LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] energiecontract zonder handtekening

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
leeuco01
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 aug 2018 22:04

energiecontract zonder handtekening

Ongelezen bericht door leeuco01 »

In juni ben ik telefonisch benaderd door Huismerk energie om over te stappen van energieleverancier. Op zich geen interesse, maar geen probleem om offerte op te sturen. Daarna offerte ontvangen die 14 dagen geldig was en via een link bevestigd kon worden. Offerte bekeken en hier niets mee gedaan.
Daarna vakantie en geen aandacht meer aan gegeven.
In augustus ineens eindafrekening van oude energieleverancier en afboeking van nieuw voorschot bedrag door nieuwe maatschappij.
Nu gebeld om na te vragen hoe dit kan en er zou door mij via de link voor accoord getekend zijn. Het getoonde IP adres is voor mij niet te traceren.

Een lastige situatie want het oude contract is beeindigd (met een boete). Het nieuwe contract loopt twee jaar en heeft hogere tarieven dan het oude contract.

Per saldo dus een slechte deal maar geen idee hoe dit nog te corrigeren is.
Iemand goede ideeën?

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: energiecontract zonder handtekening

Ongelezen bericht door piet987654 »

Hun een mail sturen met het bericht dat U het bewuste gesprek opgenomen hebt, En dat U daarmee naar de rechter gaat als hun niet alles
terug draaien. Of het bewuste gesprek echt is opgenomen, Tja dat weet alleen U. Nieuw voorschot ingehouden van uw rekening ????
Dan zult zelf uw rekening nummer hebben doorgegeven. Dit nummer hebben ze namelijk niet nodig voor een offerte.

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: energiecontract zonder handtekening

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U schrijft : offerte bekeken en hier niets mee gedaan.

Maar hebt u op die link geklikt?

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: energiecontract zonder handtekening

Ongelezen bericht door GJS »

Vraag hier je ip-adres op en kijk of het overeenkomt met het ip-adres wat zij je hebben toegestuurd: https://watismijnip.nl/
Zo niet dan kan je het ip-adres wat zij je gaven hier gewoon vermelden, kunnen we kijken waar het geregistreerd staat.

Komt het wel overeen dan zal er waarschijnlijk toch, al dan niet per ongeluk, op die link geklikt zijn.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: energiecontract zonder handtekening

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Waarom geeft u uw bankgegevens af voor een offerte?

Edwin Pasma
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 aug 2018 23:12

Re: energiecontract zonder handtekening

Ongelezen bericht door Edwin Pasma »

Ben begin dit jaar door medewerker van Nationale energie vergelijker benaderd i.v.m. aanbieding van total gas, ecter ben ik in dat gesprek nergens op ingegaan en heb om informatie gevraagd en telefonisch zelfs bevestigd dat ik geen akkoord geef wel op het ontvangen van info waarop ik op 21 februari een mail ontving met prijzen en info en een opmerking dank voor uw bestelling graag drukken op de bevestiging om geheel af te ronden wat ik uiteraard nooit gedaan heb.

ontving in mei nieuw aanbod van mijn toenmalige energieleverancier en wilde daar wel op ingaan maar kreeg reactie dat kan niet..!
want u ben ergens anders op ingegaan.. wat ik aanhoorde vol verbazing.

Enige manier om daar achter te komen wie dat was (want wist geen naam of niks meer van telefoontje begin dit jaar) was door Enexis te bellen en die melden mij Total heeft u nu als leverancier, legde hun uit wat gebeurd was en zij benadrukten mij dat mij aangetoond moet worden hoe ik op een contract ben ingegaan, en zij dit ook heel vervelende manier van handelen vinden.

Bellen naar Nationale energie vergelijker is een onmogelijke taak en heb eindeloos gebeld, diverse mails daarheen verzonden echter geen enkele reactie.

