Wat is jouw ervaring met Hollandse Energie Maatschappij / HollandsEnergie / HollandsStroom?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Wat is jouw ervaring met Hollandse Energie Maatschappij / HollandsEnergie / HollandsStroom?

Ongelezen bericht door Radar »

De eigenaars van de energieleverancier Hollandse Energie Maatschappij / HollandsEnergie / HollandsStroom blijken de vroegere eigenaars van Global Marketing Bridge, een telemarketingbedrijf met agressieve verkooppraktijken. Dat laat Radar zien in de uitzending van 26 september.

Radar ontvangt verschillende klachten over Hollandse Energie Maatschappij. Het bedrijf verkoopt bijvoorbeeld contracten voor vijf jaar met variabel (!) tarief, of wijzigt het termijnbedrag van klanten met een vast tarief.

Heb jij ervaring met deze energieleverancier? Vertel hier je verhaal!

andrejvanderzee
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 dec 2015 17:08

Re: Wat is jouw ervaring met Hollandse Energie Maatschappij / HollandsEnergie / HollandsStroom?

Ongelezen bericht door andrejvanderzee »

Beste,

Ik heb ook een nare ervaring met HEM. Afgelopen november/december ben ik meerdere keren opgebeld door een agressieve verkoper om over te stappen van NGB naar HEM. Helaas ben ik daar uiteindelijk op ingegaan. Achteraf blijkt:

1. De jongen van de telefooonreclame claimde dat NGB op het punt van faillissement staat met als gevolg hele hoge tarieven bij NGB voor gewone klanten zoals ik. Ik heb NGB in juni hierover gebeld en dit is helemaal niet aan de orde. De jongen heeft bewust een valse situatie geschetsts.
2. De jongen van de telefooonreclame claimde dat de tarieven (niet de schatting, de tarieven) voordeliger zouden zijn. Dit bleek ook valse informatie omdat het simpelweg 2x zo duur is geworden voor mij. Wedereom heeft de jongen bewust een valse situatie geschetsts.
3. Mijn maandbedrag is van 290 naar 590 Euro per maan gegaan (geschat op basis van laatste 3 jaar).
4. Ik heb de welkomsbrief van HEM en het contract van de jongen van de telefoonreclame nooit per email ontvangen met deze definitieve extreem hoge bedragen niet ontvangen. Mocht ik deze hebben ontvangen, dan had ik deze extreem hoge bedragen natuurlijk nooit geaccepteerd en alles meteen geannuleerd. HEM claimt dat ze een fout email adres van mij hadden. In juni heb ik eindelijk de welkomsbrief ontvangen nadat ik ze heb gebeld.

In juni heb ik met NGB gebeld en ze hebben een verzoek gedaan bij HEM om het oude contract te herstellen. Mijn emails worden nauwelijks beantwoord. Tijdens een lang telefoongesprek met HEM is het enige dat ik te horen krijg in de trent van "U heeft destijds getekend", terwijl er verder geen begrip is voor aggressieve verkopers die leugens vertellen en het uitblijven van een bevestiging door HEM van overgang met definitieve bedragen ("fout email adres").

Ik probeer nog steeds mijn oude contract te herstellen maar tot dusver geen succes. Kunnen jullie hier iets in betekenen?

Met vriendelijke groeten,
M A van der Zee

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat is jouw ervaring met Hollandse Energie Maatschappij / HollandsEnergie / HollandsStroom?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het probleem is dat je jouw verhaal ongetwijfeld niet kunt bewijzen. Aangezien je wel hebt getekend, is de kans dat je eronder uitkomt dan nihil.

Voortaan toch eerst maar even zelf nadenken voordat je je over laat halen tot iets waar je helemaal nog niet naar op zoek was.

Swoll1977
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 sep 2022 13:16

Re: Wat is jouw ervaring met Hollandse Energie Maatschappij / HollandsEnergie / HollandsStroom?

Ongelezen bericht door Swoll1977 »

Mooie reactie MoneyMen. Aandelen daar? Of wellicht 1 van de 2 eigenaren.

De ervaringen met HEM zijn verschrikkelijk. Dat men in deze tijden op deze manier te werk gaat is ongelofelijk. Er zijn verhalen van een vast variabel contract met een looptijd van 3 tot 5 jaar. Met HEM ben je aan de goden overgeleverd. En wie beschermd je hiertegen? Overheid/ACM? Niemand geeft thuis. Helaas maken ze misbruik van de situatie door het goedkopere alternatief te beloven, maar anders te leveren. Het erge is nog dat een Coolblue en ook Essent hier aan meewerken, want men lift voort op de vergunning van de ene en de inkoop van de andere. Walgelijk.

