Eneco incasseert zonder toestemming

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Uw contract is door Eneco overgenomen. U bent niet als klant verkocht aan Eneco. Dat zou mensenhandel zijn.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50
Beste antwoord
Gekozen door Bob Schurkjens

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

door ZeerPrivé » 31 okt 2021 09:17

Donna schreef:
31 okt 2021 08:59
Typisch dat een vraag om een bankrekeningnummer zoveel oordelen oproept. Misschien is er iemand die mijn vraag kan beantwoorden? Iedereen mag ervan vinden wat hij wil, maar ik hoef dat allemaal niet te weten. Ben wel heel benieuwd wat de reacties zullen zijn als de volgende omvalt en nog meer mensen die vorig jaar een contract met lage tarieven voor 3 jaar hebben vastgezet, plotseling de hoofdprijs moeten gaan betalen. Zo van € 69 naar € 215 p.m. En dat dat automatisch van je rekening wordt gehaald door een bedrijf waarvoor je niet gekozen hebt.

Het bankrek.nr is NL 10 ABNA 024 012 0000. Je kan natuurlijk ook storneren nadat het is geïncasseerd.

Het is nog maar afwachten natuurlijk of dat voorschot van € 69,- p.m. voldoende was. Ik zag voorbij komen dat Eneco een 'speciale' prijs berekent aan voormalige WE klanten. Houd er dus rekening mee dat het voorschotbedrag nog hoger kan worden bij een andere energieleverancier.
witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door witte angora »

Als Eneco het contract heeft overgenomen denk ik dat het bedrijf in zijn recht staat. Wat je kunt doen is zo gauw mogelijk een andere energieleverancier zoeken. Dat kan en dat mag. Over een aantal weken krijg je vanzelf de eindafrekening van Eneco in de bus, waarbij ervan uit is gegaan dat je niet gestorneerd hebt.

Natuurlijk kun je op je strepen staan en je hakken in het zand zetten, en dat kunnen 90.000 klanten willen; maar de situatie is zoals het is. Het enige wat je bereikt is een hoop zand in de machine. Waarom niet gewoon de situatie accepteren en het zo snel mogelijk naar 'normaal' brengen? Dat werkt voor iedereen het snelste en het makkelijkste.

Dat mensen in een noodsituatie (in die zin dat er snel gehandeld moest worden) denken ook nog inspraak te hebben gaat mij eerlijk gezegd echt wel boven de pet. Of had je gewild dat de netbeheerder je af zou sluiten omdat er geen contract bij een energieleverancier loopt?

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door xflorisx »

Ik ben geheel met voorgaande reageerders eens. Waarom zand in de machine gooien. Je bent zelf klant geworden van een zwakke energieleverancier en dan ga je nu moeilijk doen naar de energieleverancier die je uit de brand helpt.

riddert
Berichten: 2116
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door riddert »

Donna schreef:
31 okt 2021 08:08
Kan ik ergens het bankrekeningnummer vinden dat Eneco gebruikt om automatisch te incasseren? Ik wil dat nummer blokkeren. Als klant van Welkom Energie ben ik verkocht aan Eneco, waar ik net zoals alle andere WE klanten zonder inspraak en zonder handtekening een contract heb afgesloten, waarvan ik de voorwaarden niet ken en evenmin de tarieven weet. De automatische incasso is door Eneco ook overgenomen, ook zonder mijn toestemming en dat wil ik niet. Als ik wat verschuldigd ben aan Eneco zal ik dat zelf overmaken. Door de manier waarop deze overname gegaan is is mijn vertrouwen in Eneco beneden nul en ik laat ze niet aan mijn bankrekening komen.
Je vind er weer heel wat van, zullen we de levering maar per direct stopzetten?
Kun je zelf een nieuwe leverancier regelen voordat de vriezer ontdooit is.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door kuklos »

