LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] energie verbruik oude wasmachine/ wasdroger

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

energie verbruik oude wasmachine/ wasdroger

Ongelezen bericht door hawkwind »

Bij deze wil ik vragen hoe kenners er over denken:
Het volgende:
Hoe wordt het energielabel van wasmachines/wasdrogers bepaalt.
Ik heb zelf AEG en Miele hierover gecontacteerd , maar die geven hier ook geen uitsluitsel over(Ze weten het niet)
Mijn 16 jaar oude Miele heeft bij 60 graden een stroomverbruik van zo.n 0,7 kwh.
Bij 95 graden 1,1 kwh.
Beiden gemeten met 5 kg wasgoed.
Huidige WM,s geven met een A+++ label een stroomverbruik op van rond de 1 KWH.
Bij welke temperatuur wordt het stroomverbruik door de fabrikanten gemeten?
Zelfs bij een 40 graden wasje kom ik maar op zo,n 0,30-0,40 kwh.
Hetzelfde geldt voor onze 16 jaar oude wasdroger :
5 kg wasgoed drogen , gecentrifugeert op 1350 toeren , geeft een stroomverbruik van 1,7 kwh, 90 minuten , (Kastdroog+). Gemeten met een Cresta energiemeter (als beste gestest), en onze Oxxio meter gaf precies hetzelfde verbruik aan (had alle verbruikers uitgezet)
Terwijl de gebruiksaanwijzing aangeeft : 5 kg wasgoed , Kastdroog+ , 70 minuten , 3,3 kwh.
Bij metingen met de wasdroger is ons het volgen de opgevallen:
Slechts enkele seconden is er een verbruik van 3000 kwh (verwarming) per minuut.
Dit is zo,n 8-10 seconden per minuut.
Die andere 50-52 seconden "slechts" een verbruik van 150-160 watt.
Is een (dure)warmtepomp droger nu echt zuiniger??? of........... :D

stofzuigertje

Re: energie verbruik oude wasmachine/ wasdroger

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Met deze Cresta niet de pieken meten maar het gebruik tijdens de complete wasbeurt.

Verder ging ik van 5 naar 7 Kg machine dus die mag dan 40% meer gebruiken en gebruikte hetzelfde.
Naast stroom kun je ook de hoeveelheid water meten.
Dan zie je hoeveel jou machine tijdens het wassen gebruikte en dat moet duur verwarmd worden.
Daar haal je de besparing en een goede van 16 jaren oud en een matige nieuwe
kan een zelfde resultaat opleveren.

Ik vermoed dat je meet fouten maakte dus niet de piek maar verbruik tijdens hele wasbeurt meten.
En vergeet je water meter niet.

En de droger, eerst 2x maal centrifugeren voor minder water en jou droger heeft ook minder tijd en warmte nodig hoewel een waslijn in de overdag lege slaapkamer met open raam nog goedkoper is.
Een droger kost al snel €200,- stroom per jaar dus ik zit al 50 zonder en miste hem nooit.
Alleen als je geen ruimte hebt is een droger rendabel, maar wie heeft er nu geen slaapkamer leeg staan overdag?
Alleen iemand die het tevens als kantoor gebruikte met opklapbed moest wel een droger kopen!

Succes en kijk of je wel de juiste instelling op de kleine moeilijk leesbare maar verder wel betrouwbare Cresta gebruikte....

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: energie verbruik oude wasmachine/ wasdroger

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Ik vindt dit zeer intresante materie,maar zijn die verbruisklassecijfers toen niet van A naar A+++ gegaan dus uw machine was een A klasse nu dus een A+++.

Ook blijft de meting een momentopname want verbruik hangt sterk af van water tempratuur zie hier leuk vergelijk:http://www.solarwebsite.nl/2012/04/ener ... nalyseerd/

Nu is het verbruik van wasmachines het zelfd maar het zijn wel veel groter qua inhoud er zijn zelfs al 13 kilo machines.

Zal zelf verbruik ook een meten,ik heb ook zo,n oude Miele staan en draait nog keurig zijn rondjes en ben nu wel nieuwsgierig geworden,dat hij meer water gebruik geloof ik wel.

Droger heb ik niet,maar daar heeft u mazzel mee want er zijn jongere op de markt en die beruiken zo ruim 5,5 kw per droogbeurt en loopt het verbruik enorm op.

