De energiemarkt en salderen: hoe komt de prijsvorming tot stand?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: De energiemarkt en salderen: hoe komt de prijsvorming tot stand?

Ongelezen bericht door grun »

kweenie schreef:
30 okt 2021 16:14
Ik had het idee dat het tegenwoordig bijna standaard is dat je omvormer een aansluiting op je thuisnetwerk en/of internet heeft. Zelf kijk ik voor de lol een paar keer per jaar in de App van mijn omvormer, vooral bij de jaarafrekening van het energiebedrijf.
Dat was mij niet bekend, zelf had ik al een jaar panelen voordat de buurman me er attent op maakte. Misschien komt het omdat de panelen op mijn huis onderdeel zijn van grootschalig onderhoud van de hele wijk door de woningbouw. Zo goedkoop en snel mogelijk, maar los daarvan ben ik zeer tevreden.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De energiemarkt en salderen: hoe komt de prijsvorming tot stand?

Ongelezen bericht door 16again »

Jede schreef:
30 okt 2021 11:31
rens99 schreef:
28 okt 2021 22:34
“Fysiek saldeert u alleen wat er gelijktijdig verbruikt en geproduceerd wordt. ”
Is ook zo’n mooie.
Als ik gelijktijdig opwek wat ik gebruik, staan beide meters stil.
Er is geen meter voor wat ik gelijktijdig opwek en gebruik en als die er zou zijn dan zou deze op 0 staan, want er komt niets op of van het net. Fysiek gebeurt er dus niets en er valt niets te salderen. Niemand meet en weet wat je opwekt en tegelijk gebruikt.
Uw meter mag dan wel stilstaan, de energie moet toch ergens heen en dit gaat het elektriciteitsnet in waar het voor onbalans zorgt.
Als je verbruik momentaan gelijk is aan wat je opwekt, gaat er netto geen energie het net op. Of terug.
De onbalans die je noemt zal ontstaan wanneer de golfvorm van de opgenomen stroom anders is dan de golfvorm van verbruikte stroom.

dormans63
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 feb 2014 08:24

Re: De energiemarkt en salderen: hoe komt de prijsvorming tot stand?

Ongelezen bericht door dormans63 »

Ik vind het alleen jammer dat de mensen met zonnepanelen nu met die prijsstijging van het gas weinig tot geen kans hebben op teruggave van de energiebelasting want als je volgens mij veel teruglevert betaal je ook weinig energiebelasting over de elektriciteit in verband met het salderen. En wat heeft het verbruik van gas met de electriciteit te maken?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De energiemarkt en salderen: hoe komt de prijsvorming tot stand?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook die mensen krijgen € 260 extra energieheffingskorting.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: De energiemarkt en salderen: hoe komt de prijsvorming tot stand?

Ongelezen bericht door rens99 »

alfatrion schreef:
29 okt 2021 02:18
rens99 schreef:
28 okt 2021 22:34
Niemand meet en weet wat je opwekt en tegelijk gebruikt.
Dat is een kwestie van je meters uitlezen. Je omvormer heeft er ook een meter.
De overheid en de energieleverancier noch de netbeheerder kijken naar wat op de omvormer staat.
Zij lezen niet uit wat op je omvormer staat.
Misschien komt het ooit nog zover, maar dat is fictie.
Op je afrekening vindt je geen meterstanden van je omvormer.
Op je afrekening vindt je maar twee meters, eentje met wat je echt van het net afnam en eentje wat je levert aan het net.
Hoogstens nog twee tellers voor hoog / laag tarief.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: De energiemarkt en salderen: hoe komt de prijsvorming tot stand?

