LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De dupe geworden van energie fraude door huurder.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
khun jean
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 feb 2006 11:04

De dupe geworden van energie fraude door huurder.

Ongelezen bericht door khun jean »

Hallo iedereen,

Ik hoop dat iemand kennis heeft van de volgende situatie.

Vorig jaar heb ik mijn koopappartement all-in verhuurd aan het nu blijkt een niet te vertrouwen figuur. Ook zijn papieren (paspoort) blijkt vals te zijn geweest.
In mijn appartement in hij of een van zijn consorten een hennep plantage begonnen. De huur werd altijd contact voldaan. In de eerste maanden is er controle geweest of er wel degelijk iemand normaal woonde. Op een gegeven moment stokte de betaling. Na netjes een brief gestuurd te hebben en zelfs een onder de deur geschoven te hebben bleek dat de huurder spoorloos was en heb ik de deur moeten forceren. Bij binnenkomst constateerde ik dat er een hennep plantage in de woning was gemaakt. Ik weet echter ook dat er geruime tijd niemand meer in de woning geweest was aangezien de brief die onde de deur geschoven was precies op dezelfde plek lag.
Op dat moment heb ik direct de politie ingeschakeld die dan ook de woning vergrendelde en later heeft ontruimd. Op dat moment werd ook NUON gebeld om te zorgen dat er geen gevaar was omdat er overal losse draden hingen. Op dat moment werd ook geconstateerd dat er geen fraude aan de electriciteitsmeter was gepleegd en dat er nergens gebruik werd gemaakt van de normale electrische installatie in het appartement.
Er was een dikke kabel door de muur heen naar het trapgat geleid en vanaf de derde etage naar een plek onder het trapgat. Daar is die kabel aangesloten op de hoofdmeter/aansluitpunt. Dit laatste weet ik niet zeker omdat dat door een polititeman is geconstateerd.
Dit alles gebeurde op 19 november vorig jaar.
Inmiddels is er natuurlijk een rekening binnengekomen van maar liefst 7100 euro. Dit is een schatting van het verbruik gemeten tot die bewuste 19 november. De meter is uit mijn appartement verwijderd terwijl daarmee niet geknoeid was.
Het probleem nu is dat ik een rekening moet betalen die door schuld van iemand anders is ontstaan en heb ik geen meter meer waardoor ik niet meer in staat ben om de schade die zeker in de 10.000 euro loopt te herstellen. Er is geen elektra dus geen licht, en stroom voor gereedschappen. Mijn kosten lopen nu steeds hoger op omdat het niet meer verhuurd of verkocht kan worden.

Mijn vragen zijn eigenlijk. Ben ik verantwoordelijk voor de misdaden van iemand anders? Immers ik word toch ook niet beschuldigd als een huurder iets steelt uit een winkel of een moord pleegt.

Had NUON het recht om de meter uit het appartement te verwijderen aangezien daar geen enkele fraude mee was gepleegd?

Tot waar loopt mijn verantwoordelijkheid van het energie gebruik van een huurder? De gestolen stroom werd van buiten het appartement via een gat in de muur naar binnen gevoerd.

Heb nu het gevoel dat eerlijkheid het meest bestraft wordt. Als ik de politie niet gewaarschuwd had en zelf alles verwijderd had, had nooit iemand iets te weten gekomen. Geeft je een gevoel van grote onrecht. Maar ik weet dat er verantwoordelijkheden bestaan als huurder. Maar tot hoever gaan die verantwoordelijkheden nu?

Ik hoop dat iemand hier op kan reageren die meer over dit soort dingen weet als ik. Een verwijzing naar een instantie zou ook erg helpen.
Ik ben van plan om binnenkort een kort geding te starten om in ieder geval weer een meter geplaatst te krijgen zodat de herstelwerkzaamheden kunnen beginne. Hoe groot is de kans daar op?
Kan ik het plaatsen van een meter en het betalen van de energiefraude schatting seperaat zien zodat het ene niet hoeft te wachten op het andere. Ik verwcht zelf dat de NUON mij als enige persoon ziet waar ze het geld van zouden kunnen krijgen i.p.v. de werkelijke dader. Wat kan ik daar van verwachten.

