LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Conflict over meterstanden op vorig adres

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
stevenliemberg
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jan 2017 21:54

Conflict over meterstanden op vorig adres

Ongelezen bericht door stevenliemberg »

Hallo iedereen,

mijn vader is in maart 2015 verhuisd en er is een conflict ontstaan over de meterstanden voor de stroom. Mijn vader heeft naar eer en geweten de meterstanden doorgegeven in april 2015. Nu stelt de energie leverancier, energie direct, dat deze niet correct zijn doorgegeven en is het bedrag herberekend en een correctie nota verstuurd op basis van de gegevens van de netbeheerder Liander. Het bedrag is gecorrigeerd met 1200 euro nadat Liander op 1 april 2015 de meterstanden op afstand heeft uitgelezen.

Tot zover, een hoog bedrag, waar wij het niet mee eens zijn. Maar nu, bij nadere bestudering van de rekeningen en de meterstanden komen wij er achter dat mijn vader, volgens de metingen van Liander (dus én 1-4-2015 en 7-11-2014) , in de laatste 145 dagen op zijn oude adres 10000 kwh heeft verbruikt wat dus neer komt op 13 keer zoveel als een gemiddeld 1 persoonshuishouden. Als ik de dagen dat hij daadwerkelijk op zijn oude adres was (want klussen aan de nieuwe woning en vertrokken halverwege maart) reken, kom ik op 16,8 keer het gemiddelde verbruik. Toegegeven, mijn vader vergeet wel eens een lamp uit te zetten, of valt wel eens in slaap voor de tv maar met alle goede wil van de wereld komt dat niet uit op 10000 kwh binnen 5 maanden. Daarnaast, de meterstanden zijn vaker doorgegeven (door Liander) en de voorschotbedragen zijn vaker opnieuw berekend, zowel voor de laatste 5 maanden in de oude woningen en in de nieuwe woning is en was het energie verbruik weer normaal.

Welnu, mijn vader is een pragmaticus, en geen jurist, dus toen dit ter tafel kwam, en er niet uitkwam met energie direct is hij, om afsluiting te voorkomen, maar domweg overgestapt van leverancier (ja niet écht een oplossing). Echter, nu komt de zaak, via een incasso bureau onder een rechter.

Overigens is Energie Direct heel goed in staat om juridische kolder naar je toe te sturen. Adressen op Nota's worden door elkaar gehaald (nieuwe straat, oude postcode en plaats), zaken worden geantidateerd, en er word ronduit gelogen in de processtukken (we constateren dat de eindafrekening niet klopt en we versturen die ook niet, terwijl die toch verstuurd en automatisch geïncasseerd word). Dus wat dat betreft maak ik mij niet zo druk.

Waar ik mij wel druk om maak is de meting van Liander, ik kan mij namelijk niet voorstellen dat mijn vader in minder dan een half jaar 10000 kwh verbruikt heeft (en nee, hij had geen wietplantage, dat had ik wel gemerkt :P ). Het is evident dat hier iets mis is gegaan. Echter, wat kan hij nu nog doen? Je kan lastig een ijk meting aanvragen op de meter van een adres waar je niet meer woont, toch? Wij kunnen hooguit zeggen dat het verbruik absurd is, maar energie direct kan gewoon naar de (onafhankelijke) meting Liander wijzen. In hoeverre is Liander verplicht om hier te helpen en inzicht over te geven? Kan ik het verbruik van de periode dat hij daar woonde opvragen? (het verbruik kunnen wij nu immers niet meer inzien, toen we een andere energie leverancier kregen heeft energie direct het online account met alle facturen en meterstanden op slot gezet) Iemand ideeën?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Conflict over meterstanden op vorig adres

Ongelezen bericht door BreejKC »

De enige die hier, op dit moment, uitsluitsel over kan geven is Liander zelf. Mogelijk is een verkeerde meterstand uitgelezen en/of in de systemen overgenomen en doorgegeven een Energie Direct. Verzoek Liander duidelijkheid te geven over de meterstand op dit moment van de verlaten woning. Als die meter niet omgewisseld is, dan zal tussen 1 april 2015 en nu ook geen 10.000 kWh. verbruikt zijn, als nu ook een normaal huishouden in die woning gevestigd is. Aan de meterstand van nu, uitgaande van een normaal verbruik, zal dan snel te zien zijn waar de fout zit.

Overigens, de nieuwe bewoner zit er waarschijnlijk nu ook al meer dan een jaar in. Ook van die bewoner zal na ca. een jaar weer een meterstand opgenomen zijn voor zijn jaarnota. Ook die meterstand is bij Liander bekend en ook die zouden ze, ter verificatie van de meterstand bij het verlaten van de woning, kunnen gebruiken.

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: Conflict over meterstanden op vorig adres

Ongelezen bericht door Redfloor »

En de nieuwe bewoner zal ook de meterstand hebben moeten doorgeven toen hij de woning betrok... Die zou dan nagenoeg gelijk moeten zijn aan de meterstand die uw vader heeft doorgegeven (of had moeten doorgegeven).

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: Conflict over meterstanden op vorig adres

Ongelezen bericht door beusen »

@Redfloor heeft gelijk, maar je zou ook nog bij de nieuwe bewoner na kunnen vragen, hoe de beginstand voor 1 jaar was.

stevenliemberg
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jan 2017 21:54

Re: Conflict over meterstanden op vorig adres

Ongelezen bericht door stevenliemberg »

Ik had hier veel eerder op terug moeten komen, mijn vader heeft de rechtzaak gewonnen, eind goed al goed. Heeft helaas wel een paar dagen brieven schrijven vol met "pointing out the obvious" gekost.

alfatrion
Berichten: 21901
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Conflict over meterstanden op vorig adres

Ongelezen bericht door alfatrion »

Is de uitspraak gepubliceerd? Heb je dossiernummer?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Conflict over meterstanden op vorig adres

Ongelezen bericht door crazyme »

stevenliemberg schreef:Ik had hier veel eerder op terug moeten komen, mijn vader heeft de rechtzaak gewonnen, eind goed al goed. Heeft helaas wel een paar dagen brieven schrijven vol met "pointing out the obvious" gekost.
Gefeliciteerd en bedankt voor de terugkoppeling.

Gesloten