Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik ben het jaar 2021 begonnen met een investering in de toekomst: ik heb mijn huis en mijn garage voorzien van een setje zonnepanelen. Allemaal prima geregeld. Ook ben ik weer aan het kijken of ik ga overstappen qua energieleverancier, zoals ik de laatste jaren steeds heb gedaan. Dat doe ik al jaren op basis van de informatie via gaslicht.com. Ik kan daar keurig aangeven dat ik zonnepanelen heb en wat de specs ervan zijn.

Maar wat ik me afvraag: zijn er -nu ik panelen heb- nog andere zaken om op te letten als het gaat om de keuze qua energieleverancier?

Voor het geval het handig/ nodig is, wat gegevens:

- jaarverbruik 2019 4.300 kWh
- slimme meter
- 12 panelen met 12 micro omvormers (vermogen 4.080 Wp, productie 3.800 kWh)

Ben benieuwd of jullie nog tips of suggesties hebben.

angel1978
Berichten: 10897
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ben zelf om die reden naar vandebron gegaan.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

OK, thanks. Met welke overwegingen? Wat maakte vandebron voor jou aantrekkelijk?

Vandebron komt bij mij nu in de vergelijking op de 7e plek.

angel1978
Berichten: 10897
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
05 jan 2021 17:08
OK, thanks. Met welke overwegingen? Wat maakte vandebron voor jou aantrekkelijk?

Vandebron komt bij mij nu in de vergelijking op de 7e plek.
Het verschil in prijs was minimaal ( en wil niet bij een energiedirect of Greenchoice ), de service is uitstekend ( ervaring uit het verleden ), teruglevergoeding hoog ( hoewel je nu nog kan salderen )
Duurzame energie Vandebron

Vandebron wil zo snel mogelijk naar 100% duurzame energie in Nederland. Daarom bieden wij alleen energie aan die écht duurzaam is opgewekt in Nederland. Goeie energie, noemen we dat. Via ons energieplatform koppelen we lokale producenten van duurzame energie aan Nederlandse huishoudens: als klant kies je via het platform zélf van welke bron je energie afneemt. Zo weet je precies waar je goeie energie vandaan komt, en waar je geld naartoe gaat. Daarnaast ontwikkelen we innovatieve oplossingen en toepassingen die jou helpen slimmer met energie om te gaan.
Zit inmiddels voor de derde keer bij vandebron. Stap aan einde contract elke keer over, maar kom blijkbaar regelmatig weer terug.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Grappig. Zodra ik een fictieve teruglevering invoer, komt inderdaad zowel bij gaslicht.com als independer Vandebron als nr 1 keuze naar voren.

Uitdaging is wel om in te schatten hoeveel ik ga terugleveren (dat weet ik immers totaal nog niet).

angel1978
Berichten: 10897
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
05 jan 2021 17:29
Grappig. Zodra ik een fictieve teruglevering invoer, komt inderdaad zowel bij gaslicht.com als independer Vandebron als nr 1 keuze naar voren.

Uitdaging is wel om in te schatten hoeveel ik ga terugleveren (dat weet ik immers totaal nog niet).
Ik ook nog niet, maar ga wel uit van enige teruglevering. Was ook het totaalpakket.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door kokka »

Ik ben ook naar vandebron gegaan, aangezien ik mijn eigen verbruik opwek maakt het maar heel weinig uit wat het tarief is wat ik betaal. Ik vind het wel passen bij de groene investering, 100% groene stroom.

Een tip, ik had voorheen maar 1 tarief maar met zonnepanelen ben je beter af met piek en daltarief. Je wekt stroom op in piekurenl

angel1978
Berichten: 10897
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Mocht je nog interesse hebben in 150 euro extra korting dan kan ik je die ook nog aanbieden bij vandebron ( natuurlijk krijg ik die zelf ook ;) )

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door scontra »

Zat al jaren bij 'Huismerkenergie', maar die werd overgenomen door Greenchoise en daar heb ik een zeer slechte ervaring mee opgedaan in het verleden, dus zo snel als mogelijk daar vertrokken.

Ben nu bij 'Pure Energie' en dat is een 100% groene leverancier en voert al enige jaren ook de lijst van groenste energieleveranciers aan.