Ongelezen bericht door rens99 »

De energiemarkt en salderen: hoe komt de prijsvorming tot stand?
Hoe die 6 cent tot stand komt is van weinig belang.
De overheid heft 15 cent belasting op iets wat maar 6 cent kost.
Dat op een eerste levensbehoefte.
Als je hééél veel gebruikt, betaal je bijna niets.
Glas maken kost veel energie, maar het kost bijna niets en daarom willen ze flessen en potten niet terug en moet je ze dwingen tot statiegeld.
Met een eerlijke stroomprijs, gaan burgers maar 10 cent per kWh betalen en de grootgebruikers een flink stuk meer en willen ze graag hun flessen en potten terug.
10 cent per kWh tegen armoede, voor lagere kosten aan toeslagen, minder voedselbanken, kledingbanken, enz.
Toen ik klein was in de jaren zestig van de vorige eeuw, zat er zelfs statiegeld op jampotten.
Energie moet weer waarde krijgen voor de grootgebruikers, net als water want daarvoor betalen ze ook amper.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: De energiemarkt en salderen: hoe komt de prijsvorming tot stand?

Ongelezen bericht door rens99 »

Ja, ik kan mijn omvormer aflezen.
De overheid en de energieleverancier kijken er niet naar en het heeft dus niets te maken met salderen en met je afrekening.
Bij geschillen heeft die teller ook geen enkele waarde voor overheid en energieleverancier.
De teller op de omvormer is dus alleen voor je eigen persoonlijk gebruik en heeft geen enkele waarde voor de overheid en de energieleveranciers.

Jede
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2021 14:15

Re: De energiemarkt en salderen: hoe komt de prijsvorming tot stand?

Ongelezen bericht door Jede »

16again schreef:
30 okt 2021 18:15
Als je verbruik momentaan gelijk is aan wat je opwekt, gaat er netto geen energie het net op. Of terug.
De onbalans die je noemt zal ontstaan wanneer de golfvorm van de opgenomen stroom anders is dan de golfvorm van verbruikte stroom.
Ik bekeek het hier meer vanuit het handelsperspectief, dus de hoeveelheid die er het net op gaat in tegenstelling tot wat er verwacht werd.
rens99 schreef:
31 okt 2021 11:13
Ja, ik kan mijn omvormer aflezen.
De overheid en de energieleverancier kijken er niet naar en het heeft dus niets te maken met salderen en met je afrekening.
Bij geschillen heeft die teller ook geen enkele waarde voor overheid en energieleverancier.
De teller op de omvormer is dus alleen voor je eigen persoonlijk gebruik en heeft geen enkele waarde voor de overheid en de energieleveranciers.
Het klopt dat er niet naar kijken en dat dit voor persoonlijk gebruik is. Ik reken er bijvoorbeeld mijn totale verbruik mee uit (direct verbruik (dus productie minus teruglevering) + afname) omdat ik daar nu eenmaal in geïnteresseerd ben, onderstaand mijn situatie in 2020:
Energieoverzicht.png
(13.69 KiB) 83 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
rens99 schreef:
31 okt 2021 11:07
De energiemarkt en salderen: hoe komt de prijsvorming tot stand?
Hoe die 6 cent tot stand komt is van weinig belang.
De overheid heft 15 cent belasting op iets wat maar 6 cent kost.
Dat op een eerste levensbehoefte.
Als je hééél veel gebruikt, betaal je bijna niets.
Glas maken kost veel energie, maar het kost bijna niets en daarom willen ze flessen en potten niet terug en moet je ze dwingen tot statiegeld.
Met een eerlijke stroomprijs, gaan burgers maar 10 cent per kWh betalen en de grootgebruikers een flink stuk meer en willen ze graag hun flessen en potten terug.
10 cent per kWh tegen armoede, voor lagere kosten aan toeslagen, minder voedselbanken, kledingbanken, enz.
Toen ik klein was in de jaren zestig van de vorige eeuw, zat er zelfs statiegeld op jampotten.
Energie moet weer waarde krijgen voor de grootgebruikers, net als water want daarvoor betalen ze ook amper.
Aha, maar dat is een geheel andere discussie. In uw andere topic gaf u aan van mening te zijn dat het stoppen van de salderingsmaatregel diefstal is. Echter, er zou betoogt kunnen worden dat in het geval de energiemaatschappij u voor de teruglevering energiebelasting + BTW bovenop de prijs betaald u net als ieder ander die een product of dienst levert de belasting weer zou moeten afdragen. Gelijke monniken gelijke kappen. Per saldo is het dan een broekzak vestzak verhaal en houdt u er net zoveel aan over als de situatie waarbij de energieleverancier gewoon de kale prijs voor de teruglevering uitkeert.