Donna schreef:
31 okt 2021 08:08
Als klant van Welkom Energie ben ik verkocht aan Eneco,
Blaas even iets minder hoog van de toren. Je bent niet verkocht. Welkom Energie is failliet. Eneco heeft het contract overgenomen, in eerste instantie voor 1 maand, zodat levering van energie gegarandeerd is. Of heb jij de problemen en het daaropvolgende faillissement van Welkom Energie gemist?
Donna schreef:
31 okt 2021 08:08
Door de manier waarop deze overname gegaan is is mijn vertrouwen in Eneco beneden nul en ik laat ze niet aan mijn bankrekening komen.
Dat is nogal wat. Welkom Energie gaat failliet, Eneco helpt de klanten uit de brand en zij zijn vervolgens de boeman? Had je dan liever in de kou gestaan, met geen leverancier en geen energie? Je zit nu 1 maand aan Eneco vast en kan in de tussentijd een andere leverancier zoeken.
Gebruik die tijd zou ik zeggen, dan ben je gelijk van Eneco af, want na 1 maand kan je van ze af. Of gebruik die maand om tegen ze te vechten en zie waar dat je brengt.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Lowieze »

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... mentenbond

Ik lees hier dat u uw contract bij Eneco vanaf 1 december kunt opzeggen, het is natuurlijk de vraag of u nu nog ergens goedkoper uit zult komen.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door 16again »

riddert schreef:
31 okt 2021 08:27
Je vind er weer heel wat van, zullen we de levering maar per direct stopzetten?
Wat heeft levering met al dan niet automatische incasso te maken?
Juist die automatische incasso is datgene waar TS tegen ageert, TS ageert niet tegen de tijdelijke (?) levering door Eneco.
De meeste reacties hier lijken dat laatste punt te missen.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door witte angora »

Donna schreef:
31 okt 2021 08:59
Misschien is er iemand die mijn vraag kan beantwoorden?
Ik zou zeggen: zoek eens op de site van Eneco, of neem contact met ze op. Waarom moeten wij hier het huiswerk doen van iemand die kennelijk doelbewust de boel wil verstieren?

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
31 okt 2021 08:57
riddert schreef:
31 okt 2021 08:27
Je vind er weer heel wat van, zullen we de levering maar per direct stopzetten?
Wat heeft levering met al dan niet automatische incasso te maken?
Juist die automatische incasso is datgene waar TS tegen ageert, TS ageert niet tegen de tijdelijke (?) levering door Eneco.
De meeste reacties hier lijken dat laatste punt te missen.
Lees maar eens het bericht wat de TS na je reactie heeft geschreven. Alhoewel de OP ook wel duidelijk was, wat mij betreft. Of heb je het punt gemist dat ze 'verkocht' is aan Eneco? :wink:

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Donna schreef:
31 okt 2021 08:59
Typisch dat een vraag om een bankrekeningnummer zoveel oordelen oproept. Misschien is er iemand die mijn vraag kan beantwoorden? Iedereen mag ervan vinden wat hij wil, maar ik hoef dat allemaal niet te weten. Ben wel heel benieuwd wat de reacties zullen zijn als de volgende omvalt en nog meer mensen die vorig jaar een contract met lage tarieven voor 3 jaar hebben vastgezet, plotseling de hoofdprijs moeten gaan betalen. Zo van € 69 naar € 215 p.m. En dat dat automatisch van je rekening wordt gehaald door een bedrijf waarvoor je niet gekozen hebt.

Het bankrek.nr is NL 10 ABNA 024 012 0000. Je kan natuurlijk ook storneren nadat het is geïncasseerd.

