LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Contract zonder handtekening

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Michelfraneker
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2014 16:48

Contract zonder handtekening

Ongelezen bericht door Michelfraneker »

Vorig jaar Juni telefonisch benaderd door MKB Collectieven (heeft achteraf niks met MKB Nederland te maken) met de vraag of zij voor ons geheel vrijblijvend een offerte mochten aanbieden over een energielevering.
Na maanden niks te hebben gehoord lag er in oktober een envelop op de mat van Dong energy met daarin een contract tot levering van energie met een dagtekening die al meer dan twee weken oud was.
In het contract stond dat je binnen 14 dagen moest reageren anders werd deze actief wat dus ook gebeurde.
Nu heb ik heel veel moeite om van dit contract af te komen ook omdat Dong er een boete voor rekent van €800,-
Maar mijn vraag is of dit allemaal zomaar kan! Een contract kan toch nooit actief worden zonder handtekening! MKB Collectieven geeft als reactie dat er een bandopname is met een ja, maar dit is alleen voor een vrijblijvende offerte!
Wat nu te doen?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Contract zonder handtekening

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Een contract kan zeker rechtsgeldig zijn zonder handtekening. "Ja" zeggen is ook rechtsgeldig.

In uw geval bent u er ingeluisd. U kunt de bandopname opvragen. Ik zou bezwaar maken per e-mail (niet telefonisch of per gewone brief) bij Dong. Zetten zij toch door, dan kunt u een geschil aanspannen tegen Dong bij de Geschillencommissie Beroep en Bedrijf http://www.sgc.nl

Vele gedupeerden gingen u kennelijk voor. Google maakt de letters "op" zelf al af met:

Afbeelding

Michelfraneker
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2014 16:48

Re: Contract zonder handtekening

Ongelezen bericht door Michelfraneker »

Hallo Bob,
Ik had inderdaad eerst even beter op Google kunnen kijken .
In de bevestigde Email van MKB Collectieven staat duidelijk dat het geheel vrijblijvend is , daarom op een dwaalspoor gebracht door deze club.
Zeker ga ik nog actie ondernemen tegen MKB Collectieven en de bandopname opvragen.

MisW
Berichten: 91
Lid geworden op: 24 sep 2010 14:37

Re: Contract zonder handtekening

Ongelezen bericht door MisW »

Het is mij niet helemaal duidelijk of je nu ook binnen die 14 dagen hebt opgezegd.
Heb je al bericht ontvangen van je (oude) energie maatschappij dat er een switch komt.
Ik kreeg van mijn huidige energie maatschappij ook een keer bericht dat er een switch zou komen, mede gedeeeld dat ik nooit over wilde stappen, waardoor ik gewoon bij hun energie bleef afnemen.

Hierdoor heeft een nieuwe energie maatschappij al snel 1 machtsmiddel minder door te gaan dreigen met afsluiting.

Je moet zo en zo de bandopname aanvragen, dat kan soms heel moeilijk gaan en willen ze soms niet geven, maar je moet volhouden en die gewoon kunnen ontvangen.
De bandopname is wel bepalend of je er wel of niet aan vast zit.

Advies: zeg voortaan gewoon binnen de 14 dagen op.

MisW
Berichten: 91
Lid geworden op: 24 sep 2010 14:37

Re: Contract zonder handtekening

Ongelezen bericht door MisW »

Je behoort 7-8 dagen te hebben na ontvangst van documenten met tarieven, om gewoon op te kunnen zeggen. Dat de dagtekening twee weken oud is, zou daar niets mee mogen te maken hebben. Maar hoe je kan bewijzen dat iets twee later na dagtekening aankomt weet ik ook niet.
Staat er een datum stempel op de brief /envelop ?

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Contract zonder handtekening

Ongelezen bericht door e-chec »

Beste Michelfraneker

Op de website van mkbservicedesk staat het bericht: Ondernemers klagen over verkoopmethode MKB Collectieven http://www.mkbservicedesk.nl/8390/onder ... ethode.htm.

In het bericht staan onder meer de volgende drie opmerkingen:
  • - Verschillende ondernemers klagen over de acquisitie van MKB Collectieven, een bedrijf dat collectief energie, telefonie en en verzekeringen aan mkb-bedrijven aanbiedt. De organisatie is op geen enkele manier verbonden aan MKB-Nederland.

