LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
PieterSan
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mei 2018 13:22

Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door PieterSan »

Twee weken geleden ontving ik mijn eindafrekening van OXXIO. Tot mijn grote verbazing was mijn electraverbruik maar liefst 9100 kWh. Mijn gemiddelde verbruik in de afgelopen 10 jaar is 4500kwh, een normaal verbruik voor een gezin met twee kinderen. Afgelopen jaar is bij mij de slimme meter geïnstalleerd. Er zijn dus tussentijdse meterstanden. De oude meter is opgenomen maar vanzelfsprekend niet meer te controleren. Oxxio “begrijpt” mijn frustratie na 4 mails maar zegt niets voor mij te kunnen doen. Ook Liander die de meter heeft geïnstalleerd zegt eenvoudigweg dat de nieuwe meter is gestart op -0- en de stand van de oude meter is doorgegeven aan Oxxio.

Heeft er iemand nog tip wat ik zou kunnen doen of wie ik zou kunnen inschakelen? Het gaat hier toch wel om 4500 kWh teveel in rekening gebrachte energie hetgeen toch al snel op zo’n EUR 900,00 uitkomst.

Alle tip zijn welkom.

Dank, Pieter

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door mahadma »

Wat zijn je jaarverbruiken in de historie? Was dat elk jaar hiervoor 4500 kwh? Kan je een overzichtje maken voor jezelf? Je bent toch niet aan plantjes begonnen? (lol)

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Misschien heb je wat aan dit document van Netbeheer Nederland. Daar staan de veel voorkomende oorzaken van een hoger verbruik.

https://www.netbeheernederland.nl/_uplo ... 0Meter.pdf

In het kort:
1. Verwarring doordat consumenten voor het eerst geconfronteerd worden met hun werkelijke verbruikskosten
2. Seizoen van plaatsing slimme meter
3. Apparatuur in huis of het veranderd verbruiksgedrag.
4. Geschatte meterstanden in voorgaande jaren.
5. Onduidelijkheid over teruglevering zonnepanelen
6. Meetafwijking oude (vervangen) meter

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

Ik mis toch een andere mogelijke oorzaak:
7. Meetafwijking nieuwe meter

Uiteraard houdt netbeheer dat onder de pet

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar hebt u ook zelf de meterstanden, van de oude bij verwijdering, en de nieuwe bij plaatsing, opgenomen? En kloppen die?

En gaat het verbruik nu ook over een jaar?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door tttlocke »

16again schreef:Ik mis toch een andere mogelijke oorzaak:
7. Meetafwijking nieuwe meter

Uiteraard houdt netbeheer dat onder de pet
Pas of met smadelijke en/of lasterlijke uitspraken.
Heeft u bewijzen voor dergelijke praktijken, leg ze hier op tafel!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Geschil aanspannen www.sgc.nl

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door thecure »

tttlocke schreef:
16again schreef:Ik mis toch een andere mogelijke oorzaak:
7. Meetafwijking nieuwe meter

Uiteraard houdt netbeheer dat onder de pet
Pas of met smadelijke en/of lasterlijke uitspraken.
Heeft u bewijzen voor dergelijke praktijken, leg ze hier op tafel!
waarom zou deze uitspraak niet mogen?
de 'slimme' meter is ook gewoon een technisch apparaat wat defect kan gaan. in het rijtje staat wel afwijking oude meter, dus waarom zou de nieuwe meter geen afwijking kunnen hebben?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door witte angora »

thecure schreef:
tttlocke schreef:
16again schreef:Ik mis toch een andere mogelijke oorzaak:
7. Meetafwijking nieuwe meter

