erthanax schreef:
31 mei 2021 17:45
Een "elektronische" meter waar geen snellere processor in zit, meet die dan ook fout? Welke invloed heeft de processorsnelheid op de meting?
Zijn stroom en spanning mooi sinusvormig, en exact in fase, dan geldt simpelweg P=U x I .
Met U en I de effectieve stroom/spanning.
U en I zijn eenvoudig te bepalen door de piek van spanning en stroom te meten (220volt effectief = 310 volt piek)

Echter, stroom opgenomen door hedendaagse verbruikers is verre van sinusvormig. Simpele regel P = U x I geldt dan niet meer, om werkelijk vermogen te berekenen dient de integraal bepaald te worden van het product van U x I. Dit kun je benaderen door U en I te samplen met een fors hogere frequentie dan de netfrequentie. Hoe meer samples , hoe nauwkeuriger. En hoe meer processortijd de berekening kost

snuffel1 schreef:
31 mei 2021 18:36
Dat verhaal over gedimde ledverlichting heb ik ook gelezen maar dat heeft meer met de gebruikte dimmer dan met de meter te maken.
De essentie van dat verhaal was: Sommige meters geven compleet verschillende verbruikscijfers bij dezelfde dezelfde verbruiker. In de test waren de meters achter elkaar geplaatst, en zouden dus hetzelfde moeten meten.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Erthanax »

16again,
Dank voor de uitleg, maar ik vraag me af of dat is wat Hawk-Eye bedoelt. Hij adviseert immers om een "elektronische" meter (à 72 euro) te vragen; daarmee kan hij onmogelijk een Ferraris-meter bedoelen, want die worden niet meer geplaatst. Bovendien is de Ferraris-meter niet elektronisch, maar elektromechanisch.

Dat een hogere bemonsteringsfrequentie iets meer vraagt van de processor is duidelijk. Maar waarom zou een nieuwe "elektronische" meter (dus geen Ferraris-meter en ook geen slimme meter) dan "vaak" een snellere processor hebben dan een slimme meter, zoals Hawk-Eye stelt? Dat zou betekenen dat er ook "elektronische" meters zijn (met een niet zo snelle processor) die een onjuiste meting doen. Daar zegt Hawk-Eye echter niets over.

Volgens mij is er geen enkele technische reden voor het advies van Hawk-Eye. Zoals ik al aangaf is er volgens mij bij moderne meters (slim of niet) geen principieel verschil in de gebruikte meettechniek.

Plaats reactie