    - Verschillende ondernemers melden ons dat zij het aanbod onduidelijk vonden. Sommigen schrijven dat zij MKB Collectieven hebben gevraagd hen wat meer informatie te sturen en toen een e-mail hebben gekregen waarin stond dat zij al waren aangemeld voor het collectief.

    - Ben jij benaderd door MKB Collectieven en heb je klachten over hun acquisitiemethode? Registreer je klacht bij de Fraudehelpdesk.
Als u zich bij de Fraudehelpdesk meldt lijkt het mij verstandig om aan te geven dat u niet als ondernemer benaderd bent. Tenminste, daar ga ik van uit, u hebt daar niets over gemeld.

R1chardS

Re: Contract zonder handtekening

Ongelezen bericht door R1chardS »

Of u wel of niet een bevestiging heeft ontvangen en u wel of niet binnen de gegeven termijn de overeenkomst heeft ontbonden is voor de rechter niet belangrijk.
Het enige dat belangrijk is, is of er een overeenkomst is afgesloten. Dat is wat een rechter zal vaststellen.
Als de leverancier de eiser is, dan zal de leverancier dat moeten aantonen aan de hand van een volledige bandopname of aan een andere verklaring van u of een door u schriftelijk getekende overeenkomst.
Mocht de overeenkomst niet rechtsgeldig zijn, dan zult u de leverancier de u geleverde gas en elektriciteit moeten vergoeden. Omdat er geen overeenkomst is mag de leverancier u geen opzegvergoeding in rekening brengen.
Mocht u extra kosten willen verhalen op de leverancier, dan is het verstandig alle bewijsstukken hiervoor te bewaren.

Michelfraneker
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2014 16:48

Re: Contract zonder handtekening

Ongelezen bericht door Michelfraneker »

We zijn als ondernemer benaderd en de info die wij kregen was ook wel duidelijk (mogen wij voor u onderhandelen en dan vrijblijvend een offerte uitbrengen ). Wat mij dan stoort is dat MKB Collectieven belt als ze wat van je willen en daarna stilletjes alles in werking zetten met waarschijnlijk de gedachte dat je geen mogelijkheid hebt om het contract te beëindigen.
Ook ben ik het eens met MisW dat die 14 dagen niet moet uitmaken zeker als je niet kan aantonen wanneer het contract bij ons op de mat viel. Al met al weer een lekkere situatie terwijl ik een vaste kijker ben van Tros Radar en ik toch beter had moeten weten.
Aankomende week de bandopname maar opvragen en daaruit een conclusie trekken.
Ik laat het jullie weten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Contract zonder handtekening

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Er wordt ook geknipt en geplakt met geluidsopnamen. MKB Collectieven maakt weinig kans. Bij de kantonrechter zijn ze kansloos; er komen daar vaak genoeg van dit soort zaken langs. In elk geval niets betalen. Doet u dat wel, dan houdt u dit bedrijf op de been en raken nog meer mensen gedupeerd.

MisW
Berichten: 91
Lid geworden op: 24 sep 2010 14:37

Re: Contract zonder handtekening

Ongelezen bericht door MisW »

Michelfraneker schreef:We zijn als ondernemer benaderd en de info die wij kregen was ook wel duidelijk (mogen wij voor u onderhandelen en dan vrijblijvend een offerte uitbrengen ). Wat mij dan stoort is dat MKB Collectieven belt als ze wat van je willen en daarna stilletjes alles in werking zetten met waarschijnlijk de gedachte dat je geen mogelijkheid hebt om het contract te beëindigen.
Ook ben ik het eens met MisW dat die 14 dagen niet moet uitmaken zeker als je niet kan aantonen wanneer het contract bij ons op de mat viel. Al met al weer een lekkere situatie terwijl ik een vaste kijker ben van Tros Radar en ik toch beter had moeten weten.
Aankomende week de bandopname maar opvragen en daaruit een conclusie trekken.
Ik laat het jullie weten.
Je bent dus ondernemer en laat jij je post die binnenkomt dan niet dateren.
Als particulier heb ik vroeger ook wel eens de dag van binnenkomst genoteerd, vooral als de dagtekening enorm verschilde met binnenkomst.