Uiteraard houdt netbeheer dat onder de pet
Pas of met smadelijke en/of lasterlijke uitspraken.
Heeft u bewijzen voor dergelijke praktijken, leg ze hier op tafel!
waarom zou deze uitspraak niet mogen?
de 'slimme' meter is ook gewoon een technisch apparaat wat defect kan gaan. in het rijtje staat wel afwijking oude meter, dus waarom zou de nieuwe meter geen afwijking kunnen hebben?
De clou zit in het zinnetje: 'uiteraard houdt netbeheerder dat onder de pet'. Daarmee wordt gesteld dat de meetafwijking een feit is, en er wordt, met name door het woordje 'uiteraard' een forse beschuldiging gedaan richting de netbeheerder.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door NoNo123 »

witte angora schreef: De clou zit in het zinnetje: 'uiteraard houdt netbeheerder dat onder de pet'. Daarmee wordt gesteld dat de meetafwijking een feit is, en er wordt, met name door het woordje 'uiteraard' een forse beschuldiging gedaan richting de netbeheerder.
En mijn inziens niet geheel onterecht.
De Netbeheerders hebben er nou eenmaal belang bij om de slimme meters als een goed werkend product weg te zetten. En als er dan verschil in verbruik tussen de ferrarismeter en de slimme meter is, na een meter wisseling. is het wel zo makkelijk de oude meter als niet goed werkend te bestempelen. Dit is toch niet meer te controleren omdat de oude meter ondertussen verwijderen en vernietigd is.

Daar komt bij, dat de Netbeheerders nou niet echt goede (lees, eerlijke) communicatie hebben als het gaat om niet goed werkende producten.
Hier een voorbeeldje: viewtopic.php?f=51&t=170523#p2365169

En dan is ook nog een onderzoek geweest van een universiteit, waaruit zou blijken dat er een verschil zou kunnen optreden tussen het geregistreerde verbruik en het werkelijk verbruik bij de slimme meter.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:De clou zit in het zinnetje: 'uiteraard houdt netbeheerder dat onder de pet'. Daarmee wordt gesteld dat de meetafwijking een feit is, en er wordt, met name door het woordje 'uiteraard' een forse beschuldiging gedaan richting de netbeheerder.
Ik stel:
-slimme meter is mogelijke oorzaak
-netbeheerder speelt geen open kaart.

Wat dit laatste punt betreft: Kijk nog eens wat recente uitzendingen terug over vervanging van de slimme gasmeters met het (domme) te korte schroefdraad. Netbeheer was vrijwel elke uitzending aanwezig om problemen te bagatelliseren/ontkennen, en wekelijks ging het aantal te vervangen fors meters omhoog.

Laster en Smaad?
Laat Netbeheerder mijn IP adres bij Radar opvragen , naw gegevens achterhalen en naar rechter stappen, ik wens ze succes!

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door tttlocke »

NoNo123 schreef:
witte angora schreef: De clou zit in het zinnetje: 'uiteraard houdt netbeheerder dat onder de pet'. Daarmee wordt gesteld dat de meetafwijking een feit is, en er wordt, met name door het woordje 'uiteraard' een forse beschuldiging gedaan richting de netbeheerder.
En mijn inziens niet geheel onterecht.
De Netbeheerders hebben er nou eenmaal belang bij om de slimme meters als een goed werkend product weg te zetten. En als er dan verschil in verbruik tussen de ferrarismeter en de slimme meter is, na een meter wisseling. is het wel zo makkelijk de oude meter als niet goed werkend te bestempelen. Dit is toch niet meer te controleren omdat de oude meter ondertussen verwijderen en vernietigd is.

