LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Enig idee of dit zo ongeveer klopt?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
tukkertjeee
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2006 09:40

Enig idee of dit zo ongeveer klopt?

Ongelezen bericht door tukkertjeee »

jaarnota 2004 was als volgt:

Verbruikte energie:
Meterstand 1 : 933 kwh
Meterstand 2: 1023 kwh
Elektra totaal dus: 1956
Gas: 1623 m3.

We betaalden toen 121 euro p/m en we kregen toen na de jaarnota 64 euro terug . Maar ze hebben toen ons maandbedrag wel verhoogd van 121 europ/m naar 153 euro p/m. We zijn met zijn tweetjes en wonen in een rijtjeshuis. Verder leven we vrij zuinig, hr/combi ketel, spaarlampen en cv meestal op 17/18 graden als we thuis zijn. Is t dan niet vreemd dat ze ons maandbedrag verleden jaar maart al zo hoog hebben gemaakt?? Heb t wel laten staan en hoop er dit jaar profijt van te trekken bij de jaarnota.

De waardes zijn nu:

Meterstand 1: 956
Meterstand 2: 1103
Elektra totaal dus 2059
Gas 1938

Zoals je ziet zijn we qua elektra maar heel iets omhoog gegaan en eerlijk is eerlijk qua gas zijn we aardig wat gestegen maar ook niet de hele wereld d8 ik zo. Maar we zijn op jaarbasis wel 384 euro meer gaan betalen. Je zou nu dus denken dat we (meteropnemer is 2 weken geleden net langs geweest) over een week of 5 wat terug zouden moeten krijgen?
Antwoord zal mss nu zijn..w8 geduldig af..is ook wel zo maar zou alleen maar ff vragen of er mss iemand is die zo kan zien dat we mss wel iets teveel hebben betaald afgelopen jaar???

bvd

m.

tukker2
Berichten: 74
Lid geworden op: 26 jan 2006 12:50

Re: Enig idee of dit zo ongeveer klopt?

Ongelezen bericht door tukker2 »

Of het klopt?
Ben van 160 in 2004 naar 205 in 2005 gegaan en mag nu 260 euro betalen.
Het mooiste is dat ik geld terug krijg over 2005
Navraag was dat in 2006 de kosten zou stijgen.
Gelul natuurlijk maar je kunt er weinig aan doen, heb wel de maximale korting gekregen 10%
Eerlijk gezegd je doet er niets tegen.

tukkertjeee
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2006 09:40

Re: Enig idee of dit zo ongeveer klopt?

Ongelezen bericht door tukkertjeee »

Jah dat we meer ga betalen pm in 2006 dat weet iedereen. Maar wat heb jij verbruikt dan ? Want 1. de kabel gaat niet meer via essent en 2. t zou gaan om een gemiddelde stijging van 13 euro in de maand. Vind dat jij dan wel helemaal veel meer gaat betalen in 2006(helemaal omdat je ook nog eens terug krijgt op je jaarnota??)

Trouwens als dat bij ons zou gebeuren wat er bij jouw is gebeurd zou dat betekenen dat we nu zo rond de 200 euro p/m zouden gaan betalen?? Das voor een huishouding bestaande uit 2 man wel heel erg veel. :wink:

tukker2
Berichten: 74
Lid geworden op: 26 jan 2006 12:50

Re: Enig idee of dit zo ongeveer klopt?

Ongelezen bericht door tukker2 »

Ik heb vandaag een brief gekregen van essent over het kabelabonnement. De 10% waar ik over schreef hebben ze er niet eraf gehaald alleen de kosten van de kabel. 15 euro. Wat doen nu. Gewoon bellen en vragen waarom ze niet de eerste keer mijn verzoek hebben behandeld.
Maar waar het op neer komt is dat je gewoon kunt betalen je krijgt hetzelfde van ze als je tegen de koelkast praat. Niets

tukkertjeee
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2006 09:40

Re: Enig idee of dit zo ongeveer klopt?

Ongelezen bericht door tukkertjeee »

heb de brief ook ontvangen. Als t goed is betaal ik dus 15 euro minder bij de volgende afschrijving. We w88 af want bij essent weet je t nooit.
:twisted:

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Enig idee of dit zo ongeveer klopt?

