LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energienota van Essent

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Klijntonny
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:34

Energienota van Essent

Ongelezen bericht door Klijntonny »

De laatste tijd worden we overspoeld met reclame om naar Essent, Nuon, NEM etc te gaan. Het zou zeer aantrekkelijk zijn en men zou veel besparen. Mijn ervaring is dat de kWh prijs misschien bij de een wat voordeliger is dan bij de andere maar de grootste kosten zitten in de energiebelasting + btw over de verbruikskosten en de energiebelasting. Bij navraag belastingdienst werd mij gezegd dat ik/we € 0,1165 per kWh betalen aan elektriciteit en € 0,1862 m3. Bij energie volgt een aftrek van € 318,- van het totaalbedrag maar eerst komt er nog 21% BTW bovenop. Zo wordt mijn eindafrekening over bijna 11 maanden : Elektriciteit 243,10 Gas 1077,62 Netwerkkosten 321,14 Opslag duurzame energie 10,41 is totaal € 1.652,27 Energiebelasting 914,18 is 2.566,45. Daar bovenop 21% BTW is 538,94. Totaal aan belasting 1.453,12 dat is bijna de helft van mijn eindafrekening. Ik vind dit schandalig en vraag me af of daar niets aan gedaan kan worden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Energienota van Essent

Ongelezen bericht door sjohie »

Klijntonny schreef:De laatste tijd worden we overspoeld met reclame om naar Essent, Nuon, NEM etc te gaan. Het zou zeer aantrekkelijk zijn en men zou veel besparen. Mijn ervaring is dat de kWh prijs misschien bij de een wat voordeliger is dan bij de andere maar de grootste kosten zitten in de energiebelasting + btw over de verbruikskosten en de energiebelasting. Bij navraag belastingdienst werd mij gezegd dat ik/we € 0,1165 per kWh betalen aan elektriciteit en € 0,1862 m3. Bij energie volgt een aftrek van € 318,- van het totaalbedrag maar eerst komt er nog 21% BTW bovenop. Zo wordt mijn eindafrekening over bijna 11 maanden : Elektriciteit 243,10 Gas 1077,62 Netwerkkosten 321,14 Opslag duurzame energie 10,41 is totaal € 1.652,27 Energiebelasting 914,18 is 2.566,45. Daar bovenop 21% BTW is 538,94. Totaal aan belasting 1.453,12 dat is bijna de helft van mijn eindafrekening. Ik vind dit schandalig en vraag me af of daar niets aan gedaan kan worden.
Je kan minder gas/stroom proberen te verbruiken? Loop eens met een rol tochtstrip en een arm vol spaarlampen door het huis, dat scheelt al weer. Trek daarna alle stekkers van standby staande apparaten er uit, douche 1x per 2 dagen max 5 minuten, en zet de kachel een graadje lager. :D

Wat betreft de belastingen en heffingen, dat geld gebruikt de overheid voor van alles en nog wat, dus hier minder betalen, zal betekenen dat iets anders duurder wordt. Tenzij we met z'n allen beslissen dat we ergens wat minder geld aan uit gaan geven, dat kan ook.

Degrelle
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 nov 2013 11:11

Re: Energienota van Essent

Ongelezen bericht door Degrelle »

sjohie schreef: Tenzij we met z'n allen beslissen dat we ergens wat minder geld aan uit gaan geven, dat kan ook.
Ik ben voor. Nu die andere 16 miljoen nederlanders nog :D

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energienota van Essent

Ongelezen bericht door witte angora »

Degrelle schreef:
sjohie schreef: Tenzij we met z'n allen beslissen dat we ergens wat minder geld aan uit gaan geven, dat kan ook.
Ik ben voor. Nu die andere 16 miljoen nederlanders nog :D
15.999.999 bedoel je. :mrgreen:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Energienota van Essent

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Het is allemaal belasting over belasting over belasting wat je betaald aan de energieboer.

janbrandts
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 feb 2014 10:33

Re: Energienota van Essent

Ongelezen bericht door janbrandts »

