Vallen jouw zonnepanelen ook uit bij een zonnige dag? ☀️

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Whiskars
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2023 16:34

Vallen jouw zonnepanelen ook uit bij een zonnige dag? ☀️

Ongelezen bericht door Whiskars »

Dag forumleden!

Door de energietransitie van de afgelopen jaren wordt ons elektriciteitsnet steeds voller. Dit neemt gevolgen met zich mee zoals het uitvallen van zonnepanelen door netcongestie (overcapaciteit).

Namens het Innovatielab van de Rabobank onderzoeken wij netcongestie en zouden wij graag consumenten willen spreken die dit (hebben) ervaren. Voor dit onderzoek willen wij graag korte interviews van ongeveer 20-30 minuten afleggen. De resultaten zullen worden gedeeld op het forum zodat er ruimte komt voor een discussie.

Mocht je hier aan mee willen doen of ken je iemand die dat zou willen (je familie of buren)? Dan kom ik graag met je in contact. Je kan dit doen door een bericht te sturen of een reactie onder deze post te plaatsen.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,


Whiskars

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07
Beste antwoord
Gekozen door Whiskars

Re: Vallen jouw zonnepanelen ook uit bij een zonnige dag? ☀️

door Ivo.w » 01 mar 2023 18:02

@Neodutchio: dat klopt. Direct ook je elektriciteit verbruiken helpt het oplopen van de netspanning tegen te gaan. De stroom heeft dan meer 'uitwegen' dan alleen het elektriciteitsnet wat de spanning ten goede komt.

Extra dikke kabels aanleggen tussen je omvormer en meterkast kan er trouwens voor zorgen dat jouw omvormer niet uitvalt, maar juist die van je buren. Een dikkere kabel heeft namelijk minder weerstand. En niet alleen de weerstand van het volle net in de straat, maar ook van de kabels in je eigen huis spelen een (kleine) rol voor de netspanning van je omvormer.
Als je zelf extra dikke kabels hebt laten aanleggen naar je omvormer, kan het zo zijn dat jouw omvormer 252,8V meet, terwijl de omvormer van de buurman al 253,1Volt meet en afschakelt. Doordat de buurman afschakelt, daalt de hoeveelheid stroom die het net in geduwd moet worden en dus ook het voltage. Waardoor net jouw omvormer mogelijk wél blijft werken.

Als laatste kan het in geval van een éénfase omvormer soms ook helpen om deze op een andere fase aan te sluiten. Als er meerdere mensen in je straat een éénfase omvormer hebben, kan het zijn dat er toevallig vrij veel op de fase 1 zijn aangesloten waardoor die overbelast raakt, terwijl fase 2 en/of 3 mogelijk nog lang niet maximaal belast worden.
16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vallen jouw zonnepanelen ook uit bij een zonnige dag? ☀️

Ongelezen bericht door 16again »

Hier recent zonnepanelen geplaatst, met een lezer op de P1 poort monitor ik ook de netspanning. En die tikte gisteren al de 249 Volt aan.
Maar werkelijk geen idee wat het "Innovatielab van de Rabobank" hiermee van doen heeft. Meestal toveren die labs financiele constructies uit de hoge hoed, met voornamelijk 1 winnaar.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vallen jouw zonnepanelen ook uit bij een zonnige dag? ☀️

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
01 mar 2023 16:58
Hier recent zonnepanelen geplaatst, met een lezer op de P1 poort monitor ik ook de netspanning. En die tikte gisteren al de 249 Volt aan.
Voor mij als leek: wat zegt het voltage je?
16again schreef:
01 mar 2023 16:58
Maar werkelijk geen idee wat het "Innovatielab van de Rabobank" hiermee van doen heeft.
Ik neem aan dat het een visie geeft op logische investeringsdoelen.
16again schreef:
01 mar 2023 16:58
Meestal toveren die labs financiele constructies uit de hoge hoed, met voornamelijk 1 winnaar.
:D :wink: ik moest even heel hard lachen :mrgreen:

