LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Harm.calc »

witte angora schreef:Harm, ik heb een ander voorstel. Vul jij eens een energie vergelijkingssite in met een verbruik van 2000 Kwh, en daarna met 1000 Kwh. Geloof me, je hangt morgen om 8.30 uur al bij een installateur aan de bel om een afspraak te maken.
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?
1.000kWh? Maar mijn verbruik is 2.000kWh. Of kan ik ergens opeens 1.000kWh besparen?
:lol: :roll: :oops:

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Jablan schreef:Je huidige boiler verbruikt 2000 kwh per jaar en een nieuwe anno nu doet volgens opgave van de fabrikanten tussen de 500 en 1000 kwh. Ik ben het wel met kweenie eens: je besparing per jaar is vanaf 193 euro, een nieuwe boiler heb je in 2-3 jaar terugverdiend. Ik reken nu met een luxe model - Ariston Velis Evo Eco 80 liter, zonder wifi. (Hm, wifi op een boiler ... ik vind het toch de Stasi, sorry Aivd, in je kelderkast toelaten maar dat is een ander onderwerp) Kies je voor een meer traditioneel ontwerp, dan is je terugverdientijd nog veel korter.
Mijn totale verbruik op jaarbasis is ± 2.000kWh waarvan ± de helft voor rekening komt van mijn boiler: ± 1.000kWh.
Daarnaast verbruiken van 500 en 1.000kWh, obv waarvan (capaciteit, liters, temperatuur) is dat? Op basis van mijn huidige gebruik warm water kom ik die niet tegen op internet. En het apparaat dat je noemt haalt dat al helemaal niet.

witte angora
Berichten: 30567
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door witte angora »

Harm.calc schreef:
witte angora schreef:Harm, ik heb een ander voorstel. Vul jij eens een energie vergelijkingssite in met een verbruik van 2000 Kwh, en daarna met 1000 Kwh. Geloof me, je hangt morgen om 8.30 uur al bij een installateur aan de bel om een afspraak te maken.
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?
1.000kWh? Maar mijn verbruik is 2.000kWh. Of kan ik ergens opeens 1.000kWh besparen?
:lol: :roll: :oops:
Ik wil je alleen even laten zien dat jouw berekening niet klopt. Bij een verbruik van 2000 Kwh kom je op een jaarbedrag dat begint met zo'n 230 euro. Bij een verbruik van 1000 Kwh kom je uit op een jaarbedrag dat begint met zo'n 21 euro. Dus nog geen 2 euro per maand.

Maar dat geloof je toch niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door kweenie »

Harm.calc schreef:
witte angora schreef:Harm, ik heb een ander voorstel. Vul jij eens een energie vergelijkingssite in met een verbruik van 2000 Kwh, en daarna met 1000 Kwh. Geloof me, je hangt morgen om 8.30 uur al bij een installateur aan de bel om een afspraak te maken.
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?
1.000kWh? Maar mijn verbruik is 2.000kWh. Of kan ik ergens opeens 1.000kWh besparen?
:lol: :roll: :oops:
Dat beweert ook niemand. Het enige wat wij zeggen is dat het verbruik van die boiler je ongeveer 200 euro per jaar kost. Maar dat wil je te geloven. Zelfs als ik je laat zien wat die duizend kWh je kost (door de jaarkosten voor 2000 en 1000 kWh naast elkaar te zetten).
Harm.calc schreef: Je vergeet in je sommetje de energiebelasting die ik terug krijg, netbeheerkosten die ik wel weer heb en leveringskosten wel of niet. Totaal -/- 85 euro.
En welkomstpremie -/- 90 euro.
Die kosten, teruggave en premies heb je ook als je maar duizend kWh zou verbruiken in plaats van 2000. Die hebben dus geen invloed op de meerkosten van de boiler.