Alle hulp is welkom, want ik zit behoorlijk in de rats.

Vriendelijk groeten,
Jean

De medewerker
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 feb 2006 12:38

Re: De dupe geworden van energie fraude door huurder.

Ongelezen bericht door De medewerker »

Geachte heer/mevrouw,

Uit uw verhaal maak ik op dat er bij u veel vragen leven over wie er in deze kwestie op een aantal punten de verantwoordelijkheid draagt. Ook heeft u vragen over de afname van de meter.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op willen nemen, teneinde een en ander toe te lichten. Zou u mij hiertoe uw contractrekeningnummer kunnen geven, zodat ik op basis daarvan uw telefoonnummer kan achterhalen? Alvast bedankt voor de te nemen moeite.

Met vriendelijke groet,

De medewerker

khun jean
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 feb 2006 11:04

Re: De dupe geworden van energie fraude door huurder.

Ongelezen bericht door khun jean »

Alvast bedankt voor uw reactie.

Er is natuurlijk al meerdere malen contact geweest met de Fraude afdeling van de NUON. Deze wijst echter alles resoluut af.
Ook werd er in twee volzinnen aangegeven dat de politie niet kundig is om fraude aan een meter te constateren gevolgd door een zin dat er door de NUON geen fraude is geconstateerd.
Die eerlijkheid geeft me goede moed dat andere dingen ook gezien worden zoals ze zijn.
Ik ben echter nu op mijn werk waar ik de papieren niet bij de hand heb. Zodra ik thuis ben, (Tja nu is dat logeren bij mijn Oma omdat mijn eigen huis niet bewoonbaar is, vrouw en kinderen zijn nu op extreem verlengd familiebezoek in buitenland.), zal ik het contractnummer doorgeven.
Ik probeer altijd eerst de gewone weg, zoals onderzoek en bemiddeling, echter gaat het hier over zulke grote bedragen dat mijn financiele toekomst in gevaar komt dat ik wel op mijn strepen moet staan.

Nogmaals bedankt voor uw aanbod, waar ik zeker gebruik van wil maken.

Met vriendelijke groet,
Jean

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: De dupe geworden van energie fraude door huurder.

Ongelezen bericht door flappie »

Helaas ben jij eigendom van het pand. En heb je een huurovereenkomst en leveringsovereenkomst afgesloten met nuon c.q. continuon. Je hebt dus zelf ook direct aansprakelijk voor de nota.

Je kan echter alleen nog proberen de nota te verhalen op de persoon die vertrokken is. En anders is het een geval bedrijfs risico. Je had zelf beter die persoon moeten screenen.

helaas de nota moet je dus ook gewoon betalen. Nuon kan je wel tegemoet komen met een betalingsregeling.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: De dupe geworden van energie fraude door huurder.

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste khun jean.

Een vervelende situatie waarin U terecht bent gekomen.
Ik maak dit soort zaken vaak mee en vertel U dat Uzelf voor alle kosten opdraait. De meter wordt eenvouding weg genomen omdat de levering abrubt eindigd en aan een nader onderzoek moet worden onderworpen omdat deze in een misdrijf is betrokken.
Het is niet anders.

khun jean
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 feb 2006 11:04

Re: De dupe geworden van energie fraude door huurder.

Ongelezen bericht door khun jean »

Flappie,

Dat is nu precies waar het om gaat.
Ik heb een appartementsrecht. Dat is eigenlijk alleen de ruimte tussen de vier muren. Dat ik verantwoordelijk ben voor die ruimte lijkt me duidelijk. Ben ik echter ook verantwoordelijk voor wat daarbuiten gebeurt?

Ik zou net zo'n gek excuus kunnen maken richting NUON. Als de meter/aansluitpunt niet zo makkelijk te bereiken is en niet zo makkelijk te saboteren valt had ik nooit last gehad van iemand die een hennepplantage in mijn appartement begint.

Ik draag verantwoordelijkheid voor mijn meter en installatie binnen mijn eigendomsrecht. En niet voor alles wat zich daarbuiten bevindt. Ik realiseer mij dat eigenlijk alles daarom draait.

