LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De allerbeste energie leverancier

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: De allerbeste energie leverancier

Ongelezen bericht door Chanmaster »

http://www.energieleveranciers.nl/

Wellicht is dit een oplossing.

HvanGennip
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 okt 2006 20:36

Re: De allerbeste energie leverancier

Ongelezen bericht door HvanGennip »

h@rm@n
Geplaatst op: 12 Okt 2007 23:07 Onderwerp:



Géén appels met peren vergelijken, of heb ik het mis?

http://www.essent.nl/essent/consument/p ... _vast.html

ESSENT Levering per 01-07-2007

Elektriciteit
KeuzeTarief Plus piek 10,98 cent dal 4,94 cent

Gas
Gasprijs per m3, < dan 5000 m3, € 0,3987
(Sinds 1 januari 2005 is de prijs die u betaalt voor gas afhankelijk van de plaats waar u woont. Hoe dichter u bij het winningsgebied - Groningen - woont, hoe lager uw gastarief.)
Bovengenoemde tarieven zijn inclusief 19% BTW

--------------------------------------------------------

http://www.vastelastenbond.nl/nieuw/scr ... rieven.php

VASTELASTENBOND in 2007

Elektriciteit
Energieprijzen 2007 voor 1 jaar vast

Elektriciteit Excl. btw Incl. btw
Dubbeltarief hoog 0,073 0,0868
Dubbeltarief laag 0,039 0,0464

Gas
Gas Excl. btw Incl. btw
Tarief 0,319 0,380
H@rm@n,

Er klopt niets van wat je doet, ten eerste heeft de vlb twee aanbiedingen. Bij de ene aanbieding zijn de elektriciteitstarieven wat hoger en het gastarief iets lager en andersom. In jou berekening pak je het (duurdere) gastarief van de ene aanbieding en de (duurdere) elektriciteitstarieven van de andere aanbieding. Zie: http://www.vastelastenbond.nl/nieuw/scr ... rieven.php

Ten tweede pak je tarieven van Essent die half van vorig jaar zijjn en vergelijk je die met huidige tarieven van de vastelastenbond.

Wat ben je nu aan het doen?? Wat heb je de bewijzen, dat Essent goedkoper is dan de vastelastenbond? Dat lukt je toch niet, maar als je het toch wil doen doe het dan wel eerlijk!!!
Dit kun je ook toepassen bij elektriciteit.
Voor elektriciteit is de vlb, zelfs volgens jou tarieven, een paar cent per kwh goedkoper. Dus hoezo "Dit kun je ook toepassen bij elektriciteit" ???

Essent (standaard) is zowat de duurste aanbieding in de markt, en Essent zou ook gek zijn als ze dit aanpassen. Ze hebben namelijk een enorm verzorgingsgebied en het is nog steeds zo dat 90% van de mensen niet overstapt. Waarom zou je die slapers een goedkoper tarief aanbieden??

Als mensen over willen stappen dan heeft Essent budget energie en nog een paar onduidelijke proposities om mensen toch bij Essent te houden. Als ze toch weg willen dan hoopt Essent dat ze bij Energie Direct terechtkomen. En dan blijven ze zonder dat ze het door hebben nog bij Essent.

Bekijk het nou eens per profiel en met eerlijke en juiste tarieven per aan aanbieding! En zit mensen hier niet op het verkeerde been te zetten!

Eigenlijk is het het beste om jaar na jaar de beste aanbieding te nemen, maar owee als je na een jaar vergeet je contract te herzien. Chanmaster verwijst naar http://www.energieleveranciers.nl maar dit biedt ook maar deels een oplossing. Hier is het zo dat energielevernciers er werkelijk alles aan doen om dat eerste jaar zo goedkoop mogelijk uit het vergelijk te laten komen.

Ze geven hiervoor eenmalige kortingen en cashbacks om zo als goedkoopste uit de bus te komen. Wat ze er niet bijzetten is dat je die korting/cashback in het tweede jaar niet krijgt en voor wat voor tarieven je contract automatisch verlengt wordt is nog maar de vraag?? Zij weten als geen ander dat gemiddeld 9 van 10 consumenten het contract automatisch laten verlengen. En daar halen ze dus de winst vandaan.