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vallen jouw zonnepanelen ook uit bij een zonnige dag? ☀️

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
01 mar 2023 17:11

Voor mij als leek: wat zegt het voltage je?
omvormers schakelen af bij een verschil van 10%

In onze situatie zal dat dus zijn bij 230 * 1,10 = 253 V

Met 249 zit je daar dus al vrij dicht bij.. en dit is nog niet eens een heel sterke instraling van de zon.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Vallen jouw zonnepanelen ook uit bij een zonnige dag? ☀️

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Wij hebben 12 panelen en geen last van uitval (in elk geval afgelopen jaar niet). Toevallig was ik vandaag aan het begin van de middag even op zolder en keek ik daar op de omvormer. Die gaf 238Volt aan.

@Moneyman:
Het voltage zegt hoe dicht je bij de grens van uitval zit.
Stroom kan maar één kant op. Om stroom het elektriciteitsnet in te 'duwen' moet de spanning van je omvormer net een fractie hoger zijn dan de actuele spanning op het elektriciteitsnet. De netbeheerder streeft naar een spanning op het net van 230Volt.

Als er in jouw straat veel mensen met zonnepanelen zijn en relatief weinig/geen grote afnemers (zoals in typische woonwijk waar de meeste mensen overdag naar hun werk zijn en waar geen noemenswaardige bedrijven gevestigd zijn), dan proberen alle omvormers van de mensen met zonnepanelen de geproduceerde elektriciteit het net op te 'duwen' daardoor loopt de netspanning op. Als dat een paar volt is, dan is dat geen enkel probleem.

Maar loopt de netspanning op met meer dan een paar volt, dan is dat teken dat het netwerk bij jou in de straat vrij vol is met 'stroom producenten'. Wettelijk is voorgeschreven dat de netspanning niet verder mag oplopen dan 253Volt (10% afwijking van de nominale netspanning). Alle omvormers die in Nederland verkocht mogen worden, hebben daarom een beveiliging die er voor zorgt dat de omvormer uitschakelt als de netspanning boven 253 volt komt.
Wanneer je op een zonnige dag een netspanning hebt van 238 Volt is er niet zo veel aan de hand. Maar loopt de netspanning op een zonnige 1 maart al op tot 249Volt, dan zit het net in jouw straat nu al bijna op z'n maximum. Als straks in mei/juni de zon nog krachtiger is, zal de netspanning nog iets verder oplopen. En dan kan de kritische grens van 253 volt mogelijk bereikt worden. Ook wordt het spannend als er nog 1 of 2 buren een set zonnepanelen bij leggen.

Dus voltage heeft eigenlijk alles te maken met uitval van zonnepanelen op zonnige dagen.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vallen jouw zonnepanelen ook uit bij een zonnige dag? ☀️

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Vandaag weer een heerlijke zonnige dag waardoor de airco de woonkamer kon verwarmen, de wasmachine 2 keer aan kon en ook de droger zijn werk heeft kunnen doen. Van de dik 16kWh opbrengst toch meer dan 11kWh direct van gebruikt. Hoe meer je zelf direct gebruikt, hoe minder er het net op geduwd hoeft te worden. Dat is juist het doel van zonnepanelen, niet om massaal op te wekken en terug te leveren.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Vallen jouw zonnepanelen ook uit bij een zonnige dag? ☀️

Ongelezen bericht door Ivo.w »

@Neodutchio: dat klopt. Direct ook je elektriciteit verbruiken helpt het oplopen van de netspanning tegen te gaan. De stroom heeft dan meer 'uitwegen' dan alleen het elektriciteitsnet wat de spanning ten goede komt.