In bovenstaande blijkt echter een geheel andere redenering en dat is dat u de huidige belastingverdeling oneerlijk vindt. Dat is een fundamenteel verhaal en daarover ben ik het eigenlijk wel met u eens. De energiebelastingschijven lopen nu van 0 tot 10.000kWh, 10.000 tot 50.000kWh, 50.000 tot 10.000.000kWh en >10.000.000kWh. Elke schijf hoger wordt de belasting minder. Vanuit het principe dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen zou de belasting in de eerste schijf best omlaag kunnen en verderop wat omhoog. Het is denk ik wel belangrijk dat ook consumenten een stimulans blijven houden om zuinig met energie om te gaan en besparings- of verduurzamingsmaatregelen te treffen. Een oplossing daarvoor zou kunnen zijn om een schijf <2.000kWh toe te voegen waarvoor een heel laag belastingtarief geldt, er blijft dan een prikkel om het verbruik zo laag mogelijk te houden.
Als zoiets doorgevoerd wordt, dan dienen we natuurlijk wel te beseffen dat dit waarschijnlijk de terugverdientijd van een zonnepaneleninstallatie verlengd, de kostprijs van producten iets verhoogd (wat dan uiteindelijk via de winkels ongetwijfeld weer doorberekent wordt aan de consument) en mogelijk ook de concurrentiepositie van hier gevestigde bedrijven verslechtert. En zo zijn er ongetwijfeld nog wel meer gevolgen van een dergelijke wijziging. Hoe zo'n verdeling dan precies zou moeten zijn zodat met name laag inkomen huishoudens hier voordeel van hebben in zijn totaliteit heb ik echt geen idee van, maar er zijn ongetwijfeld wel knappe koppen in Nederland die zo'n doorrekening zouden kunnen maken.
Lady1234 schreef:
30 okt 2021 21:53
Ook die mensen krijgen € 260 extra energieheffingskorting.
Als ik het goed begrepen heb dan zitten de maatregelen van het kabinet om de energierekening omlaag te brengen in schijf 1 van de energiebelasting en niet in de heffingskorting, wat nadelig is voor mensen met zonnepanelen: https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... ierekening

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De energiemarkt en salderen: hoe komt de prijsvorming tot stand?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De vermindering van de energiebelasting (heffingskorting) wordt volgens onderstaande link met € 230 verhoogd.

https://www.gaslicht.com/energie-inform ... gskorting)

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: De energiemarkt en salderen: hoe komt de prijsvorming tot stand?

Ongelezen bericht door alfatrion »

rens99 schreef:
31 okt 2021 11:00
De overheid en de energieleverancier noch de netbeheerder kijken naar wat op de omvormer staat.
Wat houdt je tegen om zelf te kijken?

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: De energiemarkt en salderen: hoe komt de prijsvorming tot stand?

Ongelezen bericht door angel1978 »

alfatrion schreef:
27 nov 2022 15:13
rens99 schreef:
31 okt 2021 11:00
De overheid en de energieleverancier noch de netbeheerder kijken naar wat op de omvormer staat.
Wat houdt je tegen om zelf te kijken?

Waarom reageer je meer dan een jaar later op een post van een gebruiker die inmiddels een permanente ban heeft?

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: De energiemarkt en salderen: hoe komt de prijsvorming tot stand?

Ongelezen bericht door PGros »

rens99 schreef:
31 okt 2021 11:13
Ja, ik kan mijn omvormer aflezen.
En buiten dat had je dat antwoord al.

Janges
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 apr 2011 18:48

Re: De energiemarkt en salderen: hoe komt de prijsvorming tot stand?