Ik kan het anders stellen, eenvoudiger, stel je hebt een huis. Een vrijstaand huis. Iemand huurt het huis van je en boort een gat in de muur om ergens anders stroom af te tappen (misschien wel bij een lantaarnpaal, graaft dat mooi in de grond zodat niemand het ziet) en dat dan naar binnen te leiden met een dikke kabel.
Is de eigenaar van dat huis dan verantwoordelijk? Lijkt me sterk.

Volgens mij is degene die het misdrijf pleegt verantwoordelijk en aansprakelijk. Het is dan meer op zijn plaats om de arrestatie van dat figuur af te wachten en dan een vordering op die persoon te doen. Dat zal ik tenslotte ook doen met mijn schade. Maar moet ik dan de tussenpersoon spelen tussen NUON en de misdadiger? Ook dat lijkt me niet juist.

Ik heb een goede beschrijving en meerdere personen hebben deze persoon meerdere malen gezien. En als er honderd tegen een muur staan dan pik ik hem er zo tussen uit. Ik heb al de brave jongen gespeeld om hem aan te geven. Als ik ook stout was had ik niks gezegd. Geen haan die er dan naar gekraait had.
Misdaad loont blijkbaar.

Ik ben geen professioneel verhuurbedrijf, dus mijn mogelijkheden tot screenen zijn beperkt. Wat ik wel gedaan heb is onverwachts een bezoekje brengen, gewoon met een excuus dat ik iets moet nakijken, om te zien of er niets vreemd gaande is. Ik ging daarna echter een jaar naar het buitenland (emigratie verkennen en werk, daarom ook het appartement verhuurd) zodat ik niet altijd alles kon controleren. Een collega van mij heeft toegezien op de ontvangst van de huurpenningen en zelfs over het opnemen van de warmtemeters op de centrale verwarming. Ook toen niets vreemds aan de hand. Dit was al nadat die persoon er langere tijd woonde. De verwachting was dan ook dat het een gewone bewoner zou blijven. Als er dan opeens geen enkel contact meer is, dan denk je eerst die is op vakantie, ik wacht nog even. Daarna denk je die is ziek of erger misschien wel dood. Ik heb zelfs in het telefoonboek alle mensen gebeld met dezelfde achternaam. Allemaal tervergeefs.
En je mag tenslotte ook niet zomaar zonder toestemming in iemands huis kijken (huisvrede breuk). Dus ik heb netjes gewacht tot er niets meer anders op zat.

Lijkt mij dat ik dat toch redelijk goed gedaan heb of niet? Was tegen alle verwachtingen en signalen in dat dit gebeurde.

khun jean
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 feb 2006 11:04

Re: De dupe geworden van energie fraude door huurder.

Ongelezen bericht door khun jean »

Chanmaster,

Er is geen fraude gepleegd aan mijn meter nog aan mijn electrische installatie. Dit is ook door de NUON achteraf in een breif medegedeeld.
Vandaar dat ik ervan uitga dat ik die rekening niet hoef te betalen.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: De dupe geworden van energie fraude door huurder.

Ongelezen bericht door flappie »

echter er is voor de meter afgetapt en de spullen leiden tot het appartement. Jij bent hiervoor aansprakelijk omdat je ook hiervoor hebt getekend. Nogmaals je dient die 7000 EUR te betalen.

khun jean
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 feb 2006 11:04

Re: De dupe geworden van energie fraude door huurder.

Ongelezen bericht door khun jean »

Flappie,

Dat kun je niet menen. Ik teken namelijk alleen maar voor mijn eigen installatie. Ben ook niet verantwoordelijk voor de buren.

Echter ben ik wel benieuwd hoe je tot die conclusie komt?
Heb je misschien een link of referentie waar ik dat zou kunnen lezen. In de leveringsvoorwarden van de NUON kan ik daar niets over vinden.

Als de huurder bij de supermarkt iets steelt en dat meeneemt naar het appartement ben ik dan als verhuurder ook aansprakelijk?
Zou te zot voor woorden zijn.