Dongri01
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 sep 2022 14:01

Re: Wat is jouw ervaring met Hollandse Energie Maatschappij / HollandsEnergie / HollandsStroom?

Ongelezen bericht door Dongri01 »

In 2020 ging mijn energieleverancier Allure Energie failliet, dit werd overgenomen door HEM Energie. Eerst werd mijn tarief verhoogd van 110 euro naar 270 euro. Ik maakte bezwaar en werd verlaagd naar 204 euro, een vast contract tot februari 2023. Tot mijn verbazing werd mijn voorschot (ondanks vast contract) ineens verhoogd in augustus naar 408 euro. Ik heb toen bezwaar gemaakt maar kon gelukkig via mijn account bij HEM Energie verlagen naar 180 euro. Ze zijn telefonisch moeilijk te bereiken maar emails worden tot nu toe wel beantwoord. Dus op zich heb ik geen echte negatieve ervaringen.

Marlé
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 sep 2022 15:39

Re: Wat is jouw ervaring met Hollandse Energie Maatschappij / HollandsEnergie / HollandsStroom?

Ongelezen bericht door Marlé »

Beste Radar redactie,

ik heb begin dit jaar een eenjarig contract gesloten (tot maart 2023) voor een vast tarief bij HEM (via GasLicht.com) met een voorschot van € 280,00 per maand. Nu heb ik bericht ontvangen dat het voorschot wordt verhoogd naar € 560,00, maar ik heb een vast tarief afgesproken, dus heb ik het voorschot teruggezet op € 280,00 per maand (via MijnHEM).
En nu word ik sinds een week dagelijks gebeld door mensen die mij zeer agressief benaderen en melden dat ik geen contract heb met HEM, maar met hen en dat ik ermee akkoord moet gaan dat ik volgende maand via een ander energie geleverd krijg. Zij dreigen ermee dat ik anders afgesloten word van stroom en gas. Op mijn mededeling dat ze het voorstel maar op de mail moeten zetten krijg ik geen respons, alleen elke dag weer opnieuw een agressieve manier van telefonisch benaderen. Ik voel mij zeer geïntimideerd door deze manier van benaderen (ben alleenstaand en 76 jaar) en wimpel ze wel elke keer af c.q. verbreek de verbinding.
Ik heb 2 vragen:
1. Wat kan ik doen om te voorkomen dat HEM toch het verhoogde bedrag maandelijks afschrijft van mijn rekening?
2. Hoe kan het zijn dat ik sinds anderhalve week zo agressief telefonisch benaderd wordt om mijn contract om te zetten?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Marlé

pdacruzmaia
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jan 2020 14:49

Re: Wat is jouw ervaring met Hollandse Energie Maatschappij / HollandsEnergie / HollandsStroom?

Ongelezen bericht door pdacruzmaia »

Mijn partner heeft zijn energie contract al van begin augustus laten overzetten naar een andere maatschappij en heeft nog steeds geen afrekening gehad van afgelopen jaar. Het antwoord van HEM is dat pas in october zal die klaar zijn omdat ze heel veel werk hebben om alles berekenen.
In de tussen tijd zijn we bezig om ook zijn gas contract te laten overzetten naar een andere en zullen zien hoe lang het gaat duren om hier dan een afrekening van krijgen.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Wat is jouw ervaring met Hollandse Energie Maatschappij / HollandsEnergie / HollandsStroom?

Ongelezen bericht door kuklos »

Swoll1977 schreef:
27 sep 2022 13:20
Mooie reactie MoneyMen. Aandelen daar? Of wellicht 1 van de 2 eigenaren.
Is dat nu werkelijk het enige dat je kan bedenken? Dat iemand die wijst op een stuk eigen verantwoordelijkheid en op wat de wet vraagt, namelijk bewijs, aandelen moet hebben van die tent?
Misschien moet je de reactie van moneyman nog een keer lezen en dan beseffen dat hij op geen enkele wijze HEM verdedigt. HEM kan prima een rotbedrijf zijn en er onfrisse praktijken op nahouden, terwijl je als persoon ook zelf nog een stuk verantwoordelijkheid hebt. En de wet ook nog eens bewijzen vragen als je het oneens bent met HEM.