Je kan ook besparen op je energiecontract. Probeer eens energietarieven te vergelijken via een vergelijkingssite. Grote kans dat je een goedkoper contract vindt dan je nu hebt - kan toch weer een paar honderd euro per jaar schelen.

johannis
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 feb 2014 16:38

Re: Energienota van Essent

Ongelezen bericht door johannis »

....door Johannis
Kennelijk strijden energiebedrijven bij de vele energievergelijking sites om de goedkoopste plaats door oneigenlijke berekeningen en kortingen en proberen dat daarna weer met de jaarlijkse eindafrekening te compenseren.
Mijn klacht betreft Essent ,waarbij op een vast contract (via energievergelijker PrizeWize) met vooraf vastgelegde gebruiksgegevens voor gas en elektrisch over het afgelopen jaar een eindafrekening volgt van 350,00 euro terwijl de afwijking van het werkelijk verbruik slechts enkele tientjes bedraagt.
De klacht wordt daarop beantwoord met als oorzaak allerlei verhogingen die reeds zijn mee begrepen in mijn overeenkomst .
Alleen de `nieuw ingevoerde opslag energie` kan worden doorberekend, echter niet met
11cent /kwh resp. 23 cent/m3 gas (zoals Essent mij voorrekent) terwijl dit moet zijn 0,11 cent (ofwel euro 0,0011/kwh) resp.0,23 cent (ofwel euro 0,0023/m3 gas) zoals dit voor 2013 werd vastgesteld bij Koninklijk Besluit . Kwestie van nullen dus.
Daarop stelt Essent een tegemoetkoming voor van 35,00 euro + excuses voor hun foute berekening.
Mijn klacht is nu in behandeling genomen door de Geschillencommissie Energie en ik verwacht binnen een aantal weken hierop de uitspraak.
Te meer zoals nu uit dit Forum blijkt kunnen meerdere klanten door Energieleveranciers middels de talrijke Energievergelijkers behoorlijk worden misleid en gedupeerd.
Eigenlijk wordt het wellicht tijd dat TrosRadar hier aandacht aan besteedt.

R1chardS

Re: Energienota van Essent

Ongelezen bericht door R1chardS »

Ik kan mij heel goed voorstellen dat leveranciers bij de jaarafrekening onjuiste berekeningen uitvoeren.
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat op prijsvergelijkers onjuiste berekeningen worden uitgevoerd.
Sjoemelen met tarieven levert alleen een voordelige aanbieding op als bijvoorbeeld een lager belastingtarief zou worden gehanteerd.

Ik denk niet dat leveranciers de prijsvergelijkers tarieven inclusief opslag duurzame energie en energiebelasting en btw aanleveren.
Leveranciers leveren het kale tarief aan en de korting bij een bepaald verbruik en de voorwaarden.
Opslag duurzame energie en energiebelasting is immers voor alle leveranciers hetzelfde.
De prijsvergelijker berekent vervolgens op basis van het kale tarief van de leveranciers, het tarief voor opslag duurzame energie en het tarief voor energiebelasting, de uiteindelijke kosten.

Wat u schrijft kan wel gebeuren op de jaarafrekening, niet bij prijsvergelijkers.
Daarom is het belangrijk dat u de bevestiging die u ontvangt als u overstapt van leverancier met tarieven en voorwaarden, altijd goed bewaart. En daarom is het belangrijk dat u altijd uw jaarafrekening controleert.
Bij een vaste prijs overeenkomst verandert het kale tarief niet, wel het tarief incl de heffingen van de overheid. Energiebelasting en opslag duurzame energie gaan immers elk jaar omhoog.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Energienota van Essent

Ongelezen bericht door e-chec »

Het laatste bezoek van Klijntonny was 28 januari, toen het topic werd gestart,

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Energienota van Essent

Ongelezen bericht door Wubo »