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Met onnodige of buitesporige voorschotwijzigingen hoeft U geen genoegen te nemen. Wel is het zo dat men op voorhand de prijzen rationeel heeft verhoogd i.v.m. de prijssteigingen per: 01-01-2006 maar zoveel kan dat niet zijn.

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: Enig idee of dit zo ongeveer klopt?

Ongelezen bericht door jimmie »

@tukkertjee:

Gas is redelijk duur per m3. Zelfs als de tarieven niet verhoogd waren, ben je met gas met je extra verbruik al ruim 150 euro duurder uit. Tel daar de flinke tariefstijgingen bij de afgelopen jaren (en dan per 1/1/2006 nog een stijging van 15 tot 20%), dan denk ik dat je niet veel terug gaat krijgen.

Het idee van de verhoging van je maandbedrag is dat je bij een normale winter en vergelijkbaar verbruik, rekening houdend met de tariefswijzigingen ongeveer op nul uitkomt. Nu je gebruik gestegen is, zou het dus best kunnen dat je zelfs uiteindelijk nog moet bijbetalen, al kan ik me herinneren dat 2004 een wat zachter jaar was, dus wellicht is met een stijging van het energieverbruik al rekening gehouden.

tukkertjeee
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2006 09:40

Re: Enig idee of dit zo ongeveer klopt?

Ongelezen bericht door tukkertjeee »

Heb t zelf al zo ongeveer uitgerekend en krijg gewoon terug. Kan niet missen. Heb daarbij zelf alles al wat duurder aangehouden(terwijl de duurdere gasprijs pas op 1-1-2006 inging natuurlijk)
Vergeet niet dat ik verleden jaar al 32 euro pm meer ben gaan betalen terwijl ik toen ook al iets terug kreeg. Dus dat is al dik 380 euro per jaar meer.

tukkertjeee
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2006 09:40

Re: Enig idee of dit zo ongeveer klopt?

Ongelezen bericht door tukkertjeee »

Hey jimmie,

Weet je hoe ik dat geprobeerd heb uit te rekenen?
Ik heb de nota van verleden jaar genomen. Daar staat tot in de centen precies op wat je betaald heb. Nu heb ik de tarieven vanaf 1-1-2006 erbij genomen en alles tot op de cent uitgerekent. Dan zou ik 105 euro moeten bij betalen maarrr die nieuwe tarieven gelden alleen voor 1-1-2006 tot en met 16-01-2006(toen zijn ze langs geweest om de meters op te nemen). Dus t zal bijna zeker een bedrag worden wat ik terug ga krijgen want er wordt gerekend op de jaarnota 2005 over 2005 en das altijd nog een heel stuk goedkoper dan 2006. Mijn maandbedrag zal denk ik zo een beetje gelijk blijven omdat de kabel kosten wegvallen.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Enig idee of dit zo ongeveer klopt?

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste tukertjeee. (Uut twente dus, ik tot vuur kort ook.)

De door U aangeleverde gegevens voorzien niet in de behoefte om als basis te kunnen worden gebruikt ten einde U een duidelijk antwoord op U vraag te geven omdat het in Uw geval zo zal zijn dat de vaste lasten en kosten verreweg de grootste post betreffen.
U heeft in ieder geval El.Hoog tarief 23 KWh verkruikt. x € 0.16
,, ,, ,, El.Laag terief 80 KWh verbruikt x € 0.11
Gasverbruik 315 m3 (prijs verschillend)

Vast tarief en bedragen ontbreken.
Het totaal verbruikte zal ongeveer aan verbruik op: € 400,00 uitkomen + de overige kosten.

tukkertjeee
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2006 09:40

Re: Enig idee of dit zo ongeveer klopt?

Ongelezen bericht door tukkertjeee »

Nee je snapt me niet . De eerste waardes gaan over 2004. De tweede over 2005. Dat zijn de meterstanden over een heel jaar.Jij trekt de boel ff van elkaar af hehehehe....het eerste was ik las was nml 400 en d8 al..wow dat wordt lekker veel terug krijgen:)

:lol:

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Enig idee of dit zo ongeveer klopt?