Harm.calc schreef: Jij moet mijn verbruik die ik genoemd heb invullen op een energie vergelijkingssite en dan zie je dat ik ± 215 euro ga betalen.
Dat zou je zelf eens moeten doen, met 2000 kWh en met 1000 kWh. Dan zie je wat die duizend kWh van je boiler je kost.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Voor dat iedereen hier weer op reageert:

1. Ga naar energie vergelijker: http://www.energieleveranciers.nl
2. Vul in: 2.000kWh (375+1.650 dag/nacht of hoog/laag) + 0m3

Resultaat: NLE, 1 jaar vast, € 202,-
(woensdag 1 november 2017, 21:38u)
Zie bijlage

Ik kan er echt niet meer van maken.
Ik heb een contract voor 215 euro. Dat is wat ik voor mijn 2.000kWh betaal. Dat is voor mijn elektrische boiler, die ± de helft van het stroomverbruik voor haar rekening neemt dan 107,50 euro. Met alle goede wil van de wereld kan ik daar niet 190 euro van maken.

Dan kun je wel gaan beweren dat 1kWh stroom ± 19 euro cent kost dus die boiler met haar 1.000kWh kost dan 190 euro. Maar dan is het bij mij net andersom. Het overige verbruik, dus niet die boiler, is 1.000kWh en daar betaal ik jullie 19 euro cent voor. Dat is 190 euro. Voor de rest van mijn stroomverbruik, mijn boiler dus, daar betaal ik dan het restbedrag voor (215-190) is 25 euro.

Conclusie: ik betaal geen 190 euro voor mijn boiler echter maar 25 euro.
Bijlagen
NLE dd 01-11-2017.pdf
(182.52 KiB) 33 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door kweenie »

Harm.calc,
Voor dat iedereen hier weer op reageert:

1. Ga naar energie vergelijker: http://www.energieleveranciers.nl
2. Vul in: 1.000kWh (375+650 dag/nacht of hoog/laag) + 0m3

Resultaat: NLE, 1 jaar vast, € 22,-

Ik kan er echt niet meer van maken.

Als je voor 2000 kWh 202 euro betaalt en voor 1000 kWh 22 euro, dan is dat voor je elektrische boiler, die ± de helft van het stroomverbruik voor haar rekening neemt dus 202 - 22 = 180 euro.

Met alle goede wil van de wereld kan ik daar niet 107,50 euro van maken.

Maar volgens mij begrijp je het dus écht niet. Of wil je het niet begrijpen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik kan het nog wel anders proberen uit te leggen. Jij gaat er vanuit dat je bij geen verbruik op 0 euro uitkomt en dat je bij 2000 kWh op 202 uitkomt. Dan betaal je voor iedere kWh inderdaad ongeveer 10 ct en betekent 1000 kWh verbruik ook 100 euro kosten.

Maar jouw aanname is onjuist. Bij geen verbruik kom je namelijk niet op nul uit, maar op een bedrag van -165 euro. Dat is wat je terug zou krijgen als je alleen een aansluiting hebt en verder geen verbruik. De extra kosten van het daadwerkelijke verbruik van die 2000 kWh zijn dus 387 euro, of bijna 20 ct per kWh.

Die boiler van 1000 kWh zorgt dus voor 180 euro aan kosten.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Ik neem aan dat na mijn post van gisteren 21.56 uur dat herhalen reactie daarop dat dit een grap is.
Harm.calc schreef:Voor dat iedereen hier weer op reageert:

1. Ga naar energie vergelijker: http://www.energieleveranciers.nl
2. Vul in: 2.000kWh (375+1.650 dag/nacht of hoog/laag) + 0m3

Resultaat: NLE, 1 jaar vast, € 202,-
(woensdag 1 november 2017, 21:38u)
Zie bijlage

Ik kan er echt niet meer van maken.
Ik heb een contract voor 215 euro. Dat is wat ik voor mijn 2.000kWh betaal. Dat is voor mijn elektrische boiler, die ± de helft van het stroomverbruik voor haar rekening neemt dan 107,50 euro. Met alle goede wil van de wereld kan ik daar niet 190 euro van maken.

Dan kun je wel gaan beweren dat 1kWh stroom ± 19 euro cent kost dus die boiler met haar 1.000kWh kost dan 190 euro. Maar dan is het bij mij net andersom. Het overige verbruik, dus niet die boiler, is 1.000kWh en daar betaal ik jullie 19 euro cent voor. Dat is 190 euro. Voor de rest van mijn stroomverbruik, mijn boiler dus, daar betaal ik dan het restbedrag voor (215-190) is 25 euro.