Even ter herhaling wat moneyman zegt:
1) Als je niet op zoek bent naar een nieuwe energiemaatschappij, en je wordt gebeld met een "geweldig" aanbod, zeg nee. En hang op. Oók als ze komen met "ja, maar jouw energiemaatschappij staat op omvallen", zeg nee.
2) Als je een dispuut met een bedrijf hebt telt het niet wat je zegt, maar wat je kan bewijzen. En als je het niet kan bewijzen sta je zwak. Ook als de tegenstander een boef is.

Anduril.tr
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 mei 2015 12:35

Re: Wat is jouw ervaring met Hollandse Energie Maatschappij / HollandsEnergie / HollandsStroom?

Ongelezen bericht door Anduril.tr »

Ergernis over al dan niet verplicht verhoogd voorschot heeft weinig nut. Voorschotten laag houden is jezelf een rad voor ogen draaien. Later word je dan geconfronteerd met een fors hogere jaarafrekening. Verstandiger is het voorschot maandelijks aan te passen aan je verbruik en de tarieven; verbruik x tarief = voorschot. Noteer maandelijks je meterstanden en het geldende tarief voor die maand of dat kwartaal.

andrejvanderzee
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 dec 2015 17:08

Re: Wat is jouw ervaring met Hollandse Energie Maatschappij / HollandsEnergie / HollandsStroom?

Ongelezen bericht door andrejvanderzee »

Swoll1977 schreef:
27 sep 2022 13:20
Mooie reactie MoneyMen. Aandelen daar? Of wellicht 1 van de 2 eigenaren.

De ervaringen met HEM zijn verschrikkelijk. Dat men in deze tijden op deze manier te werk gaat is ongelofelijk. Er zijn verhalen van een vast variabel contract met een looptijd van 3 tot 5 jaar. Met HEM ben je aan de goden overgeleverd. En wie beschermd je hiertegen? Overheid/ACM? Niemand geeft thuis. Helaas maken ze misbruik van de situatie door het goedkopere alternatief te beloven, maar anders te leveren. Het erge is nog dat een Coolblue en ook Essent hier aan meewerken, want men lift voort op de vergunning van de ene en de inkoop van de andere. Walgelijk.
Ja ik werd vorige week weer gebeld door een vage verkoper dat HEM mijn tarieven gaat verdubbelen, ondanks dat ik een "vast" tarief heb gekregen (staat op contract). Dat "vast" in het contract maakte volgens hem niet veel uit, zoals je al aangeeft is het meer "vast variabel". Uiteindelijk hing hij halverwege het gesprek gewoon op.

Die verkopers kun je beter gewoon meteen ophangen.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wat is jouw ervaring met Hollandse Energie Maatschappij / HollandsEnergie / HollandsStroom?

Ongelezen bericht door 16again »

Swoll1977 schreef:
27 sep 2022 13:20
Het erge is nog dat een Coolblue en ook Essent hier aan meewerken, want men lift voort op de vergunning van de ene en de inkoop van de andere.
Hoe erg is dat? Externe vergunninghouder kun je aansprakelijk stellen als er wat mis gaat.

andrejvanderzee
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 dec 2015 17:08

Re: Wat is jouw ervaring met Hollandse Energie Maatschappij / HollandsEnergie / HollandsStroom?

Ongelezen bericht door andrejvanderzee »

Moneyman schreef:
27 sep 2022 10:00
Het probleem is dat je jouw verhaal ongetwijfeld niet kunt bewijzen. Aangezien je wel hebt getekend, is de kans dat je eronder uitkomt dan nihil.

Voortaan toch eerst maar even zelf nadenken voordat je je over laat halen tot iets waar je helemaal nog niet naar op zoek was.
Alle gesprekken worden volgens mij opgenomen en dat ik geen welkomsemail van HEM heb ontvangen met defintieve tarieven vanwege "fout email adres" is gewoon toegegeven (in email correspondentie).

Maar ik ben met je eens dat ik beter op had moeten letten. Vorige overgang 4 jaar geleden via telefoniste ging goed, deze helaas niet.

HEM heeft overigens inmiddels ingestemd om mijn oude contract met NGB met terugwerkende kracht te herstellen. Uiteindelijk wel netjes!

Wellicht een puntje voor andere gedupeerden: Het herstellen van energieovergangen is een standaardprodcedure heb ik geleerd. Het begint met het bellen van de oude leverancier om een verzoek in te dienen aan de nieuwe leverancier, en de nieuwe leverancier moet uiteindelijk instemmen.

