Eneco verrekent opgewekte Kwh in nieuwe jaar en rekent af tegen hoge tarief Q 2022

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Gertjan63
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 apr 2023 16:56

Eneco verrekent opgewekte Kwh in nieuwe jaar en rekent af tegen hoge tarief Q 2022

Ongelezen bericht door Gertjan63 »

Ik heb een eindafrekening van Eneco gekregen waarbij het positieve saldo van terug geleverde Kwh's per 30-10-22 niet wordt gesaldeerd met mijn directe verbruik daarna tot 31 december 2022, maar met het verbruik in de maand januari 2023.
Resultaat: geen verbruik in januari en over november/december 2022 945Kwh afrekenen tegen 0,86945.
Als het verbruik in november/december was weggestreept tegen het positieve saldo per 30/10/2022 dan zou ik in januari af moeten rekenen over 945Kwh tegen prijsplafond van 0,40. Dat scheelt mij € 443,63
Na enkele keren contact via whatsapp en bellen geen resultaat, behalve vandaag een slotsommatie met € 67,75 incassokosten!
Heeft iemand dezelfde ervaring hiermee?

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Eneco verrekent opgewekte Kwh in nieuwe jaar en rekent af tegen hoge tarief Q 2022

Ongelezen bericht door jonis »

Je vergeet 2x 190,- tegemoetkoming november december.
Daarnaast heb je geen prijsplafond van 945kwh in januari maar slechts 339kwh, het overige verbruik gaat tegen normaal tarief.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Eneco verrekent opgewekte Kwh in nieuwe jaar en rekent af tegen hoge tarief Q 2022

Ongelezen bericht door de auditu »

Op 24/2/2023 kreeg ik van Eneco "Nieuws over de energierekening". Hierin stond onder andere:
"Er verandert niets voor jou
Voor het adres xxxxx ben je gewend om jaarlijks af te rekenen als je de jaarnota ontvangt, dit blijft zo.

We schatten in dat het prijsplafond, de aangepaste overheidsheffingen en netbeheerkosten weinig invloed hebben op de hoogte van je jaarnota in mei 2023."
Ligt het dan aan het contract als het gaat over hoe Eneco met de salderingsregeling omgaat?

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco verrekent opgewekte Kwh in nieuwe jaar en rekent af tegen hoge tarief Q 2022

Ongelezen bericht door 16again »

Met topic start kunnen we niet zo veel. Omdat er over een jaar gesaldeerd dient te worden, zijn gegevens over een heel jaar nodig

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Eneco verrekent opgewekte Kwh in nieuwe jaar en rekent af tegen hoge tarief Q 2022

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik kan niet beoordelen wie er gelijk heeft.
U kunt het beste de rekening betalen. Anders lopen de kosten nog meer op.

Neem daarnaast contact op met uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl voor hulp of advies.
U kunt met of zonder juridische hulp naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... s/energie/ voor een bindend uitspraak.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Eneco verrekent opgewekte Kwh in nieuwe jaar en rekent af tegen hoge tarief Q 2022

Ongelezen bericht door jonis »

16again schreef:
20 apr 2023 12:22
Met topic start kunnen we niet zo veel. Omdat er over een jaar gesaldeerd dient te worden, zijn gegevens over een heel jaar nodig
Ts zit in elk geval verkeerd met veronderstelling dat januari prijsplafond 945kwh verrekend gaat worden met 40ct.
Januari wordt slechts maximaal 339kwh verrekend met prijsplafond, rest tegen normale tarief.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco verrekent opgewekte Kwh in nieuwe jaar en rekent af tegen hoge tarief Q 2022

Ongelezen bericht door 16again »

jonis schreef:
20 apr 2023 12:37
Ts zit in elk geval verkeerd met veronderstelling dat januari prijsplafond 945kwh verrekend gaat worden met 40ct.
Januari wordt slechts maximaal 339kwh verrekend met prijsplafond, rest tegen normale tarief.
Eens.
Maar hoeveel verbruik blijft er over in januari na op juiste wijze salderen ?

PGros
Berichten: 1134
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Eneco verrekent opgewekte Kwh in nieuwe jaar en rekent af tegen hoge tarief Q 2022

Ongelezen bericht door PGros »

TS kan het beste even de nota hier neerzetten dan kan er naar gekeken worden. Salderen gaat over een heel jaar en bij prijsverschil in verhouding. Mijn Eneco afrekening klopte.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eneco verrekent opgewekte Kwh in nieuwe jaar en rekent af tegen hoge tarief Q 2022

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hoe er nu gesaldeerd moet worden is juridisch nog niet uitgekristalliseerd. Er is één uitspraak van een kantonrechter dat dit moet door kWh tegen elkaar weg te strepen, maar op die uitspraak is de nodige kritiek te geven. Er kan aan de hand van de parlementaire prima betoogd worden dat salderen jaarlijks moet door het verbruik per periode (bijvoorbeeld een maand) te betekenen en af te rekenen tegen het zelfde tarief.

