Enkeltarief mag niet bij Budget Energie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Undutchable
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Enkeltarief mag niet bij Budget Energie

Ongelezen bericht door Undutchable »

Ik ben van plan zonnepanelen aan te schaffen en als eerste stap heb ik 3-fase stroom laten aanleggen in de meterkast. Daarbij kreeg ik ook een slimme meter (ik had eerst een domme meter).

Ik zag dat beide telwerken – piek en dal – registreren, dus ik heb dubbeltarief aan staan. Dat is niet gunstig voor mij want Budget Energie saldeert per telwerk en ik gebruik tijdens warme nachten veel stroom vanwege airco. Wat ik dus in een jaar overdag overhoudt krijg ik een lage terugleververgoeding voor en wat ik in de daluren gebruik moet ik duurder inkopen. In de daluren wek je sowieso weinig stroom op.

Dus vandaag contact opgenomen met Budget Energie om over te gaan naar enkeltarief. En dat doen ze dus niet. Als je een dubbel telwerk hebt, heb je bij hen verplicht piek- en dalstroom.

“We bieden géén wijziging van het tariefprofiel aan. Een klant met een dubbele meter kan dus niet tegen een enkeltarief worden afgerekend. Wij kopen namelijk energie in op basis van telwerken. Daarom rekenen we de klanten daar ook op af”.

Volgens mij gewoon weer een manier om het salderen af te romen nu het met salderen per maand niet gelukt is.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Enkeltarief mag niet bij Budget Energie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dubbeltarief is gunstiger. Je zonnestroom wordt voor iets van 80% tegen het hoge leveringstarief afgerekend.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Enkeltarief mag niet bij Budget Energie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Wij hebben dit ook gemerkt toen we gingen verhuizen, we wilden overstappen naar enkeltarief en men zou het regelen (het werd niet geweigerd). Na 2 pogingen en toezeggingen hebben we het maar laten zitten.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Enkeltarief mag niet bij Budget Energie

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Als u in de nachturen veel stroom gebruikt dan is het nachttarief gunstig.
Want u betaalt in de nacht minder geld voor uw stroom.

De terugleververgoeding staat los van de kosten wat u betaalt voor grijs stroom. U heeft een tarief voor afgesproken.

Volgens https://www.consuwijzer.nl/elektricitei ... bbeltarief bepaald energiemaatschappij of er enkel of dubbeltarief wordt aangeboden.

Indien u enkel tarief wilt en de huidige energiemaatschappij bied dit niet aan dan is de enige oplossing om naar een andere energieleverancier te gaan.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Enkeltarief mag niet bij Budget Energie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Seinhuis schreef:
31 mar 2023 17:24
Als u in de nachturen veel stroom gebruikt dan is het nachttarief gunstig.
Dat is zelfs dubbel gunstig. Wanneer evenveel wordt opgewekt als wordt afgenomen, dan gebeurt het opwekken overdag en het afnemen s'nachts. Zij rekenen af tegen het hogere tarief en jij tegen het lagere tarief.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Enkeltarief mag niet bij Budget Energie

Ongelezen bericht door 16again »

Volgens mij wordt allereerst gesaldeerd over een periode van een jaar tegen je eigen verbruik. Waar het verbruik de som van dag en nacht is.
Die dubbele meter maakt gaat verschil maken als je netto meer teruglevert dan eigen verbruik.

Undutchable
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Enkeltarief mag niet bij Budget Energie

Ongelezen bericht door Undutchable »

16again schreef:
31 mar 2023 18:19
Volgens mij wordt allereerst gesaldeerd over een periode van een jaar tegen je eigen verbruik. Waar het verbruik de som van dag en nacht is.
Die dubbele meter maakt gaat verschil maken als je netto meer teruglevert dan eigen verbruik.
Ze salderen apart per telwerk. Het verbruik van dag en nacht wordt niet bij elkaar opgeteld maar apart verrekend tegen de opwekking van dag en nacht.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Enkeltarief mag niet bij Budget Energie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Heb je een voorbeeld?

Undutchable
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Enkeltarief mag niet bij Budget Energie

Ongelezen bericht door Undutchable »

Ik ga een rekenvoorbeeld maken met de tarieven van mei 2023 die Budget Energie me heeft gemaild. Wordt wel morgen.