Extra dikke kabels aanleggen tussen je omvormer en meterkast kan er trouwens voor zorgen dat jouw omvormer niet uitvalt, maar juist die van je buren. Een dikkere kabel heeft namelijk minder weerstand. En niet alleen de weerstand van het volle net in de straat, maar ook van de kabels in je eigen huis spelen een (kleine) rol voor de netspanning van je omvormer.
Als je zelf extra dikke kabels hebt laten aanleggen naar je omvormer, kan het zo zijn dat jouw omvormer 252,8V meet, terwijl de omvormer van de buurman al 253,1Volt meet en afschakelt. Doordat de buurman afschakelt, daalt de hoeveelheid stroom die het net in geduwd moet worden en dus ook het voltage. Waardoor net jouw omvormer mogelijk wél blijft werken.

Als laatste kan het in geval van een éénfase omvormer soms ook helpen om deze op een andere fase aan te sluiten. Als er meerdere mensen in je straat een éénfase omvormer hebben, kan het zijn dat er toevallig vrij veel op de fase 1 zijn aangesloten waardoor die overbelast raakt, terwijl fase 2 en/of 3 mogelijk nog lang niet maximaal belast worden.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vallen jouw zonnepanelen ook uit bij een zonnige dag? ☀️

Ongelezen bericht door kuklos »

snuffel1 schreef:
01 mar 2023 18:16
....... en is in mijn optiek niet namens het Innovatielab van de Rabobank op zoek naar ervaringen.
Uhm, in het openingsbericht staat letterlijk:
Whiskars schreef:
01 mar 2023 16:44
Namens het Innovatielab van de Rabobank onderzoeken wij netcongestie en zouden wij graag consumenten willen spreken die dit (hebben) ervaren.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vallen jouw zonnepanelen ook uit bij een zonnige dag? ☀️

Ongelezen bericht door 16again »

Ivo.w schreef:
01 mar 2023 18:02
Extra dikke kabels aanleggen tussen je omvormer en meterkast kan er trouwens voor zorgen dat jouw omvormer niet uitvalt, maar juist die van je buren. Een dikkere kabel heeft namelijk minder weerstand. En niet alleen de weerstand van het volle net in de straat, maar ook van de kabels in je eigen huis spelen een (kleine) rol voor de netspanning van je omvormer.
Als je zelf extra dikke kabels hebt laten aanleggen naar je omvormer, kan het zo zijn dat jouw omvormer 252,8V meet, terwijl de omvormer van de buurman al 253,1Volt meet en afschakelt. Doordat de buurman afschakelt, daalt de hoeveelheid stroom die het net in geduwd moet worden en dus ook het voltage. Waardoor net jouw omvormer mogelijk wél blijft werken.
Mijn gemeten 249 Volt is op de meter beneden, niet op de omvormer boven. Boven is de spanning dus nog hoger.
Mij is trouwens toegezegd dat omvormer type niet abrubt afschakelt, maar geleidelijk terug schakelt.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vallen jouw zonnepanelen ook uit bij een zonnige dag? ☀️

Ongelezen bericht door scontra »

Whiskars schreef:
01 mar 2023 16:44

Namens het Innovatielab van de Rabobank onderzoeken wij netcongestie en zouden wij graag consumenten willen spreken die dit (hebben) ervaren. Voor dit onderzoek willen wij graag korte interviews van ongeveer 20-30 minuten afleggen.

Mocht je hier aan mee willen doen of ken je iemand die dat zou willen (je familie of buren)? Dan kom ik graag met je in contact. Je kan dit doen door een bericht te sturen of een reactie onder deze post te plaatsen.
Inmiddels zijn opgewekte waarden gedeeld en is de discussie al op gang gekomen.

Maar wie heeft zich al bij WHiskars gemeld om deel te nemen aan het interview, want daar is het blijkbaar toch om begonnen.

Overigens zal ik dat niet doen om de simpele reden dat ik geen zonnepanelen bezit.

