LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] de 'ENECO battetij vervang truc '

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
wesleybakker
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2009 17:48

de 'ENECO battetij vervang truc '

Ongelezen bericht door wesleybakker »

Ik heb afgelopen tijd iets meegemaakt met Eneco.
En dit zou best eens iets kunnen zijn wat bij heel veel nederlanders speeld, zonder dat zij dit doorhebben !


Ik neem op dit moment 'Warmte' af bij Eneco.
mijn stroom heb ik bij een andere leverancier.

Omdat de rekening over 2007 aardig hoog was, hebben wij het afgelopen jaar ons best gedaan zoveel mogelijk te besparen met warte verbruik.
Eerder een warme trui aan.
Gelukkig was de winter vorig jaar een stuk milder dan dat je die afgelopen tijd gehad hebben.

Afgelopen jaar kreeg ik een brief met de vraag of de netbeheerder uit voorzorg de batterij van mijn digitale warmte meter mocht komen vervangen.
Let op: uit voorzorg !

De afspraak is gemaakt, en de netbeheerder heeft de batterij vervangen op 14 april 2008.

Afgelopen maand ontving ik mijn jaarafrekening van eneco.
Daarin stond dat eneco genoodzaakt was om een correctie door te voeren op het verbruik van mijn warmte.
Als reden geven zij aan dat mijn digitale warmte meter kapot is geweest, en dat daarom de batterij vervangen is.

Eneco heeft een berekening los gelaten met een gemiddelde van een aantal maanden voor de batterij wisseling.
Ze kamen er op uit dat ik 14 GJ extra moet betalen. 14 GJ meer dus dan dat mijn meter aangeeft.

Ik heb een bezwaarbrief gestuurd naar eneco.
als antwoord hierop heb ik een brief gekregen, waarin ze schrijven dat ze mij de mogelijkheid geven om nogmaals een berekening te laten plaatsvinden in april 2009.
Ik moet dan mijn meter standen doorgeven,. en ze kijken dan wat ik deze winter verbruikt heb, en berekenen dat dan ook voor het vorige jaar.
Nu vind ik dit een oneerlijke vergelijking, want het is in jaren niet zo koud geweest als deze winter.

Maargoed,. het gaat mij er dus om dat ik helemaal geen herberekening wil.
mijn meter klopt gewoon.

Ik heb op mijn rekening gekeken naar het verbruik van 2007.
in dat jaar heb ik 14 GJ verbruikt. Dit jaar heb ik 8 GJ verbruikt. Dit is te verklaren door mijn besparing van het gebruik van warmte.

Eneco heeft nu dus in zijn jaarafrekening 14 GJ toegevoegd aan die 8 GJ.
( 14 GJ is de hoeveelheid die ik in het hele jaar daarvoor gebruikte !)

Van mijn buren begreep ik dat eneco bij iedereen de 'batterijwisseltruc' heeft gedaan !

Lekker makkelijk van eneco,. bij iedereen de batterij wisselen, en dan daarna extra kosten in rekening brengen met het verhaal dat de meter stuk was !

Ik ben zeer benieuwd of eneco deze 'truc' bij meer straten in nederland toepast !!

diamondvoodoo
Berichten: 177
Lid geworden op: 22 dec 2007 14:20

Re: de 'ENECO battetij vervang truc '

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

Lijkt me wat te ver gaan. Heb gewerkt op de klantenservice van Eneco, 1,5 jaar maar heb er nog nooit iemand over aan de telefoon gehad. Verder ook niets in de wandelgangen gehoord over een zogenaamde batterijentruc. Wel vreemd dat ze nu zeggen dat de meter kapot was als dat niet het geval is geweest.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: de 'ENECO battetij vervang truc '

Ongelezen bericht door D1RK »

U betaalde wat de meter aangeeft en niet meer.

Als zij een onbetrouwbare meter plaatste die te laag verbruik registreerde is dat hun probleem en hoe bewijs je dat deze niet teveel aangeeft?

De meter is bepalend en alleen na controle van de oude meter is mogelijk een fout te corrigeren en niet alleen met batterij zonder het apparaat zelf te vervangen!