Conclusie: ik betaal geen 190 euro voor mijn boiler echter maar 25 euro.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Witte angora (15-10-17 11:48) beweert dat ik jaarlijks 200 euro aan stroomkosten kwijt ben aan mijn elektrische boiler. Met een contract van 215 euro lijkt me dat mirakels.

Het enige dat ik aangeef is wat mijn boiler kost qua energierekening.
Mijn boiler neemt obv verhouding verbruik de helft van mijn energiekosten voor haar rekening. De helft van 215 euro blijft toch echt 107,50 euro.

Maar we blijven lachen . . .

Vervolgens maak ik het sommetje zoals een aantal vinden dat die gemaakt moet worden en kom ik op 25 euro voor mijn boiler uit.

Sommetje dat kweenie maakt (02-11-17 07:47) blijkt mijn boiler ineens maar 22 euro te kosten. Blijkbaar heb ik in dat sommetje alleen 1.000kWh verbruik van mijn boiler en verder geen verbruik meer. Lijkt me sterk maar goed, doen we dat zo. En dan kost mijn boiler niet meer 25 euro maar zelfs maar 22 euro. En dan komt opeens 202 euro uit de hoge hoed . . .

Kweenie, waar lees jij dat ik ervan uitga dat ik bij geen verbruik op 0 euro uitkom? Dat is iets dat jij voor jezelf bepaald hebt, en complete onzin is. Dat is trouwens de denkfout die jij en je collega’s maken.
Denk jij werkelijk dat als ik mijn boiler de deur uit doe dat ik dan maar 107,50 euro ga betalen. Ik neem aan dat dat een grap is.

Jullie kijken sec naar het component netto prijs kWh stroom maar dat heeft helemaal niets te maken met wat mijn boiler kost.

Voorbeeld:
Mijn auto kost 25 eurocent per km. Dat is op basis wat mijn auto kost voor een periode van 1 jaar, de kosten die ik gemaakt heb, en de kilometers die ik in dat jaar gereden heb.
Tuurlijk, als minder kilometers ga rijden dan gaat die prijs per km natuurlijk omhoog. Ga ik meer km rijden dan gaat die prijs naar beneden. Maar dat is niet mijn situatie. Het gaat hier om mijn auto.

Je neemt in de kosten van de auto toch niet alleen de kosten van brandstof mee? Toch ook de wegenbelasting? Toch ook de jaarlijkse APK? Toch ook het onderhoud? Toch ook de afschrijving? Straks ga je de benzineprijs nog corrigeren met het kwartje van Kok.

Het gaat hier om mijn boiler. Niet een boiler van iemand die 2.000kWh verbruikt of 500kWh verbruikt.

Is het mooi dat dit forum je daginvulling . . .

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door kweenie »

Kweenie, waar lees jij dat ik ervan uitga dat ik bij geen verbruik op 0 euro uitkom? Dat is iets dat jij voor jezelf bepaald hebt, en complete onzin is.
Dat concludeer ik uit je eigen betoog dat de helft van het verbruik overeenkomt met de helft van het aantal euro's:
Ik heb een contract voor 215 euro. Dat is wat ik voor mijn 2.000kWh betaal. Dat is voor mijn elektrische boiler, die ± de helft van het stroomverbruik voor haar rekening neemt dan 107,50 euro.
Met een minimale hoeveelheid basale logica en rekenkunde volgt daaruit de impliciete aanname dat je bij geen verbruik op nul euro zit.
Jullie kijken sec naar het component netto prijs kWh stroom maar dat heeft helemaal niets te maken met wat mijn boiler kost.
Klopt, dat zijn twee verschillende dingen. Wij hebben het ook niet over wat je boiler in totaliteit kost, maar over wat je boiler aan stroom kost. Maar zelfs dat kun je nog steeds niet snappen.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Harm.calc »