Daar komt bij, dat de Netbeheerders nou niet echt goede (lees, eerlijke) communicatie hebben als het gaat om niet goed werkende producten.
Hier een voorbeeldje: viewtopic.php?f=51&t=170523#p2365169

En dan is ook nog een onderzoek geweest van een universiteit, waaruit zou blijken dat er een verschil zou kunnen optreden tussen het geregistreerde verbruik en het werkelijk verbruik bij de slimme meter.
Uw positie samengevat: 'forse beschuldigingen kunnen, zonder bewijs, uiteraard gedaan worden, omdat netbeheerders bepaalde belangen hebben en slecht communiceren'

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door renewouters »

16again schreef:Ik mis toch een andere mogelijke oorzaak:
7. Meetafwijking nieuwe meter

Uiteraard houdt netbeheer dat onder de pet
Ik mis nog een andere mogelijke oorzaak:

8. Meetafwijking oude meter. UIteraard houdt de consument dat onder de pet.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

@renewouters
Onder de pet houden, of leesvaardigheid…..
Wat bedoelt de netbeheerder dan met mogelijke oorzaak #6 ?

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door Gegrand »

Vreemd dat TS hier pas na de jaarafrekening achter komt , elke twee maanden wordt er immers een verbruiksoverzicht gestuurd en ga je toch reageren als je na bijvoorbeeld twee periodes ziet dat het verbruik een stuk hoger ligt?
https://www.oxxio.nl/klantenservice/ver ... term=33149

Bij nagenoeg elke leverancier kan je een app instaleren waarin je zelfs je dagelijkse verbruik kan inzien.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door angel1978 »

Gegrand schreef:Vreemd dat TS hier pas na de jaarafrekening achter komt , elke twee maanden wordt er immers een verbruiksoverzicht gestuurd en ga je toch reageren als je na bijvoorbeeld twee periodes ziet dat het verbruik een stuk hoger ligt?
https://www.oxxio.nl/klantenservice/ver ... term=33149

Bij nagenoeg elke leverancier kan je een app instaleren waarin je zelfs je dagelijkse verbruik kan inzien.
Mwoah.. 99% van de gebruikers die klaagt over hun slimme meter ( nieuw ) schat ik in heeft geen flauw benul wat hun normale gebruik is. Er zijn er ook zat die denken een gunstig contract te hebben afgesloten als hun maandbedrag maar laag is... Dan komt de eindafrekening en moet er ineens flink bijbetaald worden en dan heeft alles en iedereen de schuld.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door Erthanax »

Toch heeft TS het over een nieuw verbruik van 9100 kWh tegenover een gemiddelde van 4500 kWh over de laatste jaren. Dat is een wel erg groot verschil.
Er wordt veel geklaagd op basis van maandelijkse voorschotten, maar dat is hier dus niet het geval. Maar wat dan wel? Ik kan me zoiets alleen voorstellen als er een grote verbruiker is bijgekomen (waterbed, bitcoin mining, of zoiets).

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door alfatrion »

De stap die je moet zetten is om de netbeheerder de opdracht te geven om de nieuwe meter te controleren. Als daaruit komt dat de meter een gebrek heeft, dan kun je hier wat tegen ondernemen.

ikweethettoch
Berichten: 86
Lid geworden op: 24 apr 2018 18:20

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door ikweethettoch »

16again schreef:@renewouters
Onder de pet houden, of leesvaardigheid…..
Wat bedoelt de netbeheerder dan met mogelijke oorzaak #6 ?
@16again brengt het op het punt, zoals de praktijk is.

Dit onderwerp is al heel veel besproken in de media, maar reageerders geven constant de verbruiker de schuld, i.p.v. Een ondeugend product!
TS heeft dus jaren met zijn oude meter maar de helft van zijn verbruik betaald, en nu met de "Kl.te meter", wordt het duidelijk.Pffff

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:De stap die je moet zetten is om de netbeheerder de opdracht te geven om de nieuwe meter te controleren. Als daaruit komt dat de meter een gebrek heeft, dan kun je hier wat tegen ondernemen.
Dan mag je een ijking gaan betalen....en wordt getest met sinusvormige laststroom, waarbij geen fouten optreden.

In dit topic kwam pas schot in de zaak nadat TS zelf met domotica spul aan de gang ging:

viewtopic.php?t=165571

....je zou toch mogen verwachten dat de kinderziektes van slimme meter er nu wel uit zijn.

Gesloten