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: de 'ENECO battetij vervang truc '

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Hier in 6 en een half jaar tijd drie maal een uitwisseling van de stadswarmte meter gehad
Zijn ze bij jou zo fanatiek met wisselen Polderboy!?
Bij ons (oosten des lands) wilden ze een paar jaar geleden ook al de meter - ABB F731-610 - wisselen omdat de batterij niet zolang mee zou gaan.
Nou kwam de monteur van Warmte zonder kennisgeving niet opdagen dus die meter zit er nog steeds in en functioneert al 9 jaar zonder problemen.

Scheelt Nuon natuurlijk wel een hoop gezeur als ze aan de veilige kant gaan zitten bij het vervangen van de batterijen.

Vreemd is overigens wel dat afgelopen jaar beide meters (E&W) opgenomen zijn (dit keer door een monteur van Nuon Warmte zelf) en dat de meterstand van de SV meter als geschat op de jaarrekening is komen te staan. De cijfers op de jaarrekening weken nauwelijks af van de werkelijke stand - en ik heb er dus verder geen werk van gemaakt - maar dit is misschien te wijten aan het feit dat de betreffende meter niet meer in hun administratie voorkomt; meternummer klopte namelijk ook niet 8)
er wordt nogal wat af gerotzooid met de holding structuur
Is de wens van de politiek,
Chinese muren mag niet meer en alles moet in hapklare overzichtelijke blokjes worden opgesplitst.

Heeft lekker veel voordeel voor de consument als beide delen van Nuon weer hun eigen overhead hebben! Maar goed, met de huidige verkoopplannen zal dat toch wel van korte duur zijn.

Maar op zich is de structuur van NV Nuon, de holding waar je regelmatig naar verwijst, geen hogere wiskunde en bestaat uit een verkoopbaar en een niet-verkoopbaar deel.
Je hebt dus het netwerkbedrijf(niet-verkoopbaar)
en de rest (productie, stadswarmte, verkoop, bedrijvenparken) wat in de vrije markt staat.
De meters maken volgens mij ook deel uit van de vrije markt en zitten dus bij de "rest" ofwel het productie-leveringsbedrijf.
http://www.nuon.com/nl/pers/persbericht ... /index.jsp

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: de 'ENECO battetij vervang truc '

Ongelezen bericht door D1RK »

Eigen CV is betrouwbaarder dan stadswarmte, het zou centraal goedkoper moeten zijn maar ik weet niemand die tevreden is over de hoge rekening.

Ik zou nooit een huis kopen of huren in stadsverwarming gebied.
Als iedereen dit zo zou doen dalen deze huizen in waarde en stoppen ze met deze monopoly methode.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: de 'ENECO battetij vervang truc '

Ongelezen bericht door Ron58 »

en daar dan ook nog om de haverklap het label "Niet Meer Dan" op te durven plakken, is mij al jaren in het verkeerde keelgat geschoten
Bij jou ook al?

We kregen een paar weken weer zo'n slijmerige brief met nieuwe tarieven:
"Uw woning is aangesloten op comfortabele en milieuvriendelijke stadswarmte van Nuon"

Nou, vergeet dat comfortabel maar rustig, we hebben vanwege de almaar stijgende tarieven de thermostaat inmiddels al 1,5 graad lager dan toen we hier 3 jaar geleden kwamen wonen, verder in huis verwarmen we amper.
We hebben nu ongeveer het comfort van vroeger bij mijn ouders met een gaskachel in woonkamer en keuken.
Met een trui en pantoffels aan is het best te doen, maar het woord comfortabel zou ik er niet voor gebruiken.

"Voor de vaststelling van de tarieven voor stadsverwarming hanteert Nuon het niet meer dan anders principe"

En dat terwijl iedere gebruiker van stadsverwarming weet dat we te veel betalen en er inmiddels een rechtszaak is geweest.
Toen we hier kwamen wonen schatte Nuon ons voorschot voor electra en SV bijna 2 keer zo hoog is als in onze oude woning (vergelijkbare, maar met eigen ketel), toen ik hier over belde kreeg ik het argument dat dit lag aan de SV, die nu eenmaal duurder is??????????? Hoezo: Niet meer dan????????