Meestal zal het niet nodig zijn, maar voor zaken met korte termijnen kan dat misschien in de toekomst handig zijn. Vooral met energie maatschappijen waar we afhankelijk van zijn en daar ook misbruik van wordt gemaakt.

swineflu79
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2009 21:22

Re: Contract zonder handtekening

Ongelezen bericht door swineflu79 »

Hmm, ik ben vandaag ook benaderd door MKB collectieven en dom genoeg met ze in zee gegaan.. Als ik nu een aangetekende brief verstuur met de annulering en op hun site de machtiging intrek, is dat voldoende? Ik wil die offerte namelijk niet afwachten. Ik vertrouw het niet.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Contract zonder handtekening

Ongelezen bericht door olaf79 »

swineflu79 schreef:Hmm, ik ben vandaag ook benaderd door MKB collectieven en dom genoeg met ze in zee gegaan.. Als ik nu een aangetekende brief verstuur met de annulering en op hun site de machtiging intrek, is dat voldoende? Ik wil die offerte namelijk niet afwachten. Ik vertrouw het niet.
Maar toen je nog voor de offerte binnenkwam een machtiging afgaf vertrouwde je het wel? Vreemd waarom ga je een machtiging geven voor een offerte.

Starter Ede
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 aug 2014 11:22

Re: Contract zonder handtekening

Ongelezen bericht door Starter Ede »

Ik ben op 22 augustus gebeld door MKB Energy. Ik heb in het gesprek weinig gezegd maar wel aangegeven dat ze mij wel een prijsvergelijking mochten sturen per post. Geen e-mailadres gegeven. Maar omdat het gesprek erg vreemd afgerond werd, vertrouw ik het niet en wil helemaal niets van ze ontvangen. Zeker moet na het lezen van dit topic. Wat een vervelend gedoe komt er uit voort!
Ik wil MKB Energy een aangetekende brief sturen met de mededeling dat ik niets van ze wil ontvangen en geen contract me ze wil.
Daarom vraag ik me af wat de ervaringen zijn van swineflu79 die ook een aangetekende brief stuurde, zijn?
En heeft iemand een adres voor mij?
Of tips hoe ik dit nu nog kan stoppen?

swineflu79
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2009 21:22

Re: Contract zonder handtekening

Ongelezen bericht door swineflu79 »

Hoi Starter, ik heb op hun site alleen de machtiging ingetrokken. Ik kreeg daar bewijs van in mijn e-mail dus was een aangetekende brief niet nodig. Heb tot nu toe ook geen post ontvangen met het contract. Zonder machtiging kunnen hun op mijn naam geen energie contract afsluiten.

Misschien wel grappig te vermelden dat het aantal inschrijvingen die rechtsboven op hun site vermeld staat in die tijd onveranderd is gebleven toen ik het checkte. Volgens mij stond de teller op het identieke aantal inschrijvingen dan nu het geval is.. maar goed, dat zegt niet alles, kan verschillende redenen hebben.

Asteroid1958
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2014 14:58

Re: Contract zonder handtekening

Ongelezen bericht door Asteroid1958 »

Hallo, ik woon al een tijdje in Spanje. Even een mededeling over MKB Collectieven, of MKB Energy. (zelfde bedrijf) Ik heb verleden jaar gewerkt voor dit bedrijf, ze zitten niet alleen in NL ook in Spanje met verschillende Callcenters en we moesten doen alsof we in NL waren. We hadden een strikte pitch en via de telefoon moest je een bankrekeningnr. van ze aftroggelen met de belofte dat ze 14 dagen bedenktijd hadden om er vanaf te komen. Zodra je de "voicelog" met de klanten gedaan had zitten ze er aan vast. Soms kreeg de consument geen eens een bericht dat ze een collectief hadden afgesloten maar als de "winnende"energiemaatschappij" de meterstanden komt opnemen is het te laat. We weten allemaal als je direct naar een energiemaatschappij gaat je automatisch een korting krijgt en die is beter dan zo'n collectief. Ik zou graag wat info geven maar dat is niet toegestaan op deze site. Er is ook een fake website waar de klanten zogenaamd positief reageren op het collectief. Geloof me het is allemaal bedriegerij. Ik zat er met m'n neus bovenop. Had er ook iets van gezegd, vandaar dat ik er niet meer werk.

