'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Radar »

Wist jij dat de energiebelasting bijna de helft uitmaakt van je energierekening? En dat grote vervuilende bedrijven mínder belasting betalen naarmate ze meer energie verbruiken? We spreken hier over bewuste politieke keuzes. 'Mensen met energiearmoede zouden eerder een handje moeten worden geholpen', vindt Consumentenbond en Pricewise.

Over de angst voor de stijgende energieprijzen: vanavond om 20.30 uur naar Radar op NPO 1!
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... belasting/

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door grun »

Mijn huidige contract loopt af in december. Toen ik vanmorgen de prijzen vergeleek op gaslicht.com viel ik bijna van de stoel. Achteraf was het beter geweest om een paar maanden geleden al over te stappen, dat was zelfs inclusief 100 euro boete goedkoper geweest.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is ook een toeslag per kubieke meter. Dus als u zuiniger bent, betaalt uook minder.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door lievemarie »

Netbeheerkosten en vaste leveringskosten zijn onafhankelijk van je verbruik.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door witte angora »

grun schreef:
04 okt 2021 17:16
Mijn huidige contract loopt af in december. Toen ik vanmorgen de prijzen vergeleek op gaslicht.com viel ik bijna van de stoel. Achteraf was het beter geweest om een paar maanden geleden al over te stappen, dat was zelfs inclusief 100 euro boete goedkoper geweest.
Net even gekeken, je weet inderdaad niet wat je ziet. Ik ben in augustus overgestapt, eigenlijk altijd al. Ik zal de teruggave volgend jaar goed bewaren, ik vermoed dat ik wel weet waar het heen moet.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Erthanax »

grun schreef:
04 okt 2021 17:16
Mijn huidige contract loopt af in december. Toen ik vanmorgen de prijzen vergeleek op gaslicht.com viel ik bijna van de stoel. Achteraf was het beter geweest om een paar maanden geleden al over te stappen, dat was zelfs inclusief 100 euro boete goedkoper geweest.
Heel herkenbaar. Mijn contract loopt eind januari af, maar mijn energieleverancier was zo vriendelijk een mailtje te sturen dat ik de nieuwe tarieven nu al kon vastzetten. Dat was schrikken, 50 euro per maand erbij! Via gaslicht.com de tarieven vergeleken (met exact hetzelfde SJV) en ik kon elders voor 5 euro per maand meer terecht.

Ik heb mijn (nu nog net) huidige leverancier nog gebeld, maar die konden of wilden niets doen. Daarom ben ik direct (dwz per 15 oktober) overgestapt. De boete van 2 x 50 euro heb ik snel terugverdiend.

Vandaag kreeg ik weer een verlengingsaanbod van mijn bijna oude leverancier. Nu was het verschil al opgelopen tot 80 (tachtig!) euro per maand t.o.v. het oude tarief.

Bij de huidige, steeds oplopende gasprijzen loont het om zo snel mogelijk over te stappen.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door lievemarie »

De regering zou dit compenseren volgens het regeerakkoord, had ik begrepen. Dus de belastingen op gas gaan omhoog :?: . Lekkere compensatie. Okee, op electra gaat het wat naar beneden, maar onder de streep wordt het toch flink duurder.
Gelukkig loopt mijn huidige contract nog tot april 2022.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De energieprijzen gaan hard omhoog. Mede n.a.v. een hulpartikel eind mei jl. van Radar ben ik een maand eerder overgestapt dan ik normaal doe.

Vier maanden geleden (4 juni) jaarcontract afgesloten via Cashbackxl voor een extra cashback van 45 euro. Totaalbedrag voor een jaar: 504 euro.

Vandaag 4 oktober kost dit contract met dit verbruik twee keer zo veel: 989 euro.

4 juni https://ibb.co/GkGh968

4 oktober https://ibb.co/Tt7nLx9

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door 16again »

We kunnen natuurlijk ook Groningen nog wat verder laten zakken.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik heb 1038m3 gas verbruikt volgens mijn laatste jaarrekening.
Leveringskosten: € 265,68
Netbeheerkosten: €186,45
Belastingen en toeslagen: €530,95
Belastingen en toeslagen bedragen 54% van de totale gas kosten. Eigen idioot als ik het zo zie. Maar ja, van het gas af kost ook een lieve duit wat niet voor iedereen te betalen is.
Niet alleen de mensen met energie armoede zouden geholpen moeten worden, iedereen zou geholpen moeten worden.