Als er voor de meter IN mijn appartement zou zijn afgetapt dan kan ik jouw standpunt nog begrijpen. Het is echter afgetapt ergens BUITEN mijn appartement.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: De dupe geworden van energie fraude door huurder.

Ongelezen bericht door flappie »

Het is voor de meter afgetapt. Het leid echter wel naar JOU appartement. JIJ bent aansprakelijk voor wat er hier mee gebeurt ook al ben jij verhuurder.. Jij als verhuurder dient dit te verhalen op de huurder.

In dat geval zal jij die 7000 EUR. moeten gaan verhalen op jou huurder.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: De dupe geworden van energie fraude door huurder.

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Als bezitter van een appartementsrecht bent U verantwoordelijk voor al hetgeen daaruit voortvloeit. Krijgt U bezoek die vervolgende de buurt op stelten zet ben U de verantwoordelijke, zo zit dat nu eenmaal. Zelf voor het strafbaar feit kan men U als verhuurder nog mede aansprakelijk maken. Ik zeg "kan" omdat het niet altijd aan de orde is.
Wanneer men een appartementsrecht heeft en dat verhuurt bent en blijf U verantwoordelijk. U heeft echter niet kunnen weten wat daar gaande was. Dat kunt U als verhuurder aannemelijk maken.
Wel kunt U de huurder aansprakelijk stellen. Maar U weet niet wie het is of zijn. Dan hebt U even een probleem. Mocht het echt een probleem worden dan kunt U nader contact met mij opnemen.

khun jean
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 feb 2006 11:04

Re: De dupe geworden van energie fraude door huurder.

Ongelezen bericht door khun jean »

Flappie,

Dus als degene die mijn appartement huurt iemand op straat vermoord en in mijn appartement sleept dan moet ik de cel in wegens moord.

Vind dat nogal ver gezocht.

Heb je een link of referentie waaruit ik dat kan opmaken, of is dit alleen jouw persoonlijke mening.

Het zal uiteindelijk voor de rechter uitgevochten moeten worden en dan gaat het erom wat er in de wet staat.

Ik heb de voorwaarden van de NUON gelezen en daarin staat dat ik verantwoordelijk ben voor de meter en het daarachterliggend electrische installatie voor zover deze in mijn ruimte bevindt.

Als er NIET is afgetapt VOOR de meter IN mijn appartement dan is het niet mijn verantwoording. Let op de woorden in hoofdletters. Althans zo lees en begrijp ik de voorwaarden. Bovendien gaat de Nederlandse wet boven elke andere bepaling die in voorwaarden staat dus daar kunnen ook nog behoorlijke verschillen zijn. Het gaat er dus meer om hoe de rechter hierover beslist. Ook de kabel die naar de meter loopt is niet beschadigd of losgemaakt of iets dergelijks. Er is van buiten mijn appartement (verantwoordelijkheid) een kabel aangelegd dwars door de muur heen.

Verantwoordelijkheid houdt ergens op. Maar wettelijk gezien, waar ligt de grens. Daar zoek ik naar.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: De dupe geworden van energie fraude door huurder.

Ongelezen bericht door flappie »

Indien je zelf van mening is dat die vordering van NUON onterecht is dan zal je dit inderdaad moeten voorleggen bij de rechter. Hierbij ben je wel verplicht om een advocaat te nemen omdat de vordering boven de 5000,- ligt.

Verder is de diefstal van afgetapte stroom verwijsbaar naar jou woning. Die woning is eigendom van jou. Jij bent eigenaar en dus verantwoordelijk.

Wat je wel kan doen is alle schade en deze vordering verhalen op de verhuurder. En kan je die persoon voor de rechter dagen om alle gemaakte kosten te laten vergoeden.

khun jean
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 feb 2006 11:04

Re: De dupe geworden van energie fraude door huurder.

Ongelezen bericht door khun jean »

De Medewerker,

Mijn klantnummer is: 11269969
Factuur waar het om gaat is: 90905030

Ik hoop dat u mij met deze zaak kunt helpen.
Alvast vriendelijk bedankt.

Met vriendelijke groet,
Jean

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: De dupe geworden van energie fraude door huurder.

