Budget Energie Schat in hun voordeel energie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
alex333H2
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 nov 2022 11:57

Budget Energie Schat in hun voordeel energie

Ongelezen bericht door alex333H2 »

Hallo Allemaal,

Ik wil toch even iets van mij af schrijven.
uiteindelijk gaat het niet om heel veel geld maar ik vind de manier van zaken doen bij BudgetEnergie gewoon niet Fair.

Dit is mijn verhaal,

Ik neem Elektra af bij GreenChoice en Gas via Budget Energie.
Nu heeft de slimme meter de maanden 1 augustus 2021 t/m 1 Mei 2022 geen data door gegeven aan de Energie maatschappij.
GreenChoice heeft de data uiteindelijk uit de meter gehaald maar Budget Energie niet.

Budget Energie stuurt mij na een verzoek een gespecificeerde jaar rekening.
Hierin wordt met geen woord gesproken over het feit dat er data geschat is.
Echter hebben ze extra M3 op de dure maanden gezet.

Ik heb Budget gevraagd hoe men dit uitrekkend.
Men gaf aan de telefoon graaddagen te gebruiken, en uiteindelijk komt deze tabel er uit.
Januari 16%
Februari 14%
Maart 12%
April 8%
Mei 5%
Juni 2%
Juli 2%
Augustus 2%
September 4%
Oktober 8%
November 12%
December 15%

Echter als ik met deze gegevens de missende data invul komt mijn rekening zelf lager uit dan de data die in de meter stond.
Via de P1 poort heb ik altijd de data naar een externe portal gezet.

Het gaat uiteindelijk om €50,- kale gas prijs op een jaar factuur van €1000,-
Maar Budget blijft maar volhouden dat dit zo is ingeschat terwijl hun de data op de dure maanden zetten (rood)
De groene data is wel doorgekomen via de slimme meter.



Het voelt oneerlijk
Bijlagen
Factuur Budget.JPG
Het maand verbruik op de factuur
(40.51 KiB) 202 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Budget energie.JPG
Excel sheet met de berekeningen
(62.87 KiB) 202 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

PGros
Berichten: 1116
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Budget Energie Schat in hun voordeel energie

Ongelezen bericht door PGros »

Graaddagen in procenten? En van welk jaar?
Je moet de graaddagen van de maand die je wilt berekenen en die van dezelfde maand in het jaar ervoor hebben. En het gasverbruik die maand van het jaar ervoor en dan kijken wat je gasverbruik die maand zou zijn.
Het is ingewikkelder dan jij nu zo voorrekent.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Budget Energie Schat in hun voordeel energie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als het goed is zouden ze de dagstanden tot twee jaar terug moeten kunnen opvragen bij de netbeheerder.

Houdt ook rekening met een correctie van de calorische waarde van het gas (c.a. -2% tot 2%).

lubeckdave
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:27

Re: Budget Energie Schat in hun voordeel energie

Ongelezen bericht door lubeckdave »

Ik ben lid van een VvE en heb in het begin afgeraden aan mede eigenaren om geen toestemming te geven om een Slimme Meter te laten plaatsen . Ik had , samen met andere eigenaren altijd het vermoeden gehad dat zo'n meter alleen maar ellende brengt . Wij horen de laatste tijd alleen maar ellende over zo'n zogenaamde slimme meter wat echt niet slim is . Mensen !! Laat dat ding verwijderen en geef gewoon ieder jaar je meterstanden door , dan weet je dat het nooit fout kan gaan !

