Eneco incasseert zonder toestemming

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Nijogeth »

moederslink schreef:
07 nov 2021 12:12
maar voordat alles uitgezocht is zit je vooralsnog nog aan Eneco vast die dreigt je te beboeten wanneer je zsm wilt overstappen.
Je krijgt toch helemaal geen boete als je zsm overstapt? Je krijgt alleen een eindafrekening en die kan hoger uitvallen dan het voorschot en dan zal je dat dus moeten betalen. Maar zoiets geldt voor iedere energieleverancier, als je wil overstappen krijg je de eindafrekening.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
07 nov 2021 13:54
alfatrion schreef:
07 nov 2021 12:27
16again schreef:
07 nov 2021 10:25
En al is het een voorschot, het dient wel betaald te worden. Waardoor eindjes aan elkaar knopen lastig wordt
Hiermee ga je voorbij aan het punt dat Cro maakt. Ik lees opmerkingen als "voor het voorschot wordt energie geleverd", maar dat is niet zo.
Wie levert dan wel de energie?
Feit is dat Eneco die levert, tegen fors hogere prijzen dan volgens het oude contract.
Daaruit volgt nog steeds niet dat er een ruil is tussen voorschot en de levering. Dat zou o.a. impliceren dat je nooit hoeft bij te betalen noch ooit terugkrijgt. Je had toch al betaald?
16again schreef:
07 nov 2021 10:25
Fijn overigens dat jij geld opzij kan zetten voor tegenvallers, menigeen kan dat niet.
Hebben ze dan geen potjes en stikkers?

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Albert1955 »

reggie2 schreef:
07 nov 2021 11:52
Cro schreef:
07 nov 2021 09:59


En als dat voorschot een probleem is, zet het dan lager.
Maar kijk dan ook heel goed naar je werkelijke verbruik, anders kan je straks nog van een koude kermis thuiskomen wanneer er afgerekend moet worden.
Een voorschot van 631 euro is bezopen , of je moet een kast van een huis hebben. In sommige gevallen kunnen mensen helaas het niet lager zetten.... het zou je maar overkomen als je een laag inkomen hebt dat je ff 631 euro moet betalen, waar moeten die mensen dan van leven?
Dat termijn bedrag van 631 euro behoort bij Lara Rense, presentatrice van het NPO Radio 1 programma Nieuws & co.
Ze heeft zelf via Twitter bekend gemaakt dat ze WE klant was en een termijn bedrag betaalde (bij WE) van € 182.06.

Ik betaalde bij Essent (vast contract) voor het appartement met energielabel C (1988) € 185,00 t/m augustus dit jaar. Ik kreeg 342 euro terug en betaal nu € 159,00. Contract loopt nog t/m 30 juni volgend jaar. Dan zal de storm wel overgewaaid zijn, de prijzen gedaald en zal ik er waarschijnlijk weer goed uitspringen. Die paar tientjes die ik de afgelopen jaren (misschien) teveel betaald heb, hebben zich inmiddels dubbel en dwars terugbetaald. Het risico verlegd naar de leverende partij. En gelukkig een met wél vlees op de botten

ODB
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 dec 2019 18:29

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door ODB »

Bij mij was dit de volgorde der dingen:

1. Half oktober heeft Eneco heeft mijn klantgegevens overgenomen van Welkom Energie.
2. Ik werd hier pas eind oktober over geïnformeerd, de dag voordat Welkom Energie failliet ging. Eneco heeft niet het contract van Welkom Energie overgenomen want men gaf per 1 november aan andere voorwaarden te zullen stellen. Ik kreeg hierbij de melding dat ik niet over kon stappen.
3. Ik heb hierop mijn incasso's aan Welkom Energie geblokkeerd.
4. Welkom Energie ging failliet.
5. Eneco communiceerde nieuwe tarieven op 5 november. Ik heb per ommegaande gevraagd wat de rechtsgrond hiervoor was. De verplichting tot het betalen van een rekening bestaat immers pas nadat er een overeenkomst is, of als er iets in de wet staat.
6. Intussen ben ik overgestapt naar een andere maatschappij, dat bleek namelijk gewoon te kunnen.
7. Eneco heeft niet op mijn vraag gereageerd maar stuurde wel een factuur. Ik heb aangegeven hier niet mee akkoord te gaan.
8. Ik heb wekelijks bij het doen van mijn bankzaken gecheckt of Eneco niet toevallig op de lijst met bedrijven stond die een incasso hadden. Daar stond Eneco niet.
9. Op 27 november is er toch geld afgeschreven en stond Eneco plots in de lijst van bedrijven die ik een incasso zou hebben verstrekt.
10. Ik heb dit geld uiteraard gestorneerd.

