Eneco berekent nieuwe tarieven verkeerd door in de app

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Coconuts
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 sep 2022 09:36

Eneco berekent nieuwe tarieven verkeerd door in de app

Ongelezen bericht door Coconuts »

Na ruim 45 minuten in de wacht en een telefoongesprek van ruim 20 minuten nog geen centimeter opgeschoten.

Het volgende doet zich voor.
Na onze jaarafrekening in februari ging bij ons een nieuw variabel tarief gelden. Net als voor velen.
Nieuwe voorschot bedrag werd €377,-. Zuur, maar is niet anders. Ondertussen flink gaan letten op energieverbruik.

Nu begin September opnieuw een tarief verhoging. Wederom zuur, maar dat speelt nou eenmaal.
En ik begrijp dat ons maandbedrag dan weer omhoog moet. Maar nu komt het, in de app van Eneco staat dat het advies is te verhogen naar €812,-. Dit om een bijbetaling van €2175 te voorkomen op de jaarrekening. Doordat wij al relatief zuinig aan hadden gedaan vond ik dit nogal een exorbitante verhoging. Dus ben ik gaan rekenen. We krijgen gelukkig duidelijke maandrapportages.

Als ik het verbruik van februari t/m augustus wegstreep tegen de maand termijn betalingen blijkt dat we reeds €936,- teveel hebben betaald aan voorschot. En ik snap dat we in de winter meer gaan verbruiken dus dit is weg te strepen. Maar daarnaast ben ik gaan doorrekenen. (oranje bedragen in afbeelding) Daarvoor heb ik ons nieuwe (hoge) tarief vermenigvuldigd tegen het verbruik van vorig jaar in dezelfde maanden. En toegegeven, de prijs gaat omhoog. Maar mijn eigen berekening laat zien dat we "slechts" €734,56 moeten bijbetalen. En dus geen €2175,-. Smeer ik de €734,56 uit over de resterende maanden komt er een totaal termijn bedrag uit van €523,-.
Dan ook nog te bedenken dat wij eind september onze vloer gaan laten isoleren en in oktober spouwmuur isolatie krijgen.

Hoe komt dit nou?
Gelukkig heb ik in het verleden screenshots gemaakt van de Eneco app. Om het verbruik bij te houden. Alle maanden waren groen, dus een goed lager verbruik dan ingeschat. Nu blijkt dus dat in de app Eneco doodleuk het nieuwe tarief ook toepast op het historische verbruik. Om zoals ze zelf zeggen, een duidelijk beeld te geven. Ho eens even, duidelijk?. Zo blijkt volgens de app dat wij in Februari geen €272,48 hebben verbruikt. Maar €937,-. Download ik de werkelijke maandrapportage, dan staat daar netjes de €272,48.

Eneco voerde voorheen nooit tussentijdse verhogingen door, maar mijn vermoeden is dat hun software daar gewoon niet op berekend is. Dat voor het nieuwe voorschot dus doodleuk het nieuwe tarief ook met terugwerkende kracht wordt berekend. En ik snap ook best dat we bij de jaarafrekening gewoon netjes worden afgerekend volgens de maandrapportages. Maar ik ben niet van plan nu €300,- per maand te veel te gaan betalen door een software fout van Eneco.

Nog een leuke anekdote uit het telefoongesprek.
Het klopt dat het nieuwe tarief wordt weergegeven, ook voor de afgelopen periode. Dat doet de app niet goed.
Ook al klopt dat niet in de app, ons voorschot klopt altijd, daar kunt u vanuit gaan.

Hopelijk kunnen we via deze weg nog iets teweeg brengen, ze hebben de boel daar niet op orde. En dat vind ik nogal schrijnend.
Dit zijn serieuze bedragen, mensen liggen hier wakker van.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Eneco berekent nieuwe tarieven verkeerd door in de app

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het lijkt er langzamerhand op dat er bij vele nutsbedrijven het een puinhoop is. Ook wel begrijpelijk in een tijd waarin zwaar handjes te kort zijn en prijzen per maand aangepast kunnen worden. Vele sites kampen met storingen en klantenservices zijn onbereikbaar.

Wat u doet is slim en dat zou eigenlijk iedereen moeten doen. Zelf eerlijk je jaarverbruik gaan berekenen en daar je voorschot uit gaan berekenen. Bij een flextarief zal dat wat lastiger zijn, maar door het dan maandelijks bij te houden kan je gaan sturen. Daar krijg je meer rust mee dan door te kijken naar systemen die niet werken.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Eneco berekent nieuwe tarieven verkeerd door in de app

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Als ik het goed begrijp, is het u niet gelukt om met uw gegevens het voorschot omlaag te krijgen ? Hoever kunt u het zelf omlaag bijstellen? Als ze een reeel voorschotbedrag weigeren, dan zou ik een klacht indienen (op Radar wachten lijkt me een omweg).