Het is nog maar afwachten natuurlijk of dat voorschot van € 69,- p.m. voldoende was. Ik zag voorbij komen dat Eneco een 'speciale' prijs berekent aan voormalige WE klanten. Houd er dus rekening mee dat het voorschotbedrag nog hoger kan worden bij een andere energieleverancier.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

riddert schreef:
31 okt 2021 08:27
Donna schreef:
31 okt 2021 08:08
Kan ik ergens het bankrekeningnummer vinden dat Eneco gebruikt om automatisch te incasseren? Ik wil dat nummer blokkeren. Als klant van Welkom Energie ben ik verkocht aan Eneco, waar ik net zoals alle andere WE klanten zonder inspraak en zonder handtekening een contract heb afgesloten, waarvan ik de voorwaarden niet ken en evenmin de tarieven weet. De automatische incasso is door Eneco ook overgenomen, ook zonder mijn toestemming en dat wil ik niet. Als ik wat verschuldigd ben aan Eneco zal ik dat zelf overmaken. Door de manier waarop deze overname gegaan is is mijn vertrouwen in Eneco beneden nul en ik laat ze niet aan mijn bankrekening komen.
Je vind er weer heel wat van, zullen we de levering maar per direct stopzetten?
Kun je zelf een nieuwe leverancier regelen voordat de vriezer ontdooit is.
Gezien al het geklaag over iets wat in Nederland goed geregeld is moeten we die bescherming inderdaad maar gewoon stoppen. Zodra je energieleverancier omvalt stopt de energievoorziening totdat de consument zelf een andere leverancier heeft gevonden. Dat kan even duren want de nieuwe leveranciers moeten in korte tijd tienduizenden nieuwe klanten activeren, maar dan heb je ook wat. En twee weken zonder energie is geen probleem als je principes hebt lijkt me.

Ik ben wel benieuwd hoe de reacties waren geweest als het echt zo zou werken als dat ik beschrijf. We zijn in Nederland zo gewend geraakt aan dat het meeste gewoon ontzettend goed geregeld is dat velen dat niet meer beseffen.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door kuklos »

Donna schreef:
31 okt 2021 08:59
Typisch dat een vraag om een bankrekeningnummer zoveel oordelen oproept.
Lees nog eens goed. wat reacties oproept is niet jouw vraag om het bankrekeningnummer van Eneco, maar jouw veroordelende woorden over de reddende actie van Eneco. Jouw compleet verkeerde beoordeling van de situatie. Niet Eneco is hier de boeman, maar Welkom Energie.
Donna schreef:
31 okt 2021 08:59
Misschien is er iemand die mijn vraag kan beantwoorden?
Zoals Witte Angora al aangaf: Bel. Eneco.
Donna schreef:
31 okt 2021 08:59
Ben wel heel benieuwd wat de reacties zullen zijn als de volgende omvalt ......
Dat mensen niet bij de zwakste prijsstunter klant moeten worden.
Donna schreef:
31 okt 2021 08:59
en nog meer mensen die vorig jaar een contract met lage tarieven voor 3 jaar hebben vastgezet, plotseling de hoofdprijs moeten gaan betalen. Zo van € 69 naar € 215 p.m. En dat dat automatisch van je rekening wordt gehaald door een bedrijf waarvoor je niet gekozen hebt.
1) Die mensen, inclusief jijzelf nu, hebben gekozen voor een prijsstunter die financieel gezien zwak ervoor staat.
2) Dat risico loopt je altijd als een leverancier omvalt dat een andere leverancier niet meer die condities kan bieden.
3) Zoals al eerder gezegd, je zit 1 maand aan Eneco vast. Zodat je levering van energie doorloopt. Hoe hard je loopt te schreeuwen hier, zij helpen je uit de brand. Jij hebt hierdoor de tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe leverancier. Eneco is niet de kwade partij.

Jij hebt een gekozen voor een goedkope leverancier. Die leverancier is omgevallen. Het is niet de eerste keer in de geschiedenis dat een leverancier omvalt en zal ook niet de laatste keer zijn. Als een leverancier omvalt moeten de klanten van die leverancier een nieuwe leverancier zoeken. Jij dus nu ook.

