Maandelijks meterstanden doorgeven per 1 jan Budget energie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Fam de Greef
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 feb 2023 09:59

Maandelijks meterstanden doorgeven per 1 jan Budget energie

Ongelezen bericht door Fam de Greef »

Vanaf 1 januari 2030 krijg ik maandelijks een mail budget energie dat ik mijn meterstanden moet doorgeven, dit omdat Budget dan een juiste berekening kunnen maken voor het prijsplafond. Dit snap ik volkomen, MAAR ik heb niet één keer een mail ontvangen van Budget om mijn meterstanden maandelijks door te geven nadat mijn vast contract afliep en gedwongen aan een variabel zit. Ook was het niet mogelijk om de meterstanden online in te vullen.

Hoe kan budget nu exact bepalen wat ik per maand verbruikt heb en weet ik dat ik niet te veel betaal gezien de sterk variërende prijzen?

Terug kijken naar het verleden dat werkt niet gezien ons verbruik sterk anders is geworden sinds 2022.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Maandelijks meterstanden doorgeven per 1 jan Budget energie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er is een rekentool die normaal gesproken gebruikt word. Na het doorgeven van de meterstanden voor de eindafrekening is precies bekend wat het totale verbruik is geweest. Er zijn zogenaamde graaddagen waardoor goed uitgerekend kan worden wat de verdeling is geweest door het jaar heen. Vandaar dat bij variabele contracten niet maandelijks doorgegeven hoeft te worden. Zou u dat wel willen is een slimme meter de uitgelezen optie.

Nu hebben we het prijsplafond wat strak gehanteerd moet worden. Daarvoor moet dus wel per maand exact het verbruik bekend zijn.

P.s. 2030 moet nog komen.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Maandelijks meterstanden doorgeven per 1 jan Budget energie

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Indien u een slimme meter heeft (en toestemming voor gegeven hebt) dan worden uw meterstanden automatisch doorgegeven bij iedere tarief wijziging.

Indien u een ouwe meter heeft (of geen toestemming gegeven voor automatisch aflezen) dan krijgt u 1x per jaar een mail met het verzoek om de meterstanden door te geven.

Indien er een tussentijdse tarief wijziging is dan wordt uw verbruik geschat. Dit gebeurt aan de hand van de de vorige (2022) en volgende (2023) jaarafrekening.

Bij het schatten wordt rekening gehouden dat u in de wintermaanden meer gas gebruikt (kachel), en in de zomermaanden iets meer stroom (koelkast, airco).

Het schatten is redelijk nauwkeurig en kan in uw voordeel maar ook in uw nadeel uitwerken.


Indien u niet wilt dat er geschat wordt dan kunt u op de website en app (na inloggen) uw meterstanden vaker doorgeven, bijvoorbeeld rond elk tariefswijziging of elk maand. Dit kan maximaal 1 keer per week.

Undutchable
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Maandelijks meterstanden doorgeven per 1 jan Budget energie

Ongelezen bericht door Undutchable »

Seinhuis schreef:
03 feb 2023 16:26

Indien u niet wilt dat er geschat wordt dan kunt u op de website en app (na inloggen) uw meterstanden vaker doorgeven, bijvoorbeeld rond elk tariefswijziging of elk maand. Dit kan maximaal 1 keer per week.
Bij BudgetEnergie (en voorheen NLE) was die mogelijkheid er vóór 1 januari niet.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Maandelijks meterstanden doorgeven per 1 jan Budget energie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Fam de Greef schreef:
03 feb 2023 10:22
Ook was het niet mogelijk om de meterstanden online in te vullen.
Daar zijn vaker klachten over binnen gekomen. Mijn advies is altijd geweest om de meterstanden gewoon door te geven.
Fam de Greef schreef:
03 feb 2023 10:22
Hoe kan budget nu exact bepalen wat ik per maand verbruikt heb en weet ik dat ik niet te veel betaal gezien de sterk variërende prijzen?
Dat kunnen ze niet. Volgens vaste rechtspraak mag een leverancier schatten als de werkelijke meterstanden niet bekend zijn.
Ivo.w schreef:
12 apr 2022 21:40
Inderdaad gewoon de meterstanden bij elke tariefswijziging per mail sturen.