kweenie, jouw conclusie dat ik met een verbruik van 0kWh op 0 euro uitkom is onjuist. Daar zijn we het, neem ik aan, wel over eens.
kweenie schreef:Met een minimale hoeveelheid basale logica en rekenkunde volgt daaruit de impliciete aanname dat je bij geen verbruik op nul euro zit.
Basale logica . . . Implicietie aanname . . . Dure woorden in 1 zin alleen jammer dat er niet zo gek veel van klopt.
kweenie schreef:Wij hebben het ook niet over wat je boiler in totaliteit kost, maar over wat je boiler aan stroom kost. Maar zelfs dat kun je nog steeds niet snappen.
He, he, eindelijk. Jij kijkt dus werkelijk wat jouw auto per km kost alleen voor de benzine. Mijn uitspraak is altijd geweest dat ik het heb over het kostendeel van mijn boiler in mijn energierekening.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Harm.calc schreef:kweenie, jouw conclusie dat ik met een verbruik van 0kWh op 0 euro uitkom is onjuist. Daar zijn we het, neem ik aan, wel over eens.
kweenie schreef:Met een minimale hoeveelheid basale logica en rekenkunde volgt daaruit de impliciete aanname dat je bij geen verbruik op nul euro zit.
Basale logica . . . Implicieti aanname . . . Dure woorden in 1 zin alleen jammer dat er niet zo gek veel van klopt.
kweenie schreef:Wij hebben het ook niet over wat je boiler in totaliteit kost, maar over wat je boiler aan stroom kost. Maar zelfs dat kun je nog steeds niet snappen.
He, he, eindelijk. Jij kijkt dus werkelijk wat jouw auto per km kost alleen voor de benzine. Mijn uitspraak is altijd geweest dat ik het heb over het kostendeel van mijn boiler in mijn energierekening.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Maar volgens mij is het jou en je collega's nog altijd niet duidelijk wat mijn boiler kost. Want straks gaat er weer iemand roepen dat mijn boiler 1.000kWh 190 euro kost en dat ik voor mijn totale energierekening van 2.000kWh toch echt 380 euro ga betalen.

Toch maar even dan.
Kan iemand mij uitleggen, alsof ik een kind ben van 8 jaar, dat als ik een brood in de winkel koop voor €2,15 en dit brood heeft 24 sneetjes, ik dit brood deel met mijn huisgenoot, ieder 12 sneetjes, dat mij die 12 sneetjes niet €1,075 kost maar dat die 12 sneetjes mij €1,90 kost.

Want dan zou die 12 sneetjes mijn huisgenoot maar 25 cent kosten. Of mijn huisgenoot betaalt voor haar 12 sneetjes ook €1,90 en ergens zijn we onderweg €1,65 kwijt geraakt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is nu juist het verschil tussen een brood en electriciteit.

Bij een brood betekent geen brood kopen nul euro kosten en kost ieder sneetje 9 cent. In een formule: kosten = 9ct × aantal sneetjes.

Bij electriciteit betekent geen stroom afnemen maar wel een aansluiting hebben dat je 189 euro krijgt. Bij 375 piek en 650 dal kom je per saldo op 0 uit en bij 375 piek en 1650 kom je op 181 euro uit. (Tarieven van vandaag.) In formule is dat bij benadering:
kosten = 18ct × kWh - 189 euro.
( Vereenvoudigd omdat verschil in dak en piek tarief tot een wat lastiger formule zou leiden)

Dus op het moment dat je 1000 kWh zou besparen, gaat je rekening met ongeveer 180 euro omlaag. Daarbij maakt het natuurlijk in principe niet uit of die besparing van de boiler of van een besparing op het andere verbruik komt.
Laatst gewijzigd door kweenie op 04 nov 2017 07:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Harm.calc »

kweenie schreef:Dat is nu juist het verschil tussen een brood en electriciteit.

Bij een brood betekent geen brood kopen nul euro kosten en kost ieder sneetje 9 cent. In een formule: kosten = 9ct × aantal sneetjes.