Dank je Radar!
Laatst gewijzigd door andrejvanderzee op 30 sep 2022 23:36, 3 keer totaal gewijzigd.

andrejvanderzee
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 dec 2015 17:08

Re: Wat is jouw ervaring met Hollandse Energie Maatschappij / HollandsEnergie / HollandsStroom?

Ongelezen bericht door andrejvanderzee »

pdacruzmaia schreef:
28 sep 2022 13:42
Mijn partner heeft zijn energie contract al van begin augustus laten overzetten naar een andere maatschappij en heeft nog steeds geen afrekening gehad van afgelopen jaar. Het antwoord van HEM is dat pas in october zal die klaar zijn omdat ze heel veel werk hebben om alles berekenen.
In de tussen tijd zijn we bezig om ook zijn gas contract te laten overzetten naar een andere en zullen zien hoe lang het gaat duren om hier dan een afrekening van krijgen.
Als je overgaat naar een derde leverancier kun je niet meer terug naar je 1ste. Misschien is het een optie om te proberen om het contract met je oude leverancier te laten herstellen? Dit is een standaard procedure heb ik geleerd. Het begint bij je oude leverancier een verzoek tot herstel van het contract te doen bij je nieuwe leverancier. Als je nieuwe leverancier instemt is het met terugwerkende kracht herstelbaar.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wat is jouw ervaring met Hollandse Energie Maatschappij / HollandsEnergie / HollandsStroom?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er is helemaal geen sprake van een derde leverancier. Het gaat over stroom en gas.

Heuficus
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2022 22:43

Re: Wat is jouw ervaring met Hollandse Energie Maatschappij / HollandsEnergie / HollandsStroom?

Ongelezen bericht door Heuficus »

L.S

Ik ben ruim een jaar geleden ook overgestapt naar HEM na een telefoontje van een bemiddelingsbureau. Heb gekozen voor een langlopend contract, en gezien de ontwikkelingen van de afgelopen maanden heb ik daar heel veel geluk mee gehad. Ik heb lage vaste tarieven, en heb de afgelopen jaren ook geinvesteerd in de verduurzaming van mijn woningen. Ik heb dus ontzettend veel geluk gehad en ontloop dus de ellende rondom de explosief gestegen energieprijzen. Tot voor ruim een maand geleden was ik prima te spreken over HEM energie. Maandelijks werd een bedrag afgeschreven, stroom en gas werden netjes geleverd. Enigste wat me tegen stond was het feit dat ik vrijwel elke week wel weer door onbekende nummers werd gebeld met de meest bijzondere uitspraken over mijn energiecontract. Zo zou ik een contract voor zakelijke klanten hebben, terwijl nu zou zijn gebleken dat ik particulier ben, Mijn contract zou niet rechtsgeldig zijn, HEM energie zou failliet zijn en daarom moest ik verplicht overstappen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

De mening over HEM is echter 1,5 maand geleden omgeslagen. Het begon met de teruggave van mijn jaarafrekening. Door technische problemen, personeelstekorten en de oorlog in de oekraine zou het niet mogelijk zijn een dikke € 200,- waar ik recht op had volgens hun eigen berekening over te maken. Daarop heb ik schriftelijk een klacht ingediend.

Volgend moment was de eenzijdige verhoging van mijn maandelijkse afschrijving van € 30,- per maand naar meer dan € 100,- per maand. Dat terwijl mijn huidige maandbedrag al meer is dan de maandelijkse kosten voor het gas dat ik verbruik. Voor de elektriciteit ben ik zelfvoorzienend met mijn zonnepanelen. Naar aanleiding daarvan heb ik nogmaals mijn ongenoegen laten blijken en heb de maandtermijn via de website gelijk teruggezet naar het minimum van € 30,- per maand. Ik heb ook aangegeven dat ik elke euro die meer afgeschreven wordt dan het ingestelde bedrag zal resulteren in het laten storneren van de afschrijving.

Niet veel later de eerste uitzending van Radar. Eerlijk gezegd redelijk geschrokken van de zaken die besproken zijn, maar aan de andere kant zou opzeggen bij deze maatschappij betekenen dat ik overleverd ben aan een andere maatschappij die mij gelijk de hogere tarieven in rekening zal brengen dan de tarieven die ik nog voor de komende 1,5 jaar contractueel vast heb liggen. Ik blijf dus graag zitten, gezien de tariefafspraken in mijn contract.