Methusalah
Berichten: 1134
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Vallen jouw zonnepanelen ook uit bij een zonnige dag? ☀️

Ongelezen bericht door Methusalah »

kuklos schreef:
01 mar 2023 18:18
snuffel1 schreef:
01 mar 2023 18:16
....... en is in mijn optiek niet namens het Innovatielab van de Rabobank op zoek naar ervaringen.
Uhm, in het openingsbericht staat letterlijk:
Whiskars schreef:
01 mar 2023 16:44
Namens het Innovatielab van de Rabobank onderzoeken wij netcongestie en zouden wij graag consumenten willen spreken die dit (hebben) ervaren.

Ik geloof er ook geen snars van. Een instantie als de Rabobank zou op zijn minst een informatie portal hebben om naar te verwijzen. Deze opzet is te amateuristisch naast het feit al dat de vraagsteller anoniem is.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Vallen jouw zonnepanelen ook uit bij een zonnige dag? ☀️

Ongelezen bericht door xflorisx »

Dit zelfde verzoek is op Tweakers gedaan. Daar is ook toestemming voor gevraagd daar. Dus geverifieerd door Tweakers.
Ik hoef mij in ieder geval niet aan te melden voor een interview. Bij mij is nog nooit de omvormer down gegaan en dat zal ook niet gebeuren. 3/4 van de buren hebben al panelen. Zoveel komen er niet meer bij. Ik zit dicht bij een middenspanningtrafostation. De spanningen die mijn omvormer meet zijn een tijd geleden zelfs omlaag gegaan na werkzaamheden op dat trafostation. Ik zag gisteren nog 222 Volt midden overdag. Was ik wel de auto aan het laden.

Whiskars
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2023 16:34

Re: Vallen jouw zonnepanelen ook uit bij een zonnige dag? ☀️

Ongelezen bericht door Whiskars »

Bedankt allemaal voor jullie reacties en de discussie die al op gang is gekomen, dit wordt erg gewaardeerd.

@Ivo.w vat het process gehele proces mooi samen. Het probleem doet zich vaak voor op wijken waar een ouder electriciteitsnet ligt. In een gloednieuwe nieuwbouw week zal dit probleem minder vaak ervaren worden.

Het klopt inderdaad dat ik dit account net heb aangemaakt, ik las vaak mee op het forum. Op Tweakers is eenzelfde oproep gedaan in samenwerking met de moderators. Het is lastig om consumenten met dit specifieke probleem te vinden. Veel consumenten hebben congestie niet eens door of liggen er niet wakker van.

Ondertussen hebben we al een paar aanmeldingen, maar er zijn er altijd meer welkom!

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Vallen jouw zonnepanelen ook uit bij een zonnige dag? ☀️

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Klopt het dat de bij te veel stroomaanbod, de omvormer (ter beveiliging) afslaat zodat er geen stroom meer geleverd kan worden aan het net en je daardoor in dat tijdsbestek geen gebruik meer kan maken van de zelf opgewekte stroom? Dus ook geen stroom meer naar de meterkast kan (en van daaruit naar je wasmachine etc.). De stroom gaat toch niet direct vanaf de omvormer via de wasmachine naar de meterkast?
Als dit klopt, is daar dan niks aan te doen ? Zonde van al die zonne-energie .....

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Vallen jouw zonnepanelen ook uit bij een zonnige dag? ☀️

Ongelezen bericht door Ivo.w »

@HandigeHarrie:
Ja dat klopt. Als je omvormer afslaat door een teveel aan productie, terwijl je de wasmachine aan hebt staan, dan krijgt je wasmachine dus ook geen stroom meer van je eigen zonnepanelen. Maar van één van de buren waar op dat moment de omvormer nog niet is afgeslagen.

Het is namelijk zo dat niet alle omvormers precies tegelijk afslaan. En als jouw omvormer net iets eerder afslaat dan die van de buurman, dan meet vervolgens de omvormer net iets minder netspanning en zal die waarschijnlijk blijven werken.

Intussen betaal jij dus voor de stroom van je buurman.

Reden te meer om de kans op het afslaan van je eigen omvormer zo klein mogelijk te maken.