Ongelezen bericht door Chanmaster »

2005 meterstand elektra hoog - meterstand elektra hoog 2004 is verbruik 1
2005 meterstand elektra laag - meterstand elektra laag 2004 is verbruik 2
Gasmeterstand 2005 - gasmeterstand 2004 = verbruik gas.

Wat is hier mis mee?

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Enig idee of dit zo ongeveer klopt?

Ongelezen bericht door Cesar »

cahanmaster go home and stay home. :twisted:

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: Enig idee of dit zo ongeveer klopt?

Ongelezen bericht door berna »

Essent berekent continu te hoge voorschotten, zodat ze zelf geen geld hoeven lenen bij de bank, dat levert ze miljoenen op aan geld wat ze tijdelijk kunnen gebruiken én aan rente.
Ik doe standaard 15% van het voorschot af dat men mij in rekening brengt, en de NEP verhogingen in januari doe ik ook niet aan mee. Gewoon niet betalen, als je gewoon je normale voorschot blijft betalen hebben ze het recht niet om je af te sluiten. Als ze het wel doen en je stapt naar de rechter zullen ze verliezen en dat weten ze. Ze dreigen wel met afsluiting en sturen aanmaningen, maar daar moet je je gewoon niets van aantrekken.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Enig idee of dit zo ongeveer klopt?

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Het eigenmachtig verminderen van voorshcotten kost U maandelijk:€ 15,00. Dat is op jaarbasis maarliefst: € 150,00 extra + de restanten van de voorschotten welke U moet betalen omdat deze in zijn geheel in de jaarafrekening worden verwerkt. Niet verstandig dus en eigen schuld!
Wanneer U een nota niet volledig betaald zonder enige reden of aanleiding heeft U geen recht van spreken. Stel dat de zaak zo hoog oploopt dat U zich jegens de rechter moet verantwoorden, hoe denkt U zich in zo'n situatie te verdedigen? Eigenmachtig handelen is nimmer in Uw voordeel en afsluitend? Ja, als U niet betaald dan schrapt Essent U uit hun bestand. U ontvangt een eindafrekening en die mag U keurig voldoen. Dan kunt U alleen nog opzoek naar een andere energieleverancier, vindt U die niet dan wordt U afgesloten door de afdeling levering. Wanneer U onenigheden hebt met Uw energieleverancier moet U deskundige hulp inroepen en vooral niets zelf regelen!

btw, Cecar, dont bite me, i never leave. ;)

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: Enig idee of dit zo ongeveer klopt?

Ongelezen bericht door berna »

Beste heer, ik stel Essent éénmaal schriftelijk op de hoogte van hetgeen ik ga doen, en daar kunnenze het mee doen. Het geeft altijd problemen omdat Essent denkt een aantal maanden nodig te hebben om e.e.a. te kunnen regelen. En inderdaad zijn ze bij Essent niet in staat om eenmaal verstuurde accept-giro's te crediteren. Bij elk bedrijf is men in staat om creditnota's te sturen behalve bij essent. Ik heb met geen enkel bedrijf ruzie, alleen elke keer weer met Essent. Dat komt omdat Essent denkt om naar eigen goeddunken in mijn bankrekening te mogen grabbelen. Maar ja ik geeft aan niemand machtigingen dus ze hebben niets te grabbelen en dan worden ze een beetje link. Dat je voorschot niet verder dan 10% verlaagd kan / mag worden is ook zo'n regele van Essent, dat is nergens wettelijk vastgelegd. Ze hebben nu weer een nieuwe bij Essent: je voorschot kan maar éénmaal per jaar verlaagd worden. Dus als je per januari weer een verhoging krijgt die je niet wilt mogen ze dat volgens hun eigen regels niet toestaan. Als Essent niet steeds haar klanten het idee zou geven zo ongelofelijk arrogant te zijn zouden er veel minder klanten tegen Essent keren. Wel eens gebeld met die zogenaamde "klanteservice" daar zit een stel idioten das echt niet normaal.

De groeten Berna

tukkertjeee
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2006 09:40

Re: Enig idee of dit zo ongeveer klopt?

Ongelezen bericht door tukkertjeee »

jaarnota binnen. 61 euro krijg ik terug en ga nu 151 per maand betalen

Dank u en tot laterzzz..

Gesloten