LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Nederbelg
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jan 2006 11:30

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Nederbelg »

renewouters schreef:Pfff, gelukkig krijgen we een rechtse regering. Als we een linkse regering hadden gekregen was het allemaal nog veel duurder geworden.
We hebben al bijna tien jaar een overwegend Rechtse regering, en bijna alles werd maar duurder en duurder, jaren lang.
U heeft vertrouwen in Rutte 3, vertrouwen in de toekomst? ...... Dan wacht u helaas een grote teleurstelling.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Gelukkig was de beuteuweu op energie al 21% dus die kan niet verhoogd worden.

witte angora
Berichten: 30567
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door witte angora »

Bob Schurkjens schreef:Gelukkig was de beuteuweu op energie al 21% dus die kan niet verhoogd worden.
Och, die was nog niet zo heel lang geleden nog 19%. Zeg dus niet: kan niet... :?

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Jablan schreef:Harm,
In dit onderwerp is een misverstand ontstaan . . .
. . . weinig om de overstap lonend te maken.
@Jablan,

Het enige wat ik in dit verhaal heb aangegeven is dat ik een energiecontract heb afgesloten voor 2018 voor 2.025kWh waar ik 215 euro voor ga betalen. Het stroomverbruik aandeel van mijn boiler daarin is met ±50% dus kost mijn boiler mij ± € 107,50. De overige apparaten verbruiken de overige ± 50% en kost mij daarmee ook ± € 107,50. Opgeteld moet dit sommetje weer kloppen.

Slecht lezen of half lezen van een topic of reactie leidt vaker tot dit soort onzinnige discussies die we hier voorbij zien gekomen. Zover zelfs dat mensen hun beklag blijken te doen bij de moderator. Tja.
Mensen stappen met hun oordeel van een artikel op de intercity en zijn niet meer te stoppen.
Ik voel mij echter wel steeds verplicht mijn juiste versie hierin te blijven herhalen.

Men heeft gehoord of gelezen dat stroom ± 19 cent kost en met die wetenschap moet mijn boiler met 1.000kWh toch echt 190 euro kosten. Verderop komt men erachter dat dit niet geheel klopt en wordt de “nuance” aangebracht dat het gaat om 1.000kWh meer mij 190 euro kost. En 1.000kWh minder mij een besparing oplevert van 190 euro. Nou, dat is een andere discussie en daarvoor was mijn bijdrage ook niet bedoeld.
Ik was al even bang dat die mensen een energiecontract gaan afsluiten op 19 cent per kWh en overige kosten (+ en -) daarbij gemakshalve maar even vergeten.

Maar ik geloof dat het kwartje bij dezen en genen al wel gevallen is dat je de “verrekenprijs” per kWh alleen kunt gebruiken voor meer- of minder stroom dat je gaat verbruiken ten opzichte van hetgeen in basis overeengekomen.

Verder herken ik in je veel in je verhaal. Duidelijk iemand die zich bezig houdt met zijn eigen energie verbruik/kosten. Geldt voor mij ook. Bezuinigen, prima, maar niet ten koste van alles. Het moet wel leefbaar blijven.

Tijden van nachttarief zijn volgens mij vastgesteld per regio. Wel is het zo dat verschil in dag- en nachttarief kleiner geworden is de afgelopen jaren. Nu zit daar 6,5% tussen. In 2007 betaalde ik voor het hoge tarief bijna 100% meer. Het kan voor mij nog altijd uit.
Kosten in je energierekening bepaald door de overheid, dit maakt voor vergelijk weer niet uit mits je die per aanbieder gelijk houdt natuurlijk. Voor wat je uiteindelijk betalen gaat maakt dat natuurlijk wel heel veel uit.

Op gas koken is jaren geleden al de deur uitgedaan door mij. Vaste kosten – ja, daar is ie weer – moet je toch echt toereken aan die paar m3 die ik verbruikte op jaarbasis. Ook in zo’n sommetje alle kosten meenemen. Vervangen van gaskookplaat voor inductiekookplaat, die kosten had ik er heel snel uit. Niet alleen op de m3 prijs van gas maar op alle kosten.

Mijn boiler heeft zelf een timer en zit op een aparte groep, dus ook nog heel makkelijk gewoon uit te zetten, niet getrek aan een stekker of zo of geknoei met een losse timer. Hij staat afgesteld qua temperatuur precies wat ik verbruik. Met 59% stroomverbruik van wat ie “normaal” verbruikt, dan denk ik dat ik daar een goeie slag gemaakt heb. Minder verbruik kan nog altijd maar het moet wel leefbaar blijven. Ik mag graag ’s ochtends uitgebreid douchen.