@Polderboy, weet jij of er inmiddels iets gaat gebeuren n.a.v. die rechtszaak?
Na het bericht dat deze voor Nuon niet zo gunstig uitgepakt heeft heb ik er nooit meer iets over gehoord.
We kunnen die 750 euro best gebruiken (3 jaar maal gemiddeld 250 euro teveel) :lol:

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: de 'ENECO battetij vervang truc '

Ongelezen bericht door Ron58 »

Over uitbetalingen van wat dan ook heb ik helemaal niets vernomen, en verwacht ik voorlopig ook helemaal niet.
Ik ook niet, vandaar de smiley :lol:

Ik heb alleen eens iets gelezen over een conclusie dat we gemiddeld zo'n 250 euro per jaar teveel betalen.

Eneco Refund
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2009 12:47

Re: de 'ENECO battetij vervang truc '

Ongelezen bericht door Eneco Refund »

Hallo,
Komt me bekend voor dit verhaal:
Wij hebben ook van Eneco onlangs onze jaarnota 2009 ontvangen.
… en wéér zijn we verbaasd over de stijging van zowel ons verbruik als de kosten daarvan (en met name van de stadsverwarming / SV). Vorig jaar waren we namelijk ook al ‘de klos’ en moesten we honderden Euro’s warm water bijbetalen. Over het verbruik van 2006 en 2007 werd toen (met terugwerkende kracht) een forse correctie uitgevoerd omdat de warmtemeter van de stadverwarming niet de juiste aantallen of eenheden GJ (Gigajoule) zou hebben gemeten. In Houten, Nieuwegein en delen van Utrecht zijn toen kennelijk (begin 2008) bij veel van deze zgn. ABB SVM-F2 digitale meters de batterij vervangen. Verteld werd destijds dat een storing in de software van de meter er toe zou kunnen leiden dat deze anders voortijdig stil zou kunnen komen te staan. Bij ons was dat dus ondertussen echter al het geval geweest en we moesten die periode van stilstand bijbetalen (OK?) maar óók extra omdat de defecte warmtemeters in de maanden daarvoor ook al niet meer nauwkeurig zouden hebben gemeten? Eneco heeft dat gebruik van warmte vervolgens geschat met de graaddagen-methode en ons die schatting dus alsnog in rekening gebracht. Mijn bezwaren en klacht over deze naheffing en gang van zaken werden door de klantenservice afgewimpeld met vage verklaringen van de fabrikant en de leverancier over de stilstand, het defect en de correcties. Ik kon weliswaar voor veel geld de meter laten ijken, maar deze actie en het vervangen van de batterijen klopte toch écht volgens hen. Dat magere bewijs en het hele verhaal over die kapotte meters zat ons toen al ‘niet lekker’, maar nu met wéér extra bijbetaling zou ik graag in contact komen met mensen bij wie dit vorig jaar of nu misschien ook is gebeurd. Op die manier kan ik toch nog eens vergelijken hoe dat bij andere klanten op hún eindafrekening is opgelost om vervolgens te kijken of hier alsnog iets aan te doen is of op andere wijze bezwaar tegen gemaakt kan worden … u kunt me evt. ook uw telefoonnummer mailen om e.e.a te bespreken.

jula
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2009 11:07

Re: de 'ENECO battetij vervang truc '

Ongelezen bericht door jula »

de ENECO weet hoe men een GELDKRAAN open draaid!!!
mijn verhaal:
de SCHATTINGEN van de ENECO die de plaats van uitgevallen meetingen innemen en nog toevallig in een periode met een warme winter en een winter met zuinig verbruik. Mijn kinderen waren de deur uit, ik bezuinigde ook door warme kleren aan en de verwarming uit te doen. Dat deed ik ook de laatste winter weer, alleen schrijf ik nu ´niet her en der ´maar ´elke keer´ dat ik de installatie aanzet de meterstanden op.