Ongelezen bericht door Janges »

Misschien kan de topic-starter (of iemand anders) ook uitleggen hoe het salderen werkt bij verschillende tarieven over het jaar. De overheid schrijft voor dat er over het jaar gesaldeerd wordt en Eneco schrijft in zijn voorwaarden “De door u teruggeleverde en verbruikte hoeveelheid stroom mag u op jaarbasis tegen elkaar wegstrepen.”.
Stel dat ik in de zomer 200 kWh netto teruglever en in de winter 900 netto afneem. En dat er 2 tariefperiodes zijn: in de zomer kost een kWh 50 ct en in de winter 100 ct en dat terugleververgoeding 10 ct is (zomer en winter).
Als je in zomer en winter apart zou salderen, zou ik voor de zomerperiode 20 euro terugkrijgen en voor de winter 900 moeten betalen. MAAR deze methode is in tegenspraak met “op jaarbasis salderen”.
Mijn vraag is: hoe gaat dat dan wel?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De energiemarkt en salderen: hoe komt de prijsvorming tot stand?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vraag het uw energieleverancier. Wij kennen uw contract niet.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: De energiemarkt en salderen: hoe komt de prijsvorming tot stand?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Janges schreef:
12 dec 2022 23:18
Misschien kan de topic-starter (of iemand anders) ook uitleggen hoe het salderen werkt bij verschillende tarieven over het jaar. De overheid schrijft voor dat er over het jaar gesaldeerd wordt en Eneco schrijft in zijn voorwaarden “De door u teruggeleverde en verbruikte hoeveelheid stroom mag u op jaarbasis tegen elkaar wegstrepen.”.
Stel dat ik in de zomer 200 kWh netto teruglever en in de winter 900 netto afneem. En dat er 2 tariefperiodes zijn: in de zomer kost een kWh 50 ct en in de winter 100 ct en dat terugleververgoeding 10 ct is (zomer en winter).
Als je in zomer en winter apart zou salderen, zou ik voor de zomerperiode 20 euro terugkrijgen en voor de winter 900 moeten betalen. MAAR deze methode is in tegenspraak met “op jaarbasis salderen”.
Mijn vraag is: hoe gaat dat dan wel?
Je saldeert niet over tarieven maar over hoeveelheden. Probeer het dan nogmaals.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De energiemarkt en salderen: hoe komt de prijsvorming tot stand?

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
13 dec 2022 02:35
Je saldeert niet over tarieven maar over hoeveelheden. Probeer het dan nogmaals.
Maar ook als je aan het eind van het jaar de hoeveelheden hebt gesaldeerd, blijft de vraag tegen welke tarieven het tekort of overschot vervolgens in rekening wordt gebracht als er over de contractperiode meerdere tarieven van toepassing zijn geweest.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: De energiemarkt en salderen: hoe komt de prijsvorming tot stand?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
13 dec 2022 09:07
angel1978 schreef:
13 dec 2022 02:35
Je saldeert niet over tarieven maar over hoeveelheden. Probeer het dan nogmaals.
Maar ook als je aan het eind van het jaar de hoeveelheden hebt gesaldeerd, blijft de vraag tegen welke tarieven het tekort of overschot vervolgens in rekening wordt gebracht als er over de contractperiode meerdere tarieven van toepassing zijn geweest.
Dan hebben we het dus niet meer over salderen maar over terugleveren. In het voorbeeld gegeven zijn deze vergoedingen in beide perioden gelijk ( 10 cent ).

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De energiemarkt en salderen: hoe komt de prijsvorming tot stand?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klopt helemaal, maar mijn vraag was hoe dat gaat als er twee verschillende tarieven zijn in die contractsperiode. Of fluctueert het teruglevertarief in de praktijk niet?

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: De energiemarkt en salderen: hoe komt de prijsvorming tot stand?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
13 dec 2022 09:15
Klopt helemaal, maar mijn vraag was hoe dat gaat als er twee verschillende tarieven zijn in die contractsperiode. Of fluctueert het teruglevertarief in de praktijk niet?
Voor zover ik het zie komt dat weinig voor. Meestal staat dit in het contract, maar wellicht is middeling een methode?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De energiemarkt en salderen: hoe komt de prijsvorming tot stand?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat, of een berekening met graaddagen. Geen idee eigenlijk.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 13 dec 2022 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie