LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] eneco , energie 34 procent naar beneden?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
peterdj
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jul 2009 19:49

eneco , energie 34 procent naar beneden?

Ongelezen bericht door peterdj »

graag zou ik willen weten of iemand kan vertellen of de tarieven nou wel of niet zijn verlaagd.eneco beweerd van niet omdat de transporttarieven veranderd zijn.
volgens mij is de olie prijs toch gezakt maar verhogen zij andere tarieven om dit ongedaan te krijgen mag dit zo maar?
de antwoorden die ik krijg via email zijn onduidelijk en men draaid er telkens om heen.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: eneco , energie 34 procent naar beneden?

Ongelezen bericht door mar42 »

deze mail kreeg ik van eneco op 01-07-09:


U zit goed bij Eneco

Geachte ondernemer,
Graag informeren wij u over:
- Flink lagere tarieven
- Eneco nummer 1 bij de Consumentenbond
- Eneco schoonste energiebedrijf van Nederland


Flink lagere tarieven
Eneco hanteert zeer scherpe tarieven. U betaalt een prijs die tot de laagste in de markt behoort. Dankzij de gedaalde olieprijzen hebben we de variabele tarieven per 1 juli aanzienlijk verlaagd. > Bekijk de nieuwe tarieven


Eneco nummer 1 bij de Consumentenbond
Overweegt u uw tarieven vast te zetten?* Dan is het goed om te weten dat de Consumentenbond in de Consumentengids (mei 2009) de tarieven van maar liefst 18 energiemaatschappijen heeft vergeleken. De vaste prijs (GroenVast) van Eneco blijkt het voordeligste energiecontract van Nederland! > Lees meer informatie of stap direct over


Eneco schoonste energiebedrijf van Nederland
Het is onze ambitie om in 2030 alleen nog maar duurzame energie te leveren. We investeren voortdurend in de ontwikkeling van nieuwe projecten, zoals het Prinses Amaliawindpark, een gigantisch windmolenpark in de Noordzee. Met resultaat. Zo riep Greenpeace eind vorig jaar Eneco uit tot schoonste energiebedrijf van Nederland.



Vragen?
Heeft u nog vragen? Bekijk de meestgestelde vragen.

* Wijzigingen in uw situatie na 1 juni zijn niet meegenomen

peterdj
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jul 2009 19:49

Re: eneco , energie 34 procent naar beneden?

Ongelezen bericht door peterdj »

ik heb intussen een reactie ontvangen van eneco waarin men voorstel om de maandtermijn te herberekenen ik moet dit wel zelf aanvragen.zij stellen inderdaad dat de kosten zouden dalen maar doen dit niet uit hun zelf.
ik blijf het toch raar vinden dat dit zo moet gaan.

peterdj
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jul 2009 19:49

Re: eneco , energie 34 procent naar beneden?

Ongelezen bericht door peterdj »

Hartelijk dank voor uw e-mail van 12 juli 2009 waarin u vragen heeft over uw termijnbedrag betreft de tarieven per juli 2009. In deze e-mail geef ik u graag een reactie.

Ik kan me voorstellen dat de onstane situatie voor onduidelijkheden heeft gezorgd. Hiervoor bied ik mijn verontschuldigingen aan. Bij deze leg ik u uit.

Het termijnbedrag verandert niet bij een prijsdaling. De prijs van energie bestaat uit drie onderdelen. Energiebelasting en BTW, transport en meterhuur, en levering. De Energiebelasting en BTW wordt afgedragen aan de overheid. Transportkosten betaalt u aan uw netbeheerder. De nieuwe tarieven per 1 juli 2009 zijn alleen van invloed op het leveringsgedeelte, ongeveer 30% van van uw totale energieprijs.

Uw termijnbedrag wordt alleen herzien bij de berekening van uw jaarnota of als u overstapt naar een ander product.

Bij het bepalen van uw termijnbedrag kijken wij naar drie aspecten. Zo proberen we te voorkomen dat u moet bijbetalen en hierdoor hoeven wij uw termijnbedrag per juli 2009 niet tussentijds te wijzigen.

Voor een advies op maat adviseer ik u om contact op te nemen met onze medewerkers via het gratis te bellen telefoonnummer 0800 – 326 7876.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Heeft u nog vragen?
Onze website www.eneco.nl/vraag is ook buiten kantooruren bereikbaar. Hier vindt u de antwoorden op de meest gestelde vragen over diverse onderwerpen.

Met vriendelijke groet,

Stacey Sweers
Medewerker Klantenservice

Eneco Services

www.eneco.nl

AGGB
Berichten: 371
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:23

Re: eneco , energie 34 procent naar beneden?

Ongelezen bericht door AGGB »

Wellicht nuttig om te weten. Op de site van de Consumentenbond lees ik:
De leverancier van de prijsgegevens waar De Consumentenbond gebruik van maakte, is overgenomen door Eneco. Hierdoor kan De Consumentenbond onafhankelijke (prijzen)informatie van de energievergelijker dus niet garanderen. Op dit moment wordt gezocht naar een oplossing.

all4all
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 nov 2007 11:00

Re: eneco , energie 34 procent naar beneden?

Ongelezen bericht door all4all »

Mooi he al die stijgende vaste lasten en energie kosten, ik ging weer eens de screencaptures en de huidige ED tarieven van na 1 juli bekijken en wat zag ik:

electra

kWh was 0,07770 is 0,09163
= 0,01393 duurder, bijna 18 procent in 3 maandjes

energie belasting was 0,10850
is 0,12912 = bijna 20% duurder

vastrecht ging van 0,17 naar 0,19 per dag 2 cent per dag

netwerktarieven van 0,42 naar 0,50 per dag = 11,9 % duurder
meterhuur van 0,07 naar 0,08 per dag = 11,4 % duurder


Gas werd per m3 iets goedkoper maar niet :

regio opslag van 0,00532 naar 0,00750 per m3

belasting per m3 van 0,15800 naar 0,18802 = 3+ cent per m3

vastrecht van 0,17 naar 0,19 per dag = 2 cent per dag = 11,17 % duurder

vaste tarieven per dag:
was 0,30 nu 0,36 = 6 CENT DUURDER = 20%
was 0,05 nu 0,06 = 20%


Let ook op dat je leverancier de mogelijkheid biedt NU je tarieven vast te zetten, dit in combi met reclames over goedkopere brandstoffen en dus energie laat veel mensen er in trappen: de kosten gaan dalen, nu vastzetten is vast zetten op de huidige piek kosten !!

Als je leverancier wel de nieuwe vast te zetten kosten vermeldt en die zijn lager dan je huidige kosten, heb je wel een goede, een minderheid der energie schuivers...

Ook ik heb maatregelen getroffen ongeveer een half jaar terug (toen zat ik nog net bij nuon 1 maand voor overstap naar ED) hier in en om het huis.
Tuinverlichting is van 220v af, staat op zonnenergie.
Wasmachine EN ijskast zijn vervangen door respectievelijk A en A++ apparatuur. Was nu op hooguit 60 graden, meestal 40 a 50.
Standby wekkers x 2 zijn weg, we gebruiken de oude mobiele telefoon als wekker.
Computer: staat minder vaak aan en is inmiddels voozien van tft scherm die na 10 minuten op slapen gaat, gebruik dan is slechts 1,9 watt De pc zelf is nu een intel 2 gHz, die mede door het nieuwe moederbord op terugklokken staat, verbruikt ongeveer 70% t.o.v. vorige pc.
Het tft scherm gebruikt actief ongeveer 50% minder dan de 'glasbak' hiervoor.
Stofzuiger, was een 'merkloos' ding van 2200 watt, nu een 'A-merk' a 1800 watt maar beter 'vacuum' en ondanks minder watt's toch betere zuigresultaten.

Toch is de prijs per maand bij ED nog steeds bijna gelijk aan die van nuon....

Onduidelijkheid:
Ook hoop ik dat de overheid nu eindelijk eens de energie leveranciers VERPLICHT de prijs per
DAG + 1 EENHEID te laten vermelden voor echt makkelijk vergelijken door de consument!!
Bijv. per kWh alles incl. 1 dag 1 kWh = 1 euro 30
Bijv. per M3 alles incl. per dag bij 1 m3 = 0,80 cent

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: eneco , energie 34 procent naar beneden?