Als ik je uitleg van het "probleem" lees denk ik dat je in de war bent met de prijs per Watt en per kilo Watt uur en m3. oftewel 1 of 1000 :lol: Heb net mijn eigen jaarafrekening bekeken en daar staat op de specificatie netjes alles in duizenden centen gespecificeerd. Een energieleverancier kan niet frauderen met geld dat de overheid in rekening brengt lijkt mij. (correct me if i'm wrong)

Marc070
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jan 2014 10:57

Re: Energienota van Essent

Ongelezen bericht door Marc070 »

Wij hebben in de zomer kunststofkozijnen met dubbele beglazing genomen, een nieuwe en geïsoleerde vloer gelegd en echt gelet op gebruik van energie door het hele huis. Gebruik was de laatste periode ook bijna gehalveerd. Met veel vertrouwen de standen doorgegeven en tóch weer 350,-- bij moeten betalen.

Ik geeft het op. Ook Essent.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Energienota van Essent

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Marc070 schreef:Wij hebben in de zomer kunststofkozijnen met dubbele beglazing genomen, een nieuwe en geïsoleerde vloer gelegd en echt gelet op gebruik van energie door het hele huis. Gebruik was de laatste periode ook bijna gehalveerd. Met veel vertrouwen de standen doorgegeven en tóch weer 350,-- bij moeten betalen.

Ik geeft het op. Ook Essent.

Te laag maandbedrag ? meer elektra gaan verbruiken? jaar daarvoor wezen overgestapt met een leuke welkomsbonus ?

Waarom geeft u het op, het moet toch wel te verklaren zijn waarom u meer betaald.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Energienota van Essent

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Marc070 schreef:Wij hebben in de zomer kunststofkozijnen met dubbele beglazing genomen, een nieuwe en geïsoleerde vloer gelegd en echt gelet op gebruik van energie door het hele huis. Gebruik was de laatste periode ook bijna gehalveerd. Met veel vertrouwen de standen doorgegeven en tóch weer 350,-- bij moeten betalen.

Ik geeft het op. Ook Essent.
U geeft te weinig info om een gedegen antwoord te geven op uw stelling.
Toch bent u waarschijnlijk wel bezig met uw energie verbruik.
Controleer de jaarafrekening of de meterstanden overeen komen met de door u opgegeven standen.
Hoelang de "laatste periode" is geweest is ook niet echt duidelijk. Hou rekening met de lange extra koude winter van 2012/2013 die in uw jaarafrekening meetelt.

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: Energienota van Essent

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste Marc070,

In uw bericht op dit forum geeft u aan dat u, ondanks besparende acties, toch een bijbetaling heeft ontvangen op de jaarafrekening. Ik wil dit graag voor u nakijken. Als u dit ook wilt kunt u een email sturen naar [email protected] met daarin uw naam, postcode, huisnummer, telefoonnummer en een kopie van uw klacht. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Met vriendelijke groet,

Angelique
Essent Klantenservice
Webcare

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energienota van Essent

Ongelezen bericht door witte angora »

Slobberbone schreef:
Marc070 schreef:Wij hebben in de zomer kunststofkozijnen met dubbele beglazing genomen, een nieuwe en geïsoleerde vloer gelegd en echt gelet op gebruik van energie door het hele huis. Gebruik was de laatste periode ook bijna gehalveerd. Met veel vertrouwen de standen doorgegeven en tóch weer 350,-- bij moeten betalen.

Ik geeft het op. Ook Essent.

Te laag maandbedrag ? meer elektra gaan verbruiken? jaar daarvoor wezen overgestapt met een leuke welkomsbonus ?

Waarom geeft u het op, het moet toch wel te verklaren zijn waarom u meer betaald.
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Toen ik in oktober 2013 mijn meterstanden aan Dong doorgaf was ik behoorlijk in mijn nopjes: ik had in verhouding redelijk minder gas en elektra verbruikt, dus ik zou vast wel geld terugkrijgen. Niet dus.

Nota aan alle kanten uitgespit, en alles klopte. Blijkt dus inderdaad dat het termijnbedrag te laag was, ondanks dat het iets hoger was dan het jaar ervoor. Maar het jaar daarvoor had ik inderdaad een leuke aanmeldpremie.