Eneco neemt voor 1 maand hun diensten over. Jouw energieleveringen lopen die maand door. Nu kan je op zoek naar een nieuwe leverancier. Als je het bankrekeningnummer van Eneco wil weten, bel ze. Maar advies blijft steek je tijd en energie niet in een gevecht met Eneco, doch in het zoeken van een nieuwe leverancier. Want jij wil duidelijk geen zaken doen met Eneco. Prima, zorg dan dat je per 1 december van ze af bent door een nieuwe leverancier te hebben.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een incasso wordt van te voren aangekondigd, en kan dan worden tegengehouden. Simpel.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
31 okt 2021 09:05
16again schreef:
31 okt 2021 08:57
Wat heeft levering met al dan niet automatische incasso te maken?
Juist die automatische incasso is datgene waar TS tegen ageert, TS ageert niet tegen de tijdelijke (?) levering door Eneco.
De meeste reacties hier lijken dat laatste punt te missen.
Lees maar eens het bericht wat de TS na je reactie heeft geschreven. Alhoewel de OP ook wel duidelijk was, wat mij betreft. Of heb je het punt gemist dat ze 'verkocht' is aan Eneco? :wink:
Het werkelijke punt dat gemist wordt:
Gaat verstrekte toestemming tot automatische betaling ook over naar andere partij als het contract wordt overgenomen?
Antwoord daarop heb ik nog niet zien langskomen.
En ik snap dat zodra mensen ineens 3 keer zoveel moeten betalen, ze dit op een door hun gekozen tijdstip zelf willen doen.

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Mk »

16again schreef:
31 okt 2021 09:32
witte angora schreef:
31 okt 2021 09:05
16again schreef:
31 okt 2021 08:57
Wat heeft levering met al dan niet automatische incasso te maken?
Juist die automatische incasso is datgene waar TS tegen ageert, TS ageert niet tegen de tijdelijke (?) levering door Eneco.
De meeste reacties hier lijken dat laatste punt te missen.
Lees maar eens het bericht wat de TS na je reactie heeft geschreven. Alhoewel de OP ook wel duidelijk was, wat mij betreft. Of heb je het punt gemist dat ze 'verkocht' is aan Eneco? :wink:
Het werkelijke punt dat gemist wordt:
Gaat verstrekte toestemming tot automatische betaling ook over naar andere partij als het contract wordt overgenomen?
Antwoord daarop heb ik nog niet zien langskomen.
En ik snap dat zodra mensen ineens 3 keer zoveel moeten betalen, ze dit op een door hun gekozen tijdstip zelf willen doen.
Ja, die machtiging gaat over.

Har45
Berichten: 489
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Har45 »

16again schreef:
31 okt 2021 09:32
witte angora schreef:
31 okt 2021 09:05
16again schreef:
31 okt 2021 08:57
Wat heeft levering met al dan niet automatische incasso te maken?
Juist die automatische incasso is datgene waar TS tegen ageert, TS ageert niet tegen de tijdelijke (?) levering door Eneco.
De meeste reacties hier lijken dat laatste punt te missen.
Lees maar eens het bericht wat de TS na je reactie heeft geschreven. Alhoewel de OP ook wel duidelijk was, wat mij betreft. Of heb je het punt gemist dat ze 'verkocht' is aan Eneco? :wink:
Het werkelijke punt dat gemist wordt:
Gaat verstrekte toestemming tot automatische betaling ook over naar andere partij als het contract wordt overgenomen?
Antwoord daarop heb ik nog niet zien langskomen.

En ik snap dat zodra mensen ineens 3 keer zoveel moeten betalen, ze dit op een door hun gekozen tijdstip zelf willen doen.
Volgens de consumentenbond zou dat mogen .

Mag een overgenomen bedrijf mijn incassomachtiging gewoon gebruiken?
Ja, dat mag. Een bedrijf dat klanten en contracten van een ander bedrijf overneemt, heeft geen nieuwe incassomachtigingen nodig. Het is wel netjes als het nieuwe bedrijf klanten hierover informeert. Het bedrijf kan dan de belangrijkste wijzigingen doorgeven. Zoals de nieuwe bedrijfsnaam, het gewijzigde bankrekeningnummer en de incassodatum.