Bij electriciteit betekent geen stroom afnemen maar wel een aansluiting hebben dat je 189 euro krijgt. Bij 375 piek en 650 dal kom je per saldo op 0 uit en bij 375 piek en 1650 kom je op 181 euro uit. (Tarieven van vandaag.) In formule is dat bij benadering:
kosten = 18ct × kWh - 189 euro.
( Vereenvoudigd omdat verschil in dak en piek tarief tot een wat lastiger formule zou leiden)

Dus op het moment dat je 1000 kWh zou besparen, gaat je rekening met ongeveer 180 euro omlaag. Daarbij maakt het natuurlijk in principe niet uit of die besparing van de boiler of van een besparing op het andere verbruik komt.
Een sneetje brood kost niet 9 cent. Als ik een heel brood van 24 sneetjes koop dan betaal ik voor 1 sneetje brood 9 cent.
Koop ik een half brood, welke per sneetje duurder zal zijn (vergt verhoudingsgewijs grotere inspanning, meer verpakkingsmateriaal, etc), zeg eens €1,50 dan kost een sneetje brood 12½ cent.

Maar nogmaals!
Ik koop géén half brood en ik ga ook niet bezuinigen op mijn brood opdat ik een half brood ga kopen.
Ik zeg alleen, dit hele topic lang, dat mijn halve brood als onderdeel van dat hele brood mij 50% kost van de totale kosten die ik voor dat hele brood betaal.

Multiple choice, 2 vragen.

1. Kost mij dat halve brood nu €1,075?
  • a) ja
    b) nee
2. Voor mijn energierekening van 2.025kWh, betaal ik daarvoor:
  • a) €215,- (opgave vergelijkingssite zelfs maar €202,-, zie post 01-11-2017 21:56u)
    b) 2x €190,- = €380,- (zoals de deskundigen hier beweren)
:oops:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door kweenie »

Nogmaals, dat beweren wij helemaal niet. Wat wij wél beweren is dat je voor je 2.000 kwh stroom 2x €190,- min 190 van de teruggave energiebelasting etc. betaalt. In totaal 190 euro.
En dat je voor 1.000 kWh 1 × 190 min 190 van de teruggave energiebelasting etc. betaalt. In totaal 0 euro.
En dat je voor 0 kWh 0 × 190 min 190 van de teruggave energiebelasting etc. betaalt. In totaal een negatief bedrag van 190 euro dus.

Of concreter, dat als je 1000 kWh op je energieverbruik bespaart, je 190 euro goedkoper uit bent.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Jablan »

Harm,
In dit onderwerp is een misverstand ontstaan. De meesten hebben begrepen, dat je boiler 2000 KWh per jaar verbruikt, maar dat is je totale jaarverbruik en volgens jou verbruikt je boiler daar ongeveer de helft van. Vervolgens maak je het nog lastiger om alles goed na te rekenen door ineens met dag/nacht verbruik te komen.

Een ander misverstand: jij wisselt elk jaar van energieboer. Let op welke uren en dagen als nachttarief gelden, daar zit wel verschil tussen. Voor de rest: Prima, geweldig, ga daarmee door zolang het je geld oplevert. Elk jaar wisselen is alleen geen oplossing voor de aangekondigde belastingverhogingen op energie. Elke energieleverancier zal die hogere belastingen vanaf dag 1 doorberekenen - is ook een wettelijke verplichting.

De enige manier om minder te gaan betalen, is nog minder verbruiken. (Of zelf energie opwekken of alternatieven gebruiken, waardoor je minder afhankelijk van de nukken en grillen uit 'Den Haag' bent). Dat kan in het algemeen op een paar manieren:

- Als je nog op gas kookt, stap over op een elektrisch fornuis. Het prijsverschil gas-electriciteit is zo groot, dat dit loont en je hebt ook minder vocht in je kookhoek.

- Boiler. Als je geen nieuwe boiler wilt/kunt kopen, ontkalk dat ding en hang hem aan een tijdschakelaar. Heeft het ding geen stekker, koop een wandcontactdoos, stekker en tijdschakelaar. Kost nog geen 25 euro en dat verdien je binnen een jaar terug door de boiler niet meer doorlopend aan te hebben. Overigens loont het om ook naar de prijzen van nieuwe boilers te kijken en je terugverdientijd uit te rekenen - zie hierboven.

- CV/Combiketel. Nog zo'n sluipverbruiker, die ongemerkt er aardig wat gas/stroom door kan jagen. Onderhoud loont, ook die uitgave verdien je terug door een lager verbruik. En ook hier geldt: wat kost een nieuwe of is je oude al 'over datum'?