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: energie verbruik oude wasmachine/ wasdroger

Ongelezen bericht door hawkwind »

Zojuist nog even de gebruiksaanwijzing van de WM geraadpleegt :
Energieverbruik bij een 40 graden 5 kg was wit/bont : 0,55 kwh (iets hoger dan mijn meting)
Waterverbruik : 59 liter (nauwelijks hoger dan de huidige (top)modellen).

Energieverbruik bij een 95 graden 5 kg was wit/bont : 1,80 kwh (beduidend hoger dan mijn meting).
Waterverbruik : 62 liter.

Blijft de vraag : hoe komen fabrikanten aan hun energielabel , wordt een gemiddelde genomen
of? ..........
Het meest logische lijkt mij dat dit gerelativeert is aan de verbruikswaarden bij een was van 60 graden .
In de gebruiksaanwijzing van mijn miele wm staat een * bij bonte was 60 graden (1.05 kwh 59 liter water), dit zou het verbruik zijn volgens DIN EN 60456.
Zo onzuinig is mijn bejaarde Miele dus niet.
Binnenkort eens een 60 graden was doen, jullie vernemen de uitslag! :D

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: energie verbruik oude wasmachine/ wasdroger

Ongelezen bericht door e-chec »

Beste Hawkwind,


Ik ga er van uit dat de gegevens in uw topic correct zijn. Dat houdt in dat het energieverbruik per wasbeurt tot maximaal 1,7 kWh kan oplopen. Bij een kostprijs van ca. 20 cent per kWh komt dat neer op maximaal ca. 34 cent per wasbeurt aan energiekosten.

Nieuwe machines kosten al gauw 800 euro, zeker als het een Miele betreft. De afschrijving per jaar is bij een leeftijd van 20 jaar kort door de bocht 40 euro per jaar.


Als je je dit nu bedenkt moet je een conclusie trekken om je wasmachine nu te vervangen of te wachten tot hij de geest geeft. Mijn idee: gewoon wachten tot de wasmachine iets serieus gaat mankeren. Maar dan ook direct vervangen.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: energie verbruik oude wasmachine/ wasdroger

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Eerder dit gelezen en dat had bijna mijn keuze voor een andere wasmachine bepaald.

Een wasmachine gaat gemiddeld negen jaar mee. Dit is een lange tijd en daarom zou je dus ook maar één keer deze aanschaf moeten doen. Dan hoef je er de komende negen jaar ook niet meer naar om te kijken. Een wasmachine uit 1990 bijvoorbeeld, verbruikt gemiddeld 1,69 kWh, dat €0,43 is.

De wasmachines van tegenwoordig verbruiken veel minder. Zo verbruikt de op dit moment energie zuinigste wasmachine 0.81 kWh (€0,20). Dit scheelt al €0,23 per keer dat je het gebruikt met die uit 1990. Je betaalt dus meer dan de helft minder! Op het eerste gezicht zou je denken, wat is die 23 cent nou? Ik heb de wasmachine toch gratis gekregen? Als je bijvoorbeeld nu een Miele wasmachine koopt kan dan is de aanschafprijs wat hoger maar deze kan wel ongeveer 30 jaar mee.

Voor een gemiddeld huishouden met twee personen wordt een wasmachine ongeveer 187 per jaar keer gebruikt. Een gemiddelde nieuwe wasmachine kost ongeveer €514.
Je zou dus 187 * €0,20 = €37,40 per jaar kwijt zijn. Bij een oude wasmachine wordt het 187 * €0,43 = €80,43 per jaar. Een nieuwe wasmachine gaat negen jaar mee. Dit zou je €336,60 over deze jaren kosten plus de aanschaf prijs van €514 = €850,60. Bij een oude wasmachine heb je dan misschien de aanschafprijs niet betaald maar je moet er vanuit gaan dat hij nog maar een paar jaar mee kan. De jaren dat deze wasmachine nog mee kan moet je dus meer betalen, heb je kans op reparatie kosten en is er een grote kans dat je in korte tijd als nog een nieuwe wasmachine moet kopen.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: energie verbruik oude wasmachine/ wasdroger

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Nu mijn 15 jaar oude Miele W833 eens aan een verbruikstest onderworpen. Eenmaaal uitgevoerd op de Cresta verbruiksmeter, 5kilo bonte/witte was gewassen op 60 graden ik was altijd kort programma 1350 toeren centrifugeren en ik kom op totaal verbruik van 0.14 kWh :shock:

Zal deze proef vaker doen voor betrouwbaarheid maar deze cijfers zijn super.Heb ik dan toch de zuinigste wasmachine ter wereld hier staan :roll:

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: energie verbruik oude wasmachine/ wasdroger

Ongelezen bericht door e-chec »

Slobberbone stelt in een bericht van vandaag dat de Miele wasmachine bij een meting 0,14 kWh heeft verbruikt. Dat kon ik mij niet voorstellen en daarom ben ik eens gaan rekenen.