Overigens gaat het in de meeste gevallen om enkele procenten van de jaaropbrengst die je hierdoor misloopt. Namelijk alleen tijdens piek-uren op de meest zonnige dagen.
Ook is dat, voor de samenleving als geheel, niet zonde van de misgelopen opbrengsten aan zonne-energie. De netspanning loopt immers zo hoog op dat omvormers uitvallen, doordat er op dat moment 'teveel' elektriciteit wordt geproduceerd door zonnepanelen.
Met alle buren afspreken om zo veel mogelijk op die zonnige dagen rond de stroompiek de EV op te laden, boiler te laten verwarmen en wasmachines en vaatwassers kan dan ook veel leed verhelpen. Stroom zo veel mogelijk gebruiken wanneer de zonnepanelen de stroom produceren.
Als iedereen in de straat (in elk geval wie thuis is) daaraan bij draagt, kan dat echt het verschil maken tussen wel of niet uitvallen van omvormers.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vallen jouw zonnepanelen ook uit bij een zonnige dag? ☀️

Ongelezen bericht door Moneyman »

snuffel1 schreef:
02 mar 2023 15:02
Wat je nu ziet is dat er overdadig veel panelen op een dak van een woning worden gelegd en als alle buren in die straat hetzelfde doen ontstaat er zoveel over capaciteit dat het stroomnet het niet meer aan kan. Diegene die besluit om naar eigen behoefte een aantal zonnepanelen aan te leggen wordt de dupe van bijvoorbeeld een buur die een overdaad aan zonnepanelen heeft laten leggen want die zorgen er voor dat het voltage op het net omhoog gaat.
Da's natuurlijk maar een heel klein stukje van het verhaal. Want dat zogenaamde "de dupe worden" speelt alleen op de piekmomenten, terwijl op alle andere momenten gewoon geprofiteerd wordt van de hogere opbrengst.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vallen jouw zonnepanelen ook uit bij een zonnige dag? ☀️

Ongelezen bericht door 16again »

dubbel
Laatst gewijzigd door 16again op 02 mar 2023 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vallen jouw zonnepanelen ook uit bij een zonnige dag? ☀️

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
02 mar 2023 15:23
snuffel1 schreef:
02 mar 2023 15:02
Wat je nu ziet is dat er overdadig veel panelen op een dak van een woning worden gelegd en als alle buren in die straat hetzelfde doen ontstaat er zoveel over capaciteit dat het stroomnet het niet meer aan kan. Diegene die besluit om naar eigen behoefte een aantal zonnepanelen aan te leggen wordt de dupe van bijvoorbeeld een buur die een overdaad aan zonnepanelen heeft laten leggen want die zorgen er voor dat het voltage op het net omhoog gaat.
Da's natuurlijk maar een heel klein stukje van het verhaal. Want dat zogenaamde "de dupe worden" speelt alleen op de piekmomenten, terwijl op alle andere momenten gewoon geprofiteerd wordt van de hogere opbrengst.
Die hogere opbrengst is het hele jaar voor de buur met overvloed aan panelen. En net als jou 4 paneeltjes lekker beginnen te werken, is de spanning te hoog en schakelt de boel af.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vallen jouw zonnepanelen ook uit bij een zonnige dag? ☀️

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
02 mar 2023 15:26
En net als jou 4 paneeltjes lekker beginnen te werken, is de spanning te hoog en schakelt de boel af.
Altijd leuk, voorbeelden gebaseerd op de uitzondering. Hoeveel mensen met 4 panelen ken je? De oplossing ligt voor de hand: panelen bijleggen. Profiteer je zelf het meeste van.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vallen jouw zonnepanelen ook uit bij een zonnige dag? ☀️

Ongelezen bericht door 16again »

16again schreef:
02 mar 2023 15:23
screenshot van laatste 48 uur
Duidelijk te zien dat netspanning (rood) toeneemt op tijdstippen van teruglevering (blauw)
https://ibb.co/gDvJNJs
Ik monitor dit juist om in de gaten te houden of de top van de blauwe "parabool" niet afplat op heldere dagen

Plaats reactie