Als lid van een VvE wordt ik wel beperkt in mogelijkheden nog meer aan mijn energie huishouding te gaan doen, omdat je het over gezamenlijke besluiten en investeringen hebt. In mijn geval – zgn starterswoningen - is daar vaak sprake van korte termijn filosofie gebaseerd op wat het mensen direct in de portemonnee kost, niet wat het op langere termijn gaat opleveren. Een mooie badkamer verkoopt nog altijd beter dan zonnepanelen op het dak, is de redenatie. Zo was ik in het verleden voorstander van individuele verwarming ipv blokverwarming. Verhogen van gebruikscomfort waarbij in mijn situatie, zoals ik met energie omga ook nog een stukje besparing erin zag. Kansloos binnen de VvE.

Voor het overstappen zweer ik bij de energie vergelijkingssites: bv gaslicht.com, consumentenbond.nl, energieleveranciers.nl. Ik vergelijk deze sites onderling ook met elkaar, toch echt soms nog kleine verschillen. Voor mij kan dit elk jaar wel uit, wat te maken heeft met de welkomstpremie, een korting die mijn huidige leverancier niet in die mate wil geven. Dat gaat al jaren zo.

Radar
Site Admin
Berichten: 5506
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic reacties verwijderd door moderatie.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar ik geloof dat het kwartje bij dezen en genen al wel gevallen is dat je de “verrekenprijs” per kWh alleen kunt gebruiken voor meer- of minder stroom dat je gaat verbruiken ten opzichte van hetgeen in basis overeengekomen
Dat is van begin af aan al de boodschap. Dat een 'minderverbruik' van 1000 of 500 kWh leidt tot een besparing van 190 resp 95 euro op de energierekening. En dat er dus best te besparen valt.

Zijn we het toch eens.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Harm.calc »

kweenie schreef:
Maar ik geloof dat het kwartje bij dezen en genen al wel gevallen is dat je de “verrekenprijs” per kWh alleen kunt gebruiken voor meer- of minder stroom dat je gaat verbruiken ten opzichte van hetgeen in basis overeengekomen
Dat is van begin af aan al de boodschap. Dat een 'minderverbruik' van 1000 of 500 kWh leidt tot een besparing van 190 resp 95 euro op de energierekening. En dat er dus best te besparen valt.

Zijn we het toch eens.
Bedankt voor de bevestiging. Geen zorgen meer dat iemand een energiecontract gaat afsluiten voor 19 cent maar daarin toch echt alle kosten meeneemt zoals ook de netbeheerkosten, energiebelasting (-/-) en wel of geen welkomstpremie (-/-).

Kan natuurlijk ook nooit dat ik voor 2.025kWh 380 euro moet betalen :lol:

Daarom advies aan een ieder: kijk via energievergelijkers wat je energierekening zou zijn, wat je je kunt besparen. Die nemen alle kostencomponenten mee en rekent niet alleen obv van de kale kWh prijs. Er wordt snel wat geroepen, blijkt maar weer :?

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Jablan schreef:Harm,
- Als je nog op gas kookt, stap over op een elektrisch fornuis. Het prijsverschil gas-electriciteit is zo groot, dat dit loont en je hebt ook minder vocht in je kookhoek.
Merkwaardig, als je de warmte inhoud van een m3 gas (22 MJ) vergelijkt van een kWhel (3,6 MJ) en het prijsverschil (factor 3), dan is koken op gas toch echt goedkoper, tenzij inductief verwarmen een veel beter rendement geeft.

Verder mis ik in dit topic als energiebesparingsmogelijkheid: het optimaal inregelen van je CV installatie waterzijdig. Veel installaties hebben het voetventiel 100% openstaan met als gevolg een veel te hoge retourtemperatuur en daardoor een slecht rendement. Al die witte pluimen boven een CV pijp, is condensatiewarmte in de buitenlucht, die verloren gaat voor het CV systeem.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door kweenie »

Harm.calc schreef: Bedankt voor de bevestiging. Geen zorgen meer dat iemand een energiecontract gaat afsluiten voor 19 cent maar daarin toch echt alle kosten meeneemt zoals ook de netbeheerkosten, energiebelasting (-/-) en wel of geen welkomstpremie (-/-).

Kan natuurlijk ook nooit dat ik voor 2.025kWh 380 euro moet betalen :lol:

Daarom advies aan een ieder: kijk via energievergelijkers wat je energierekening zou zijn, wat je je kunt besparen. Die nemen alle kostencomponenten mee en rekent niet alleen obv van de kale kWh prijs. Er wordt snel wat geroepen, blijkt maar weer :?
En dan zijn we dus toch weer gewoon terug bij de bevestiging van de bevinding van WA van 15 oktober dat je voor het 'aan de praat houden' van de boiler ongeveer 200 (190) euro per jaar aan stroom kwijt bent. Immers, een minderverbruik van 1000 kWh zou een besparing van 190 euro opleveren. Zijn we het daar gelukkig eindelijk ook over eens.