Ongelezen bericht door mar42 »

En het zou allemaal verlaagd worden :? :? Ik snap er geen sikkepit meer van.

W de Rijk
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jul 2009 19:49

Re: eneco , energie 34 procent naar beneden?

Ongelezen bericht door W de Rijk »

Waarom word nergens bekend gemaakt dat als je overstapt , dan komen er nog 2 maandtermijnen te betalen. Dus de nieuwe leverancier en de oude moet je samen betalen. Vraag je aan ENECO om een betalings regeling , dan word er gezegd dat je het incasso bureau af moet . Doe je dat <omdat je geen andere keus heb> Krijg je gelijk een rekening met 175,- euro hoger. Ik wil waarschuwen voor mensen met uitkering of klein inkomen STAP NIET OVER VOOR JE HET ZEKER WEET . Je komt flink in de problemen.
Laatst gewijzigd door W de Rijk op 23 jul 2009 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: eneco , energie 34 procent naar beneden?

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

En het zou allemaal verlaagd worden Confused Confused Ik snap er geen sikkepit meer van.
Alleen het variabel deel is verlaagd.
Vastrecht blijft gewoon gelijk (en dat maakt meer dan 50% van je jaarrekening uit).
Nieuwe tarieven heb je mogelijk per brief thuis gekregen of kan je op internet opzoeken.

Op zich zit je nu - zomer periode - in de periode met relatief laag verbruik en zal je over de afgelopen dure wintermaanden de hoofdprijs betalen. Afhankelijk van de periode waarin je jaarrekening loopt zal het voor veel mensen niet veel uitmaken op de lopende jaarrekening dat de prijzen per 1 juli gedaald zijn..

In principe zal je pas profijt van de lagere prijzen hebben als de brandstofprijzen voor de komende winter en begin volgend jaar relatief niet veel meer stijgen.

jade24
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2009 18:52

Re: eneco , energie 34 procent naar beneden?

Ongelezen bericht door jade24 »

Dus als ik het goed begrijp:
Overal staat met grote letters dat Eneco haar tarieven heeft verlaagd, maar die verlaging houden ze achter gesloten deuren tot de jaarrekening eind dit jaar?

Omdat... we als consument dan minder inzicht hebben in de werkelijke verlaging waar we maandelijks recht op hebben, en Eneco zodoende alvast ons termijnbedrag kan 'verrekenen' met de prijzen die later dit jaar vast weer gaan stijgen?

Worden we niet heel erg genept op deze manier?

Wat is hier tegen te doen? Het lijkt me dat we recht hebben op verlaging van het termijnbedrag, zeker als dat in alle kranten staat vermeld.

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: eneco , energie 34 procent naar beneden?

Ongelezen bericht door kiz »

maar die verlaging houden ze achter gesloten deuren tot de jaarrekening eind dit jaar?
Sterker nog, ik heb mijn jaarafrekening in april ontvangen, en ondanks lager verbruik heeft Eneco mijn maandtarief verhoogd (op basis van de op 1 januari nog gestegen tarieven).
Ik hou wekelijks mijn meterstanden bij in Excel, waarbij een prognose van het jaarverbruik wordt berekend, door hier de tarieven (per periode!) aan te koppelen kan ik aardig inschatten wat het bedrag van de jaarafrekening gaat worden (ik doe dat nu zo'n 5 jaar en op een paar euro na klopt deze ook elke keer).
Op basis van "mijn" documentje ga ik komend voorjaar een dikke € 300 terugkrijgen. Leuk natuurlijk, ware het niet dat ik nu (door omstandigheden) behoefte heb aan een lagere maandnota, én dat ik op "mijn eneco" het bedrag met slechts € 18 kan verlagen.
Ik baal daar best wel van!
En nog even aanvullend: overstappen (naar wie dan ook) is geen optie, aangezien ik gebonden klant ben (Stadswarmte).

Gesloten