Een andere veelgebruikte methode is een heel goedkoop variabel tarief in zo'n vergelijk te zetten, variabel wil zeggen dat de leverancier het gewoon aan mag passen. Dus in feite hoeven ze het tarief dat ze in zo'n vergelijk laten zien helemaal nooit in rekening te brengen.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: De allerbeste energie leverancier

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Op de eerste plaats wil ik geen persoonlijke discussie voeren maar enkel reageren op andere reacties en dat is wat ik aan het doen ben.
Verder wil ik helemaal niets bewijzen, alleen maar erop attenderen dat er degelijk “onderzoek” dient plaats te vinden om conclusies te trekken. Verder moet iedereen maar uitmaken bij wie hij energiecontracten afsluit, ik heb er geen voor- of nadeel van.
Het vergelijken van appels en peren heeft betrekking op het feit dat jij, HvanGennip, in een eerdere reactie de prijzen van Essent incl. BTW vergelijkt met de prijzen excl. BTW en andere toeslagen van de Vastelastenbond. Daarbij neem ik geen prijzen die van een half vorig jaar zijn. Het is nu eenmaal zo dat de afrekening met prijzen van meerdere periodes gemaakt wordt en bij de VLB is de prijs over het hele jaar hetzelfde. Dus zet ik niemand op het verkeerde been.
Ik wil zelfs verwijzen naar: http://www.essent.nl/essent/consument/k ... index.html
En bekijk daar eens de grafiek en tevens de prijsverschillen die marginaal elkaar maar weinig ontlopen.

Over eerlijk gesproken en nogmaals:

ESSENT Levering per 01-07-2007

Elektriciteit
KeuzeTarief Plus piek 10,98 cent dal 4,94 cent

Gas
Gasprijs per m3, < dan 5000 m3, € 0,3987
(Sinds 1 januari 2005 is de prijs die u betaalt voor gas afhankelijk van de plaats waar u woont. Hoe dichter u bij het winningsgebied - Groningen - woont, hoe lager uw gastarief.)
Bovengenoemde tarieven zijn inclusief 19% BTW

VASTELASTENBOND in 2007

Elektriciteit
Energieprijzen 2007 voor 1 jaar vast

Elektriciteit Excl. BTW Incl. BTW
Dubbeltarief hoog 0,073 0,0868
Dubbeltarief laag 0,039 0,0464

Gas
Gas Excl. BTW Incl. BTW
Tarief 0,319 0,380, zonder de Regiotoeslag (zie tabel bij VLB)

Bij Essent wijzigen elk ½ jaar de tarieven, zodat de gemiddelde prijs de prijs is van het 1e half jaar en het 2e half jaar gedeeld door 2.
D.w.z. voor gas (0.3987 + 0.3556)/2 = € 0.3772 per m3.
Dus 0.38 – 0.3772 = € 0.0028 goedkoper bij Essent dan bij de Vastelastenbond in 2007.

Dat je dit ook kunt toepassen bij elektriciteit daar bedoel ik mee dat ook voor elektriciteit de prijzen per half jaar worden vastgesteld, in tegenstelling van ’n paar jaar geleden, en dat je dan andere uitkomsten krijgt.

Ook heb ik vergelijkingen gemaakt tussen Essent en een aantal andere energiebedrijven op energie.nl

Enkele bevindingen met mijn ingevoerde verbruikersgegevens van elektriciteit en gas zijn: Bij VLB € 157,67 op jaarbasis goedkoper uit.
Bij Energie Direct zelfs € 250,26 ; bij Eneco Energie €190,43 ; bij Oxxio €213,04 ; bij Dong Energy ClickVast® Stroom + Aardgas Nachttarief €288,88

Hoezo VLB goedkoopste!!!!!!!!!!!!!

Doe ik deze test nogmaals maar neem andere producten, zoals bij Dong Energy Puurstroom + Aardgas Flex Avondtarief dan ben ik zelfs € 14,26 duurder uit. En bij Oxxio met product Stroom + gas variabel zelfs € 15,90 duurder uit en ga zo maar verder.