Kraanwater heeft een temperatuur van 10 graden. Om bij 60 graden te kunnen wassen moet het water 50 graden worden opgewarmd. Voor die opwarming is per liter afgerond 0,058 kWh nodig (voor rekengegevens zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Joule ).

Met 0,14 kWh kan 2,4 liter water 50 graden worden opgewarmd. Die 0,14 kWh zijn echter niet geheel verbruikt voor opwarming van water. Een deel daarvan is gebruikt voor het draaien van de wasmachine. Zou de verbruiksmeting juist zijn, dan is er (ruim) minder dan 2,4 liter opgewarmd waswater nodig geweest.

Mijns inziens is er iets met de verbruiksmeting van Slobberbone misgegaan.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: energie verbruik oude wasmachine/ wasdroger

Ongelezen bericht door ruud_a »

stofzuigertje schreef:Met deze Cresta niet de pieken meten maar het gebruik tijdens de complete wasbeurt.

Verder ging ik van 5 naar 7 Kg machine dus die mag dan 40% meer gebruiken en gebruikte hetzelfde.
Naast stroom kun je ook de hoeveelheid water meten.
Dan zie je hoeveel jou machine tijdens het wassen gebruikte en dat moet duur verwarmd worden.
Daar haal je de besparing en een goede van 16 jaren oud en een matige nieuwe
kan een zelfde resultaat opleveren.

Ik vermoed dat je meet fouten maakte dus niet de piek maar verbruik tijdens hele wasbeurt meten.
En vergeet je water meter niet.

En de droger, eerst 2x maal centrifugeren voor minder water en jou droger heeft ook minder tijd en warmte nodig hoewel een waslijn in de overdag lege slaapkamer met open raam nog goedkoper is.
Een droger kost al snel €200,- stroom per jaar dus ik zit al 50 zonder en miste hem nooit.
Alleen als je geen ruimte hebt is een droger rendabel, maar wie heeft er nu geen slaapkamer leeg staan overdag?
Alleen iemand die het tevens als kantoor gebruikte met opklapbed moest wel een droger kopen!

Succes en kijk of je wel de juiste instelling op de kleine moeilijk leesbare maar verder wel betrouwbare Cresta gebruikte....
het hangt er ook nog van af hoe warm of koud de wasmachine staat
als die in een koude schuur staat zal het meer stroom kosten, omdat tijdens het wassen het warme water ook de machine op zal warmen
het kost dus meer energie om het water op te warmen

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: energie verbruik oude wasmachine/ wasdroger

Ongelezen bericht door hawkwind »

Slobberbone schreef:Nu mijn 15 jaar oude Miele W833 eens aan een verbruikstest onderworpen. Eenmaaal uitgevoerd op de Cresta verbruiksmeter, 5kilo bonte/witte was gewassen op 60 graden ik was altijd kort programma 1350 toeren centrifugeren en ik kom op totaal verbruik van 0.14 kWh :shock:

Zal deze proef vaker doen voor betrouwbaarheid maar deze cijfers zijn super.Heb ik dan toch de zuinigste wasmachine ter wereld hier staan :roll:
U heeft niet de zuinigste WM ter wereld (helaas) ,maar U heeft waarschijnlijk wel een defekte meter.
Zojuist heb ik een 4 kg was gedraait op 60 graden /kort programma.
De meting kwam zelf iets hoger uit dan mijn meting op 60 graden /normaal programma, nl: 0,74 kwh.
Ik ben van mening dat dit komt omdat het verwarmingselement veel harder moet werken om bij
een kort programma snel de 60 graden te bereiken.
Gebruik wel een meter welke hoge vermogens kan meten , mijn cresta meet tot max.4400 watt , waar mijn ELRO maar redelijk secuur meet tot 3000 Watt en boven die waarde bijna niets meer meet.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: energie verbruik oude wasmachine/ wasdroger