Dat ze het niet willen is het probleem van Budget Energie. Ze zijn verplicht om een zo nauwkeurig mogelijke afrekening te sturen op basis van wat er van het verbruik bekend is. Wanneer u de meterstanden doodleuk maandelijks toestuurt en ook elk kwartaal via de website invult, dan zijn voor uw adres de maandelijkse meterstanden bekend. En dan is het heel vervelend voor Budget Energie dat hun software de maandelijkse standen niet "aan kan", en moeten ze maar handmatig uw factuur opstellen op basis van de door u doorgegeven meterstanden.
Dat dus. Naar vaste rechtspraak moet een leverancier met de doorgegeven meterstanden werken.
Hof 's-Hertogenbosch 08-11-2011, ECLI:NL:GHSHE:2011:BU3875
Afrekening voor levering van energie gebaseerd op geschatte meterstanden. Het enkele feit dat een geschatte meterstand is gehanteerd voor de afrekening van een voorgaande leverancier brengt niet zonder meer mee dat ook de opvolgende leverancier van die meterstand mag uitgaan. De leverancier mag slechts betaling vorderen van een bedrag dat overeenstemt met de daadwerkelijk geleverde hoeveelheid energie. Indien de in rekening gebrachte hoeveelheid energie wordt betwist en de meterstanden niet vaststaan, dient de geleverde hoeveelheid energie te worden geschat aan de hand van wel bekende gegevens.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Maandelijks meterstanden doorgeven per 1 jan Budget energie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
03 feb 2023 22:07
NeoDutchio schreef:
16 dec 2022 18:08
De prijsvechters hebben schijnbaar geen systeem om apart meterstanden los op te nemen. Vandaar dat ze ook prijsvechter zijn, alles wat geld kost gaat ook ten koste van de prijs voor de klant.
BudgetEnergie heeft gewoon een database waar meterstanden per klant en per dag of zelfs seconden in kunnen worden gezet. De berekening van de factuur gebeurt op basis van de meterstanden in deze database. BudgetEnergie had alleen in de interface van de handmatige invoer een controle die keek naar wanneer de afnemer de laatste meterstanden heeft doorgegeven en weigerde dienst wanneer er binnen drie maanden opnieuw meterstanden werden aangeboden. BudgetEnergie heeft die beperking eenvoudig verwijderd nu de overheid betrokken is.
Niet echt netjes om een quote te halen uit een ander topic die gaat over prijsvechterS en dat te koppelen in dit topic aan 1 bedrijf.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Maandelijks meterstanden doorgeven per 1 jan Budget energie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jammer dat je off-topic gaat. Er mag gewoon uit andere topics geciteerd worden. Verdere opmerkingen daarover kun je hier kwijt. In het andere topic is o.a. BudgetEnergie genoemd als een van de leveranciers waarbij het niet mogelijk was om tussentijds door te geven en is dus kennelijk één van die prijsvechters waar dit voor zou gelden. Het onderwerp van dit topic is de werkwijze van BudgetEnergie omtrent het handmatig doorgeven van de meterstanden nu en in het verleden; dat was eerst onmogelijk en nu wordt daarom gevraagd. Het citaat is aangehaald in het kader van een polimiek omtrent dat de systemen van BudgetEnergie wel dergelijk technisch in staat waren om tussentijdse handmatig doorgeven meterstanden te verwerken, maar dat ze dat blokkeerden. Ik voorspel dat deze blokkade weer terug komt kort na het eindigen van het prijsplafond.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 04 feb 2023 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Undutchable
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Maandelijks meterstanden doorgeven per 1 jan Budget energie

Ongelezen bericht door Undutchable »

Voor BudgetEnergie klopt dat niet. Ik heb begin februari een mail gehad om de meterstanden van eind januari door te geven.

