Coolblue energie afwijkende meterstanden voor gasverbruik

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Nikon-Brabant
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mar 2023 19:29

Coolblue energie afwijkende meterstanden voor gasverbruik

Ongelezen bericht door Nikon-Brabant »

We hebben gemerkt dat er substantieel verschillen optreden tussen het gasverbruik dat energieleverancier Coolblue energie opgeeft en hetgeen wij gemeld krijgen via energieinzicht van onze gemeente. Daarnaast meten we ook het verbruik via een dongel in de P1 poort en dat komt overeen met de rapportage van de gemeente. Ik heb Enexis als netbeheerder gevraagd en die geven aan dat het aan het systeem van de energieleverancier moet liggen.
En ja, de verschillen zijn altijd in het voordeel van CB. Over 2022 bedraagt het verschil 21 m3, en in 2023 over Jan en Feb is het al 11 m3. Contact met CB levert tot nu toe helaas niets op, omdat men de data niet meer kan teruglezen.

Algemene tip: controleer de gerapporteerde meterstanden met eigen opgenomen meterstanden!
Wie heeft dergelijke ervaringen?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18
Beste antwoord
Gekozen door Nikon-Brabant

Re: Coolblue energie afwijkende meterstanden voor gasverbruik

door 16again » 22 mar 2023 12:05

Seinhuis schreef:
22 mar 2023 11:47
Tevens, de verschillen zijn zo klein dat het kan kloppen. Als u de meterstanden om 06.00 af lees, en de netwerkbeheerder/energieleverancier om 23.00 dan is er een afwijking een logische verklaring.
Dat is juist geen logische verklaring. Wat je de ene periode te weinig meet, telt mee in de volgende periode.
TS geeft aan dat meerdere perioden de cijfers te hoog zijn.
Ik denk eerder aan een correctiefactie nav de calorische waarde van het gas
Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Coolblue energie afwijkende meterstanden voor gasverbruik

Ongelezen bericht door Seinhuis »

De netwerkbeheerder (zie www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas ... tbeheerder) is de eigenaar van uw slimme meter en geeft dit door aan de energiemaatschappij. Dit systeem kan niet fout gaan.

Tevens, de verschillen zijn zo klein dat het kan kloppen. Als u de meterstanden om 06.00 af lees, en de netwerkbeheerder/energieleverancier om 23.00 dan is er een afwijking een logische verklaring.

Uiteraard kunt u contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering of met www.juridischloket.nl, voor een bindend uitspraak kunt u naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... s/energie/. Al denk ik dat het paniek om niks is.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coolblue energie afwijkende meterstanden voor gasverbruik

Ongelezen bericht door 16again »

Seinhuis schreef:
22 mar 2023 11:47
Tevens, de verschillen zijn zo klein dat het kan kloppen. Als u de meterstanden om 06.00 af lees, en de netwerkbeheerder/energieleverancier om 23.00 dan is er een afwijking een logische verklaring.
Dat is juist geen logische verklaring. Wat je de ene periode te weinig meet, telt mee in de volgende periode.
TS geeft aan dat meerdere perioden de cijfers te hoog zijn.
Ik denk eerder aan een correctiefactie nav de calorische waarde van het gas

Nikon-Brabant
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mar 2023 19:29

Re: Coolblue energie afwijkende meterstanden voor gasverbruik

Ongelezen bericht door Nikon-Brabant »

Dank voor het meedenken! Ik geloof dat 16again wel een punt heeft. De eventuele verschillen zouden zich uitmiddelen en gebeurt niet. Daarnaast gaat het om pure meterstanden, van calorische correctie is geen sprake .

Plaats reactie