'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Perceptive
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 okt 2021 18:40

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Perceptive »

lievemarie schreef:
16 okt 2021 12:12
Gisteren zag ik een interview (editienl/hart van nl o.i.d.) waarin een vrouw leefde van 50 euro in de week. Ondanks de verlaging van de energiebelasting zou ze toch 15 euro per week meer kwijt zijn aan kosten. Dat vind ik schrijnend.
We hebben een hele hoge welvaartstandaard in Nederland. Werkelijk alles moet betaald worden en opgebracht door de grote werkende groep. Hier zit het probleem, als je hard werkt mag je de helft al wegbrengen aan ons sociale systeem, hierna mag je nog allerlei andere belastingen betalen.

Iedere Nederlander is denk ik bereid om mee te doen aan het sociale systeem maar minima moeten weleens gaan beseffen dat ze amper iets bijdragen aan het in stand houden van het systeem dan altijd maar om nivelleringsmaatregelen te vragen.

Wees blij dat je iets krijgt , doe een extra trui aan en als het moet zet de verwarming eens enkele graden lager.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
16 okt 2021 14:54
Nijogeth schreef:
16 okt 2021 12:49
Er wordt waarschijnlijk geld geleend tegen een rente van 0,0%.
Wie zou die willen verstrekken? En waarom?
De Europese bank, de Wereldbank? Die lenen momenteel geld uit alsof het niets kost.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
16 okt 2021 14:54
Nijogeth schreef:
16 okt 2021 12:49
Er wordt waarschijnlijk geld geleend tegen een rente van 0,0%.
Wie zou die willen verstrekken? En waarom?
Doordat geldkraan ECB en ook de FED flink open staan, is de rente nu negatief. En geven landen staatsobligaties uit tegen negatieve rentes. En die worden nog steeds afgenomen.
Totaal krankjorem natuurlijk deze situatie, maar dit is hoe het nu is.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
16 okt 2021 18:09
Energiebedrijven zijn evengoed commercie.
Zij geven alleen de korting niet terwijl de super dat wel doet.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door rens99 »

Elk jaar stijgen de huren, volgens mij zonder dat er een reden opgegeven wordt.
Dat zou volgens mij ook moeten veranderen.
Veel huurders wonen in een huis met enkel glas of zelfs met enkele muren zonder spouw.
De huur zou daarop verplicht moeten worden aangepast.
Wil een verhuurder niet investeren in isolatie, dubbele muren, dubbel glas en/of zonnepanelen dan moet je dat terug kunnen zien in de huurprijs. Dan worden er veel huren gehalveerd en gaan ze er wel werk van maken.
Het grootste probleem zal liggen bij huurders die zelf weinig kunnen doen aan hun huis, dus lijkt mij dit een logische stap.
Zodoende krijg je volgens mij al veel minder armoede.
Korting op de energie is leuk, maar helpt maar even en is geen oplossing.
Dat geld kun je beter besteden aan het BTW vrij maken van isolatie materiaal, zonnepanelen en het BTW vrij maken installateurs van zonnepanelen en isolators.
Dat helpt dan ook weer die verhuurders, maar ook de kopers.
Dat helpt vele jaren en kost weinig administratie.
Gemeenten vouchers laten uitdelen kost meer aan administratie dan dat het helpt.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door rens99 »

Het is nu de 21e eeuw, maar veel huizen zijn achtergebleven in de staat van de 19e eeuw.
Ook ik woon in een huis met een deel enkel muurs.
Maar 10% van de geschikte daken heeft zonnepanelen en de overheid is bang voor overstimuleren van zonnepanelen.
Ja, overstimuleren van windmolens zullen ze bedoelen en ze zijn bang dat ze dan die stroom niet kwijt kunnen.
Er gaan miljarden naar fossiele brandstoffen en miljarden naar windmolens en maar miljoenen naar zonnepanelen.
Heel veel mensen zouden geholpen zijn met zonnepanelen op hun dak.
Dat helpt langer dan korte maatregelingen zoals de belasting op stroom te verlagen.
Minder belasting op stroom betekend trouwens dat zonnepanelen minder rendabel worden.
De overheid is niet zo gek op burgers met zonnepanelen, want dan lopen ze belastinginkomsten mis.
Bovendien is de overheid goede vriendjes van energiereuzen en die vinden het helemaal niet leuk dat we hun stroom niet meer kopen.
Ze doen alsof salderen een soort subsidie is, maar ik kan het niet zien.
Als ik 2000 kWh gebruik en 1000 kWh opwek, gebruik ik 1000 kWh en betaal evenveel als iemand zonder zonnepanelen.
Wat is dan de subsidie die ik krijg?
Zonder salderen ga ik voor mijn 1000 kWh meer betalen dan iemand zonder zonnepanelen.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De overheid steunt zonnepanelen een stuk minder, omdat deze totaal nutteloos zijn. Het is allemaal leuk en aardig dat iedereen zonnepanelen op zijn dak wil leggen, maar dat moet het stroomnet wel aankunnen. En het probleem zit hem grotendeels niet overdag, dan is er momenteel voldoende stroom. Maar zonnepanelen daar heb je helemaal niets aan op de piekmomenten in de avond, want dan is het donker. Dan heb je veel meer aan kernenergie of windenergie (want terwijl de zon niet schijnt, kan het wel gewoon waaien, zeker in de winter is het winderiger).