Fam de Greef
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 feb 2023 09:59

Re: Maandelijks meterstanden doorgeven per 1 jan Budget energie

Ongelezen bericht door Fam de Greef »

Ik heb in januari een mail ontvangen om mijn meterstanden op 1 jan door te geven (Dit ook netjes gedaan) en op 1 feb een mail ontvangen om de meterstanden op 1 feb door te te geven (ook dit weer gedaan). Dadelijk in maart krijg ik weer een mail. Gaat er mij om, nu krijg ik per maand een mail om mijn meterstanden door te geven ivm prijsplafond, maar daarvoor bij variabele prijs nooit een mail ontvangen en ook niet de mogelijk via de site /app meterstanden door te geven. Dus eerst kunnen ze het ''goed'' inschatten, maar bij het prijsplafond kunnen ze dat blijkbaar ineens NIET.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Maandelijks meterstanden doorgeven per 1 jan Budget energie

Ongelezen bericht door moederslink »

snuffel1 schreef:
04 feb 2023 09:57
Voor zover ik weet hebben energieleveranciers hun klanten éénmalig gevraagd om voor 1 januari met een paar dagen uitloop de meterstanden door te geven en als klanten dat niet deden het verbruik na ingang van het prijsplafond geschat zouden worden. Het is dus niet zo dat maandelijks de meterstanden doorgegeven moeten worden want de éénmalig opgeven meterstand wordt gebruikt om de kosten te berekenen. M.i. zijn die mails ter herinnering bedoeld om de klant er op te attenderen dat de meterstanden nog niet zijn aangeleverd.
Hier zijn de meterstanden eind vorig jaar opgevraagd.
Toch kregen we wéér een mail om het voor 1 april wéér door te geven plus het gegeven dat de tarieven per 1 april worden verlaagd. ( Vattenfall)

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Maandelijks meterstanden doorgeven per 1 jan Budget energie

Ongelezen bericht door 16again »

Fam de Greef schreef:
20 feb 2023 17:53
Ik heb in januari een mail ontvangen om mijn meterstanden op 1 jan door te geven (Dit ook netjes gedaan) en op 1 feb een mail ontvangen om de meterstanden op 1 feb door te te geven
Waar is dat voor nodig? Als tarieven die maand niet veranderen, lijkt het me even zinloos als overbodig. En heeft niets te maken met prijsplafond.

Kaz racer
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2023 15:51

Re: Maandelijks meterstanden doorgeven per 1 jan Budget energie

Ongelezen bericht door Kaz racer »

Ik heb een variabel contact bij Essent omdat ik lang geleden heb besloten dat ik liever de marktonwikkeling volg dat de prijzen van Essent. De laatste twee jaar i mijn gasverbruik substantieel verminderd door het vertrek van twee kinderen en zuiniger stoken. NU de gasprijzen sterk doen vroeg ik mij wanneer Essent mijn prijzen verlaagd als ik tussentijds mijn meterstanden niet kan opgeven (ik heb geen slimme meter omdat noch Essent nog liander naar eigen zeggen een slimme meter kunnen leveren wegens chiptekorten. tegelijkertijd stelt Essent het tijdstip vast van mijn vebruikopgave omdat ik dat niet kan zonder email van hen en wordt ik belast met een duur hog tarief terwijl tussentijds de gasprijs is verlaagd. Ik betaal nu gewoon nog het hoge tarief van december 2022, het is gewoon oplichterij!