Los van de discussie of die factuur terecht is (Eneco maakt immers geen rechtsgrond bekend) kan ik in ieder geval concluderen dat Eneco een onterechte incasso heeft uitgevoerd. En wel met voorbedachte rade en op misleidende wijze.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Moneyman »

ODB schreef:
29 nov 2021 11:41
10. Ik heb dit geld uiteraard gestorneerd.
Prima. Maar houd wel in de gaten dat je de periode dat Eneco je heeft geleverd gewoon moet betalen, en accepteer dat deze handelswijze je een hoop gezeik kan opleveren.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Moneyman »

ODB schreef:
29 nov 2021 11:41
5. Eneco communiceerde nieuwe tarieven op 5 november. Ik heb per ommegaande gevraagd wat de rechtsgrond hiervoor was. De verplichting tot het betalen van een rekening bestaat immers pas nadat er een overeenkomst is, of als er iets in de wet staat.
Hiermee suggereer je dat dit wettelijke grondslag er niet is. Heb je het Besluit leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998 en het Besluit leveringszekerheid Gaswet wel eens gelezen?

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door witte angora »

ODB schreef:
29 nov 2021 11:41

10. Ik heb dit geld uiteraard gestorneerd.
Dapper hoor. En de eindafrekening, ga je die wel betalen, of ook niet?

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

ODB schreef:
29 nov 2021 11:41
Ik heb per ommegaande gevraagd wat de rechtsgrond hiervoor was. De verplichting tot het betalen van een rekening bestaat immers pas nadat er een overeenkomst is, of als er iets in de wet staat.
Wettelijk is bepaald dat bij een faillissement de klanten tijdelijk elders worden ondergebracht. Iets minder hoog van de toren blazen en accepteren wat er gaande is helpt aan sneller over te kunnen stappen.
U maakt het zowel voor Eneco erg lastig, maar ook voor uzelf. Je moet er maar zin in hebben.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij mijn bankrekening worden de aankomende incasso’s ruim van te voren aangekondigd en je kunt ze dan ook tegenhouden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door moederslink »

Eneco ging sowieso incasseren . Er is in november ook energie door hen geleverd.
Het heeft geen enkele zin om het geïncasseerde nu te storneren of de incasso tegen te houden.
Gewoon per 1 december overstappen, dan volgt de eindafrekening van Eneco wel.

ODB
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 dec 2019 18:29

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door ODB »

Moneyman schreef:
29 nov 2021 17:12
ODB schreef:
29 nov 2021 11:41
10. Ik heb dit geld uiteraard gestorneerd.
Prima. Maar houd wel in de gaten dat je de periode dat Eneco je heeft geleverd gewoon moet betalen, en accepteer dat deze handelswijze je een hoop gezeik kan opleveren.
Zeker. Ik wil zeker een marktconform bedrag betalen. Ik ga ervan uit dat ik nu een papieren factuur krijg en dan zal ik betalen wat Eneco rekende voor een modelcontract voor mensen die daar vrijwillig klant werden.

ODB
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 dec 2019 18:29

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door ODB »

Moneyman schreef:
29 nov 2021 17:19
ODB schreef:
29 nov 2021 11:41
5. Eneco communiceerde nieuwe tarieven op 5 november. Ik heb per ommegaande gevraagd wat de rechtsgrond hiervoor was. De verplichting tot het betalen van een rekening bestaat immers pas nadat er een overeenkomst is, of als er iets in de wet staat.
Hiermee suggereer je dat dit wettelijke grondslag er niet is. Heb je het Besluit leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998 en het Besluit leveringszekerheid Gaswet wel eens gelezen?
Ik suggereer niks. Ik constateer dat ik geen afspraken met Eneco heb gemaakt, en dat ik meerdere keren aan Eneco heb gevraagd wat de rechtsgrond is en dat Eneco mijn geen antwoord geeft. Ik kan moeilijk gaan betalen aan partijen die mij een factuur sturen zonder dat ze uitleggen waarom.