Dan ontvang ik op 1 augustus van Total een mail met enige info dat ik in gebreke ben gebleven een factuur te betalen nr. 3180188838 ten bedrage van € 165,- terwijl ik totaal geen factuur heb ontvangen of zelfs geen enkele mail tegen welk bedrag ik een overeenkomst zou hebben want heb nooit informatie of een contract ontvangen.

daarop ontvang ik in de maand augustus nu ineens 2 facturen van periode juli en augustus

totaal een 'credit control' mail op 1 augustus ontvangen met betalingsherinnering voor factuur 3180188838 en daarbij vermeld debiteurnr. 20061536 ten bedrage van € 165,- (factuur nooit ontvangen ...!!!!)
mail van Total op 10 augustus ontvangen factuur 3180226692 klantnr. 101042 periode juli € 165,-
mail van Total op 6 augustus ontvangen factuur 3180200218 klantnr. 101042 periode Augustus € 165,-

Maar wil hun helemaal niet als energie leverancier en er kan ook van geen contract sprake zijn als deze eenzijdig wordt aangegaan, op een gesprek met credit control melden ze mij dat ik kon annuleren maar met boeteregeling en werd me toch partijtje boos hierover.

zie daarop U mag mij aantonen hoe ik met een contract die er niet is akkoord kan zijn gegaan, graag zie ik van U de bevestiging van mijn handtekening ergens op een contract of hoe ik het telefonisch bevestigd zou hebben of hoe ik via een mail ergens op ingegaan ben,
daar kon ze niets mee u moet iemand anders bellen dat heb ik gedaan en zat weer in de eindeloze wacht.....

ben ze nu aan het bombarderen mat mails maar iemand een suggestie wat te doen want aanmaning stapeld zich maar bij Credit control van Total is niemand thuis en op mail krijg ik reactie uw Case is in behandeling,
om moedeloos van te worden

Devrijegeest
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mar 2018 18:13

Re: energiecontract zonder handtekening

Ongelezen bericht door Devrijegeest »

Misschien dat je al antwoord(en) hebt op je vraag, maar toch even gezegd hebbende...
Als je googelt op <onterecht energiecontract afgesloten> of vergelijkbare zoektermen, kom je al een heel eind. Je zou ook de site <consuwijzer.nl> en <overstaploket.nl> kunnen raadplegen. Is veel over deze topic te vinden. Heb vandaag nml ook een 'dame de colportage' aan de lijn gehad die deed voorkomen alsof ik al met haar gesproken had over een aanstaande energiecontract bij-weet-ik-wie. Ze had deze zelfs al (schijnbaar, bluf e.d.) in orde gemaakt...bijzonder. However, het contact ultra kort gehouden, geen info gegeven en de regie overgenomen door het gesprek te beëindigen.
Desondanks wel schaakgewijs en dus pro-actief mij gaan oriënteren op deze kwestie. Tevens een melding laten maken bij de netbeheerder en energieleverancier en nodige (juridisch) documenten gedownload van o.a. consumentenbond en eerder genoemden. Denk dat ik ook mij laat voorlichten door mijn rechtsbijstand.
Uiteindelijk gewoon hopen dat voorbereidend werk niet nodig zal zijn geweest. Zo niet, dan wordt het gewoon schaken met hopelijk een goede afloop...
Hoop dat jouw afloop positief is of zal zijn?

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: energiecontract zonder handtekening

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat een flauwekul. Gewoon het gesprek beeindigen met geen belangstelling, goedendag. Klaar.

Daar hoeft u geen juridische documenten voor te downloaden. Of schaaksgewijs en pro-actie te orienteren.

Andrew Zeegers
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mei 2020 18:14

Re: energiecontract zonder handtekening

Ongelezen bericht door Andrew Zeegers »

ik ben gisteren benaderd door een soortgelijk iemand van de zogenaamde: 'Nationale Energie Controle' dat ik goedkoper energie kon krijgen omdat de energierekening naar beneden zou gaan. Ik had gelijk een slecht gevoel met die kerel. Hij bleef maar vragen naar details over mij zoals geboortedatum e.d. en adres en wilde daarmee verder gaan en zei dat het gesprek ook werd opgenomen. Hij was erg opdringerig en was ondertussen tijdens het gesprek al bezig (volgens mij) om een contract te formuleren. Uiteindelijk maar opgehangen. Echt fout.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: energiecontract zonder handtekening