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Maandelijks meterstanden doorgeven per 1 jan Budget energie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Kaz racer schreef:
10 mar 2023 16:02
Ik heb een variabel contact bij Essent omdat ik lang geleden heb besloten dat ik liever de marktonwikkeling volg dat de prijzen van Essent. De laatste twee jaar i mijn gasverbruik substantieel verminderd door het vertrek van twee kinderen en zuiniger stoken. NU de gasprijzen sterk doen vroeg ik mij wanneer Essent mijn prijzen verlaagd als ik tussentijds mijn meterstanden niet kan opgeven (ik heb geen slimme meter omdat noch Essent nog liander naar eigen zeggen een slimme meter kunnen leveren wegens chiptekorten. tegelijkertijd stelt Essent het tijdstip vast van mijn vebruikopgave omdat ik dat niet kan zonder email van hen en wordt ik belast met een duur hog tarief terwijl tussentijds de gasprijs is verlaagd. Ik betaal nu gewoon nog het hoge tarief van december 2022, het is gewoon oplichterij!
Zelf foto's maken van de meterstanden per einde van de maand, en de leverancier laten weten dat je die wilt doorgeven. Aan de bovengenoemde jurisprudentie te zien moeten ze die dan gebruiken.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Maandelijks meterstanden doorgeven per 1 jan Budget energie

Ongelezen bericht door 16again »

Kaz racer schreef:
10 mar 2023 16:02
Ik heb een variabel contact bij Essent omdat ik lang geleden heb besloten dat ik liever de marktonwikkeling volg dat de prijzen van Essent. De laatste twee jaar i mijn gasverbruik substantieel verminderd door het vertrek van twee kinderen en zuiniger stoken. NU de gasprijzen sterk doen vroeg ik mij wanneer Essent mijn prijzen verlaagd als ik tussentijds mijn meterstanden niet kan opgeven (ik heb geen slimme meter omdat noch Essent nog liander naar eigen zeggen een slimme meter kunnen leveren wegens chiptekorten. tegelijkertijd stelt Essent het tijdstip vast van mijn vebruikopgave omdat ik dat niet kan zonder email van hen en wordt ik belast met een duur hog tarief terwijl tussentijds de gasprijs is verlaagd. Ik betaal nu gewoon nog het hoge tarief van december 2022, het is gewoon oplichterij!
Heeft niets met oplichting te maken. Als je minder kuubs verbruik, wordt dat gewoon op de eindafrekening verrekend.
Bij elke tariefswijziging kun je zelf meterstanden mailen, zodat verbruik tegen de juiste tarieven wordt afgerekend.

Morgan le Fay
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Maandelijks meterstanden doorgeven per 1 jan Budget energie

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Kaz racer schreef:
10 mar 2023 16:02
Ik heb een variabel contact bij Essent omdat ik lang geleden heb besloten dat ik liever de marktonwikkeling volg dat de prijzen van Essent. De laatste twee jaar i mijn gasverbruik substantieel verminderd door het vertrek van twee kinderen en zuiniger stoken. NU de gasprijzen sterk doen vroeg ik mij wanneer Essent mijn prijzen verlaagd als ik tussentijds mijn meterstanden niet kan opgeven (ik heb geen slimme meter omdat noch Essent nog liander naar eigen zeggen een slimme meter kunnen leveren wegens chiptekorten. tegelijkertijd stelt Essent het tijdstip vast van mijn vebruikopgave omdat ik dat niet kan zonder email van hen en wordt ik belast met een duur hog tarief terwijl tussentijds de gasprijs is verlaagd. Ik betaal nu gewoon nog het hoge tarief van december 2022, het is gewoon oplichterij!
Niks oplichterij
De afgelopen jaren heeft zo ongeveer iedereen de kans gehad om kosteloos een slimme meter te laten plaatsen. Tenzij je het niet nodig vond.
Essent plaatst dingen niet dat doet Liander en of Stedin ligt eraan waar je woont.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Maandelijks meterstanden doorgeven per 1 jan Budget energie

Ongelezen bericht door jonis »

Met je variabel contract Essent hebt betaal je niet het hoge tarief van december. (November + december heb je trouwens daarvoor wel 2x190,- gekregen.)
Januari heb je nl energieplafond en april gaat tarieven omlaag tot +/- plafond.
Juli is volgende wijziging tarieven.

Plaats reactie