Daarnaast hebben energieprijzen (lees belasting) nu eenmaal de neiging omhoog te fluctueren. Plus dat ik 12 maanden voorschot had betaald, maar de afrekenperiode een paar weken langer was dan die 12 maanden.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Energienota van Essent

Ongelezen bericht door Shine »

Plus dat ik 12 maanden voorschot had betaald, maar de afrekenperiode een paar weken langer was dan die 12 maanden..
Sorrie, kon het niet laten.... Joh, je meent het! En geen stampij gemaakt? ;-) ;-)

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energienota van Essent

Ongelezen bericht door witte angora »

Shine schreef:
Plus dat ik 12 maanden voorschot had betaald, maar de afrekenperiode een paar weken langer was dan die 12 maanden..
Sorrie, kon het niet laten.... Joh, je meent het! En geen stampij gemaakt? ;-) ;-)
Joh, dat wil je niet weten. Ze hebben er bij Dong nog hoofdpijn van. Maar niet heus... :lol: :lol:

R1chardS

Re: Energienota van Essent

Ongelezen bericht door R1chardS »

Klaarblijkelijk hebben jullie wel begrepen waar het om gaat omdat het jullie zelf ook al is overkomen. :D
Het punt dat kvg2 en ik maakten was dus wel degelijk terecht.
Het zou wel zo fair zijn geweest dat gewoon toe te geven.
Kvg2 vroeg om een eerlijk advies. Daar is dit forum volgens mij ook voor. De strekking van jullie advies was, zeur niet. Dat het niet om het bedrag ging maar principe werd door jullie niet begrepen.
Ik wens jullie veel succes op dit forum. Dit was mijn laatste post op dit forum.
Je kunt roepen wat je wil, ik lees het ook niet meer.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Energienota van Essent

Ongelezen bericht door e-chec »

Op dit forum komen veel bezoekers. De aard van die bezoekers is sterk uiteenlopend.

Dat begint bij de gefrustreerde bezoeker, die één keer het forum bezoekt, een heel persoonlijk probleem aan de orde stelt, en vervolgens nooit meer terugkomt. Hij is zijn ei kwijt, heeft geen behoefte aan reacties van deskundige lezers, en zet zijn leven buiten en zonder het forum voort. Zo te zien behoort forumstarter Klijntonny tot die eenmalige bezoekers.

Het eindigt met de forumbehoeftige, die jarenlang dagelijks het forum bezoekt, daar een stuk levensplezier in vindt, en heel vaak zinvolle en deskundige informatie verstrekt.

Witte Angora is een doorgewinterde oudgediende op dit forum, die voor veel bezoekers heel waardevol en nuttig is geweest en nog dagelijks is. In vergelijking met hem is R1chardS een beginner. Maar na meer dan 100 berichten is mij duidelijk geworden, dat R1chardS net als Witte Angora serieuze en deskundige bijdrages verzorgt. Een reactie van één van hen, daar heb je wat aan.

Het is dan ontzettend jammer als er een opgewonden discussie tussen die twee ontstaat, waarin beiden het eigen gelijk benadrukken en elkaar bestrijden. Ik zal niet zeggen dat dit onterecht is want dat bepaal ik niet, maar ik persoonlijk vind het zeker onterecht.

Er zijn al zoveel onbetekenende fruitvliegen, die langs de topics waaien en daar hun kortademige oneliners op plaatsen. Dat zijn jullie geen van beiden. Daarom hoop ik dat jullie karakter tonen en dit via PB afsluiten. Uitpraten is naar mijn mening niet nodig. Een verschil van mening is geen enkel probleem. Maar respecteer elkaar en ga alstublieft beiden door.

Daar blijft het forum levendig door.

handymannew123
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2014 09:33
Contacteer:

Re: Energienota van Essent

Ongelezen bericht door handymannew123 »

Yes, my dear friend, I must share your thinking to all people I know. Lets see how may I help you with this.

Gesloten