Dus m.a.w. kijk goed uit met vergelijkingen en voorwaarden die van toepassing zijn. Ook weet ik niet welke vaste constanten men toepast in vergelijkingsprogramma’s. (Zijn dit de op dat moment geldende tarieven, die zoals ik al eerder probeerde uit te leggen bij een afrekening maar gedeeltelijk worden toegepast.)

Mijn conclusie is in ieder geval dat met de privatisering het voor de klant alleen maar onduidelijker geworden is en dat je door het bomen het bos niet meer ziet. Je moet zelf deskundig zijn om datgene te kiezen dat voor je het meest gunstigste is, en wie is van alle markten thuis? Nogmaals geef mij maar Essent, een gereputeerd bedrijf, ontstaan uit PLEM en LIMAGAS en waar ik 35 jaar heb gewerkt en thans geniet van mijn pensioen.
Voor mij is deze “zaak” hiermee afgedaan, have nice day

marinepik
Berichten: 179
Lid geworden op: 13 dec 2005 18:37

Re: De allerbeste energie leverancier

Ongelezen bericht door marinepik »

Beste mensen,
We zijn inmiddels 1 1/2 jaar verder na aanvang van deze door mij begonnen topic.
Ik heb inmiddels begrepen dat er meerdere "goedkope" energieleveranciers zijn, ook weer afhankelijk waar men woonachtig is.
Begin dit jaar ben ik overgestapt van de, veel ellende veroorzakende EnergieDirect, waarvan ik op het laatst nog een zaak heb gewonnen bij de klachtencommisie Energie en Water, overigens voor de tweede maal,
naar Greenchoice en tot op heden heeft men zich daar aan de gemaakte afspraken gehouden.
Ik ben overigens benieuwd hoe het met de jaarlijkse eindafrekening gaat bij Greenchoice, gaat het goed of gaat het fout. Dat is afwachten, ik ben benieuwd!
Theo

HvanGennip
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 okt 2006 20:36

Re: De allerbeste energie leverancier

Ongelezen bericht door HvanGennip »

H@rm@n, ik kan je berekening niet meer volgen!! Maar zie dit:

Nog goedkoper! Vastelastenbond is 20% goedkoper dan Nuon en 13% dan Essent
--------------------------------------------------------------------------------
3 augustus 2007
VUGHT (Energeia) - Essent is veruit de goedkoopste aanbieder van de 'grote drie', zo meldde Energeia gisteren. Hierop ontving de redactie een mailtje van de Vastelastenbond met de mededeling dat deze inkooporganisatie nog veel goedkoper is. En inderdaad: het verschil is om over te schrijven.

De vastelastenbond biedt, in tegenstelling tot de energiebedrijven, alleen vaste contracten voor één jaar of drie jaar aan. Iemand met een enkele meter, woonachtig in Amsterdam, betaalt bij een eenjarig contract per kWh 6,78 cent. Heel wat minder dan de 9,28 cent die een klant van Nuon betaalt bij een eenjarig contract. Het vastrecht is met EUR 11,90 ook lager dan de bijna EUR 24 van Nuon.


Iemand (uit Amsterdam) met een verbruik van 3.500 kWh per jaar betaalt bij de Vastelastenbond dus EUR 249,20 aan elektriciteit, tegen EUR 348,68 bij Nuon, een verschil van bijna EUR 100!


En daar komt de besparing in gaskosten nog bij. Bij Nuon betaalt een klant met een verbruik van 1.800 kubieke meter en een eenjarig contract EUR 736,32 voor het jaar van het contract. Bij de Vastelastenbond is dat slechts EUR 625,79. In totaal is een lid van de Vastelastenbond EUR 210 per jaar goedkoper uit dan een klant van Nuon, bijna 20%.


Bij een driejarig contract is het verschil iets kleiner; dan is de Vastelastenbond 15% goedkoper. De stroomkosten bij de bond zijn dan EUR 245,35 en de gaskosten 709,14, in totaal dus EUR 954,49 per jaar. Bij Nuon zijn de kosten EUR 761,88 (gas) plus EUR 352,88 = EUR 1114,76.