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Andrew Zeegers schreef:
20 mei 2020 08:58
ik ben gisteren benaderd door een soortgelijk iemand van de zogenaamde: 'Nationale Energie Controle' dat ik goedkoper energie kon krijgen omdat de energierekening naar beneden zou gaan. Ik had gelijk een slecht gevoel met die kerel. Hij bleef maar vragen naar details over mij zoals geboortedatum e.d. en adres en wilde daarmee verder gaan en zei dat het gesprek ook werd opgenomen. Hij was erg opdringerig en was ondertussen tijdens het gesprek al bezig (volgens mij) om een contract te formuleren. Uiteindelijk maar opgehangen. Echt fout.
*De rekening zou naar beneden gaan. Hoe weten ze wat u nu betaald?
*NAW gegevens vragen. Ze weten toch met wie ze bellen?

Het nadeel is dat ze vaal op ongelegen momenten bellen waardoor je overrompeld kan zijn. Maar als je goed luistert hoor je de tegenstrijdigheden en met een paar kritische vragen terug stoppen ze vanzelf wel met hun misleiding.

DeZevendeHenk
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: energiecontract zonder handtekening

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Ik ben ook wel eens onder valse voorwendselen verleid over te stappen en na een flinke discussie bleek het mogelijk de hele overstap, dus ook nadat het nieuwe contract al begonnen was, terug te draaien. Dan moeten ze dus wel echt iets verkeerd gedaan hebben, in mijn geval niet wachten tot de afgesproken datum waardoor ik dus een boete kreeg van de oude leverancier.

Jamar
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 aug 2020 16:33

Re: energiecontract zonder handtekening

Ongelezen bericht door Jamar »

Dringend advies nodig:
Ergens in 2017 ben ik een energie verkoper tegengekomen in een bedrijf. Kwam even met mij kletsen en had een iPad in zijn handen. Hij kreeg mee dat ik net was verhuisd en hij vroeg mij of hij een goedkoop leverancier voor mij mocht afsluiten. Ik heb hem te kennen geven niet te willen maar eerst informatie te willen. Via zijn iPad heeft meneer een en ander opgezocht en mij Engie aangeboden ik vroeg hèm weer om Info. Vroeg mij mijn gegevens met mail adres die hij mij dan zou opsturen de info. Ik heb geen handtekening gezet niks. Prompt krijg ik een aantal maanden later een brief van engie en dan is die niet onder mijn naam gekomen maar onder de naam van dat bedrijf waar ik hem tegenkwam. Kwam dus later ook achter dat al wat afschrijvingen waren geweest van mijn rekening. Maar dat bedrijf is en was ook niet van mij. Ik heb de engie gebeld en zei ik ben nooit een contract aan gegaan en dat de naam niet klopte want ik heb geen bedrijf. Hebben zij dan gevraagd of zij moesten corrigeren. Dus gedaan. Al met al ben ik dan 3 jaar bij ze gebleven zonder dat in contract hebt getekend. Nu ben ik dan in december 2020 overstapt (contract was verlopen) krijg ik een eindafrekening wat is ingeschat (een gigantisch bedrag )omdat ik mijn meterstanden niet had doorgegeven. Heb ik uiteindelijk toch gedaan. Kreeg ik het advies om toch na te laten trekken want er klopte een en ander niet. Dus contact opgenomen met de netbeheerder heb formulier ingevuld. Zij hebben mij dan netjes gezegd dat zolang is geist dat ze het openstaand bedrag niet kunnen opeisen. (Want ja is ingeschat, wat dus ook kan betekenen dat ik van hun geld terug krijg)!! Nu wordt ik gedwongen om toch alvast beetje bij beetje moet gaan betalen anders INCASSO BURO! Heb ze netjes aangegeven dat ik nooit heb getekend en ooit op tv had gezien dat als ik niet had getekend dat ik het contract met terugwerkende kracht kan ontbinden. Of dat zij moeten wachten tot de netbeheerd mijn meters heeft geijkt.Dus ja mijn vraag na een heel verhaal. Sta ik in mijn recht?