Kortgezegd, aan zonnepanelen hebben we weinig als het over de energietransitie gaat.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door lievemarie »

Ik ben er anders knap blij mee.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door alfatrion »

rens99 schreef:
19 okt 2021 20:58
Elk jaar stijgen de huren, (...)
Dat geld ook voor salarissen en uitkeringen.
rens99 schreef:
19 okt 2021 20:58
Veel huurders wonen in een huis met enkel glas of zelfs met enkele muren zonder spouw.
De huur zou daarop verplicht moeten worden aangepast.
De huur is daar al op aangepast.
rens99 schreef:
19 okt 2021 20:58
Wil een verhuurder niet investeren in isolatie, dubbele muren, dubbel glas en/of zonnepanelen dan moet je dat terug kunnen zien in de huurprijs. Dan worden er veel huren gehalveerd en gaan ze er wel werk van maken.
De verhuurder zal willen het terug te zien in de huurprijs als hij inversteringen doet. Het mogen verdubbelen van de huurprijs geeft een goede motivatie.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Vroeger had je de doe-het-zelf isolatiesubsidie van het ministerie van VROM. Vijf gulden per vierkante meter. Wat heb ik toen een berg gratis piepschuim in huis gehaald.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Nijogeth schreef:
20 okt 2021 18:36
De overheid steunt zonnepanelen een stuk minder, omdat deze totaal nutteloos zijn. Het is allemaal leuk en aardig dat iedereen zonnepanelen op zijn dak wil leggen, maar dat moet het stroomnet wel aankunnen. En het probleem zit hem grotendeels niet overdag, dan is er momenteel voldoende stroom. Maar zonnepanelen daar heb je helemaal niets aan op de piekmomenten in de avond, want dan is het donker. Dan heb je veel meer aan kernenergie of windenergie (want terwijl de zon niet schijnt, kan het wel gewoon waaien, zeker in de winter is het winderiger).

Kortgezegd, aan zonnepanelen hebben we weinig als het over de energietransitie gaat.
De piekmomenten zijn nog altijd overdag. Alleen ligt het gebruik dan niet in de woning. In slaap-steden levert dat nog wel eens problemen. In plaatsen waar ook veel bedrijvigheid is, kan het net gemakkelijk héél veel zonnepanelen op daken aan. Simpelweg omdat er dan voldoende afnemers in de buurt zijn. In meer gemengde wijken zorgt een zekere hoeveelheid zonnepanelen juist voor een afname van de belasting van het elektriciteitsnet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat is wijsheid??
Krijg nu een aanbod van de energieboer om ' tijdelijk ' voor een variabel contract te gaan en zodra de marktprijzen weer dalen weer voor een vast contract te gaan.
Nu heb ik een vast contract. Zij zeggen dat een variabel contract nu stukken voordeliger is dan een vast contract.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je krijgt het aanbod om je vaste contract open te breken voor een variabel contract?
Of eindigt je vaste contract en moet je een nieuwe afsluiten?

het eerste zou ik niet doen, dan gewoon blijven zitten. Als je nu een contract moet afsluiten, dan zou ik ook voor variabel gaan en pas weer voor vast als alles genormaliseerd is. Maar het blijft glazen bol-werk.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door moederslink »

Heb nu vast contract. Het is stilzwijgend verlengd. Voor het eerst ben ik afgelopen jaar niet overgestapt en dus blijven zitten. Ik kan dus per maand nu opzeggen of switchen naar variabel.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Gewoon niks doen lijkt het beste. De prijzen zijn zo hard gestegen dat de kans groot is dat ze ook weer omlaag gaan. Vastzetten kan altijd nog.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door angel1978 »

moederslink schreef:
21 okt 2021 17:02
Heb nu vast contract. Het is stilzwijgend verlengd. Voor het eerst ben ik afgelopen jaar niet overgestapt en dus blijven zitten. Ik kan dus per maand nu opzeggen of switchen naar variabel.
Die optie lijkt me niet mogelijk. Of je hebt een. Jaarcontract of je hebt variabel ( en maandelijks opzegbaar ).

marnix
Berichten: 811
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door marnix »

angel, het is verwarrend, ik heb variabel maar dat wordt per jaar "gevarieerd".

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nee hoor, de mate van aanpassing maakt het niet verwarrend. Je hebt dus een variabel tarief. Duidelijk.

marnix
Berichten: 811
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door marnix »

ik weet niet wat @moeders precies heeft.


Plaats reactie