:idea: VandeBron is een dochter van Essent geworden door een overname omdat het er financieel niet zo goed ging. Grachtenpandje en dergelijke.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door de auditu »

Als je per saldo op jaarbasis teruglevert, is vandebron niet interessant in verband met de terugleververgoeding.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Ik ben ook aan het oriënteren maar als ik Trustpilot moet geloven staat Vandebron niet erg hoog aangeschreven terwijl deze bij gaslicht.com wel hoog scoort. Ik vraag me af wie er meer gebaat is met een hoge waardering, gaslicht.com of Trustpilot.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door de auditu »

Misschien een vergelijkingssite voor vergelijkingssites?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

de auditu schreef:
05 jan 2021 19:14
Als je per saldo op jaarbasis teruglevert, is vandebron niet interessant in verband met de terugleververgoeding.
OK... terwijl Angel juist eerder nog schreef:
angel1978 schreef:
05 jan 2021 17:14
teruglevergoeding hoog ( hoewel je nu nog kan salderen )
Tegengestelde meningen dus ;)
angel1978 schreef:
05 jan 2021 17:38
Mocht je nog interesse hebben in 150 euro extra korting dan kan ik je die ook nog aanbieden bij vandebron ( natuurlijk krijg ik die zelf ook ;) )
Kijk dat is altijd een mooi aanbod. Houd ik in mn achterhoofd. Thanks!

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mijn ervaring met Vandebron is echt uitstekend, niet alleen wat betreft het contract maar ook de communicatie en de facturering zijn snel, duidelijk, correct, vriendelijk, persoonlijk, enz.

Wat mij verder aanspreekt is het concept: je weet welke windmolen je stroom maalt. (Ja, ik weet ook wel dat het iets complexer is, maar toch.)

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot nu toe bij mijn keuze steeds vooral naar de overall prijs keek, en wat minder naar herkomst. Nu ik toch een omslag maak naar een groenere energievoorziening, is het een mooi moment dat meer mee te laten wegen.

Ik ga morgen eens mijn teruglevering inschatten. In mijn offerte is een schatting van de opbrengst per maand opgenomen. Als ik die naast mn maandverbruik van het afgelopen jaar leg, heb ik een aardige indicatie.

Hommer
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Hommer »

Heb zelf goede en voordelige ervaringen met Powerpeers. Bij aanmelding via mij krijg je €30 korting. Extra hoge terugleververgoeding. Laatste jaar echter niet meer de allergoedkoopste.

angel1978
Berichten: 10897
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
05 jan 2021 22:04
Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot nu toe bij mijn keuze steeds vooral naar de overall prijs keek, en wat minder naar herkomst. Nu ik toch een omslag maak naar een groenere energievoorziening, is het een mooi moment dat meer mee te laten wegen.

Ik ga morgen eens mijn teruglevering inschatten. In mijn offerte is een schatting van de opbrengst per maand opgenomen. Als ik die naast mn maandverbruik van het afgelopen jaar leg, heb ik een aardige indicatie.

Hier zeker niet anders.. Op moment dat ik de 5 goedkoopste heb en het verschil is misschien 5 of 10 euro per jaar, dan kijk ik verder dan dat.
Liever geen budget aanbieders
Service
Duurzaamheid

WZZ
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:17

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door WZZ »

Powerpeers heeft hoge terugleververgoeding. Vd Bron ook. Met vd Bron heb ik ervaring, da's een prima leverancier. Greenchoice trouwens ook, met een iets lagere terugleververgoeding.
Maar zeker zo interessant is om te kijken naar de leveringskosten, die kunnen variëren van 45,= tot 125,=, per product wel te verstaan. Wel is het zo dat aanbieders met lage energieprijzen vaak hoge leveringskosten hanteren.
Zonnepanelen hebben het nadeel dat als je hecht aan een redelijke terugleververgoeding de keuze van leveranciers behoorlijk wordt beperkt. En als per 1 januari 2023 de salderingsregeling vervalt wordt die terugleververgoeding alleen maar belangrijker.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door de auditu »

De salderingsregeling vervalt niet, maar wordt afgebouwd met 9 procent per jaar.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door de auditu »

Hoeveel bedraagt bij vandebron de terugleververgoeding per kWh?

Plaats reactie