LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boete Eneco wegens contractbreuk

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door alfatrion »

Die valide reden hoeft niet gecommuniceerd te worden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

alfatrion schreef:
30 apr 2020 21:21
Die valide reden hoeft niet gecommuniceerd te worden.
Zonder opgave reden betaal je altijd de boete.

De reden was duurder geworden dus met die melding kun je gratis weg!
In dit geval dus Valide reden!

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er was niets duurder geworden. Als er meer teruggeleverd wordt dan verbruikt, wordt over dat meerdere een lager bedrag vergoed.

En Eneco de reden niet te gaan zoeken.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lady1234 schreef:
30 apr 2020 22:39
Als er meer teruggeleverd wordt dan verbruikt, wordt over dat meerdere een lager bedrag vergoed.
En dat is een wijziging in het nadeel van TS.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

alfatrion schreef:
30 apr 2020 22:59
Lady1234 schreef:
30 apr 2020 22:39
Als er meer teruggeleverd wordt dan verbruikt, wordt over dat meerdere een lager bedrag vergoed.
En dat is een wijziging in het nadeel van TS.
Behalve als er over die teruglever vergoeding geen vaste afspraken zijn gemaakt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij het afsluiten worden de prijzen voor contract periode vastgelegd.

Ook zitten de terug lever vergoeding hierbij.

€ Nee Co, een groot bedrijf dat altijd doet alsof ze het beter weten en gelijk hebben....
Niet Eneco maar jou contract bij afsluiten is bepalend en genoemde vergoedingen voor Leveren stroom horen hier ook bij.

Zonder Gas, en als leverancier van stroom, ik kreeg meer geld dan ik hoefde te betalen, met bonus welkom 3 jaren geld gekregen
van een grote aanbieder, ook na de overname door....***

De laatste 2 weken had ik dus wel kosten.... maar nu Belg geworden en bij Electrabel.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
30 apr 2020 21:21
Die valide reden hoeft niet gecommuniceerd te worden.
Dat moet je dan ook volhouden tot en met bij de rechter. Die kan dan niets anders dan de opzegboete toewijzen.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door alfatrion »

Waarom moet dat? Bij de rechter wijs je gewoon op de omstandigheid dat Eneco de voorwaarden in jouw nadeel heeft aangepast en dat jij daarna hebt ontbonden. Je reden mag overigens zijn dat je geen zin meer had in de overeenkomst en dat hoef je niet te communiceren (maar mag wel).

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Even concreet. Welk bedrag heeft de boete? Is die in alle redelijkheid of aso hoog zoals bij banken met het inlossen van een hypotheek.
Ga dat eerst eens na. Groet, Henk.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
01 mei 2020 11:29
Waarom moet dat? Bij de rechter wijs je gewoon op de omstandigheid dat Eneco de voorwaarden in jouw nadeel heeft aangepast en dat jij daarna hebt ontbonden. Je reden mag overigens zijn dat je geen zin meer had in de overeenkomst en dat hoef je niet te communiceren (maar mag wel).
Ik zei ook: "tot en met bij de rechter."

En pas bij de rechter de reden onthullen komt op mij zeer onbehoorlijk en onfatsoenlijk over. Partijen hadden bij normale communicatie, er al uit kunnen komen voor de rechtsgang.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij opzeggen Eneco moet je een reden melden.

Via een website die voor jou opzegt en komt er niets binnen, en bij jou de boete!

Opzeg service neemt die reden nooit erbij.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
01 mei 2020 13:27
En pas bij de rechter de reden onthullen komt op mij zeer onbehoorlijk en onfatsoenlijk over. Partijen hadden bij normale communicatie, er al uit kunnen komen voor de rechtsgang.
Eneco hoort je gewoon een brief te sturen met de wijziging en je daarin de mogelijkheid te geven om binnen vier weken c.q. een redelijke termijn kosteloos te ontbinden.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
01 mei 2020 14:00
Eneco hoort je gewoon een brief te sturen met de wijziging en je daarin de mogelijkheid te geven om binnen vier weken c.q. een redelijke termijn kosteloos te ontbinden.
Daar heb je wel een punt.
En ik snap waarom Eneco dat niet doet: Zo'n brief zal dan naar iedereen moeten, en een vrijbrief worden om massaal over te stappen

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

wat ik mis van TS is dat ie niet eerst kontakt opgenomen heeft met de leverancier maar gelijk maar overgestapt is en dus opgezegd heeft....

in veel gevallen TS neemt de nieuwe leverancier trouwens de boete over, kijk daar even naar....

AbJokes
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mei 2017 10:26

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door AbJokes »

Beste Marco,
Ik ben ook Eneco gebruiker met zonnepanelen en heb denk ik dezelfde brief als jij ontvangen. Hierin staat vermeld:
Heb je zonnepanelen? Dan wordt de energie die jouw zonnepanelen opwekken op jaarbasis verrekend met je verbruik. Dit heet salderen. De salderingsregeling passen wij niet aan.
Wekken je zonnepanelen meer op dan je op dat moment verbruikt? Dan lever je het overschot automatisch terug aan het net. Dit heet terugleveren. De terugleververgoeding die je daarvoor van ons krijgt, verandert op 1 april 2020. Je ontvangt vanaf dat moment een vergoeding die gelijk is aan het normaaltarief voor het stroomproduct dat je bij ons afneemt, exclusief btw, Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie. Het normaaltarief vind je terug in je contract. Door deze wijziging mag je je energiecontract wijzigen of opzeggen.

Uit de laatste zin in de brief van Eneco blijkt dat je je contract mag beëindigen zonder boete. Of jij moet een andere brief hebben gehad?? Brief was van 16 maart via mail verstuurd.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

kan ook nog zijn dat TS al eerder vroegtijdig is overgestapt en dat Eneco die boete heeft betaald toen, als je dan vroegtijdig overstapt dan schuiven ze deze weer wel door....

Gesloten