- Radiatoren hetzelfde verhaal. Hou ouder ze zijn, hoe meer warmte ze zelf absorberen en hoe minder warmte ze afgeven. Meer dan 20 jaar oud? Kijk eens rond naar nieuwere modellen. Ook hier kun je flink mee besparen.

Voor de rest hangt 'minder verbruiken' echt van je eigen instelling of gedrag af. In ons geval loont het wisselen van energieleverancier totaal niet. Elke keer als zo'n aanbieding komt, dan gooien we ons verbruik op tafel en na drie keer heen en terug rekenen zien we een verbaasd tot gefrustreerd gezicht van de verkoper, omdat het totale jaarbedrag hooguit een-twee euro anders is dan wat we nu betalen. Te weinig om de overstap lonend te maken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door kweenie »

In dit onderwerp is een misverstand ontstaan. De meesten hebben begrepen, dat je boiler 2000 KWh per jaar verbruikt, maar dat is je totale jaarverbruik en volgens jou verbruikt je boiler daar ongeveer de helft van.
Dat is helemaal niet het misverstand. Ik begrijp heel goed dat de boiler ongeveer de helft van die 2000 verbruikt. Het misverstand zit hem erin dat Harm niet begrijpt dat je, dankzij de teruggave energiebelasting, zonder verbruik geen rekening van nul hebt, maar een negatieve rekening. Dus geld terug krijgt (ongeveer 190 euro).

witte angora
Berichten: 30567
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:
In dit onderwerp is een misverstand ontstaan. De meesten hebben begrepen, dat je boiler 2000 KWh per jaar verbruikt, maar dat is je totale jaarverbruik en volgens jou verbruikt je boiler daar ongeveer de helft van.
Dat is helemaal niet het misverstand. Ik begrijp heel goed dat de boiler ongeveer de helft van die 2000 verbruikt. Het misverstand zit hem erin dat Harm niet begrijpt dat je, dankzij de teruggave energiebelasting, zonder verbruik geen rekening van nul hebt, maar een negatieve rekening. Dus geld terug krijgt (ongeveer 190 euro).
Exact. Sterker nog: zelfs bij een energieverbruik van 0 betaal je toch: de netbeheerderskosten en een aantal andere zaken. Normaal gesproken zou je ten allen tijde dus moeten betalen, ook als je geen enkel verbruik hebt. Juist doordat de teruggave energiebelasting zo hoog is hoef je in dergelijke gevallen niet te betalen, maar krijg je zelfs geld op je rekening gestort.

Harm schijnt dat maar niet te snappen.

stofzuigertje

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een boiler die alleen bij verwarmde is minder duur dan volledig opwarmen dus is deze op juiste maat?
Een te kleine moet flink stoken maar een te grote en niet gebruikt water warm houden is verspilling...

Ook Elektrische kookplaat? Met soms nieuwe pannen nodig, (magneet test of logo zoeken) kun je ook Inductie nemen,
dat is zuiniger dan normale platen en de ruimte onder de kookplaat en de plaat zelf worden niet of veel minder warm dus minder verliezen.
Ook is inductie beter regelbaar.

CVketel? Ja, zowel de VR als HR kun je zuiniger maken door radiator temperatuur van meestal 80 graden op 50 te zetten.
Dan gaat de kachel eerder moduleren en is zuiniger...... ook geen harde handdoeken bij drogen en gelijkmatiger temperatuur in huis.

Isolatie, eenmalig relatief hoge kosten maar Dak & Vloer is binnen redelijk aantal jaren terug te verdienen....
Enkel glas vervangen maar ook dubbelglas van meer dan 10 jaren oud kan voor HR++ vervangen worden... want als je daar langer dan 10 jaren blijft wonen zul je met de verwachte stijging energie prijzen dit zeker terug verdienen.

Zonne panelen? Ja, ook daar twijfels, er zijn goedkope zooi aanbieders die snel kapot gaan en te dure die je pas na een jaar of 20 terug kunt verdienen.
Dus niet zomaar iemand iets laten doen, zowel goedkope zooi als te dure zullen meer kosten dan opleveren.

Ja, diverse punten en kijk welke je iets kunt besparen en vooral niet alles tegelijk doen.

Gesloten