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: energiecontract zonder handtekening

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt drie jaar geen meterstanden doorgegeven? Die netbeheerder gaat echt niet zomaar de meters ijken. En waarom zou u niet vast beetje bij beetje gaan betalen?

U kunt echt niet na drie jaar met het verhaal aankomen dat u niet getekend hebt.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: energiecontract zonder handtekening

Ongelezen bericht door Moneyman »

Vaag verhaal. Wat concretisering zou helpen om goed te kunnen adviseren.

Je hebt blijkbaar niet zomaar wat gegevens doorgegeven, maar zelfs je IBAN ingevuld. Om nu, drieenhalf jaar later, nog te stellen dat je geen contract hebt gehad is mosterd na de maaltijd. Je bent immers gewoon drie jaar klant geweest, hebt de leveringen geaccepteerd, de facturen betaald, de jaarafrekeningen zonder protest behouden, enzovoort. Deze discussie zou ik niet meer starten.

Je échte issue is ook niet dat contract, maar de eindafrekening. Je hebt blijkbaar nooit je meterstanden doorgegeven. De vraag is dus of de eindafrekening nu gebaseerd is op een schatting (en als dat zo is, waarom dan, want je hebt toch je meterstanden doorgegeven?) of op de concrete eindstanden (en dan is de vraag waarom het volgens jou niet zou kloppen).

Blijkbaar komt nu de netbeheerder jouw meter ijken, maar waarom is dat? Heb je concrete redenen om aan te nemen dat je meter niet meer de juiste standen aangeeft, of is het slechts een noodsprong?

De basis is wel dat je een opeisbare factuur moet betalen, totdat jij hebt aangetoond dat die niet juist is. Zet de zaken even helder voor jezelf (en eventueel voor ons) op een rijtje, dan is de kans groter dat je de juiste stappen zet. Maar weiger niet zomaar te betalen, want als de zaak naar de deurwaarder gaat ben je veel verder van huis.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: energiecontract zonder handtekening

Ongelezen bericht door Moneyman »

snellie schreef:
26 mar 2021 10:19
Hoe kunnen we nu eindelijk eens een eind maken aan deze praktijken? ...Is er geen wet in de maak die deze praktijken gaat verbieden?
De wet- en regelgeving is er al lang. Hoe we het stoppen? Door er niet meer in te trappen... Klinkt heel flauw, maar zolang mensen "ja" blijven zeggen, blijft dit gezeur linksom of rechtsom in stand.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: energiecontract zonder handtekening

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

snellie schreef:
26 mar 2021 10:19
Hoe kunnen we nu eindelijk eens een eind maken aan deze praktijken? Mijn hoogbejaarde vader bleek ook ineens overgestapt, zonder zijn medeweten. Hij is te beleefd opgevoed om de verbinding te verbreken als hij door een colporteur wordt gebeld, dus het risico bestaat dat hem binnenkort weer een ander contract in de maag wordt gesplitst.
Is er geen wet in de maak die deze praktijken gaat verbieden?
Zonder zijn medeweten? En hij heeft dus geen gegevens afgestaan en heeft het bedrijf zijn naam, adres en rekeningnummer gegokt?
Als uw vader niet meer geschikt is om zelf overeenkomsten af te laten sluiten kunt u hem het beste onder curatele zetten, dan mag hij niets meer en kan hij ook geen fouten maken.

peter17111962
Berichten: 575
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: energiecontract zonder handtekening

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"In juni ben ik telefonisch benaderd door"
Mijn mobiel nummer (ik heb geen vast nummer) is niet te vinden op internet, ik vul dat
ook nooit in op een website. bestellen via internet doe ik niet. Zoeken op mijn 06 nummer
geeft geen antwoorden. Bij zoeken op mijn straatnaam en huisnummer krijg ik ook geen
antwoorden. Dat is waarschijnlijk de reden dat ik nooit gebeld wordt door dit soort bedrijven.
Helaas is het voor U nu te laat, immers uw telefoon nummer is nu bij hun bekend, dus ook al
verwijderd u uw nummer van alle websites, U zult waarschijnlijk nog jaren gebeld gaan worden.

Gesloten