Ongelezen bericht door flappie »

is dat van continuon netbeheer of van nuon levering. wees hier duidelijk in.

khun jean
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 feb 2006 11:04

Re: De dupe geworden van energie fraude door huurder.

Ongelezen bericht door khun jean »

Onder aan de factuur staat
"NV NUON Customer Care heeft deze factuur verstuurd in opdracht van Nuon Monitoring, Afdeling Fraudebestrijding"

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: De dupe geworden van energie fraude door huurder.

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ik heb zelf zorg moeten dragen voor bemiddeling in Enschede.
De familie woonde al jaren aan de Hengeveldebrink aldaar.
Bezoek zorgde echter voor overlast in de buurt waarop een kortgeding tegen de bewoners werd aangespannen.
De rechter bepaalde dat de bewoners, ofschoon ze er zelf niet bij betrokken waren, moesten verhuizen.

khun jean
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 feb 2006 11:04

Re: De dupe geworden van energie fraude door huurder.

Ongelezen bericht door khun jean »

Chanmaster,

Het is voor mij allemaal erg moeilijk in te schatten.
Een bewoner is in mijn beleving een huurder, niet de eigenaar.
Als ik nu niet Jean was die de woning verhuurde maar bijv. Woningvereninging "Lekker wonen". Is de woningvereniging dan ook aansprakelijk voor wat een huurder doet?

Er is ergens een grens, maar waar.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: De dupe geworden van energie fraude door huurder.

Ongelezen bericht door flappie »

dan is de Woningvereninging "Lekker wonen". inderdaad aansprakelijk en zouden zij de kosten gaan verhalen bij de huurder. Echter de huurder moet voordat hij gaat huren bij lekker wonen eerst allerlei papieren afgeven zoals o.a. zijn salarisstrookje etc. en wordt eerst alles nagekeken.

Banzai
Berichten: 297
Lid geworden op: 13 dec 2005 02:07

Re: De dupe geworden van energie fraude door huurder.

Ongelezen bericht door Banzai »

@khun jean:

Let maar niet teveel op Flappie.
Die brult vaak maar wat 'm in zijn hoofd opkomt en altijd zonder onderbouwing.
Van hulp of uitleg van De Medewerker mag u iets meer verwachten.
Of de geboden hulp of uitleg van Nuon medewerk(er)(ster) altijd onpartijdig is kan ik slecht bepalen, omdat hulpvragers altijd naar een zijspoor worden geleid i.v.m. privacy.
Zodoende ontgaat dit forum vaak de (goede) afloop van die gevallen.
Jammer, want ik leer graag (bij).
Genoeg over het voorstellen van de forumbezoekers.
Nu de kern van de zaak.

Er spelen 2 zaken (door elkaar).
1) Abrupt afgebroken levering.
2) Een gigantische rekening voor de huurder, wegens illegaal aftappen.

Probleem 1.
Vreemde zaak.
Er zijn immers geen aanwijzingen dat er met je reguliere afname iets mis was.
Na uitvoerig onderzoek is gebleken dat daaraan geen sabotage- daden verricht zijn geworden en er zijn geen betalingsachterstanden.

Ik persoonlijk zou dat, bij gebrek aan medewerking van de huidige leverancier, oplossen door:
A) Zelf een meter kopen. Laten installeren door een erkend installateur
B) Energie laten leveren door een alternatieve leverancier.
Zie: http://tinyurl.com/73sg5
1e vraag van boven en 2e + 3e vraag van onderen.
www.greenchoice.nl heeft gezien mijn ervaringen (voorlopig) de voorkeur.
Bedrijf komt ook niet slecht uit de bus bij consumentenonderzoeken en www.dte.nl
http://tinyurl.com/b73qo

Probleem 2.
Mijn gevoel zegt mij dat men u niet volledig aansprakelijk kan stellen voor de daden van anderen.
Maar ik vrees dat een rechter of geschillencommissie zich daarover zal moeten uitspreken (als dat al niet eerder gedaan is).
Hier zult u nog wel even werk aan krijgen.
Maar het licht zou in mijn ogen in afwachting daarvan alweer kunnen en moeten branden.

Succes.

Banzai.

Gesloten