Wpl
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2012 10:27

Re: Contract zonder handtekening

Ongelezen bericht door Wpl »

Om de zoveel tijd wordt mijn dochter gebeld door MKB-collectieven. Waardeloos, als ze op school zit is ze haar telefoon kwijt!

Geen idee hoe ze aan haar nummer komen. Ze beweren van de KvK maar dat bestaat niet, toen ik me daar in schreef bestond haar telefoonnummer niet eens (ze was toen 5...).

Gelukkig is dit steeds voldoende reden om alarmbellen te doen rinkelen en niet met hen in zee te gaan ;-)

Asteroid1958
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2014 14:58

Re: Contract zonder handtekening

Ongelezen bericht door Asteroid1958 »

Nog even een reactie, ik werd door de eigenaar gemaild dat ik mijn bovenstaande bericht moest verwijderen, anders neemt hij juridische stappen omdat ik anders zijn bedrijf zou "beschadigen". Wel, dan kan hij iedereen wel voor het gerecht slepen die het niet eens zijn met zijn praktijken. Hoe zij aan telefoonnummers van kinderen komen is mij ook een raadsel, ze worden wanhopig, de KvK lijsten zijn al uitgemolken dus probeerden ze lijsten van scholen in andere instanties. Op dit moment wordt het callcenter in Spanje in de gaten gehouden, ze zijn zelfs van locatie verhuist. Je hoeft geen"rocket science" te kennen om te weten dat je zelf je energiebedrijf kunt contacteren om een goede deal af te sluiten. Ik laat mij in iedergeval niet bedreigen door de personen die met naam en toenaam op de website staan van MKB. (met foto)

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Contract zonder handtekening

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik neem aan, Asteroid, dat die mail, net als de briefwisseling, pas een dag of 14 na verzenden aan komt?

Verder: hoe ze aan lijsten van scholen moeten komen is me een raadsel. Dat zijn namelijk privacygegevens, en die zijn niet openbaar, en worden ook niet verstrekt. Ik denk eerder dat ze gewoon een gokje wagen op een of andere manier. Kinderen zijn namelijk geen hoofdbewoners, en ook niet gemachtigd om dit soort beslissingen voor hun ouders te nemen.

Hpls
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 sep 2015 15:14

Re: Contract zonder handtekening

Ongelezen bericht door Hpls »

Dan is er ook zoiets als het Nederlands Bedrijven Collectief. Ga hier niet mee in zee! U krijgt geen goedkoper contract en u komt er niet meer onderuit. Bij telefonisch contact komt u uit bij een servicedesk waar u alle zeilen moet bijzetten om de mensen te verstaan. Daarnaast hebben deze mensen een cursus afhouden gevolgd, zodat u helemaal niets bereikt. Terugbellen doen ze, ondank vele beloften, meestal niet. Op mails wordt ook nauwelijk gereageerd. Praktijken die dicht tegen fraude aanzitten en u komt er nooit meer vanaf!

Hpls
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 sep 2015 15:14

Re: Contract zonder handtekening

Ongelezen bericht door Hpls »

Inmiddels is er niet veel veranderd. Het Nederlands Bedrijven Collectief reageert inhoudelijk niet op mails met het verzoek het door hun onterecht opgestelde contract te ontbinden. Inmiddels hebben ze wel mijn energiecontract opgezegd. Ook bijzonder, aangezien er in stond dat het per 1/11/2016 zou ingaan. Ze doen maar wat. Inmiddels zitten wij met een gas en electriciteitscontract voor een pand waar wij helemaal geen huurder van zijn. Er rest ons niets waarschijnlijk niets anders dan naar de rechter te stappen. Tenzij iemand nog een goed advies voor ons heeft.
Wees in ieder geval gewaarschuwd! Ga niet met deze bende het zgn. Nederlands Bedrijven Collectief in zee. U bent beslist niet goedkoper uit en u hebt contracten waar u niet meer van af lijkt te komen.

Gesloten