Essent heeft geen eenjarige contracten voor stroom én gas. Wel biedt het bedrijf een zekerheidsgarantie van drie jaar aan voor beide producten. Een klant met zo'n zekerheidsgarantie is op jaarbasis EUR 340,28 aan stroom kwijt plus EUR 752,34 aan gas, ofwel in totaal EUR 1092,68. De Vastelastenbond is dan ruim 13% goedkoper.


De Vastelastenbond betrekt de eenjarige-contracten van Greenchoice en die voor drie jaar van Elektran. Per klant die de inkooporganisatie aanbrengt krijgt het een bepaald bedrag van deze bedrijven. De organisatie heeft geen winstoogmerk en heeft nu zo'n 19.000 leden, waarvan het merendeel (90%) energie afneemt. Behalve energie biedt de bond ook, naar eigen zeggen de goedkoopste, zorgverzekeringen aan, evenals andere 'vastelastenproducten'.


Alle bedragen zijn inclusief BTW en exclusief transportkosten en energiebelasting. Ook is geen gebruik gemaakt van mogelijke actietarieven zoals die via vergelijkingssites worden aangeboden.



Copyright©, Energeia, 2007

Wellicht iets opjectiever. H@rm@n, ik geloof best dat je een aardige vent bent maar van dat creatieve rekenen van jou daar klopt niets van!!

Bovendien vergelijk je appels met peren (vast en variabel), gebruik je verkeerde tarieven. Maar hoe je het ook went of keert, je maakt mij niet wijs dat Essent goedkoper is als zowel de tarieven als het vastrecht lager zijn, dus goedkoper, bij de Vastelastenbond!

silvy1
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 okt 2008 03:42

Re: De allerbeste energie leverancier

Ongelezen bericht door silvy1 »

Ik wil even een reactie geven over de 2e lijn ook wel uitval lijn genoemd het blijft en het is ook in het zelfde call center. Die lijn is bedoeld voor mensen die niet geholpen kunnen worden door de eerste lijn dat wil dus niet zeggen dat het geen call center is want het is namelijk wel zo.

Het is ook zo dat de mensen van het call center ook echt voor het bedrijf werken zoals eneco of energie direct. Ze nemen ook op met de naam van het bedrijf. Een call center is namelijk veel makkelijker voor bedrijven die een hele grote klantenbestand hebben en met een paar medewerkers niet aan het werk toe komen. Deze mensen kunnen niet heel de dag de telefoon opnemen voor klanten die vragen hebben met betrekking tot hun energie of mutaties of verhuizingen enz. Die mensen op kantoor doen ook hun eigen werk en volgens mij maken ze in het hoofdgebouw alleen maar plannen hoe het beter kan gaan met het millieu en hoe ze de klachten verder moeten behandelen. Want het hoofkantoor moet er namelijk iets mee gaan doen het call center is er alleen om de consument een luisterend oor te bieden en de klachten te noteren en vervolgens de klant met een goed gevoel het gesprek te beindigen. En als de klacht nog niet in behandeling is genomen door het hoofdkantoor kunnen de medewerkers van het klantenservice er ook niks aan doen het enige wat zij doen is het noteren en de klant het gevoel geven dat alles goed komt omdat zij zelf ook geloven dat het zo is.

Ik hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven.
Groetjes Silvy :oops:

bakker82
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 jan 2009 12:38

Re: De allerbeste energie leverancier

Ongelezen bericht door bakker82 »