In dit geval lijkt betalen mij het juiste advies.

RubenF
Berichten: 97
Lid geworden op: 24 aug 2006 01:37

Re: Eneco verrekent opgewekte Kwh in nieuwe jaar en rekent af tegen hoge tarief Q 2022

Ongelezen bericht door RubenF »

Ik weet niet of ik hier goed zit. maar ik ben overgestapt en weg bij Eneco. nu krijg ik de afrekening van 3 maanden jan,febr, en maart :
Totaal verbruik stroom 1284 kWh ¤ 659,74 euro
Totaalbedrag voor netbeheerkosten voor stroom voor 78 dagen ¤ 75,76 euro
Overheidsheffingen op stroom, dit dragen we af aan de overheid ¤ 56,75
(incl. ¤ 179,88 btw)

Totale kosten over deze eindnota (incl. ¤ 179,88 btw) ¤ 662,24 +
De verrekening van uw eindnota
Af: In rekening gebrachte termijnbedragen ¤ 517,00 - Totaal van deze nota
Door u te betalen (incl. ¤ 60,26 btw) ¤ 145,24 +

Ik vind dit nog al een pittige rekeing voor 3 maanden, klopt dit nu of niet? want je kan nergens online je rekeing laten nakijken?

PGros
Berichten: 1134
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Eneco verrekent opgewekte Kwh in nieuwe jaar en rekent af tegen hoge tarief Q 2022

Ongelezen bericht door PGros »

Als je 1284 kWh verbruikt hebt dan kan dat best kloppen.
Hangt ook van je contract af wat je per kWh moet betalen.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco verrekent opgewekte Kwh in nieuwe jaar en rekent af tegen hoge tarief Q 2022

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt de standen toch zelf controleren? Ik mis de heffingskorting op de energie.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Eneco verrekent opgewekte Kwh in nieuwe jaar en rekent af tegen hoge tarief Q 2022

Ongelezen bericht door jonis »

De rekening is pittig omdat je met je verbruik sowieso boven energieplafond uitkomt.
Energieplafond gaat jan-mrt t/m 890kwh, daar zit je 400kwh met je volle tarief overheen.

RubenF
Berichten: 97
Lid geworden op: 24 aug 2006 01:37

Re: Eneco verrekent opgewekte Kwh in nieuwe jaar en rekent af tegen hoge tarief Q 2022

Ongelezen bericht door RubenF »

Het prijsplafond
In 2023 geldt er een prijsplafond voor stroom, gas en warmte. Indien het prijsplafond voor u van toepassing is, verrekenen we
deze als een korting op de jaarnota over de leveringskosten en overheidsheffingen. De korting wordt berekend voor het verbruik
onder het verbruiksplafond.

Dus wordt ik ook geen wijs uit

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco verrekent opgewekte Kwh in nieuwe jaar en rekent af tegen hoge tarief Q 2022

Ongelezen bericht door 16again »

Sowieso zijn de wintermaanden duurst, dus rekening over die periode zal altijd tegenvallen
Als je zonnepanelen hebt, is na 3 maanden overstappen niet handig. Nu valt er weinig te salderen over een heel jaar, mede daardoor ga je verder buiten het plafond.
Desalniettemin behoort wel uit de rekening op te maken zijn, dat het plafond daadwerkelijk is toegepast:
Een deel van de kWh dient afgerekend te worden tegen verlaagd tarief.

rwolters
Berichten: 1545
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Eneco verrekent opgewekte Kwh in nieuwe jaar en rekent af tegen hoge tarief Q 2022

Ongelezen bericht door rwolters »

Wees blij dat er nog zo gesaldeerd wordt. Als de energieprijs met zonnig weer nul of negatief is, krijg je ook het dan geldende commerciële tarief terug. Als je de werkelijke waarde op het moment zelf wordt vergoedt ben je slechter uit.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco verrekent opgewekte Kwh in nieuwe jaar en rekent af tegen hoge tarief Q 2022

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
23 apr 2023 09:12
Als blijkt dat er in het leveringsjaar meer stroom verbruikt is dan dat er teruggeleverd is wordt dat verbruiksdeel in rekening gebracht tegen het tarief die tot 1 januari van toepassing was.
Dat lijkt me onjuist.
Aan de hand van meterstanden wordt netto verbruik verdeeld over maanden waarin verbruik plaats vond, en tegen tarieven uit die maand afgerekend. Met inachtname prijsplafond.

Plaats reactie