Eind september de toezegging van HEM dat ze hun bank de opdracht hebben gegeven om het bedrag van de jaarafrekening terug te betalen. Inmiddels 3 weken verder en twee boze mails naar HEM meyt de vraag waar mijn geld blijft. Vooralsnog geen reactie.

Nu hoor ik dat er gesproken wordt over het mogelijk intrekken van de vergunning. Voor de mensen die getroffen worden door het handelen van HEM wellicht een oplossing. Echter heeft dit ook een keerzijde. Mensen in een vergelijkbaar pakket als ondergetekende zullen "de SJaak" zijn. Immers verwacht ik niet dat een eventuele nieuwe leverancier dezelfde tarieven in rekening zal brengen als ik nu in mijn contract heb. Daarnaast zal het intrekken van de vergunning denk ik resulteren in een failissement, en dus is het maar de vraag of ik het geld van de jaarafrekening nog terug ga zien. Ik zou daarom eerder pleiten voor een toezichthouder die toeziet op bepaalde zaken in plaats van het direct intrekken van een vergunning.

Zoals gezegd heb ik de afgelopen periode heel veel geluk gehad. Ik hoop de dans nog eventjes te kunnen ontspringen. Ook voor mij wordt het financiele plaatje een grote puzzel als ik de jaarafrekening niet terug krijg en naar explosief hogere tarieven over moet. Hopelijk kan mijn kant van het verhaal ook wat aandacht krijgen.

Met vriendelijke groet
Pascal

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Wat is jouw ervaring met Hollandse Energie Maatschappij / HollandsEnergie / HollandsStroom?

Ongelezen bericht door Jablan »

Samengevat lijkt mij de vraag of HEM wel solvabel is.

ElektraNerd
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2022 18:43

Re: Wat is jouw ervaring met Hollandse Energie Maatschappij / HollandsEnergie / HollandsStroom?

Ongelezen bericht door ElektraNerd »

Ik heb het probleem opgelost voor een zelfstandige met een boerenbedrijf en woonhuis het contract is niet opgezet en loopt nog 4,5 jaar maar de kosten zijn nu nul.

HEM wilde niets doen en was onbereikbaar.
We hebben de kosten afgewogen en dit was de beste oplossing.
We hebben een nieuwe aansluitingen aangevraagd op het adres, hier op een nieuwe contract afgesloten met redelijk voorwaarden in de huidige situatie. De oude aansluitingen is er nog maar boven de meter zit alleen nog een hoofdschakelaar en er word dus niets meer verbruikt.

De vermindering energie belasting betaald de maandelijkse kosten. Niet idiaal maar het boeren bedrijf is er nog en niet failliet.

Hopelijk kunnen andere ook iets met deze oplossing, in deze situatie was wachten geen optie meer.

Lk1977
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 dec 2022 13:48

Re: Wat is jouw ervaring met Hollandse Energie Maatschappij / HollandsEnergie / HollandsStroom?

Ongelezen bericht door Lk1977 »

Nadat HEM negatie bij radar in beeld kwam heb ik zdm mijn variabele contract opgezegd. Ik had al twijfels, want ik kon het torenhoge maand voorschotbedrag minimaal verlagen. Op de afrekening kreeg ik ruim 1700,- euro terug. Na 2wkn werd mij dit terug beloofd. Helaas dus niet. Na diverse email contact met telkens hetzelfde non-antwoord; "dat het in behandeling was en ieder moment op mijn rekening kon staan" nig steeds geen geld terug. Nu bij hun klachtencommissie aangekaart. Ik verwacht er weinig van helaas.

Dongri01
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 sep 2022 14:01

Re: Wat is jouw ervaring met Hollandse Energie Maatschappij / HollandsEnergie / HollandsStroom?

Ongelezen bericht door Dongri01 »

Ik was altijd tevreden over HEM Energie tot het moment dat ze mij moeten crediteren. Ik heb sowieso de 2x 190 toegezegde compensatie nog steeds niet ontvangen en ook niet de ca. 1300 euro credit op mijn Jaarrekening. Ze sturen wel creditnota's maar overschrijden ruimschoots de betalingstermijn. Ondanks telefoontjes en mails nog steeds niets ontvangen. Dit kan toch niet!!! Wanneer grijpt de ACM eindelijk in.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wat is jouw ervaring met Hollandse Energie Maatschappij / HollandsEnergie / HollandsStroom?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ga naar de geschillencommissie, dan is het zo geregeld.

Plaats reactie