LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onjuiste informatie door colporteur NLE

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
M DE VRIES
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2018 14:03

Onjuiste informatie door colporteur NLE

Ongelezen bericht door M DE VRIES »

Op 3 januari 2018 werden wij bezocht door een colporteur van NLE met een aanbod om over te stappen naar de NLE.

Tijdens dit gesprek leek het ons gunstig echter recentelijk ontving ik een aanbod voor de levering van energie van onze huidige leverancier die beduidend beter was. Daarom wilde ik afzien van het contract met NLE echter de 14 dagen bedenktijd zijn meteen ingegaan op 3 januari 2018.

Tijdens het gesprek met de colporteur van NLE is ons mondeling bevestigd dat de bedenktijd van 14 dagen in zou gaan op de dag van de overname, 2 april 2018,
de email die mij door NLE ter bevestiging toegestuurd werd heb ik niet volledig gelezen omdat ik de voorwaarden zoals mij verteld vertrouwde.

Vervolgens heb ik via email de overeenkomst betwist op grond van misleidende informatie maar die wordt door NLE niet geaccepteerd. ik kan het contract stoppen maar dan krijg ik een boete die kan oplopen tot 250 euro. Navraag bij de klantenservice van NLE leverde de opmerking op dat zij niet verantwoordelijk zijn voor mondelinge mededelingen door colporteurs.

Soortgelijke ervaringen gehad en hoe gehandeld? Ik hoor het graag misschien een uitzending op TV waard.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onjuiste informatie door colporteur NLE

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dit is al zo vaak behandeld. Een colporteur staat met 1 doel voor uw deur: scoren. U zal niets besparen, hij zal verdienen. Dat is het doel. Dit soort verkoopgesprekken staan altijd vol met hele leugens en halve waarheden. Alleen daarom al is het nooit verstandig om direct ja te zeggen of direct te tekenen.
Helaas lopen de meningen uiteen. Waar de ene zaak voor de rechtbank gekomen is en er gezegd is dat de bedenktijd in gaat direct na het tekenen zegt een andere dat deze ingaat binnen 14 dagen na aanvang van leveren.
Helaas voor u zijn mondelinge afspraken niet vastgelegd zodat u geen bewijs heeft. Een wijze les voor de volgende keer.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Onjuiste informatie door colporteur NLE

Ongelezen bericht door arvandongen »

Je hebt op 3 januari een contract afgesloten die beter was dan je huidige leverancier. Ik neem aan dat je alle papieren binnen 14 dagen ontvangen had en dat je bij ontvangst (en het lezen) van die papieren nog steeds beter af zou zijn. Er was geen reden om te ontbinden.

Veel later komt je huidige leverancier met een nieuw en nóg beter aanbod. Mag je dan je nieuwe contract met NLE dan zomaar beëindigen? Lijkt mij niet.

Maar niet getreurd: Je lopende contract is beter dan dat het was en na afloop van het huidige contract kan je weer gewoon terug.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onjuiste informatie door colporteur NLE

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voortaan niet meer ingaan op aanbiedi gen van colporteurs. En ook mails zorgvuldig lezen.
Dat bespaart u een hoop gedoe.

A. Smit
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 feb 2016 16:24

Re: Onjuiste informatie door colporteur NLE

Ongelezen bericht door A. Smit »

Ik heb in 2011 al te maken gehad met deze toko. Wegwezen daar!! Ik kreeg ONGEVRAAGD nota bene een 'offerte' per post. Midden in de zomervakantie. Als ik een week NIET zou reageren zou ik spontaan klant bij ze zijn. Maar ik was 2 weken weg... Ik heb het zelfs tot een rechtszaak laten komen. Ik kon namelijk bewijzen dat ik de dag voor ik op vakantie ging een contract bij Oxxio had afgesloten. Die idiote rechter wilde echter niet dat ik de opname van dat '3x ja zeggen bandje' zou afspelen in de rechtbank. Ik moest daarentegen bewijzen dat ik de 'offerte' niet had ondertekend. Nou, dat kon ik. Maar toch vond de rechter dat ik klant bij NLE was... Bleek een beruchte 'rechter' te zijn dit altijd in het voordeel van het bedrijf besloot.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onjuiste informatie door colporteur NLE

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mij bekruipt het gevoel dat dit niet het volledige verhaal is.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onjuiste informatie door colporteur NLE

Ongelezen bericht door alfatrion »

Voor een consumentenkoop (zaken) geldt dat de bedenktermijn ingaat op het moment van het moment van levering. Voor diensten geldt dat de bedenktermijn ingaat vanaf het moment van afsluiten. Uw wederpartij heeft een informatieplicht en zolang daaraan niet is voldaan geldt een bedenktermijn van 12 maanden.

De vraag is of elektriciteit en gas een stoffelijk object vormen dat voor menselijke beheersing vatbaar is; is dit het geval dan is er sprake van een zaak. Ik denk dat elektriciteit en gas pas aan deze criteria voldoen, indien deze in een container zijn opgeslagen en het derhalve gaat om een dienst. Derhalve kan beter gekeken worden naar de informatieplicht.

