LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Einde Salderen zonnepanelen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Markoplowlands
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jan 2018 05:47

Einde Salderen zonnepanelen

Ongelezen bericht door Markoplowlands »

Ik overweeg aanschaf van zonnepanelen via VEH, maar lees dat de huidige salderingsregeling binnen een paar jaar zal vervallen. De rekensom jaarverbruik minus jaaropbrengst gaat dan niet meer op. Om toch een redelijke inschatting te maken van de hoeveelheid energie die je moet 'bijkopen' tegen relatief hoog tarief versus de hoeveelheid die je terug levert tegen laag tarief, zou je dus continu opbrengst en verbruik moeten vergelijken. Waar kan ik hier meer over vinden (opbrengst curve per paneel over een zonnige, bewolkte, dan wel winterdag) en kan een slimme meter mij diezelfde curve laten zien mbt mijn verbruik (winter vs zomer, werkdag vs weekend)?

Zonder deze info weet je namelijk totaal niet wat je zult moeten bijkopen en wat je kunt leveren, en dus of de aanschaf rendabel is...

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Einde Salderen zonnepanelen

Ongelezen bericht door mahadma »

Informeer bij uw energie leverancier.

stofzuigertje

Re: Einde Salderen zonnepanelen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De prijs voor geleverde stroom is per aanbieder verschillend!

Tussen de 6 en 12 cent Kwh dus vooral als je meer leverde dan gebruikte kan dit belangrijk zijn voor juiste leverancier keuze.

Verder is salderen gedaan om de terugverdientijd redelijk te houden en met gedaalde prijzen vervalt die noodzaak.
Mensen die meer gebruiken geen probleem maar vooral die bespaarde door nieuwe zuinige apparaten en ooit iets te royaal zelf installeerden....
Ik heb 14 panelen maar er slechts 9 zelf nodig!
Straks een ander pand, dat hoop ik tenminste en daar moet ik weer gokken hoeveel de warmte pomp zou moeten gebruiken....

Wel zijn afgelopen 7 jaren de prijzen flink gedaald en daarmee is de terugverdientijd wel erg kort geworden.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Einde Salderen zonnepanelen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Mark, er is sprake van een mogelijke 'terugleversubsidie' als opvolger voor de salderingsregeling. Hoe die eruit gaat zien is nog niet duidelijk.
Bron: https://www.eigenhuis.nl/actueel/pers/2 ... nduidelijk

Markoplowlands
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jan 2018 05:47

Re: Einde Salderen zonnepanelen

Ongelezen bericht door Markoplowlands »

Mijn situatie is misschien wat afwijkend van het gemiddelde: ben 4 dagen per week afwezig, woon alleen en laadt mijn plug in hybrid die andere 3 dagen aan huis op. Mijn verbruik piekt dus op die overige 3 dagen, terwijl zonnepanelen 7 dagen gemiddeld stroom leveren. Ik zal eens checken of ik dat opladen kan ‘afvlakken’ over een groter aantal uren.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Einde Salderen zonnepanelen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Tesla powerwall?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Einde Salderen zonnepanelen

Ongelezen bericht door thecure »

heeft u nu een slimme meter of nog een draaischijfmeter?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Einde Salderen zonnepanelen

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat je eigen verbruik niet synchroon loopt met je productie en dat je volledige opbrengst dus teruggeleverd wordt. Belangrijker vraag lijkt mij dan ook hoeveel je ontvangt voor de teruggeleverde stroom. Je ziet nu ook dat voor de teruggeleverde stroom (buiten de terugleververgoeding) de prijs behoorlijk verschilt tussen de verschillende aanbieders. En het is natuurlijk een grote vraag wat de energieprijzen gaan doen.

Markoplowlands
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jan 2018 05:47

Re: Einde Salderen zonnepanelen

Ongelezen bericht door Markoplowlands »

thecure schreef:heeft u nu een slimme meter of nog een draaischijfmeter?
Slimme meter - helaas ;-)

michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: Einde Salderen zonnepanelen

Ongelezen bericht door michieldejong »

Je opbrengst in de beste 4 maanden (mei-aug) is meestal zeker 4x zo veel als in de minste 4 maanden (nov-feb). Op een zomerdag heb je een redelijke opbrengst tussen 8:00-18:00.
Zie b.v.:
https://www.thesunshinecompany.nl/live- ... nepanelen/

Het probleem is dus dat je het meeste opwekt op momenten dat de meeste huishoudens het minste verbruiken (overdag en in de zomer).

stofzuigertje

Re: Einde Salderen zonnepanelen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik lever dagelijks dagstroom voor de bedrijven en gebruik elke nacht goedkope wind energie als het meer waaide voor de vaatwasser.

Als de regering geen goede regeling geeft worden ze niet betrouwbaar en weiger ik van 't gas af te gaan.

Gesloten