Het is de verantwording van de ENECO om de batterijen in de gaten te houden en het recht van de verbruiker om te bezuinigen. Na meer dan 2 jaar constateert de ENECO een batterijuitval, terwijl de meter voor mijn ogen actief was. een tweede (zelfstandige) meter van mij, ging de controlleur niet onderzoeken. Zonder de meter te hebben gezien bevestigte hij dat daar alles in orde was. Hieruit lijd ik af dat vanuit de ENECO centrale zicht is op de uitleesstanden en er geen reden is om pas na 2 jaar aan te komen zetten met de veronderstelling van batterijuitval.
Ik veronderstel, dat de ENECO een zuinig stookgedrag niet aanstaat en er een manier op heeft bedacht. Bij hoeveel huishoudens viel zogenaamd de batterij uit? Ik ben best benieuwed wat een kantonrechter hiervan vind? voorals nog zal ik het bij de GESCHILLENCOMMISSIE voorleggen.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: de 'ENECO battetij vervang truc '

Ongelezen bericht door Ron58 »

Misschien te simpel gedacht, maar bij een batterij uitval werkt een apparaat toch helemaal niet meer??
En niet zoals ik hierboven denk te begrijpen, dat de meter nog wel werkt, maar te weinig (naar de zin van Eneco) aan gaat geven??
Batterij leeg = display helemaal uit (naar mijn idee)

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: de 'ENECO battetij vervang truc '

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Batterij leeg = display helemaal uit (naar mijn idee)
Capaciteit van een batterij is ook afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Bij een lage omgevingstemperatuur kan een batterij "leeg" zijn - geeft een te lage spanning om de rekenaar aan de gang te houden - maar bij een wat hogere temp kan hij dan weer wat lading afgeven.
Die betreffende meter heeft overigens een functie die een storingscode genereert als de batterij over de datum heen is of een te lage spanning afgeeft. Kan natuurlijk zijn dat deze voor de klant weggeconfigd is.

jula
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2009 11:07

Re: de 'ENECO battetij vervang truc '

Ongelezen bericht door jula »

ook de warmtewisselaar blijkt een centenlek en een fantastisch bron van inkomen voor de ENECO. Wat kan ik doen, dat de meter alleen telt, als er warmwater afgenomen word? nu is het zo, dat de de installatie door blijft werken en de meter nonstop door blijft rekenen, om de warmtewisselaar ´paraat´ de houden! zonder dat er warmte afgenomen wordt, loopt dat op tussen 50 euro en meer.
Laatst gewijzigd door jula op 13 apr 2009 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: de 'ENECO battetij vervang truc '

Ongelezen bericht door chat »

Oh, en hoe zit dat lekken dan in elkaar? :shock:
Staat het water aan je lippen? :?:
Moet je elke dag dweilen of anders?

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: de 'ENECO battetij vervang truc '

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Oh, en hoe zit dat lekken dan in elkaar?
Staat het water aan je lippen?
Moet je elke dag dweilen of anders?
Schoonmoeder een beetje te lang over de vloer gehad Chat!? :P :lol:

Warmtewisselaar is inderdaad iets om in de gaten te houden als je langere tijd van huis bent (zet dan je toe- en afvoerkraan dicht). Verder is het iets comfort verhogends en als je regelmatig warm water tapt zal het misschien niet eens zo heel veel uitmaken doordat je minder water (en warmte) weg hoeft te laten lopen tot het water de gewenste temp heeft.
In mijn geval stelt Nuon 1 a 2 GJ/jaar voor dit warm houden en dat komt dan neer op een 27,58 a 55 euro per jaar net zoals bij Eneco.

In principe zou het mooi zijn als je de keuze zou hebben tussen de stand-by functie of een schakeling waarbij pas warmte geleverd wordt als dit echt nodig is. (Denk wel dat er elke keer best wel wat tijd in gaat zitten voor het wisselaartje - en mogelijk ook het stilstaande water in de toevoerleiding naar het huis -de gewenste temp heeft. Manco van het stadswater systeem).
Maar goed, zo'n keuzesysteem zal wel te duur zijn en - met een jaarlijks vastrecht van 324 euro - niet uit kunnen. :evil:

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: de 'ENECO battetij vervang truc '

Ongelezen bericht door kiz »

Maar goed, zo'n keuzesysteem zal wel te duur zijn en - met een jaarlijks vastrecht van 324 euro - niet uit kunnen. :twisted:
Je wil 't niet weten Ali... wij hébben die keuze, in de vorm van "warmtapwater", dus zonder wisselaar. Extra vastrechtkosten op jaarbasis € 85,99 (incl. BTW) Voor dat geld heb ik dan wél weer een aparte meter die het aantal m3 warmtapwater registreert.
Overigens is ook bij ons de batterij van de GJ-meter vervangen enige tijd geleden, maar het verbrruik is ongewijzigd en Eneco is ook niet met een "herberekening" o.i.d. gekomen (jaarafrekening 2008/2009 al ontvangen, klopt overigens ook niet veel van maar da's weer een ander verhaal)

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: de 'ENECO battetij vervang truc '

Ongelezen bericht door chat »

Schoonmoeder een beetje te lang over de vloer gehad Chat!?
We hebben haar net weggebracht Ali!! :twisted:

Het op temperatuur houden van de tapwisselaar is niet ongewoon dat heb je met een ketel ook en zo`n tapwisselaar zal niet meer verbruiken dan die van een cv ketel die op temperatuur gehouden wordt.

Je kunt de wisselaar ook inpakken (isoleren) zodat je minder warmte verliest.

sandraho1984
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jul 2009 19:45

Re: de 'ENECO battetij vervang truc '

Ongelezen bericht door sandraho1984 »

ik heb jaren zuinig geleefd stadsverwarming paar jaar niet opgenomen
krijg niets terug
verwarming 4 jaar niet aangehad
ik vind het oplichters eerste klas
ik probeer van de stadsverwarming af te komen kom er gewoon niet vanaf
een telefoon kan men opzeggen
wie weet een truc of een manier om van stadsverwarming af te komen :roll: :idea:

stofzuigertje

Re: de 'ENECO battetij vervang truc '

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Verhuizen, want als je een open haard zou plaatsen meet hij ook deze warmte.

Bij een dicht gedraaide hoofdkraan is er dus toch nog gebruik!
Koop of huur nooit een stadsverwarming, in goed geïsoleerde Vinex wijk betaalde een collega het zelfde als haar oude woning en nu ze een CV ketel in zelfde model huis van zelfde firma heeft maar met CV is ze 45goedkoper uit per jaar!

Dus haar huur woning met stadsverwarming en nu koop met CV 10 Km verder zijn alleen gespiegeld, zelfde tuin op zuid westen en dus gelijk.

Juist de goed geïsoleerde betalen vaak meer, en oude juist tekort is mijn indruk.

slachtoffervandegraaiers
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mei 2009 08:42

Re: de 'ENECO battetij vervang truc '

Ongelezen bericht door slachtoffervandegraaiers »

LET OP!
Energiebedrijven zijn niet meer wat ze waren, het zijn vergaarpotten van criminelen onder toeziend oog en met groot genoegen en toestemming van ons eigen kabinet (want die verdienen er ook miljarden mee) onder bedrieging van incasso of afsluiting.

Laat je niet gek maken en blijf ertegenin gaan, laat het maar voor de rechter komen. Betaal NOOIT ' om er maar vanaf te zijn'.
Blijf ze aanpakken, eens zullen de Energiebedrijven plat gaan of uit de kast moeten komen en zich moeten verantwoorden voor hun onkuise en hoogst criminele praktijken.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: de 'ENECO battetij vervang truc '

Ongelezen bericht door Shine »

@slachtoffer vande....

Niet om het een of ander, maar 1x je punt maken is echt wel voldoende.

Ik word een beetje flauw van personen die iedere topic die hun leverancier betreft omhoog gooien om alleen maar uitingen van deze aard te doen.
Mag het verwijt zijn dat leveranciers graaiers zijn, vervuilt u op deze manier topics en zelfs het forum.

Dus graag een verzoek van algemene aard:
Eén keer je punt maken is écht voldoende! Door talloze topics op deze manier omhoog te bumpen vraag je alleen maar negatieve aandacht voor jezelf.
Bedankt!

Gesloten