Coconuts
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 sep 2022 09:36

Re: Eneco berekent nieuwe tarieven verkeerd door in de app

Ongelezen bericht door Coconuts »

Heel eerlijk gezegd gaat het mij niet zozeer over het omlaag krijgen van het voorschotbedrag. Maar meer om het grotere probleem.

Zoals ik het heb berekend heb ik sterk het vermoeden dat het voorschotbedrag onterecht hoog wordt ingeschat. Op basis van verkeerde gegevens.

Als dit daadwerkelijk zo is, betaalt iedereen met een variabel tarief dus een te hoog bedrag. Maar gaan de prijzen dalen, en dit probleem is er nog steeds. Dan gaan mensen dus door een software fout te weinig betalen en komen ze bij de jaarafrekening juist bedrogen uit.

Het grotere probleem zijn dus volgens mij de onjuist geprogrammeerde app en dashboard. En daarnaast de helpdesk die dit niet in wil zien. Want “voorschot klopt altijd” ook al klopt de rest vd info niet in de app.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Eneco berekent nieuwe tarieven verkeerd door in de app

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Zoals ik het lees gebruikt Eneco (geautomatiseerd) de nieuwe tarieven in combinatie met het verbruik van afgelopen maanden om te voorspellen wat het verbruik in het lopende jaar inclusief de komende maanden (dus tot de volgende jaarafrekening) zal zijn en tot welk totaalbedrag dat zal leiden.
Of zie ik hier iets over het hoofd? De afgelopen maanden worden dan te hoog meegenomen in de berekening (want het tarief was toen lager dan in september), maar er kan in de komende maanden nog een tariefsverhoging aankomen, zonder een nieuwe verhoging van het voorschot.
U gebruikt verder argumenten die over uzelf gaan (goed op het verbruik gelet, verduurzaming komende maanden) om tot uw stelling te komen dat ze in het algemeen teveel voorschot rekenen..... niet iedere klant neemt die maatregelen. Er lopen m.i. dus twee argumentatielijnen door elkaar.
U kunt voor uzelf een verlaging van het tarief vragen of zelf aanpassen.

Coconuts
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 sep 2022 09:36

Re: Eneco berekent nieuwe tarieven verkeerd door in de app

Ongelezen bericht door Coconuts »

Het argument over de verduurzaming is bij ons enkel om aan te geven dat ik niet verwacht meer bij te hoeven betalen. Dus maak ik me verder geen zorgen.
Doet verder niets af aan de berekening. Zie tabel en mijn uitleg.

Eneco geeft aan te verwachten dat wij €2175,- bij zouden moeten betalen.
Als ik de nieuwe tarieven vermenigvuldig met ons verbruik van vorig jaar. Voor de resterende maanden (oranje bedragen), blijkt dat ik "slechts" €734,56 zou bij moeten betalen.

Ik heb dus het vermoeden dat Eneco met terugwerkende kracht het voorschot verkeerd berekend. Ze hebben in de app en in hun dashboard namelijk de nieuwe tarieven ook toegepast op de reeds verstreken 7 maanden hiervoor.

PGros
Berichten: 1131
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Eneco berekent nieuwe tarieven verkeerd door in de app

Ongelezen bericht door PGros »

Coconuts schreef:
15 sep 2022 13:59
Ik heb dus het vermoeden dat Eneco met terugwerkende kracht het voorschot verkeerd berekend. Ze hebben in de app en in hun dashboard namelijk de nieuwe tarieven ook toegepast op de reeds verstreken 7 maanden hiervoor.
Dat doen ze inderdaad. Ze kunnen zelfs de 9% btw tov de 21% btw zelfs niet goed opgeven.
De 825 euro energiebelasting die je terug krijgt staat bij mij nu ook op ong 742 en dat is dus 825 incl 21% btw en die 742 is dan met 9%. Maar ze doen dus niet het eerste half jaar 21% en tweede half jaar 9%! Straks op de afrekening vast wel maar even snel de getallen opschrijven gaat gewoon over het hele jaar.
680 + 21% = 825 / 2 = 412,50
680 + 9% = 741,20 / 2 = 370,60
Dat zou samen 783,10 zijn maar dat noemen ze dus niet.

Erthanax
Berichten: 9676
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Eneco berekent nieuwe tarieven verkeerd door in de app

Ongelezen bericht door Erthanax »

Oxxio beveelt mij juist aan het voorschot te verlagen van 120 euro naar 10 (tien) euro, omdat ik 750 euro ga terugkrijgen.