Wanneer heeft u deze e-mail ontvangen? De veertiendagen kunnen niet voor de ontvangst ingaan. Ik neem aan dat de bedenktermijn hierin netjes was aangegeven.
M DE VRIES schreef:Vervolgens heb ik via email de overeenkomst betwist op grond van misleidende informatie maar die wordt door NLE niet geaccepteerd. ik kan het contract stoppen maar dan krijg ik een boete die kan oplopen tot 250 euro. Navraag bij de klantenservice van NLE leverde de opmerking op dat zij niet verantwoordelijk zijn voor mondelinge mededelingen door colporteurs.
Dat is onjuist, maar ik verwacht niet dat de colporteurs dit zal toegeven en u dan zal aannemelijk moeten maken wat er besproken is. Heeft u een opname van het gesprek?
A. Smit schreef:Ik heb in 2011 al te maken gehad met deze toko. Wegwezen daar!! Ik kreeg ONGEVRAAGD nota bene een 'offerte' per post. Midden in de zomervakantie. Als ik een week NIET zou reageren zou ik spontaan klant bij ze zijn. Maar ik was 2 weken weg... Ik heb het zelfs tot een rechtszaak laten komen. Ik kon namelijk bewijzen dat ik de dag voor ik op vakantie ging een contract bij Oxxio had afgesloten. Die idiote rechter wilde echter niet dat ik de opname van dat '3x ja zeggen bandje' zou afspelen in de rechtbank. Ik moest daarentegen bewijzen dat ik de 'offerte' niet had ondertekend. Nou, dat kon ik. Maar toch vond de rechter dat ik klant bij NLE was... Bleek een beruchte 'rechter' te zijn dit altijd in het voordeel van het bedrijf besloot.
Ik kan me dit niet voorstellen. Dat je bij Oxxio een contract hebt afgesloten betekent niet dat je bij NLE geen contract hebt afgesloten. Ik neem aan dat ze iets van een handtekening hadden en jij moest aantonen dat ze je handtekening hadden vervalst.

stofzuigertje

Re: Onjuiste informatie door colporteur NLE

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als 2 personen hier hun klacht plaatsen word het een puinzooi...
A Smid moet eigen topig openen of verwijderen....

M de Vries heeft helaas een probleem met bewijslast van mondelinge onzin.
U had 2 weken vanaf tekenen bij colporteur die alleen maar provisie wilde. dus iets te laat helaas en boete is nog hoger.

Koop nooit per telefoon of aan de deur.... ik kan omdat ik nu vaak thuis ben vrijwel maandelijks overstappen naar goedkopere....
Maar als ik in zou vullen mag ik dan maandelijks weer ontbinden om boete en duurder contract te weigeren!
Ik heb dit geheel 2017 vol gehouden, 14x getekend en 14 keer binnen 14 dagen ontbonden, meestal binnen 1 week.....

En nu willen ze dat ik als trouwe klant terug kom bij enkele??????
Ik heb hun verhaal telkens opgenomen, bij de firma zelf voorwaarden opgezocht en daarom ontbonden.....
Reken ze niet op maar ik heb nu bewijs van alle onzin, als ik maar tekende dus nu zitten 14 harde werkers met werk zonder inkomsten wegens annuleren!

Ze waren alle 14 duurder als mijn huidige met 3 jaren contract dus de boete die ze beloofde te vergoeden, nog 2 jaren = €200,- en dat mocht bij diverse aanbieders niet eens, minder als jaar wel......

Het probleem is niet de leverancier zelf maar de tussenpersonen die op provisie werken... zowel goede als matige huren dit soort verkopers in!

Het leukste is nu ik van 't gas af ben, vele kunnen alleen beide leveren..... dus kan dit jaar leuk worden.
Mijn hobby is gladde verkopers gesprek opnemen en binnen week annuleren!

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Onjuiste informatie door colporteur NLE

Ongelezen bericht door kuklos »

M DE VRIES schreef:Ik hoor het graag misschien een uitzending op TV waard.
Wat is precies een uitzending op tv waard?
Dat jij nog niet weet dat een mondelinge toezegging niet bewijsbaar is? Dat jij nog niet weet als je een email toegestuurde krijgt je deze volledig moet lezen?

Het spijt me voor je, maar jij bent nummer zoveel die gezond verstand uitschakelt en niet leest wat hij toegestuurd krijgt. Spijtig, maar feitelijk is dit niets meer dan "ik beweer iets en zij beweren iets anders". Heel vervelend, maar je hebt geen poot om op te staan.
Je had kunnen, nee moeten weten, wanneer de bedenktijd inging. En toen die eenmaal verstreken was kreeg je een beter aanbod van je huidige leverancier. Je zit dus gewoon een NLE vast.

stofzuigertje

Re: Onjuiste informatie door colporteur NLE

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

@ Alfatrion,

Een slimme thermostaat verkopen is een product.... dus bij levering gaat de termijn in...

Maar gas & stroom van Netbeheerder is een dienst, ze bemiddelen en deze dienst word gemeten en geleverd door andere....
Dus 14 dagen na afsluiten contract helaas....

Dat ze later pas gaan leveren is netjes, dan voorkom je opzegboete huidige leverancier!

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onjuiste informatie door colporteur NLE

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik las ooit een artikel in een tijdschrift waarin stond dat de Hoge Raad had bepaald dat elektriciteit een "goed" is en daarom ook gestolen kon worden (uit een lantaarnpaal). Destijds waren er geen netbeheerders zoals we die nu kennen. De uitspraak zelf heb ik niet opgezocht overigens.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onjuiste informatie door colporteur NLE

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt juridisch gezien twee termen: zaak en goed. Elektriciteit is een goed maar geen zaak. Als iets een zaak is dan is het ook een goed, maar als iets een goed is dan wil dat niet zeggen dat het een zaak is. Zie BW boek 5.

Gesloten