Energieleverancier biedt compensatie. Accepteren of niet?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
P.Post
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2023 18:06

Energieleverancier biedt compensatie. Accepteren of niet?

Ongelezen bericht door P.Post »

Goedendag,

Ik hoop dat iemand mij wijzer kan maken tov het volgende:
Wij hebben een energiecontract bij TotalEnergies.

Zij hebben mij per email op de hoogte gebracht dat zij per september stoppen met de levering van stroom en gas. Zij hebben een eenmaligvergoedingsaanbod gedaan ter compensatie. Hierbij wordt vermeld dat dit aanbod binnen 1 week wijzigt of vervalt.

Blijkbaar willen ze heel graag dat ik dit aanbod accepteer en zo snel mogelijk. Nu vraag ik mij af of dit wel zo verstandig is. Weet iemand wat van mijn rechten en plichten in deze situatie?

Bij voorbaat dank.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energieleverancier biedt compensatie. Accepteren of niet?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Tot einde contractdatum bent u nergens toe verplicht.
Wat u kunt doen zijn uw huidige kosten vergelijken met een nieuw contract elders. Als u nu elders goedkoper uit bent, dan is de keuze makkelijk. Als blijkt dat u elders veel duurder uit bent, dan kunt u ook het gevecht aangaan dat u klant wilt blijven of dat TotalEnergie verantwoordelijk is voor de meerprijs tot einde oorspronkelijke contractdatum.

Eerst even gaan rekenen en daar verder op acteren.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Energieleverancier biedt compensatie. Accepteren of niet?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als je een vastcontract heb dan heb je recht tot levering tot het einde van dat contract. Wanneer de energieleverancier daarvoor stopt, dan geeft zij aan dat zij tekort zal schieten in de nakoming. U heeft dan recht op een schadevergoeding voor de resterende tijd. Deze schadevergoeding kunt u berekenen door een schatting te maken van de energie die u in die periode zal gebruiken. U kunt die schatting maken aan de hand van het standaardjaarverbruik en de maanden dat waarin u geen gebruik kan maken van het energiecontract. U moet de berekeningen een keer maken voor als u in deze periode gewoon gebruik had kunnen maken van het energiecontract. En een keer voor wanneer u hier geen gebruik van kan maken. Als u een nieuwe vastcontract afsluit dan kun u hier direct meerekenen. Als u met variabel contract zit dan kun je het beste de berekening maken na afloop van het originele vaste contract.

Verdeling gas
januari 18,1%
februari 15,6%
maart 13,0%
april 7,4%
mei 2,9%
juni 1,7%
juli 1,5%
augustus 1,6%
september 2,1%
oktober 6,8%
november 12,3%
december 17,0%

Verdeling elektriciteit
januari 10,0%
februari 8,6%
maart 8,9%
april 7,5%
mei 7,9%
juni 7,2%
juli 7,1%
augustus 7,1%
september 7,6%
oktober 8,8%
november 9,0%
december 10,3%

Hier kunt u de calorische waarden downloaden, waarmee u het gasverbruik moet corrigeren.
https://mijnenergiedata.nl/calorische-gaswaarden/

De energiebelastingen
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... elastingen

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Energieleverancier biedt compensatie. Accepteren of niet?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Als ik me niet vergis is dit een consumenten forum. Op de website lees ik het volgende:
TotalEnergies Power & Gas Nederland stopt met de levering van gas en elektriciteit aan zakelijke eindklanten in Nederland
Dan zijn er in theorie een aantal mogelijkheden (maar dat is een aanname):
- TS is een zakelijke klant (aanname) . Dan hoort de vraag hier niet thuis
- TS is een particuliere klant (aanname is dan wel dat ze leveren aan particulieren). Dan stopt de levering volgens het statement niet en hoort de vraag hier niet thuis.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energieleverancier biedt compensatie. Accepteren of niet?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

In het verleden zijn er een hoop zakelijke contracten afgesloten bij particuliere aansluitingen. Ondernemers die vanuit huis werken of penningmeesters van verenigingen waarbij de KVK inschrijving op het huisadres staat kregen een zogenaamd goed aanbod en kregen een zakelijk contract. Helaas voor de verkopers vallen vele van dergelijke overeenkomsten onder de consumentenwetgeving.
Of het hier om een consument of ondernemer gaat maakt in principe niets uit. In beide gevallenen is een contract bindend. In beide gevallen kan hier hulp geboden worden.

Wat Alfatrion zeer uitgebreid heef neergezet is dat het prijsverschil tussen het verwacht verbruik tot einde contract tussen het huidige contract bij Total en een nieuw contract elders voor rekening van Total komt.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Energieleverancier biedt compensatie. Accepteren of niet?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het Europees Hof van Justitie heeft in Gruber-arrest geoordeeld dat een overeenkomst als een zakelijke overeenkomst moet worden gekwalificeerd wanneer deze slechts voor een deel zakelijk wordt gebruikt. Een overeenkomst moet als niet-zakelijk worden gekwalificeerd wanneer deze niet of slechts voor een onbetekenend deel zakelijk wordt gebruikt. Een energieovereenkomst die met een ondernemer is afgesloten is daarom zakelijk, terwijl een overeenkomst die is afgesloten met een bestuurder van een vereniging vaak niet-zakelijk zal zijn. Er kan op basis van het OP niet worden beoordeeld of de overeenkomst zakelijk of niet-zakelijk is, omdat geen hierover informatie wordt verstrekt.

In het algemeen kan wel worden aangegeven dat ook ondernemers deel mogen nemen aan dit forum. Zie de regels waar je bij de aanmelding mee akkoord bent gegaan voor het antwoord op deze vraag. Maar zelf als dat dat niet zo zou zijn, dan wordt een TS niet geholpen door hem hierop te wijzen. Hulp kan bestaan uit iemand doorverwijzen naar een plek waar iemand waarschijnlijk wel kan worden geholpen. Los daarvan is het altijd een optie om het aan anderen over te laten.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleverancier biedt compensatie. Accepteren of niet?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mooie heldere duiding, Alfa.

Plaats reactie