Ik laat het maar zoals het is. In november krijg ik de jaarafrekening (tot medio oktober; mijn contract loopt nog twee jaar). Ik ben benieuwd hoeveel ik dan terugkrijg en welk voorschot Oxxio gaat voorstellen voor het nieuwe contractjaar.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eneco berekent nieuwe tarieven verkeerd door in de app

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
15 sep 2022 15:57
Oxxio beveelt mij juist aan het voorschot te verlagen van 120 euro naar 10 (tien) euro, omdat ik 750 euro ga terugkrijgen.
Bij Vandebron gaat ook iedere keer dat ik inlog mijn voorgestelde voorschot weer een paar tientjes naar beneden.
fonsflons schreef:
15 sep 2022 14:19
Sparen doe ik liever op de bank.
Terecht. Laatste keer dat ik 't checkte, vielen energieleveranciers nog niet onder de garanties van het depositostelsel. :wink:

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Eneco berekent nieuwe tarieven verkeerd door in de app

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
15 sep 2022 16:34
Erthanax schreef:
15 sep 2022 15:57
Oxxio beveelt mij juist aan het voorschot te verlagen van 120 euro naar 10 (tien) euro, omdat ik 750 euro ga terugkrijgen.
Bij Vandebron gaat ook iedere keer dat ik inlog mijn voorgestelde voorschot weer een paar tientjes naar beneden.
fonsflons schreef:
15 sep 2022 14:19
Sparen doe ik liever op de bank.
Terecht. Laatste keer dat ik 't checkte, vielen energieleveranciers nog niet onder de garanties van het depositostelsel. :wink:
Same here.
Bij vandebron kun je ook niet gestapeld verlagen en maximaal de helft van het berekende voorschotbedrag zelf instellen ( min de helft, maximaal het dubbele )

Seinhuis
Berichten: 2373
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Eneco berekent nieuwe tarieven verkeerd door in de app

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U gaat vanuit in dat de app verkeerde cijfers aan geeft. Heeft u de app in de Apple/Google store geüpdate?

Ik begrijp uw zorgen, maar ik denk dat u het beste niks kunt doen. U betaalt te weinig voorschot, verzorg dat u elke maand het te weinig betaalde bedrag gaat sparen zodat u uw eindafrekening kunt betalen.

Om de app goed te laten werken moet u regelmatig de meterstanden doorgeven. Bij een slimme meter wordt dit automatisch gedaan, tenzij u dit uit gezet heeft. Misschien weet de app niet of u zuinig of een veelgebruiker bent. Ook weet de app niet of er een zachte of strenge winter aan zit te komen, en hoeveel de prijzen in de toekomst gaan stijgen.
Om deze redenen is het onmogelijk om nu al een eindafrekening te maken, waardoor het bedrag een schatting is.

Ik zie op dit moment geen juridische conflict. Mocht de eindafrekening niet kloppen dan kunt u alsnog een klacht tegen Eneco indienen. Neem dan contact op met uw rechtsbijstandverzekering of met www.juridischloket.nl. Eventueel kunt u naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... s/energie/ voor een bindend uitspraak.

Jan van Amerongen
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 sep 2022 14:31

Re: Eneco berekent nieuwe tarieven verkeerd door in de app

Ongelezen bericht door Jan van Amerongen »

Eneco geeft zelf toe dat de app niet goed werkt, helaas op de app zelf geen enkele opmerking erover. Zo jagen ze iedereen de stuipen op het lijf. Eneco maakt veel meer fouten. In de vooraankondiging van de nieuwe tarieven wordt vermeld dat het tarief inclusief overheidsheffingen en belastingen is. Echter bij de daaropvolgende jaarnota worden in het nieuwe termijn bedrag alsnog de overheidsheffingen en de btw toegevoegd. Dat is dus dubbel. Na veel bellen en schrijven geeft Eneco eindelijk toe dat dat fout is. Bij hoeveel klanten zal dit fout zijn gegaan?

Mister Twister
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2021 11:37

Re: Eneco berekent nieuwe tarieven verkeerd door in de app

Ongelezen bericht door Mister Twister »

Een app geeft een indicatie van het verbruik en de kosten. In zo’n app zit echt niet de volledige afreken programmatuur. Om niet voor verrassingen komen te staan wordt er met het actuele tarief gerekend.
Op de jaarafrekening wordt het juiste verbruik tegen het juiste tarief gerekend over de juiste periode.
Dus geen enkele reden om er wakker van te liggen. Als je wakker ligt van de huidige prijzen en hoe je dit moet betalen, is een ander verhaal.