Link: https://www.consumentenbond.nl/betaalre ... aatregelen

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebt u dan van Eneco al bericht gehad dat het € 215 wordt?

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door witte angora »

Har45 schreef:
31 okt 2021 09:48
16again schreef:
31 okt 2021 09:32
witte angora schreef:
31 okt 2021 09:05
Lees maar eens het bericht wat de TS na je reactie heeft geschreven. Alhoewel de OP ook wel duidelijk was, wat mij betreft. Of heb je het punt gemist dat ze 'verkocht' is aan Eneco? :wink:
Het werkelijke punt dat gemist wordt:
Gaat verstrekte toestemming tot automatische betaling ook over naar andere partij als het contract wordt overgenomen?
Antwoord daarop heb ik nog niet zien langskomen.

En ik snap dat zodra mensen ineens 3 keer zoveel moeten betalen, ze dit op een door hun gekozen tijdstip zelf willen doen.
Volgens de consumentenbond zou dat mogen .

Mag een overgenomen bedrijf mijn incassomachtiging gewoon gebruiken?
Ja, dat mag. Een bedrijf dat klanten en contracten van een ander bedrijf overneemt, heeft geen nieuwe incassomachtigingen nodig. Het is wel netjes als het nieuwe bedrijf klanten hierover informeert. Het bedrijf kan dan de belangrijkste wijzigingen doorgeven. Zoals de nieuwe bedrijfsnaam, het gewijzigde bankrekeningnummer en de incassodatum.

Link: https://www.consumentenbond.nl/betaalre ... aatregelen
Dat schreef ik dus al min of meer in mijn eerste bericht.
witte angora schreef:
31 okt 2021 08:13
Als Eneco het contract heeft overgenomen denk ik dat het bedrijf in zijn recht staat.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door kuklos »

Donna schreef:
31 okt 2021 09:45
ZeerPrivé heeft mijn vraag beantwoord, ik laat het hierbij.
Joh, ga nou een nieuwe energieleverancier zoeken, daar heb je iets aan. Je bent niet verplicht bij Eneco te blijven. Deze ene maand lossen ze het probleem op. Daarna kan en mag je weg. Dus ga daar je tijd en energie in steken.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door scontra »

Donna schreef:
31 okt 2021 08:08
Kan ik ergens het bankrekeningnummer vinden dat Eneco gebruikt om automatisch te incasseren? Ik wil dat nummer blokkeren. Als klant van Welkom Energie ben ik verkocht aan Eneco, waar ik net zoals alle andere WE klanten zonder inspraak en zonder handtekening een contract heb afgesloten, waarvan ik de voorwaarden niet ken en evenmin de tarieven weet. De automatische incasso is door Eneco ook overgenomen, ook zonder mijn toestemming en dat wil ik niet. Als ik wat verschuldigd ben aan Eneco zal ik dat zelf overmaken. Door de manier waarop deze overname gegaan is is mijn vertrouwen in Eneco beneden nul en ik laat ze niet aan mijn bankrekening komen.
Wees blij dat Eneco genegen is om uw contract bij Welkomenergie over te nemen, anders zou u vanaf morgen in de kou en in het donker (kunnen) zitten.
Storneren zou ik zeker doen als ik u was, al was het maar om volstrekt onnodig in de problemen te geraken.
Eneco heeft uw contract overgenomen voor slechts 30 dagen en in die 30 dagen kunt u een andere energieleverancier zoeken,

Met een beetje mazzel krijgt u nog een eindafrekening van Welkom energie, al zou ik daar niet al te vast op rekenen, aangezien u uw reeds betaalde voorschotbedragen, vanwege het faillissement, wel eens kwijt zou kunnen zijn. Misschien iets om u drukker over te maken dan uw tijdelijke overstap naar Eneco.

Gesloten