Ben benieuwd naar jullie reacties

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Enkeltarief mag niet bij Budget Energie

Ongelezen bericht door PGros »

Undutchable schreef:
31 mar 2023 18:36
Ze salderen apart per telwerk. Het verbruik van dag en nacht wordt niet bij elkaar opgeteld maar apart verrekend tegen de opwekking van dag en nacht.
Dit klopt niet met informatie op de website. Ze hebben uiteindelijk saldering over beide telwerken opgeteld per jaar

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Enkeltarief mag niet bij Budget Energie

Ongelezen bericht door Cro »

@Alfatrion: Hier hebben ze enkele rekenvoorbeelden: https://www.budgetthuis.nl/energie/groe ... n-salderen

Waar volgens mij TS het laatste scenario bedoeld on het kopje: Je verbruik is alleen in het normaaltarief lager dan je opwekking

Volgens mij klopt dan echter de uitleg van TS niet met wat Budget aangeeft als ik dit zo lees:
n het bovenstaande schema kun je zien dat familie B een netto negatief verbruik heeft van 1.000 kWh in de normaaluren en een netto verbruik van 1200 kWh in de daluren. Om te bepalen wat familie B voor de levering van elektriciteit betaalt, wordt de totale opgewekte energie in de normaal- en daluren gesaldeerd tegen het totale verbruik in de normaal- en daluren. We kijken dus uitsluitend naar het totaalverbruik. Omdat familie B na het salderen van de totale opgewekte energie tegen het totale verbruik een positief verbruik overhoudt in de daluren, betalen zij over dit verbruik het leveringstarief inclusief energiebelasting en btw. Bij een eventueel restant opgewekte energie per telwerk wordt een terugleververgoeding ontvangen. De hoogte van de terugleververgoeding per telwerk is te vinden in de overeenkomst. Het gaat hier om een vergoeding exclusief btw.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Enkeltarief mag niet bij Budget Energie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Cro schreef:
31 mar 2023 20:10
@Alfatrion: Hier hebben ze enkele rekenvoorbeelden: https://www.budgetthuis.nl/energie/groe ... n-salderen
Ik zou graag een voorbeeld zien waarbij in normaal meer geleverd wordt dan verbruikt en in dal andersom is en beiden samen positief zijn. Als men dan een TLV geeft over het ene telwerk dan gaat er wat fout. Maar ik heb nu even het punt van TS niet op het netvlies.

Undutchable
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Enkeltarief mag niet bij Budget Energie

Ongelezen bericht door Undutchable »

Cro schreef:
31 mar 2023 20:10
@Alfatrion: Hier hebben ze enkele rekenvoorbeelden: https://www.budgetthuis.nl/energie/groe ... n-salderen

Waar volgens mij TS het laatste scenario bedoeld on het kopje: Je verbruik is alleen in het normaaltarief lager dan je opwekking

Volgens mij klopt dan echter de uitleg van TS niet met wat Budget aangeeft als ik dit zo lees:
n het bovenstaande schema kun je zien dat familie B een netto negatief verbruik heeft van 1.000 kWh in de normaaluren en een netto verbruik van 1200 kWh in de daluren. Om te bepalen wat familie B voor de levering van elektriciteit betaalt, wordt de totale opgewekte energie in de normaal- en daluren gesaldeerd tegen het totale verbruik in de normaal- en daluren. We kijken dus uitsluitend naar het totaalverbruik. Omdat familie B na het salderen van de totale opgewekte energie tegen het totale verbruik een positief verbruik overhoudt in de daluren, betalen zij over dit verbruik het leveringstarief inclusief energiebelasting en btw. Bij een eventueel restant opgewekte energie per telwerk wordt een terugleververgoeding ontvangen. De hoogte van de terugleververgoeding per telwerk is te vinden in de overeenkomst. Het gaat hier om een vergoeding exclusief btw.
Nee, dit voorbeeld klopt inderdaad niet met wat ik zei over per telwerk salderen. De medewerker die ik in de chat had zei dat ze per telwerk salderen en dat wel meer klanten daar opmerkingen over maakten. Ook op een vergelijkingssite stond bij Budget Energie dat ze per telwerk salderen.

Als het is zoals in dit voorbeeld dan is er dus niets aan de hand. Ik denk dat ik dat nog wel even per mail ga navragen bij Budget Energie zodat ik het op papier heb.

Brianow91
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2023 22:52

Re: Enkeltarief mag niet bij Budget Energie

Ongelezen bericht door Brianow91 »

Enkel / Dubbel het maakt niet zo veel uit.

Wat ik wel merk is sinds we allemaal die slimme meters hebben krijgen wij maar ook de leveranciers steeds meer inzicht. Zo weet de leverancier (BudgetThuis) in mijn geval exact hoeveel maar ook wanneer ik verbruik.

Nu bieden ze de mogelijkheid om in te gaan op een (persoonlijk) aanbod. Vergeet daarbij niet wat ik zojuist hierboven heb benoemd.

Levering:

normaal(piek): €0,39ct
Dal: €0,39ct

Teruglevering:

Normaal (piek): €0,- X 0kwh
Dal: €0,24ct X 108kwh

Wat zeggen jullie eerlijk? :roll:

Plaats reactie