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Budget Energie Schat in hun voordeel energie

Ongelezen bericht door Lowieze »

lubeckdave schreef:
02 dec 2022 10:18
Ik ben lid van een VvE en heb in het begin afgeraden aan mede eigenaren om geen toestemming te geven om een Slimme Meter te laten plaatsen . Ik had , samen met andere eigenaren altijd het vermoeden gehad dat zo'n meter alleen maar ellende brengt . Wij horen de laatste tijd alleen maar ellende over zo'n zogenaamde slimme meter wat echt niet slim is . Mensen !! Laat dat ding verwijderen en geef gewoon ieder jaar je meterstanden door , dan weet je dat het nooit fout kan gaan !
Afgeraden om geen toestemming te geven…?? :wink:

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Budget Energie Schat in hun voordeel energie

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

@Lowieze, Ja precies @lubeckdave spreekt zich zelf tegen... Bovendien zonder slimme meter weet je 100% zeker dat de verbruiken per maand geschat worden, met slimme meter, als deze juist meet, heb je wel een redelijk nauwkeurige verdeling van het gasgebruik over de verschillende maanden. Het kan wel eens zijn dat het een dag niet lukt om de data te uploaden maar dan komt dat de volgende dag erbij.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Budget Energie Schat in hun voordeel energie

Ongelezen bericht door Moneyman »

lubeckdave schreef:
02 dec 2022 10:18
Ik ben lid van een VvE en heb in het begin afgeraden aan mede eigenaren om geen toestemming te geven om een Slimme Meter te laten plaatsen . Ik had , samen met andere eigenaren altijd het vermoeden gehad dat zo'n meter alleen maar ellende brengt . Wij horen de laatste tijd alleen maar ellende over zo'n zogenaamde slimme meter wat echt niet slim is . Mensen !! Laat dat ding verwijderen en geef gewoon ieder jaar je meterstanden door , dan weet je dat het nooit fout kan gaan !
Tuurlijk - heel verstandig om anderen te adviseren gebaseerd op je eigen onderbuikgevoel... :roll:

En wat denk je zelf: dat je de meter kunt laten verwijderen...?? :lol:

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Budget Energie Schat in hun voordeel energie

Ongelezen bericht door alfatrion »

lubeckdave schreef:
02 dec 2022 10:18
Wij horen de laatste tijd alleen maar ellende over zo'n zogenaamde slimme meter wat echt niet slim is .
Ik zou juist een slimme meter installeren.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Budget Energie Schat in hun voordeel energie

Ongelezen bericht door 16again »

lubeckdave schreef:
02 dec 2022 10:18
Ik ben lid van een VvE en heb in het begin afgeraden aan mede eigenaren om geen toestemming te geven om een Slimme Meter te laten plaatsen .
Zonder slimme meter kon de leverancier alleen uitgaan van graaddagen , en had je deze discussie niet.
En dan betaalde je net als TS ook teveel, maar had je helemaal geen poot om op te staan.

Hoe betrouwbaar is het systeem van graaddagen nog? Dit gaat uit van een gelijkblijvende omstandigheden, zoals prijs en stookgedrag.
Maar de prijs per kuub welke TS krijgt voorgeschoteld is in die periode 5 keer hoger geworden. Het is aannemelijk dat stookgedrag is aangepast nadat de gasprijzen door het plafond gingen.

Jolandec
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2022 11:10

Re: Budget Energie Schat in hun voordeel energie

Ongelezen bericht door Jolandec »

Ook ik zit bij Budget Energie. Ik heb een slimme meter met zonnepanelen en ik heb naast de app van BE een andere app die dagelijks gespecificeerd mijn verbruik en teruglevering aangeeft.
Iedereen kan ook zelf de standen van een slimme meter lezen, dus als je het niet eens bent met de opgave van de leverancier, dan maak je een foto van de stand en dien je een bezwaar/klacht in.

Verhoef1954
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 feb 2022 17:55

Re: Budget Energie Schat in hun voordeel energie

Ongelezen bericht door Verhoef1954 »

Gebruik de homewizard P1 meter. Voor ca 30 euro. Aansluiten op de poort van de slimmemeter zodat je kan vergelijken. Werkt prima.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Budget Energie Schat in hun voordeel energie

Ongelezen bericht door 16again »

Verhoef1954 schreef:
02 dec 2022 11:20
Gebruik de homewizard P1 meter. Voor ca 30 euro. Aansluiten op de poort van de slimmemeter zodat je kan vergelijken. Werkt prima.
Wat heeft TS hieraan? Hij geeft aan dat hij P1 poort al heeft uitgelezen in die periode. En gegevens heeft opgeslagen in cloud.

Plaats reactie