ODB
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 dec 2019 18:29

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door ODB »

kuklos schreef:
07 nov 2021 14:05
moederslink schreef:
07 nov 2021 12:12
En nu gaat Omtzigt zich er GZD mee bemoeien, maar voordat alles uitgezocht is zit je vooralsnog nog aan Eneco vast die dreigt je te beboeten wanneer je zsm wilt overstappen.
Tót 1 maart bij Eneco blijven dus?
Dacht het niet ! Nov-dec-jan-febr dat idioot hoge bedrag blijven betalen?!
Zoals al meerdere malen aangegeven zit je 1 maand aan Eneco vast, daarna kan je weg. Dus tot 1 december dit voorschotbedrag betalen, daarna ben je vrij.
Ook dat bleek misleiding door Eneco. Het is mij gelukt na 10 dagen over te stappen. Voor die paar dagen Eneco waar ik niet om heb gevraagd, heb ik een factuur van 210 euro gehad. Bij mijn nieuwe energieboer betaal ik veel minder. Als Eneco mij niet misleid had, was ik op 28 oktober al overgestapt. Via een spoedprocedure was dat mogelijk geweest.

Eneco heeft de boel dus gewoon zitten flessen.

ODB
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 dec 2019 18:29

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door ODB »

moederslink schreef:
29 nov 2021 17:58
Eneco ging sowieso incasseren . Er is in november ook energie door hen geleverd.
Het heeft geen enkele zin om het geïncasseerde nu te storneren of de incasso tegen te houden.
Gewoon per 1 december overstappen, dan volgt de eindafrekening van Eneco wel.
Ik heb die eindafrekening al gehad, maar ik heb aangegeven daar niet mee akkoord te gaan.

Los daarvan -en daar gaat dit topic over- heeft Eneco met voorbedachte rade een onterechte incasso gepleegd. Voor een incasso moet er namelijk altijd toestemming zijn verleend.

ODB
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 dec 2019 18:29

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door ODB »

witte angora schreef:
29 nov 2021 17:25
ODB schreef:
29 nov 2021 11:41

10. Ik heb dit geld uiteraard gestorneerd.
Dapper hoor. En de eindafrekening, ga je die wel betalen, of ook niet?
Dat was de eindafrekening volgens Eneco. Zodra ik een factuur krijg met bankrekeningnummer betaal ik een marktconform tarief, niet de oplichtersfantasie van Eneco.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door xflorisx »

Volhouden. Prima. Gaat je gewoon geld kosten aan deurwaarderkosten e.d.
Je hebt niet wat anders te doen om je nuttig te maken?

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Tijd voor een bak popcorn en wat te drinken. Vanwege en volkomen volgens een wet kom je niet zonder elektra en gas te zitten en word je tijdelijk geparkeerd bij een andere partij. In die tijd kan de eindafrekening van partij 1 opgemaakt worden en na een maand de afrekening van partij 2. En nu denkt iemand slimmer te zijn, die zich niet aan de wet wil houden en ook nog eens zelf zijn prijzen gaat bepalen. Hopelijk blijven er updates komen hier, zal een boekvorm gaan worden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik heb nergens gelezen dat je , zoals jij , al na 10 dagen hebt kunnen overstappen.
Pas vanaf 1 december kun je direct opzeggen. Zo is het mij duidelijk geworden.
Ook via de mail van Eneco zelf.

ZeerPrivé
Berichten: 5264
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
29 nov 2021 19:52
Ik heb nergens gelezen dat je , zoals jij , al na 10 dagen hebt kunnen overstappen.
Pas vanaf 1 december kun je direct opzeggen. Zo is het mij duidelijk geworden.
Ook via de mail van Eneco zelf.

Moet ik het contract van Eneco accepteren?

Er geldt een geldt een overgangsperiode die wettelijk is bepaald. Deze is ook door de ACM (Autoriteit Consument en Markt) gecommuniceerd.
- In november 2021 kun je het contract opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen.
- Vanaf 1 december 2021 kun je je contract opzeggen met een opzegtermijn van 9 dagen.

Bron https://www.eneco.nl/klantenservice/welkom/

ZeerPrivé
Berichten: 5264
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

ODB schreef:
29 nov 2021 19:05
witte angora schreef:
29 nov 2021 17:25
ODB schreef:
29 nov 2021 11:41

10. Ik heb dit geld uiteraard gestorneerd.
Dapper hoor. En de eindafrekening, ga je die wel betalen, of ook niet?
Dat was de eindafrekening volgens Eneco. Zodra ik een factuur krijg met bankrekeningnummer betaal ik een marktconform tarief, niet de oplichtersfantasie van Eneco.

Goed plan! Ik ga meteen mijn huur en diverse abonnementen ook maar verlagen naar een marktconform tarief. :roll: :mrgreen:

Gesloten