Ik zit sinds een half jaar (ofzo?) bij MAIN energie. Zij hebben in ieder geval geen call-center en je mag gewoon op kantoor langs komen als je vragen hebt of wat moet overleggen. Het lijkt een relatief klein bedrijfje, toen ik er langs kwam om mijn contract te tekenen (ik wilde het niet opsturen omdat ik in de buurt woonde) stond ik 5 minuten later al weer buiten en het was geregeld. Ik heb ook altijd meteen iemand aan de lijn als ik bel. Ik betaal uiteraard wel 2 rekeningen nu (1 voor de netbeheerder NUON en 1 voor de leverancier, Main dus) Het viel me meteen op dat de netwerk kosten direct zélf aan NUON betalen goedkoper was dan bij Essent, die de optie 'alles op 1 rekening' verplichtten (zat ik eerst bij en heb gestemd met mijn voeten wegens gestuntel met mijn maandbedrag, die schoven ze steeds naar beneden, terwijl ik dat niet wilde -wil immers niet bij hoeven betalen aan het eind-, telkens als ik belde moest je wééér de hele case opnieuw uitleggen en dan vertelt iemand je doodleuk dat ze '2 systemen' hebben om te schatten/berekenen hoeveel je moet betalen aan voorschot)

mgielissen
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 nov 2006 21:32

Re: De allerbeste energie leverancier

Ongelezen bericht door mgielissen »

@HvanGennip

De prijs van Greenchoice geldt alleen het eerste jaar. Daarna betaal je de volle mep. Het verschil met bijv Eneco is maar een paar euro.

Veel vergelijkingssites geven bij andere 'goedkopere' leveranciers dat het eenmalige actiekortingen zijn voor het 1e jaar. Bij Greenchoice wordt dit niet vermeld. Daardoor lijkt alsof Greenchoice steevast goedkoop blijft, NIET DUS!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De allerbeste energie leverancier

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij is Greenchoice gewoon 0,25 ct per kwh/m³ goedkoper dan de leverancier die vroeger de vaste leverancier in je gebied was, ook na het eerste jaar. Dus 'volle mep' is wat relatief. Maar uiteindelijk scheelt het onderaan de streep niet echt veel met andere leveranciers.

Een voordeel vind ik wel dat het groen is en dat je zelf de soort groene stroom kunt kiezen.

mgielissen
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 nov 2006 21:32

Re: De allerbeste energie leverancier

Ongelezen bericht door mgielissen »

Bij 3659 KWh (mijn jaarverbruik) scheelt dat 9,14 € (totaal 714 € bij GC) tegenover Eneco.

Kreesje
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 dec 2006 18:35

Re: De allerbeste energie leverancier

Ongelezen bericht door Kreesje »

Ik heb ook veel klachten en ongenoegen gelezen over Energie Direct.
Wij hebben er een jaar energie afgenomen en het was niks anders dan ellende.
Communicatie was ver te zoeken en er werden echt fouten gemaakt op financieel vlak.
Bij het teruggaan naar Essent ging er weer van alles mis want Energie Direct had geen trek om de overstap naar Essent in goede banen te leiden waardoor wij maandenlang dubbel betaalden.
Na veel over en weer gebel en na heel veel boze gesprekken met zowel Essent als Energie Direct werd het dan toch geregeld.
Dat is alleen al een reden voor mij om vooral niet weer over te stappen.
Niks schijnt soepel te kunnen in deze branche helaas.
Nu word ik tot mijn verbazing gebeld door Energie Direct en jawel...ze zijn de goedkoopste en hun gehele systeem is klantvriendelijk geworden en blablabla.
Of ik toch weer terug wil komen??
Ik ben gaan doorvragen en het gesprek nam een wending waardoor ik moest geloven dat zij gewoon de beste waren.
Ze waren zelfs door (jaja) Tros Radar uitgeroepen tot de beste energie-leverancier van Nederland!!!
Nou,u voelt hem vast al...ik heb bedankt.
Het bewijst alleen maar weer dat het gedonder gewoon nooit ophoudt.
Ik betreur het dat we zo voor de gek worden gehouden en ik betreur het al helemaal dat een overstap tot zoveel hoofdpijn kan leiden.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: De allerbeste energie leverancier

Ongelezen bericht door D1RK »

Hoe zou het bij de nog goedkopere en zelfs voor 5 jaar vast staande
Vastelastenbond gaan?

Je doet dit voor 5 jaren en dat ik straks iets meer betaal, weet ik maar ik verwacht nog meer stijgingen!

Wie heeft ervaring over deze?

Gesloten