Ongelezen bericht door Slobberbone »

hawkwind schreef:
Slobberbone schreef:Nu mijn 15 jaar oude Miele W833 eens aan een verbruikstest onderworpen. Eenmaaal uitgevoerd op de Cresta verbruiksmeter, 5kilo bonte/witte was gewassen op 60 graden ik was altijd kort programma 1350 toeren centrifugeren en ik kom op totaal verbruik van 0.14 kWh :shock:

Zal deze proef vaker doen voor betrouwbaarheid maar deze cijfers zijn super.Heb ik dan toch de zuinigste wasmachine ter wereld hier staan :roll:
U heeft niet de zuinigste WM ter wereld (helaas) ,maar U heeft waarschijnlijk wel een defekte meter.
Zojuist heb ik een 4 kg was gedraait op 60 graden /kort programma.
De meting kwam zelf iets hoger uit dan mijn meting op 60 graden /normaal programma, nl: 0,74 kwh.
Ik ben van mening dat dit komt omdat het verwarmingselement veel harder moet werken om bij
een kort programma snel de 60 graden te bereiken.
Gebruik wel een meter welke hoge vermogens kan meten , mijn cresta meet tot max.4400 watt , waar mijn ELRO maar redelijk secuur meet tot 3000 Watt en boven die waarde bijna niets meer meet.
Nogmaals gemeten exact het zelfde :) was wel vergeten te vertellen dat mijn machine hotfill is aangeloten op thermostaatkraan en dichtij Hrketel :oops:

Cijfers zijn daarom zo laag maar ik had toch meer verbruik verwacht ga bv maar eens stofzuigen voor 0.14 kWh dan kun je hem na paar minuten weer uit doen.

Om zeker te van zijn dat mijn Cresta goedwerkd heb ik hem op vast wattage apparatuur aangesloten en geeft hij zeer nouwkeurig weer.

Mijn vaatwasser van 4 jaar oud geen hotfill :evil: geeft een verbruik aan van 1,1Kwu per wasbeurt dus daar valt nog veel eer te behalen.

Nee, mijn oude Miele blijft en is toch een van de zuinigste wasmachines ter wereld koste paar jaar geleden slecht 75euro :)

Oh ja,mijn gasverbruik is al jaren stabiel dus is niet meetbaar verhoogd door gebruik van deze manier van hotfill.

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: energie verbruik oude wasmachine/ wasdroger

Ongelezen bericht door boef530 »

Tja over energie labels die zijn bedacht door fabrikanten omdat er in een grijs verleden een zogenoemde energiepremie bestond, je kreeg korting op een energiezuinig apparaat. Miele en vooral de oudere mieles waren al energie zuinig. Mijn Miele wasmachine heb ik in 2002 gekocht voor 150 euro en was toen al 8 jaar oud en afgezien van een preventieve koolborstel wissel nooit problemen tot nu toe. En dat voor een wasmachine die tegen de 20 jaar aanhikt mag je met een gerust hart spreken dat het een duurzaam apparaat is.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: energie verbruik oude wasmachine/ wasdroger

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Quote>
Is een (dure)warmtepomp droger nu echt zuiniger??? of...........


Jazeker is die zuiniger die gebruiken 1,2 Kwh per droogbeurt en dan wel 3 kilo meer inhoud.

Kunst van het drogen om de was met zo weinig mogelijk restvocht % in de droger te doen heb je een droger dan is hoog toerige wasmachine aanbevolen.

Zo kun je onder 1Kwh uitkomen met een droogbeurt als je een wasmachine met 1800 toeren of meer gebruikt.

MaaikW
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mar 2013 11:40

Re: energie verbruik oude wasmachine/ wasdroger

Ongelezen bericht door MaaikW »

Ik zou altijd eerst het werkelijke verbruik meten en niet klakkeloos de gemiddelden overnemen. Ik ben voor een wasje op mijn 22 jaar oude Bauknecht maar 20 cent kwijt en geen 43 cent (kort programma 40 graden). Ik lees dat althans af op mijn Oxxio verbruiksmonitor, ik heb een slimme meter, ik ga er maar van uit dat deze correct meet...
Op een nieuwe machine zal een kort wasje wellicht nog minder kosten, maar het verschil zal hoogstens een cent of 10 zijn. Voor mij zou een nieuwe machine dan pas rendabel zijn bij 570 wassen per jaar (uitgaande van gemiddelde aanschafwaarde en levensduur). En ik draai maar ca. 100 wassen p.j....
Ik laat mijn oude beestje dus nog zo lang draaien als mogelijk! Die rekensommetjes en vergelijkingen zijn soms ook gewoon een verkooptrucje..

Gesloten