Radar
Site Admin
Berichten: 5506
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic reacties verwijderd door moderatie.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Jablan »

Als je nog op gas kookt, stap over op een elektrisch fornuis. Het prijsverschil gas-electriciteit is zo groot, dat dit loont en je hebt ook minder vocht in je kookhoek.
Fiesiekus schreef:Merkwaardig, als je de warmte inhoud van een m3 gas (22 MJ) vergelijkt van een kWhel (3,6 MJ) en het prijsverschil (factor 3), dan is koken op gas toch echt goedkoper, tenzij inductief verwarmen een veel beter rendement geeft.

Verder mis ik in dit topic als energiebesparingsmogelijkheid: het optimaal inregelen van je CV installatie waterzijdig. Veel installaties hebben het voetventiel 100% openstaan met als gevolg een veel te hoge retourtemperatuur en daardoor een slecht rendement. Al die witte pluimen boven een CV pijp, is condensatiewarmte in de buitenlucht, die verloren gaat voor het CV systeem.
Gas/Electrisch koken: de afgelopen jaren is de belasting op gas sneller omhoog gegaan dan op electriciteit, het prijsverschil is bij ons inmiddels een factor 5. De tip voor de CV-installatie is goed, daarom nog een keer meegenomen :wink:

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Jablan schreef:het prijsverschil is bij ons inmiddels een factor 5.
Bedoel je de prijsverhouding m3/kWh of qua energie inhoud?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Jablan »

Verschil m3/kWh is een factor 5, volgens de actuele prijzen van onze energieboer. (Blijkbaar een scherp geprijsd contract). Verschil in energie inhoud is 22/3,6=6,1. Excuus voor de verwarring. Bij ons was de overstap wel lonend, zal misschien met de voorliefde voor uitgebreid koken te maken hebben.
Harm.calc schreef:Verder herken ik in je veel in je verhaal. Duidelijk iemand die zich bezig houdt met zijn eigen energie verbruik/kosten. Geldt voor mij ook. Bezuinigen, prima, maar niet ten koste van alles. Het moet wel leefbaar blijven.
Dat is bij ons zeker niet de enige reden. We willen niet al te afhankelijk zijn van 1 partij en voor de rest gaat het ook om de verkoopbaarheid van het huis. Momenteel geen verhuisplannen, maar bij elke aanpassing houden we er wel rekening mee omdat we geen zin hebben het huis met verlies te verkopen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door kweenie »

Zo, dan heb jij of heel duur gas, of heel goedkope stroom. Bij mij zit er een factor die tussen de prijzen. Stroom net geen 20 ct en gas iets onder de 60 ct. Per saldo zou je per energieeenheid voor electriciteit dan dus ongeveer twee keer duurder uit zijn.

Maar dat verschil zal inderdaad zeker veranderen de komende jaren. Als je nu een nieuw kooktoestel zoekt, dan zou ik daarom ook eerder naar electrisch kijken dan naar gas.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door mp2017 »

kweenie schreef:Zo, dan heb jij of heel duur gas, of heel goedkope stroom. Bij mij zit er een factor die tussen de prijzen. Stroom net geen 20 ct en gas iets onder de 60 ct. Per saldo zou je per energieeenheid voor electriciteit dan dus ongeveer twee keer duurder uit zijn.

Maar dat verschil zal inderdaad zeker veranderen de komende jaren. Als je nu een nieuw kooktoestel zoekt, dan zou ik daarom ook eerder naar electrisch kijken dan naar gas.
Vergelijk toch de prijzen.
Als je de welkomstpremie van verschillende energieboeren buiten beschouwing laat, dan schommelen toch de prijzen in het kader zoals @kweenie aangeeft tussen de 20ct en 60 ct voor gas.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

kweenie schreef:Maar dat verschil zal inderdaad zeker veranderen de komende jaren. Als je nu een nieuw kooktoestel zoekt, dan zou ik daarom ook eerder naar electrisch kijken dan naar gas.
Ook al omdat inductief koken schoner, efficiënter en makkelijker is.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Harm.calc »

[Bericht door Moderator aangepast. Reden: op de man spelen, offtopic]
witte angora schreef:Volgens mij ligt de stroomprijs op het ogenblik zo rond de 18 tot 20 cent. Dus 2000 Kwh is 360 tot 400 euro. Kan er weinig anders van maken.
En nogmaals, ik betaal voor mijn 2.015 kWh stroom slechts €215,- euro. Op dit moment kun je zelfs een nog goedkoper contract afsluiten.
Laatst gewijzigd door Radar op 18 nov 2017 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: offtopic

Gesloten