PGros
Berichten: 1131
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Eneco berekent nieuwe tarieven verkeerd door in de app

Ongelezen bericht door PGros »

Die indicatie is niet erg als er een paar cent verschil zit in de tarieven. Maar nu ze zo groot zijn kun je gewoon niet alles van een heel jaar op de laatste tarieven in de app zetten. Dan klopt het totaal niet meer en is het voorschot gewoon belachelijk.
Wat al gezegd is: Wanneer de tarieven bijv volgend jaar heel erg inzakken en ze gebruiken weer de laatste tarieven dan zakt het voorschot bedrag heel erg en dan moeten mensen aan het einde veel bijbetalen omdat de duurdere tarieven die er waren niet meer in het voorschot zitten.

BrugmanM
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2022 13:19

Re: Eneco berekent nieuwe tarieven verkeerd door in de app

Ongelezen bericht door BrugmanM »

Terwijl ik 45 minuten aan het wachten ben op de klantenservice vond ik je Topic. Ik kwam bij de chat ook al niet verder. Afgelopen weekend is de jaarnota gekomen, fijn dat ik geld terugkreeg. Er is dan ook flink wat bezuinigd.

Mijn gasverbruik afgelopen jaar was 1.000 kuub. Eneco rekent daarom met een verwacht gebruik van 1.100 kuub. Het tarief in de app is 1,68 (dat werd ook bevestigd door de chat). Even rekenen: 1.100 *1,68 / 12 maanden is 154,- toch? Waarom zeggen ze bij Eneco 260,-. Idem voor Elektra. Per 1 september verwacht Eneco dat ik een maandelijks voorschot van 550,- betaal. Je mag je maandbedrag zelf met 20% verlagen. Wat voor rekenmachine gebruiken ze bij Eneco?

Ik kan en wil dit eigenlijk niet voorschieten. En ik ben er ziek van.

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: Eneco berekent nieuwe tarieven verkeerd door in de app

Ongelezen bericht door bupaul »

Het is mij best duidelijk, ze willen niet dat je aan het eind van het jaar bij moet betalen en vragen daarom een hoger bedrag dan nodig. Met het extra geld van de klanten kunnen zij beleggingen doen om zo meer winst te genereren.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Eneco berekent nieuwe tarieven verkeerd door in de app

Ongelezen bericht door Jablan »

Of Eneco belegt? Wikipedia - Eneco geeft de aandeelhouders. Dat zijn geen bedrijven, die bekend staan om hun beleggingen.

broxiton
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 sep 2009 22:11

Re: Eneco berekent nieuwe tarieven verkeerd door in de app

Ongelezen bericht door broxiton »

We staan weer als consument tegenover een debakel!

Mijn termijn bedrag is van 255 overgegaan naar 1089. De algoritmes van de app baseren dit op toekomstig verbruik gebaseerd op history.

Maar er gaat het volgende fout en Eneco ontkent dit.

Afgelopen jaar zijn de tarieven een aantal maal gewijzigd. De app echter rekent het totale verbruik en ook de history door, maar doet dit met het laatste actueele tarief. Dat heet dat het totale bedrag geschat voor de eindejaars verrekening vele malen hoger valt.

Dit laatste klopt niet en Eneco wil hier ook niet over in gesprek gaan. Nu moet iedere Eneco gebruiker slachtoffer worden van gigantische maand termijnen die nergens op slaan. Mijn minimum kan volgens eneco ook maar naar 898 gezet worden, maar naast mijn huur en andere zaken is dit onbetaalbaar.
Als eneco het toelaat het minimum bedrag naar het oude tarief te laten gaan is het deels opgelost voor de koopkracht.

Omtrent de eindafrekening maak ik mij zorgen.

Als eneco de tarieven rekening en app volgt dan worden er veel mensen opgelicht omtrent de verrekening van de energie en de verschillende tarieven.
We moeten met zijn allen de ombudsman inschakelen om eneco op hun manier van handelen aan te pakken voordat dit tot groot chaos zorgt.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Eneco berekent nieuwe tarieven verkeerd door in de app

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De ombudsman inschakelen terwijl Eneco niets fout doet? Belangrijk is wat er op die eindafrekening staat, dan pas kun je iets doen. Zeggen dat ze de boel oplichten, terwijl dit helemaal niet is, dat is echt idioot.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco berekent nieuwe tarieven verkeerd door in de app

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
19 okt 2022 18:01
Zeggen dat ze de boel oplichten, terwijl dit helemaal niet is, dat is echt idioot.
Waar lees jij iets over oplichten?

Plaats reactie