Op dit moment zijn er, bij schatting volgens internet, 7.000.000 huishoudens. Een gemiddeld gasverbruik is 1239m3 volgens Milieu Centraal.
Energiebelasting zone1: 1293 x €0,42176 = € 545,34
Opslag duurzame energie: 1293 x €0,10297 = € 133,14
Totaal gemiddeld per huishouden = € 678,48
Totale opbrengsten energiebelasting: € 3.817.380.000,-
Totale opbrengsten duurzame energie: € 931.980.000,-

Wellicht dat iemand kan uitleggen wat er mee gedaan word.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

16again schreef:
04 okt 2021 19:41
We kunnen natuurlijk ook Groningen nog wat verder laten zakken.
Rationeel gezien is dat waarschijnlijk wel de meest economische oplossing.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Radar schreef:
04 okt 2021 16:48
Wist jij dat de energiebelasting bijna de helft uitmaakt van je energierekening? En dat grote vervuilende bedrijven mínder belasting betalen naarmate ze meer energie verbruiken? We spreken hier over bewuste politieke keuzes. 'Mensen met energiearmoede zouden eerder een handje moeten worden geholpen', vindt Consumentenbond en Pricewise.
We kunnen ook de belasting voor die bedrijven fors verhogen, met als gevolg dat er nog meer mensen in armoede terecht komen omdat die bedrijven gewoon vertrekken.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door witte angora »

Of hun spullen worden duurder, en dan betalen we alsnog.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Uiteindelijk zijn het niet de bedrijven die vervuilen. De consumenten die de producten en diensten afnemen zijn de vervuilers. Zonder consumenten die de producten afnemen stoppen de bedrijven vanzelf met produceren (en vervuilen).

Wat betreft het hoofdonderwerp van dit draadje: het bedrag aan energiebelasting is op mijn rekening niet 'bijna de helft'.
Sterker nog: het bedrag aan energiebelasting is op mijn jaarrekening negatief. De forfaitaire "vermindering energiebelasting" is dit jaar zo'n 150 euro méér dan het bedrag aan energiebelasting op de elektriciteit die ik afneem. Gas hebben we niet.

Zelfs als we de BTW meerekenen, is de belasting op de energierekening nog negatief. Wanneer "bijna de helft" uit belastingen bestaat, wordt het tijd om eens aan verduurzamen te gaan denken.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ja, die heffingskorting die teruggegeven wordt, rekenen de meeste mensen niet.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Voorspeld wordt trouwens dat de zwakkere energieleveranciers nu kunnen omvallen à la Energieflex in 2018.

Geen overbodige luxe om je maandtermijnbedrag zo laag mogelijk te houden wanneer je bij een kleinere leverancier zit.

https://www.parool.nl/nederland/acm-haa ... ~b134790d/

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door witte angora »

Aan één kant misschien wel, maar aan de andere kant - als je een flinke eindnota krijgt, waar ga je het geld vandaan halen om dat op te hoesten? Er is altijd wel een bril stuk of een konijn dat naar de dierenarts moet of wat dan ook.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door scontra »

De vervuiler betaald en iedere nieuwgeborene is al een vervuiler voor de geboorte en zal dat blijven tot zelfs na de dood.

En eeeehh, klagen helpt niet, de belastingcentjes moeten toch ergens vandaan komen en komen uiteindelijk weer ten goede aan de belastingbetaler aangezien de Overheid er wel raad mee weet om het weer uit te geven en daar profiteert dan iedereen op de e.o. wijze weer van.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ivo.w schreef:
04 okt 2021 21:24
Wanneer "bijna de helft" uit belastingen bestaat, wordt het tijd om eens aan verduurzamen te gaan denken.
Ik sta graag open voor betaalbare opties. Ik zoek al een tijdje naar de mogelijkheid om van het gas af te gaan, maar ik heb geen zin om teveel aanpassingen te gaan doen. Oftewel, met de bestaande radiotoren en convectorbakken van het gas af, hoe? Simpelweg de gasketel vervangen voor een electraketel? Mijn dak is te klein om dat stroomverbruik zelf op te wekken.
Ik heb een spaarpotje om te gaan verduurzamen, maar menigeen die veel stoken zullen een minder goed geïsoleerd huis hebben en wellicht ook minder te besteden. En ook de huurders van oudere woningen zijn geen eigenaar en zullen dus ook niet zo snel zelf gaan verduurzamen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nog genoeg sociale huurwoningen met de energielabels F en G. Daar zijn over een jaar meer deurwaarders langs geweest inzake de energierekening dan afgelopen jaar.

Plaats reactie